Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det nokon som har været på lang tur med Mercedes ELCTRIC

Startet av torjen6, tirsdag 15. september 2015, klokken 20:08

« forrige - neste »

torjen6

Hadde Mercedse ELCTRIC på prøve i 14 dager før eg bestemte meg, men fekk ikkje tid til å prøve bilen på ein skikkelig lang tur. Med ZOE'en til kona har vi været til Norby og handla, utan noko støre problemer. Brukte to dager på turen frå Hardanger og ned til Kjøpesenter i Norby (Svinnesund).
Ladet fire ganger før vi var frame.
Er det nokon som har kjørt 451 km på tur med MB ELCTRIC, lure på om det er i det heile mulig ?
Realistisk rekkevidde 170 km pr lading, 451 km de vil seia 2,6 ladinger ein vei.
170 km så 3 timer pause og då Hotel overnatting med lading, skule været morosamt å høyra om nokon har været på lang tur.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

CitB59EL

Har ikke vært på så lang tur som 45 mil men har hatt 2 turer på ca 23 mil 1 vei. Dette har gått helt fint å har ikke trengt å lade 3 timer noen gang-mer 1-1,5T for å være sikker på å komme frem. 170km med rekkevidde pakken bør absolutt være oppnåelig på sommer halvåret selv med litt opp/ned i terreng.

Har selv begynt å planlegge evt lang tur: Stjørdal-Lillehammer (ca 38 mil).

Maks teoretisk lade tid blir da 7 timer med rekkevidde pakke begge ganger, realistisk tipper jeg det holder  med 1 lade stopp på berkåk  med rekkevidde pakke (ca 2-2,5 timer) og 1 på otta vanlig ladning (1-1.5 timer) for å komme fram til lillehammer for så å lade over natt ved ankomst. Vi har nå kjørt 8000 km på 3 mnd og kjører ofte Stjørdal-Overhalla 18,7 mil med liten ladestopp under mat på steinkjer. Så alt går fint så lenger en legger opp pauser etter ladning er vår erfaring sålangt. En får 33% batteri pr time på 400V 16A.   

Trikkern

Vi har planer om å kjøre Tønsberg - Stavanger neste helg. I underkant av 50 mil hver vei. Tenker å ta et stopp med overnatting på vei bort og returen på 1 dag. Regner med å bruke Rundt 12 timer hjem hvis alt går som planlagt og været holder seg bra :) Kjørte til Gøteborg for et par uker siden med 2 voksne, 2 barn og full bagasje. Ca 30 mil uten problem. Ladet opp med range plus før hjemreise. Stoppet en tur på IKEA i Sverige og ladet på vanlig schuko mens vi handlet. Ladet på vanlig schuko på nordbyen mens vi handlet. hadde en halvtimes stopp i Sarpsborg på 11kw for å være på den sikre siden, men så når vi kom hjem at det ikke hadde vært nødvendig. Hastigheten lå på rundt 85km/t på motorveien for å spare litt på strømmen.  Så hvis man planlegger ladestoppene Utifra hvor man får brukt tiden fornuftig, så ser jeg ikke noen større problemer. Men på vinterstid måtte vi nok beregnet mer tid til lading  :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

bno

Har stor respekt for de som drar på langtur med denne bilen. Må da ha tålmodighet som få eller OG god tid

OlavEmil

Må vel ha tolmod som få OG god tid :P .

Leikar forsåvidt sjølv med tanken på (skikkeleg) langtur med Kiaen, til område utan hurtiglading. Alt går jo om ein er innstilt på det. Der har då òg Mercedes den fordelen at ein trass alt får 11kW inn nokså mange stadar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

moby666

Kommer vel ikke så langt med eGolf heller som har lite batteri og kun en hurtiglading pr døgn :o

Sitat fra: bno på torsdag 17. september 2015, klokken 20:13
Har stor respekt for de som drar på langtur med denne bilen. Må da ha tålmodighet som få eller OG god tid

Softblue

Sitat fra: moby666 på mandag 21. september 2015, klokken 20:14
Kommer vel ikke så langt med eGolf heller som har lite batteri og kun en hurtiglading pr døgn :o

Sitat fra: bno på torsdag 17. september 2015, klokken 20:13
Har stor respekt for de som drar på langtur med denne bilen. Må da ha tålmodighet som få eller OG god tid
Hva! Har eGolf kun 1 hurtiglading pr. døgn?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

bno

Sitat fra: moby666 på mandag 21. september 2015, klokken 20:14
Kommer vel ikke så langt med eGolf heller som har lite batteri og kun en hurtiglading pr døgn :o

Sitat fra: bno på torsdag 17. september 2015, klokken 20:13
Har stor respekt for de som drar på langtur med denne bilen. Må da ha tålmodighet som få eller OG god tid

Det er jeg enig i det har man felles med flere... , men blir litt enklere med hurtiglader å dra på langtur og da bruker jeg hurtiglading som det passer meg.

moby666

Jepp, kun 1 hurtiglading pr dag. Dette blir logget i bilen og kan medføre bortfall av garanti ved regelbrudd...



Sitat fra: Softblue på mandag 21. september 2015, klokken 21:53
Sitat fra: moby666 på mandag 21. september 2015, klokken 20:14
Kommer vel ikke så langt med eGolf heller som har lite batteri og kun en hurtiglading pr døgn :o

Sitat fra: bno på torsdag 17. september 2015, klokken 20:13
Har stor respekt for de som drar på langtur med denne bilen. Må da ha tålmodighet som få eller OG god tid
Hva! Har eGolf kun 1 hurtiglading pr. døgn?

janegils

The rotation of earth really makes my day

Trond.m

Sitat fra: janegils på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:31
Den må du lengre ut på landet med...  :P
Nå er det vel ikke rette forum for å diskutere hurtiglading på e-golf. Men hvis det skulle være en begrensning i antall hurtigladinger på en og samme dag så må det komme tydelig fram av garantivilkårene. Dessuten ville det vært naturlig at programvaren var laget slik at den forhindret dette. Hvis det derimot er en grense på 1 hurtiglading pr. dag i gjennomsnitt (dvs 2920 hurtigladinger på 8 år) så vil det være km begrensningen i garantien som vil være utslagsgivende. 160.000 km på 8 år tilsvarer 55 km/dag.

elpedros

Volkswagen er jo kjent for å være ganske kreative med programvaren i sine biler, så aldri si aldri..

Trikkern

Da har vi fått prøvd ut tur-retur Stokke-Rennesøy i helgen. 47 mil hver vei. Turen nedover tok vi over 2 dager. Kjørte til Kristiansand første kvelden (ca 21 mil). Himmelen åpnet seg og det sluttet aldri å regne. Forbruket lå på 23kw/100km noe som førte til et noe lengre ladestopp enn vanligvis. Stoppet ca en times tid på lasses og 20 min på Brokelandsheia. Kom frem med 5% igjenn.  Ladet over natten på hotellet. Dagen etter fortsatte det nydelige regnværet og snittforbruket ble på 22,5kw/100km. Hadde ladestopp i Lyngdal, Flekkefjord og Helleland. Ventetiden ved lading gikk relativt greit. Både Lyngdal og Flekkefjord hadde handle og spisemuligheter. Var stort sett bare Helleland som ble litt langtekkelig. Turen tok ca 7 og en halv time. Men hadde 30 % igjenn når vi kom frem. Turen tilbake ble et lite kapittel for seg selv. 47 mil på en dag skulle bli en liten utfordring. Under lading på natten før vi reiste hadde sikringen gått, selvom den var stilt inn på 8ampere, noe som hadde gått fint natten før. Avreise ble da kl 13.00 med kun 95% strøm. Så allerede der måtte vi regne inn en halvtime ekstra lading. Første stopp ble Helleland. Ladet der til 100%. mye dødtid, men heldigvis fint vær så vi fikk gått oss en tur. Neste stopp ble Mandal. Kom frem med 30% rest. Så ble 2 timer stopp her. Fant en restaurant så vi fikk spist middag. Lå foreløpig på 17,5kw/100km noe vi var veldig fornøyd med. Neste stopp ble Brokelandsheia med knappe marginer. Utetemperaturen lå på 4-6 grader ca og forbruket økte ganske bra. Har aldri tidligere hatt problem med å komme meg 15 mil på en lading med range plus, men ser ut som varmeapparatet bruker mer enn vi først anntok.  For farten var aldri noe særlig over 80. Det ble 2 lange og kalde timer på Brokelandsheia utpå natta. Eneste jeg fikk skrudd på av varme under lading var varmen i setene. Noe her som vet om hvordan man får på varme mens man lader? Ladet til 83% før vi kjørte siste etappe på 11 mil. Har kjørt denne strekningen før og aldri brukt mer enn ca 60 prosent. Men her tok også varmeapparatet sin del av kaka. Ved Fokserød hadde vi  kun 10 prosent igjenn og 14km hjem. Planen var å toppe opp noen få prosenter der før vi kjørte hjem. Men landstolpen var ute av drift selvom fortum sitt ladekart viste noe helt annet. Et par telefoner senere og 2 restartet av stolpen løste egentlig ingenting. Så løsningen ble av med alt av varme og snike seg hjem i 40km i timen.  Stoppet opp hjemme med 4 prosent igjenn ca 03.30 på natten. Snittforbruk på 20,5kw/100km. Konklusjonen våres er vel at alt går Ann. Men om vi kommer til å prøve oss på nesten 50 mil på en dag  igjen er jeg usikker på. Muligens midtsommers med stabil temperatur,regnfritt og goood tid  ;). Men har man mulighet til å dele det opp i 2 etapper er det ingen større problem. Det blir nok løsningen vår hvis vi kjører mercedesen til Stavanger neste gang  :D
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

THE

Sitat fra: TM på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:59
Sitat fra: janegils på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:31
Den må du lengre ut på landet med...  :P
Nå er det vel ikke rette forum for å diskutere hurtiglading på e-golf. Men hvis det skulle være en begrensning i antall hurtigladinger på en og samme dag så må det komme tydelig fram av garantivilkårene. Dessuten ville det vært naturlig at programvaren var laget slik at den forhindret dette. Hvis det derimot er en grense på 1 hurtiglading pr. dag i gjennomsnitt (dvs 2920 hurtigladinger på 8 år) så vil det være km begrensningen i garantien som vil være utslagsgivende. 160.000 km på 8 år tilsvarer 55 km/dag.

Årsaken til anbefalingen fra VW om å ikke bruke hurtiglading er at eGolf mangler kjøling av batteriene, og det er derfor ikke bra for bilen/batteriene med mye kjøring og påfølgende hurtigladinger da temperatur i batteripakken kan bli veldig høy. Erfaringer fra Leaf i varme USA-stater viser at høy temperatur tar knekken på batteriene, så dette er vel en måte for VW å sikre seg på slik at de aldri vil måtte dekke batteriskader på garanti. Tror ikke det er så mange som klarer å følge anbefalinger når det gjelder lading på eGolf, og derfor vil få trøbbel med en eventuell garantisak. Tror uansett ikke dette vil være et stort problem i Norge med vårt klima, men mangel på batterikjøling var en av mange grunner til at jeg valgte bort eGolf.

Tror uansett B-Electric er en bedre langturbil enn eGolf, og da er det synd at det mangler hurtigere lading på den. 11kW AC (eller helst 22kW) + CCS hadde vært en knall kombinasjon. Da tror jeg B-Electric hadde sust oppover registreringsstatistikken i Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

torjen6

Den turen står respekt av.
Skule tru at hvis du kjørte med E+, skal redusere forbruk av strøm på varmeapparate.
Det går ann å ha på varme under lading enten nøkkel styrt eller ved å trykke på forvarme knappen, bilen vil finne ut riktig temp. Forvarme knappen for programmer du i 4" skjermen, velg start tid og slutt tid. ( A, B eller C) Eller direkte start ved å trykke på forvarme knappen. Brukte litt tid å finne ut av dette, så test før du reiser ut på tur.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA