Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladegarasje på Vulkan

Startet av Sindrefs, onsdag 16. september 2015, klokken 11:01

« forrige - neste »

Porsgrunn

Sitat fra: gigafactory på lørdag 03. desember 2016, klokken 16:50
http://www.fortum.no/pressemeldinger/kommer-100-ladepunkter-elbil-oslo-sentrum/

står at det åpner i desember, imponerende anlegg

Synes denne er veldig interessant. Denne typen anlegg er sånn jeg ser det den siste biten som mangler for at elbil på sikt skal bli en nobrainer.

De prøver seg åpenbart litt frem her, men synes det virker som de har gjort veldig mange interessante og riktige ting.

Et større antall lastbalanserte  ladeplasser for de som skal stå en stund, sammen med et par hurtigladere for de med dårligere tid, tenker jeg er en god løsning på et slikt sted. Det er også det første stedet jeg kjenner til her i landet hvor bufferbatterier er satt inn i systemet.

jensma

Sitat fra: alda på mandag 05. desember 2016, klokken 13:15
Sitat fra: HKS på lørdag 03. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: gigafactory på lørdag 03. desember 2016, klokken 16:50
http://www.fortum.no/pressemeldinger/kommer-100-ladepunkter-elbil-oslo-sentrum/

står at det åpner i desember, imponerende anlegg
Sikker på at dette ikke er to forskjellige områder?

Bildene på Fortum sine sider er fra Parkeringshuset ved siden av Mathallen.
Kommunen sitt er vel på andre siden av Maridalsveien, nedi fjellet.
Artikeln det linkas till handlar ju om Oslo kommuns parkeringshus, det andra sentralt i Oslo som kommunen bygger är väl det under Akershus festning.
Det er ikke OK sitt, OK skal bare leie noen plasser i parkeringshuset til Vulkan for beboere i Bydel Grünerøkka. OK sin ladegarasje på andre siden av Maridalsveien skal, i likhet med den under festningen, driftes av Enter Security.
e-Golf (2015)

Orbit

#32
Var innom der i dag (altså det kommersielle parkeringshuset på Vulkan, ikke kommunens ennå stengte fjellhall på andre siden av vegen). Det er fremdeles noe gjenstående arbeid. På øverste plan er det to Chademo/CSS 50kW DC-ladere. Ellers er det type 2 ladepunkt på alle parkeringsplasser langs ytterveggene. Disse er for det meste 3.7kW, men det er også noen 7.4 og 22kW. Så langt er ladeplassene ikke reservert elbiler/hybrider, og de beste 22kW-punktene var uheldigvis tatt av vanlige biler. Dersom det generelt ikke er problemer med totalkapsiteten på plasser, kan kanskje ladeplassene forbeholdes biler som faktisk lader. Forhåpentligvis kommer det og bedre merking av effekt på AC-ladeplassene, nå må en helt bort til hver enkelt boks for å lese av en liten klistrelapp.

Begge DC-laderne var opptatt, så det blir nok behov for å få enda flere av disse etterhvert. (Den ene bilen hadde også fått parkeringsbot; sannsynligvis for ikke å ha betalt for parkering - kun for lading. Ladingen var uansett allerede stoppet på 90%, så her rant pengene ut......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

zyp

Sitat fra: Orbit på mandag 12. desember 2016, klokken 19:44
Forhåpentligvis kommer det og bedre merking av effekt på AC-ladeplassene, nå må en helt bort til hver enkelt boks for å lese av en liten klistrelapp.

Jeg var innom i forrige uke og tok en titt. Samtlige type 2-ladebokser er forsynt via dedikerte 5G10-kabler, så på sikt vil nok alle punktene tilby 22kW. Artikkelen nevner at det skal bli mulig å velge effekt via app.

alda

Sitat fra: jensma på søndag 11. desember 2016, klokken 20:20
Sitat fra: alda på mandag 05. desember 2016, klokken 13:15
Sitat fra: HKS på lørdag 03. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: gigafactory på lørdag 03. desember 2016, klokken 16:50
http://www.fortum.no/pressemeldinger/kommer-100-ladepunkter-elbil-oslo-sentrum/

står at det åpner i desember, imponerende anlegg
Sikker på at dette ikke er to forskjellige områder?

Bildene på Fortum sine sider er fra Parkeringshuset ved siden av Mathallen.
Kommunen sitt er vel på andre siden av Maridalsveien, nedi fjellet.
Artikeln det linkas till handlar ju om Oslo kommuns parkeringshus, det andra sentralt i Oslo som kommunen bygger är väl det under Akershus festning.
Det er ikke OK sitt, OK skal bare leie noen plasser i parkeringshuset til Vulkan for beboere i Bydel Grünerøkka. OK sin ladegarasje på andre siden av Maridalsveien skal, i likhet med den under festningen, driftes av Enter Security.

OK, det är alltså två stora "elbilgarager" vid sidan av varandra? Varför bygger man detta så tätt, bor det ovanligt många elbilägare i området eller? ;D
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JanBrede

Sitat fra: Orbit på mandag 12. desember 2016, klokken 19:44
Var innom der i dag (altså det kommersielle parkeringshuset på Vulkan, ikke kommunens ennå stengte fjellhall på andre siden av vegen). Det er fremdeles noe gjenstående arbeid. På øverste plan er det to Chademo/CSS 50kW DC-ladere. Ellers er det type 2 ladepunkt på alle parkeringsplasser langs ytterveggene. Disse er for det meste 3.7kW, men det er også noen 7.4 og 22kW.

Er det noen som kan fortelle meg hvem som har levert ladepunkter/bokser, styringssystemer etc? Fant ikke noe på Fortum sin artikkel heller?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

zyp

Sitat fra: JanBrede på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:28
Er det noen som kan fortelle meg hvem som har levert ladepunkter/bokser, styringssystemer etc? Fant ikke noe på Fortum sin artikkel heller?

Type-2-boksene er fra Proxll, og jeg tror hurtigladerne er et par Veefil.

JanBrede

Sitat fra: zyp på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:39
Sitat fra: JanBrede på torsdag 15. desember 2016, klokken 15:28
Er det noen som kan fortelle meg hvem som har levert ladepunkter/bokser, styringssystemer etc? Fant ikke noe på Fortum sin artikkel heller?

Type-2-boksene er fra Proxll, og jeg tror hurtigladerne er et par Veefil.

Takk :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

m0nkey

Nå har ladepunktene dukket opp på map.chargedrive.com
Jeg har ikke kikket så veldig nøye men det virker som om punktene er spredt på alle de tre etasjene.
(For ordens skyld er det snakk om det private anlegget som er nærmest mathallen, ikke det kommunale)
KIA Soul EV Classic (2015)

jensma

Forsøkte å lade her i dag, men ladingen kuttet konsekvent etter 2 sekunder. Noen som har vært borti det? Hjalp ikke å bytte ladepunkt. Kundeservice forsøkte soft og hard reset, men heller ikke det hjalp. Bilen var av, med under 10% igjen på batteriet. Så bare én annen som ladet der.
e-Golf (2015)

m0nkey

Jeg ladet der for en stund siden på et 32 A punkt og det fungerte kjempefint. Prøvde du å lade fra et 16 A punkt eller et 32 A punkt?
KIA Soul EV Classic (2015)

Orbit

Sitat fra: jensma på torsdag 23. februar 2017, klokken 00:14
Forsøkte å lade her i dag, men ladingen kuttet konsekvent etter 2 sekunder. Noen som har vært borti det?

Hadde tilsvarende på Fortum hurtiglader etter å ha fått fornyet kredittkortet (og dermed nytt kortnummer) som er koblet mot kontoen. Tok meg et par forsøk før jeg koblet disse to tingene sammen og forstod at det feilet pga at det gamle kortet var automatisk blitt sperret ved aktivering av det nye. Bare en idé..... kundeservice burde vel ha sett det dersom det er betalingen som feiler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LASOL

Hva er prisen for parkering her på dagtid? Jeg klarte ikke å finne info på Oslo kommunes sider.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Orbit

Prisliste
SitatKr. 20,- for 1. time, Kr. 20,- for 2. time

Deretter kr. 40,- time. Maks kr. 270,- per døgn.

Evt lading kommer i tillegg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jensma

Sitat fra: m0nkey på torsdag 23. februar 2017, klokken 08:51
Jeg ladet der for en stund siden på et 32 A punkt og det fungerte kjempefint. Prøvde du å lade fra et 16 A punkt eller et 32 A punkt?

Usikker på det, skal sjekke neste gang jeg prøver. Det skal være gratis å lade der nå i starten. Jeg forsøkte å starte med både brikke og app. Med appen fungerte det ikke i det hele tatt. Brukte appen på hurtiglader da jeg hentet bilen i forrige uke, og brikken fungerte på gateladeren som jeg endte opp på.

Når jeg logger inn på https://portal.chargedrive.com/mypage/, så ser jeg to brikker. En med langt nummer og en med kort nummer. Har dere også det? Mulig at den ene er brikken og den andre er appen? Det er Elbilforeningens brikke jeg benytter, Fortum sin har jeg ikke. Ser nå at kjøpshistorikken min er tom. Jeg får prøve å slette kortet mitt og legge det inn på nytt før jeg tester igjen.
e-Golf (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA