Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Trond.Strom

Leafspy 0.37.77
2012 Leaf - levert november 2011
48134 km
AHr 56,59
SOH 86%
Hx 72.87%
GIDS
0 QC. 1691 L1/L2

lader stort sett alltid 80% og kjører ned til 30%
ikke mistet noen bars i displayet enda

Skirmish

#31
LeafSpy v 0.34.42
Tekna 2014 (mai)
23908 km
Dato avlest: 1/10/15
Ladet til 100%   LeafSpy: 95.7%

GID: 269
Tilgjengelig 20.8 kWh
SoH: 95%
HX: 96.52%
AHr: 62.76
QC: 110
L1/L2: 745


Stort sett lading til 80% med kjøring ned til ~20%. Et par ganger i uka til 100%.

LeafSpy v 0.34.42
Tekna 2014 (mai)
28693 km
Dato avlest: 17/4/16
Ladet til 100%   LeafSpy: 97.1%

GID: 284
Tilgjengelig 22.0 kWh
SoH: 100%
HX: 102.34%
AHr: 66.65
QC: 120
L1/L2: 1012
Nissan Leaf 2014

ThomasEL

Etter en tur opp Setesdalen med to hurtigladinger på samme dag økte verdiene bra for Hx og Ah. (Se bilde)

Men ser dessverre ikke ut som SOH stiger... Den har holdt seg på 91%, både da jeg var nede i 58,9 Ah og nå når jeg ligger tett oppunder 63Ah estimert kapasitet...

SOH: 91%
Hx: 96,58%
Amperetimer: 62,80Ah
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

LeafSwe

#33
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 01. oktober 2015, klokken 19:55
Etter en tur opp Setesdalen med to hurtigladinger på samme dag økte verdiene bra for Hx og Ah. (Se bilde)

Men ser dessverre ikke ut som SOH stiger... Den har holdt seg på 91%, både da jeg var nede i 58,9 Ah og nå når jeg ligger tett oppunder 63Ah estimert kapasitet...

SOH: 91%
Hx: 96,58%
Amperetimer: 62,80Ah

That's strange. I thought SOH was related to AHr, where AHr at 65-66 is 100% SOH. I will ask about it on mynissanleaf.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=14285&p=438909#p438909
3P+
3SR+

ThomasEL

#34
Takk, supert om du gjør det!
Jeg syns også det er merkelig at SOH er såpass lav nå når Ah og Hx er ganske bra. Også cellespenning (drøye 395V) og SOC (ca 97%) ved fullading burde vel indikere høyere SOH enn 91%...?

Forresten noen som med SIKKERHET vet hvilke verdier Leaf Spy leser rett ut av OBD2-bussen og hvilke som beregnes/kalkuleres i selve Leaf Spy programmet..??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

ThomasEL

Etter å ha tatt turen hjem igjen ned Setesdalen, inkludert to hurtigladestopp, begynner endelig bilen min å vise verdier som er en ny bil "verdig".

Dog stusser jeg jo på at SOH ikke ser ut til å stige sammen med de øvrige verdiene..!

03.10.15
Odo: 3977km
SOH: 91%
Hx: 98,45%
Batt.kapasitet: 64,22Ah
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

LeafSwe

#39
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 03. oktober 2015, klokken 00:18
Etter å ha tatt turen hjem igjen ned Setesdalen, inkludert to hurtigladestopp, begynner endelig bilen min å vise verdier som er en ny bil "verdig".

Dog stusser jeg jo på at SOH ikke ser ut til å stige sammen med de øvrige verdiene..!

03.10.15
Odo: 3977km
SOH: 91%
Hx: 98,45%
Batt.kapasitet: 64,22Ah

Har aldrig sett någon bil där SOH står still men AHr stiger.
Testa installera om leafspy, ta bort obd2 och sätt dit igen. SOH borde vara ~98% med så högt AHr
3P+
3SR+

Tellus

LeafSpy Pro (Iphone)
Norsk leaf November 2011
55461 km
Dato avlest: 4/10/15
Ladet til 100%

GID: 249 (88.6 % av 281)
SOC: 95.4
SoH: 89%
HX: 77,66%
AHr: 58,52
QC: 3
L1/L2: 3635

Har aldri målt tidligere, men tallene slik de foreligger indikerer et tap på ca 11%. Dette er mer enn jeg regnet med da min subjektive oppfatning nok var at tapet neppe var mer enn 5-8%. Ser forøvrig at når jeg lader til 80% (som er det typiske) så leser jeg av 206 GID. Dette er hele 73.3% av opprinnelig kapasitet og 82.7% av nåværende kapasitet. Er kanskje derfor jeg opplever tapet som mindre enn det ser ut til å være. Det som tidligere var rundt 80% (eller litt under mener jeg å ha lest) er nå blitt nesten 83%.

Har ellers vært veldig 'snill' mot batteriet. 3 hurtigladninger og maks 20-30 100% ladninger over snart 4 år. Har også latt bilen stått på maks 60% SOC når jeg har vært bortreist.

Bilen har fungert helt utmerket og vil for mitt behov (ca 40 km t/r jobb) fungere bra i mange år til hvis jeg velger å beholde den.

ThomasEL

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 03. oktober 2015, klokken 08:14
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 03. oktober 2015, klokken 00:18
Etter å ha tatt turen hjem igjen ned Setesdalen, inkludert to hurtigladestopp, begynner endelig bilen min å vise verdier som er en ny bil "verdig".

Dog stusser jeg jo på at SOH ikke ser ut til å stige sammen med de øvrige verdiene..!

03.10.15
Odo: 3977km
SOH: 91%
Hx: 98,45%
Batt.kapasitet: 64,22Ah

Har aldrig sett någon bil där SOH står still men AHr stiger.
Testa installera om leafspy, ta bort obd2 och sätt dit igen. SOH borde vara ~98% med så högt AHr

Da har jeg fulgt tipset fra LEAFSWE. Avinnstallerte Leaf Spy og lastet ned på nytt. Og DA skjedde det noe med SOH, ja
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

gausel

Hva jeg leser av i leafspy i dag
Norsk Leaf fra august 2014:

AHr=67,36
SOH=100%
395,0V
HX=104,74%
kilometerstand: 37.031
81QCs &834L1/L2s
SOC=96.5%  Bilen viser 100%

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

3irikur

Sitat fra: gausel på søndag 18. oktober 2015, klokken 17:23
Hva jeg leser av i leafspy i dag
Norsk Leaf fra august 2014:

AHr=67,36
SOH=100%
395,0V
HX=104,74%
kilometerstand: 37.031
81QCs &834L1/L2s
SOC=96.5%  Bilen viser 100%

Høres ut som min bil, men min sier 94% SOH.

SOC er vel et rent estimat ut fra hvor mange KWh batteriet holder akkurat nå? Jeg synes det er rart om vi klarer å oppnå samme SOC med så forskjellig SOH?

Synes forøvrig at 100% SOH ved nesten 40.000Km høres for godt ut til å være sant?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA