Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Service nekter garantiansvar, hva skjer?

Startet av Kalle_Dybvik, mandag 07. september 2015, klokken 15:22

« forrige - neste »

Kalle_Dybvik

Hei dere

Jeg trenger litt råd og hjelp. Bilen var til service i mai og de gjorde noe med bremsene. Etter det har bremsene vært skjeve og vibrerer kraftig ved oppbremsing. Bilen står hos Tesla nå, men de nekter garantiansvar fordi jeg har uoriginale felger, selv om feilen er i bremsene.

DAB radioen min virker heller ikke, og de mener det er fordi jeg har sotete vinduer og de vil dermed ikke jobbe videre med feilen. 
Faktisk nekter de å skru på bilen, fordi det er montert på uoriginale deler på den, og viser til kontrakten som tidligere eier skrev under på.

Hva i alle dager er det som skjer med Tesla service?
Har noen andre opplevd at de blir nektet reparasjon, pga uoriginale felger?

Hva skal jeg gjøre?

Jeg må si at jeg trolig aldri kommer til å anbefale å kjøpe Tesla til noen andre etter opplevelsene med Tesla service. 

Espen Hugaas Andersen

Uorginale felger kan føre til skader på bremsene, ved at bremsene ikke får tilstrekkelig luftkjøling, e.l. Og soting av vinduer kan føre til dårlig radiomottak, da soting kan inneholde metallpartikler, som skjermer for radiosignaler. Enhver feil som du påfører bilen din vil åpenbart medføre bortfall av garantien på disse tingene.

Men så kan man så klart diskutere om dine endringer *faktisk* har ført til problemene. Her må du og Tesla bare finne fram til en eller annen løsning. Muligens går det an å klage noe sted, men jeg er usikker på hvordan det fungerer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Forresten vil bilder av felger og soting være litt forklarende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Nja, sotingen ligger vel på innsiden, så har nok ikke noe med det å gjøre.

Men for å være litt pragmatisk ville jeg satt på vinterhjulene og dratt tilbake til de. Ev. kontaktet NAF. De kan ikke fraskrive seg ansvar på bremser uten å bevise at det skyldes felgene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på mandag 07. september 2015, klokken 15:40
Nja, sotingen ligger vel på innsiden, så har nok ikke noe med det å gjøre.
Hva som påvirker RF signaler og til hvilken grad er ekstremt vanskelig å synse rundt. Sotingen kan virke inn.

Jeg tenker at det enkleste er å fjerne sotingen, se om radioen fungerer, om den ikke fungerer så får du Tesla til å reparere radioen. Kanskje du også kan få Tesla til å betale for ny soting, hvis sotingen ikke hadde skyld i feilen. Her må du få Tesla med på en løsning.

Sitat fra: petersv på mandag 07. september 2015, klokken 15:40Men for å være litt pragmatisk ville jeg satt på vinterhjulene og dratt tilbake til de.
Anbefaler *ikke* dette. De har garantert i datasystemet sitt at de har lagt skylden på felgene, så det vil ikke falle i god jord at du prøver å lure de.

Sitat fra: petersv på mandag 07. september 2015, klokken 15:40Ev. kontaktet NAF. De kan ikke fraskrive seg ansvar på bremser uten å bevise at det skyldes felgene.
Kontakte NAF er en god ide. Om de kan komme med en uttalelse der de frikjenner felgene, så vil trolig Tesla akseptere det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kalle_Dybvik

Sitat fra: petersv på mandag 07. september 2015, klokken 15:40
Nja, sotingen ligger vel på innsiden, så har nok ikke noe med det å gjøre.

Men for å være litt pragmatisk ville jeg satt på vinterhjulene og dratt tilbake til de. Ev. kontaktet NAF. De kan ikke fraskrive seg ansvar på bremser uten å bevise at det skyldes felgene.

Akkurat felgene vil ikke være noe problem å bevise ved å sette på vinterfelger og jeg kan også vise til at problemet kom først etter service på bremsene. Men burde dette virkelig være nødvendig? Og å sette på godkjente lovlige deler gir heller ikke grunnlag for å fraskrive seg ansvar. Jeg kan da umulig være eneste eier av Tesla som har byttet de originale felgene?

Må jeg virkelig fjerne solfilmen, bare for å bevise at de tar feil? Det er jo som peter sier, at solfilmen ligger på innsiden av vinduet.

Har noen andre med solfilm defekt DAB?

petersv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. september 2015, klokken 15:49
Sitat fra: petersv på mandag 07. september 2015, klokken 15:40Men for å være litt pragmatisk ville jeg satt på vinterhjulene og dratt tilbake til de.
Anbefaler *ikke* dette. De har garantert i datasystemet sitt at de har lagt skylden på felgene, så det vil ikke falle i god jord at du prøver å lure de.

Her misforstår du, jeg går utifra underforstått at det ikke er felgene som er problemet. Jeg er *sikker* på at det ikke er permanente feil med bremsene pga. andre felger. Det er ikke praktisk mulig innen rimelighetens grenser. Mao. er problemet borte med vinterfelger så får Tesla værsågod å fikse. Det er ikke snakk om å lure noen som helst, muligens bare tesla, som faktisk lurer seg fra ansvaret her.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på mandag 07. september 2015, klokken 16:05Her misforstår du, jeg går utifra underforstått at det ikke er felgene som er problemet. Jeg er *sikker* på at det ikke er permanente feil med bremsene pga. andre felger. Det er ikke praktisk mulig innen rimelighetens grenser. Mao. er problemet borte med vinterfelger så får Tesla værsågod å fikse. Det er ikke snakk om å lure noen som helst, muligens bare tesla, som faktisk lurer seg fra ansvaret her.
Hvis bremseskivene har blitt skjeve pga for lite kjøling, så vil de fortsatt være like skjeve etter at man bytter hjul.

Og hvis problemet forsvinner etter man bytter hjul, så er det ingenting å fikse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Du kan umulig ha fått kast i de store bremsene. rykker det veldig i pedalen?
Hvis det rykker i rattet så har det ikke noe med "skjeve" skiver å gjøre. det holder med at du har hatt litt fett på fingrene og har kommet nær bremseskivene.  Da tar de ulikt og mange opplever dette som "kast i skivene".
Noen ganger holder det med å rævkjøre bremsene skikkelig varme. så man får vekk dritten. Det er ikke få folk som har opplevd "kast" i bremseskivene sine etter at de har montert på dette selv.  dårlig rengjøring selvfølgelig...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kalle_Dybvik på mandag 07. september 2015, klokken 15:49Og å sette på godkjente lovlige deler gir heller ikke grunnlag for å fraskrive seg ansvar. Jeg kan da umulig være eneste eier av Tesla som har byttet de originale felgene?
Du er kanskje den eneste Tesla-kjøperen som har hatt problemer med bremsene etter unormalt kort tid med uorginale felger. Hvis bremsene slites ut på normal tid, så vil nok ikke Tesla bry seg om felgene er orginale eller ikke.

Sitat fra: Kalle_Dybvik på mandag 07. september 2015, klokken 15:49Må jeg virkelig fjerne solfilmen, bare for å bevise at de tar feil? Det er jo som peter sier, at solfilmen ligger på innsiden av vinduet.
Hvis vinduene må være gjennomsiktige for radiostråler for at DAB-radioen skal fungere, og solfilmen skjermer for radiostråler, så er det klinkende likegyldig om solfilmen er på innsiden eller utsiden. Vinduene vil ikke lengre være gjennomsiktige for radiostråler.

Sitat fra: Kalle_Dybvik på mandag 07. september 2015, klokken 15:49Har noen andre med solfilm defekt DAB?
Det er ikke sikkert noen har samme solfilm som deg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kalle_Dybvik

Mye bra svar her, takk for det.
Fikk en liten presisering fra Tesla her. De vil sikre seg at jeg tar kostnaden dersom feilen viser seg å skyldes felgene, og vil også at jeg skal signere en slik erklæring. Forsåvidt ikke helt urimelig, greit nok.
Men jeg stiller også spørsmål ved måten å håndtere dette på. Hva hadde vært annerledes om jeg hadde kjørt på originale felger, og det viste seg at feilen skyldtes kast i de originale felgene?

Solfilmen fjerner jeg midlertidig for å motbevise dem, slik at jeg endelig får fikset feilen med den defekte DAB'en.

Bremsene rister ikke i rattet, de rister i hele bilen og kun under oppbremsning. Men Tesla har vel ikke mekanisk overføring til rattet, er det ikke helelektrisk rattstamme?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kalle_Dybvik på mandag 07. september 2015, klokken 17:09
Mye bra svar her, takk for det.
Fikk en liten presisering fra Tesla her. De vil sikre seg at jeg tar kostnaden dersom feilen viser seg å skyldes felgene, og vil også at jeg skal signere en slik erklæring. Forsåvidt ikke helt urimelig, greit nok.
Men jeg stiller også spørsmål ved måten å håndtere dette på. Hva hadde vært annerledes om jeg hadde kjørt på originale felger, og det viste seg at feilen skyldtes kast i de originale felgene?
Tesla går god for at felgene de selger ikke skal ødelegge bilen, altså vil dette dekkes av garantien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Har du forsøkt å kjøre ned alle sidevinduer, med tanke på å sjekke om det påvirker DAB-mottak? Så unngår du kanskje å fjerne sotingen for å teste. Med mindre det er snakk om bakruten..

petersv

Er nok kun bakruta. Men radioboelger kommer utenifra, saa ev. skjerming av solfilm som sitter innenfor antennene (de sitter mellom varmetraadene i bakruta) har null og niks aa si Espen.

RonnyØ

Hvordan felger har du? Sånn litt for nysgjerrigheten sin skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA