Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ekstralys på Leafen?

Startet av p10, lørdag 05. september 2015, klokken 07:25

« forrige - neste »

RuneW

Noen som har vurdert Rigid Dually på Leafen?

http://www.ekstralys.no/products/rigid-industries-dually-e-merket-led-fjernlys

Disse er vel fullt lovlige og man får kvalitets-LED-lys. Dessverre ser jeg ikke helt for meg hvordan disse evt skal monteres...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

nr1rayner

Sitat fra: RuneW på mandag 07. september 2015, klokken 10:29
Noen som har vurdert Rigid Dually på Leafen?

Min kinabar er dual. Prøvde den sånn kjapt, den blir litt høy for åpningen under skiltet.
Letteste er nok en SR montert på skil-bakplate.

Er man opptatt av lovlig, så har Rigid E-merkede SR-lykter også, 6,10og 20" såvidt jeg husker.
(Nei, jeg jobber IKKE for ekstralys.no om noen skulle lure på det).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: leafnor på søndag 06. september 2015, klokken 11:50
Her i huset kastes intet. Bladde meg bakover i tid, og fant igjen to ekstralys anskaffet i 1985 til russebil jeg hadde. Made in DDR! De skal få gjenoppstå på LEAF i 2015!
De passer helt inn i grillen på bilen, lengre inn hva jeg fikk de plassert for en photoshoot på vedlagt bilde. Må bare sage av et feste som stikker ut så går de helt inn. (Lykthuset er i plast)
Husker ikke hvordan lysbildet var for 30 år siden, men i allefall ble det vesentlig bedre lys på den -76 HiAce som hadde lyktene montert sist gang  :) Selv om den hadde originalt 4 fjernlyslykter. (Bilde fra 17-maitog i 1985, med ekstralysene på Hi-Ace vedlagt (Og ja, intet med LEAF å gjøre, men ble et øyeblikk nostalgisk 8).))

Hva som blir "penest" av å ha de i senter eller så langt ut fra hverandre som mulig er jeg usikker på.

Må bare skaffe meg et relè og så er det bare å koble opp.

Monterte ekstralys i kveld. Selvfølgelig gikk ene pæra så og si med en gang.
Mens jeg holdt på, begynte bilen å lade 12V batteriet. Det ble plutselig skarpe originale fjernlys!
Målte 14,4V på batteriet under lading.

Synes det utseendemessig ble OK
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

OlavEmil

Sitat fra: nr1rayner på mandag 07. september 2015, klokken 14:58
Sitat fra: RuneW på mandag 07. september 2015, klokken 10:29
Noen som har vurdert Rigid Dually på Leafen?

Min kinabar er dual. Prøvde den sånn kjapt, den blir litt høy for åpningen under skiltet.
Letteste er nok en SR montert på skil-bakplate.

Er man opptatt av lovlig, så har Rigid E-merkede SR-lykter også, 6,10og 20" såvidt jeg husker.
(Nei, jeg jobber IKKE for ekstralys.no om noen skulle lure på det).

Sjølv om dei er E-merka, er dei ikkje lovlege til bruk som fjernlys i Noreg. Fjernlys skal vere montert parvis, det er altså krav til 0 eller 2 ekstra fjernlys, ingenting anna er lov. Vil òg tru at dei lyser for sterkt i forhold til kva som er lov (i likskap med alle lys som i det heile tatt er vits i å montere).

Sjølv har eg gått til innkjøp av SR2-20 (http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-20-e-merket-fjernlys) til begge Kiaene våre, fått montert den eine til no. Anbefalar sterkt! Men altså ikkje lovleg, om ein er oppteken av det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

OlavEmil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:48
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:30


Sjølv har eg gått til innkjøp av SR2-20 (http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-20-e-merket-fjernlys) til begge Kiaene våre, fått montert den eine til no. Anbefalar sterkt! Men altså ikkje lovleg, om ein er oppteken av det.

Legg gjerne ut bilde av monteringen i Kia-delen av forumet!

Det kjem full monteringsanvisning med illustrasjonsfoto når eg får montert på konebilen. Det blir nok gjort i oktober, då ho skal reise vekk, og bilen skal stå parkert ;) .

Ikkje meininga å ta over tråden, men eg meiner desse bjelkene er perfekte for elbil generelt, Leaf inkludert. Mykje lys og lite plass- og straumkrevjande.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

nr1rayner

#20
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:30
Sjølv om dei er E-merka, er dei ikkje lovlege til bruk som fjernlys i Noreg. Fjernlys skal vere montert parvis, det er altså krav til 0 eller 2 ekstra fjernlys, ingenting anna er lov. Vil òg tru at dei lyser for sterkt i forhold til kva som er lov (i likskap med alle lys som i det heile tatt er vits i å montere).
Stemmer, var det også ja. Det har jeg jo selv poengtert tidligere så vet jo det rimelig godt når jeg tenker meg om  :P Kan hende det er eget avsnitt for led, det burde være det i hvert fall..
Ser forøvrig det er oppgitt referansetall på Rigid sine E-merkede, alt mellom 7,5 til 37,5. Så flere av de blir jo lovlig hvis man setter inn 2 selv om det burde være temmelig unødvendig..

Min SR2-10 hypercombo er under montering.
Satser på at det er skrudd sammen og klart for testing i morgen kveld ;)
Det er kun gjenskinn fra lys på mobilen, lykta er IKKE slått på..  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DannyRS

Sitat fra: leafnor på mandag 21. september 2015, klokken 23:03
Monterte ekstralys i kveld. Selvfølgelig gikk ene pæra så og si med en gang.
Mens jeg holdt på, begynte bilen å lade 12V batteriet. Det ble plutselig skarpe originale fjernlys!
Målte 14,4V på batteriet under lading.

Synes det utseendemessig ble OK

Bra jobba.  :)
Tok du flere bilder under monteringen?
Lurer litt på hvordan du har festet lysa, og hvordan det ser ut bak grillen under skiltet. Skal du flytte skiltet lengre opp?
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

leafnor

Sitat fra: DannyRS på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:48
Sitat fra: leafnor på mandag 21. september 2015, klokken 23:03
Monterte ekstralys i kveld. Selvfølgelig gikk ene pæra så og si med en gang.
Mens jeg holdt på, begynte bilen å lade 12V batteriet. Det ble plutselig skarpe originale fjernlys!
Målte 14,4V på batteriet under lading.

Synes det utseendemessig ble OK

Bra jobba.  :)
Tok du flere bilder under monteringen?
Lurer litt på hvordan du har festet lysa, og hvordan det ser ut bak grillen under skiltet. Skal du flytte skiltet lengre opp?

Tok ikke flere bilder.
Det er "umulig" å komme til bak grillen uten å demontere hele fanger. Prøvde først å komme til fra undersiden men fikk ikke den "belgen" som er der.
I og med lykthusene er av plast så lurte jeg plastplate bak som jeg skrudde lykten med "karrosseriskruer" bast med gjennom plasten. Enkelt og greit!
Skiltplaten kan ikke flyttes høyere, den har en fasong som er tilpasset fanger. Nå ser det ut på bildet som den skygger for mer enn den faktisk gjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Da er LEDbaren satt på, SR2-10 hypercombo. Bare å vente på mørkets frambrudd nå  8)
Kjøpte "skilt"brakett, men ble ikke fornøyd uansett hvordan jeg snudde og vendte på den.
Så ble festet direkte med festene som følger med lykta.
Var "selvsagt" av med fangeren. Greit å få den av, men å få på var litt mer utfordring.
Ble litt nært skiltholderen, men tror det går greit. Måtte slipe av litt for at det ikke skulle ligge helt innpå. Mulig den blir flyttet bittelitt opp etterhvert.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#24
Da fikk jeg testet  ;)
Nå er det vits, ehh.. nødvendig å slå av fjernlys når man møter andre!
Har en crisp lyskjegle rett fram og en god del mer lys til siden.
Bra lyslengde, trenger strengt tatt ikke mer der.
Lysfarge ikke så ulikt LED nærlysene.
Har hatt en god del ekstralys (halogen) oppgjennom årene. De eneste jeg kan si å vært fornøyd med, spesielt på lyslengde, har vært typen ikke-emerket. De har nok stort sett gitt lengre lys enn denne baren, men totalt i lys kommer denne meget godt ut. Hadde nok ikke vært lei meg for å ha en SR2-20 hypercombo, men prisforskjellen var ikke jeg villig til å betale..

*Kan jeg anbefale denne lykta?
Aboslutt!

*Er jeg fornøyd?
Ja! Skikkelig bra lys og noe totalt annet enn min gamle kinabar! Kan overhodet ikke sammenlignes med kinabaren min :)

*Hva er jeg "misfornøyd" med?
Kunne tenkt meg litt mer lys "inn i svingen". Det blir stor overgang fra lyskjeglen (hyperspot) og rett til siden for de. Eventuelt litt bredere lyskjegle i midten.


Tok bilder med mobil, Nye bilder siden første post. Litt mer klart forskjell her.
Buskene er vel 20-30 meter unna.
Øverste med ledbar og originale lys, nederste med kun originale lys.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjellis

Heisann.

Tar opp denne tråden igjen.
Har en 2013 Leaf Acenta og var rimelig oppgitt over hvor dårlige lys det var på denne originalt. (H4 på denne)
Byttet først til Philips Xtreme Vision og det hjalp en del, spesielt på nærlyset, men fjernlyset var fortsatt alt for dårlig etter min mening.
Bestilte derfor et sett Rigid Dually E-merkede LED-fjernlys, monterte dem på en Biltema skiltplate og må bare si jeg er imponert over hvor bra disse små tassene lyser!
T.o.m. på regnvåte høstveier imponerer disse. Spesielt med tanke på hvor små de er.
Herved anbefalt! Ser ikke så ille ut på bilen heller, i.o.m. at de er såpass små.

cra

Sitat fra: kjellis på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:04
Bestilte derfor et sett Rigid Dually E-merkede LED-fjernlys, monterte dem på en Biltema skiltplate og må bare si jeg er imponert over hvor bra disse små tassene lyser!
Herved anbefalt! Ser ikke så ille ut på bilen heller, i.o.m. at de er såpass små.

Bilde? (Pictures, or it didn't happen! ;-D ) Og kanskje link til produktet? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kjellis

#27
Merkelig, skrev et helt svar med bilde, men det kom ikke inn her.
Må nye innlegg med bilde godkjennes av moderator eller noe?

La derfor bildet i opprinnelig post, men da kom preview-en opp/ned??

Uansett:

http://www.ekstralys.no/products/rigid-dually-godkjent-led-fjernlys
Brukte rabattkode: tradex16 og fikk da 210 i rabatt

Edit IGJEN: La til et ekstra bilde, men preview-en kom opp/ned her også.
Når jeg trykker på bildet kommer den opp riktig hos meg hvertfall.
Hva i alle dager er det som gjør dette da? Noen som har opplevd det samme og kan fortelle meg hva jeg gjør galt her?

Lauvet

Sitat fra: kjellis på tirsdag 29. november 2016, klokken 15:31
Edit IGJEN: La til et ekstra bilde, men preview-en kom opp/ned her også.
Når jeg trykker på bildet kommer den opp riktig hos meg hvertfall.
Hva i alle dager er det som gjør dette da? Noen som har opplevd det samme og kan fortelle meg hva jeg gjør galt her?
Holder telefonen opp ned?

Orienteringen ligger i exif, men tipper at forvisningen ikke støtter det. Det forklarer at det blir rett når du klikker på bildet, og hvorfor det da åpner seg nedenfra og opp...

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA