Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slå av varmen, men ha på vifte og AC? Noen interesse for en plug&play løsning?

Startet av TorC, onsdag 02. september 2015, klokken 22:01

« forrige - neste »

tomrh

Bare hyggelig. :)

Har en selvmekka løsning inspirert av Leafnor men hadde nok kjøpt TorC's kit om jeg skulle gjort dette en gang til. Mye mer elegant og lettere å montere! Og høst-innstillingen gjør underverker.  8)

Btw
Kittet er utstyrt med en 2,2 kohm motstand. Min løsning har variabel motstand m/knapp. Etter ett års bruk ser jeg at samlet motstand oftest står innstilt på et sted mellom 1,0 og 1,5 kohm, så jeg anbefaler vel egentlig 1,5 kohm som fast motstand for å få mest besparelse ut av "høstknappen". Jfr teralv over her:
Sitat fra: teralv på lørdag 13. februar 2016, klokken 15:39
Tok også å bytta ut motstanden på den blå kabelen - satt inn 1k ohm motstand. Ikke fått testa dette enda, men håper det kommer litt mindre varme ut nå enn ved bruk av orginal motstand på 2.2k ohm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

En liten kommentar til "Technical description" på http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Det står at "Mode OFF: Does not do anything". Jeg vil tro det betyr at varmeapparatet fungerer som om kittet ikke var installert? Jeg tolket det først som at innstillingen ikke gjør noe og at kittet da står i mode 1 eller 2, så jeg foreslår en presisering a'la "Mode OFF: disalbes the kit, heater works as before kit installation". Det kan jo sveipe noen innom som er enda tregere enn meg.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

S.Nomat

Hei igjen,
I dag fikk jeg pakken i posten og var heldig da jeg leste om emnet igjen før jeg gikk løs på instrument-panelet og montert kittet. Jeg trodde at det kittet jeg kjøpte, vil etter montering "lure" batterisystemet og får den til ikke å bruke ca 5kw når varmen står på.
Enkelt og greit, kobler kittet strømmen av fra varmeelementet når man slår på varmen i full styrke, eller tar jeg feil?
 

leafnor

Sitat fra: S.Nomat på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:50
Hei igjen,
I dag fikk jeg pakken i posten og var heldig da jeg leste om emnet igjen før jeg gikk løs på instrument-panelet og montert kittet. Jeg trodde at det kittet jeg kjøpte, vil etter montering "lure" batterisystemet og får den til ikke å bruke ca 5kw når varmen står på.
Enkelt og greit, kobler kittet strømmen av fra varmeelementet når man slår på varmen i full styrke, eller tar jeg feil?

Kittet forteller at temperaturen i vannet på varmekretsen er over (80 grader) maksimaltemperaturen i kretsen. Slik "lures" styringen, og vamekolben blir aldri slått på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

For å utfylle litt, temperatursensoren i kjølesystemet er bare en variabel motstand som varierer med væsketemperaturen. Ved å parallellkoble en annen passende motstand, "lurer" vi sensoren til å gi andre verdier. Leafnor beskriver virkemåten bra i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TorC

#155
Sitat fra: S.Nomat på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:50
Hei igjen,
I dag fikk jeg pakken i posten og var heldig da jeg leste om emnet igjen før jeg gikk løs på instrument-panelet og montert kittet. Jeg trodde at det kittet jeg kjøpte, vil etter montering "lure" batterisystemet og får den til ikke å bruke ca 5kw når varmen står på.
Enkelt og greit, kobler kittet strømmen av fra varmeelementet når man slår på varmen i full styrke, eller tar jeg feil?


Hei,
svarene du har fått sålangt er helt korrekt, men det er kanskje ikke det du lurer på?
Som nevnt "lurer" den altså bilen til å tro at vannet er varmere.

Siden bilen er ganske smart, så tolker den informasjonen den får over litt tid. Derfor kan det ofte ta opptil ett minutt fra du har slått bryteren til posisjon I. Da skal strømtrekket bli 0. Posisjon II reduserer bare temperaturen, så her tar det lengre tid før strømtrekket blir redusert. Og det er ikke engang sikkert at du vil kunne se besparelsen med mindre du sammenlikner mange turer.

Hvis det er slik at strømtrekket i posisjon I ikke blir 0, så er det noe galt. Jeg skal ikke utelukke produksjonsfeil, men sålangt har jeg ikke hørt om dette. Jeg anbefaler deg derfor å først sjekke at kablene inn mot bryteren har god kontakt.

Hvis dette ikke fungerer kan du gjerne ta direkte kontakt med meg så kan jeg gi deg support per telefon/skype/epost.

Du kan evt. svare på denne meldingen og opplyse om ditt ordrenummer så kan jeg sende deg et nytt kabelkitt kostnadsfritt mot at du returnerer det gamle kittet i en den ferdige frankerte konvolutten jeg legger ved.

Med vennlig hilsen


Tor J. C.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Remi Jakobsen

Satt i bryteren i dag i forbindelse med å sette inn DAB+. Gjorde det enkelt og satt bryteren her.


hausky

Hvor mye watt trekker anlegget for når dere har ca 20c AC og auto med mode 2 (det var 9 grader ute)? På "strømforbruk skjermen" står det at den trekker fra 1000w til 1600w sånn ca.

Noen dato på når utvidelseskitet kommer?
Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

TorC

Sitat fra: terjsand på onsdag 15. februar 2017, klokken 10:24
Utvidelseskit klart?

Ja.

Det kan bestilles fra betterev.tabetalt.no



Sitat fra: hausky på onsdag 24. mai 2017, klokken 10:07
Hvor mye watt trekker anlegget for når dere har ca 20c AC og auto med mode 2 (det var 9 grader ute)? På "strømforbruk skjermen" står det at den trekker fra 1000w til 1600w sånn ca.

Noen dato på når utvidelseskitet kommer?



I modus II er det nærmest umulig å sammenlikne. Ute-temp er bare en av faktorene. Luftfuktighet må hensyntaes, såvell som temperatur i kupeen, økning i antall liter luft som må inn i kupeen for øke temperaturen og en hel haug av andre faktorer.

I modus II har man kun en teoretisk besparelse, ikke nødvendigvis en praktisk besparelse.  I teorien vil en lavere temperatur på vannvarmen gi et lavere varmetap, men det gir også et behov for mer luftgjennomstrømining for å opprettholde samme temperatur i kupee. Her er det uansett snakk om noen få prosentpoeng.

Basert på mine beregninger og erfaringer vil "mode II" i snitt gi en besparelse på ca 300 watt. Så i løpet av en times kjøretur er det snakk om ca 300 wh, eller ca 2 km. Med tetting av grill kan dette økes til ca 400 w, men det er under gunstige forhold. Normalt kan man kanskje forvente 1-2 km ekstra rekkevidde i modus II. 

I "Modus I" kan man forvente 10 km - 40 km ekstra rekkevidde avhengig av kjørestil. 

Add-on kittet er nå tilgjengelig via betterev.tabetal.no.




2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

JBS

Tak TorC  :+1:

Det har være længe ventet, så kan jeg få bygget Fyret i Leafen. :-)
Og ståltanksæt, lig den fra Elbilhjelpen, det bliver super.  8)

Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

coolerguy

Kjøpte meg nylig en 2012 Leaf, og skulle gjerne hatt denne, TorC, både add-on-kit og originalkittet, men det står at det er out of stock på nettsia? Får du inn flere av dem, og såfall når?

TorC

Hei Coolerguy,
orginalkittet har ikke kommet til Norge ennå, men skal være på vei. Jeg antar det var du som bestilte begge delene igår? Jeg sender de begge ut til deg så snart kittet er kommet.

Mvh

Tor C.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

coolerguy

Sitat fra: TorC på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:38
Hei Coolerguy,
orginalkittet har ikke kommet til Norge ennå, men skal være på vei. Jeg antar det var du som bestilte begge delene igår? Jeg sender de begge ut til deg så snart kittet er kommet.

Nope, var ikke meg :) tenkte å høre om du hadde en ballpark figure, men hvis de er på vei er de på vei :) legger inn bestilling litt seinere i dag jeg da :)

Ebe

Er dette noe som vil fungere på e-NV200 Evalia også, siden den også blir levert uten varmepumpe? Eller har den bilen et helt annet varmesystem?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA