Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Administrator og avgjørelser + informasjon.

Startet av laumb, tirsdag 01. september 2015, klokken 15:38

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Eltomaso på mandag 07. september 2015, klokken 23:03
Jeg meldte meg ut av elbilforeningen da jeg ble bannet. Skulle tatt seg ut om jeg behandlet mine brukere slik på min arbeidsplass.

Kan jeg heller støtte TOCN sitt ladefond og deres forum fremover. De har tydeligvis en noe mer normal type gult kort før rødt kort filosofi.

Du har 1 innlegg (dette) og sier du har vært bannet??  Det virker litt snodig.

Jeg ble også bannet, om ikke alle tok det så personlig, men bare innser at de brøt noen føringer så kan vi gå videre med forumlivene våre. Det verste i denne saken er reaksjonene til enkelte..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

thoru

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 08. september 2015, klokken 03:19
Sitat fra: Eltomaso på mandag 07. september 2015, klokken 23:03
Jeg meldte meg ut av elbilforeningen da jeg ble bannet. Skulle tatt seg ut om jeg behandlet mine brukere slik på min arbeidsplass.

Kan jeg heller støtte TOCN sitt ladefond og deres forum fremover. De har tydeligvis en noe mer normal type gult kort før rødt kort filosofi.

Du har 1 innlegg (dette) og sier du har vært bannet??  Det virker litt snodig.

Jeg ble også bannet, om ikke alle tok det så personlig, men bare innser at de brøt noen føringer så kan vi gå videre med forumlivene våre. Det verste i denne saken er reaksjonene til enkelte..

Kanskje han fremdeles er bannet og måtte opprette ny bruker for å si sitt ord?
Reaksjonene kommer selvfølgelig fordi man føler man er urettferdig behandlet.
Men enig at om noen kom med trusler så er det langt over streken.

moderator 2

Sitat fra: Allram på fredag 04. september 2015, klokken 15:08
Helt enig,
Virker som admin på denne siden ikke er veldig kunnskapsrik og vil som andre har skrevet her kun utøve og vise at han ha flere rettigheter og kan kaste ut personer uten grunn.

Hei Allram

Jeg har ikke kastet noen ut uten grunn, og det er ikke gjort for å vise at jeg har flere rettigheter enn andre.

Siden jeg startet forumet for 12 år siden har forumet blitt spammet gjentatte ganger. Jeg har brukt hundrevis av timer på å holde forumet fritt for spam, til glede for stadig flere brukere. Hadde vi tillatt spam på forumet hadde det vært dødt og uinteressant for lenge siden. I stedet har vi en null-toleranse for reklame andre steder enn i annonse-delen. Har du annonser og ikke greier å holde annonsene dine der, er det rett ut. Jeg ser ingen grunn til å bruke tid på å gi noen advarsler på dette. Det er ikke 7-åringer som legger ut reklame menn voksne mennnesker.

Å legge ut annonser/refferal linker i profilen gjør at man legger ut annonsen i samtlige poster man allerede har på forumet. Dermed er det en meget effektiv måte å spamme forumet, da man kun trenger å legge ut annonsen en gang, for så å få den spredd til hundrevis, eller tusenvis av innlegg.

De som har problemer med at de ikke får advarsler, men blir utestengt i en uke når de spammer forumet med refferal linker i hundrevis og i noen tilfeller tusenvis av innlegg har jeg overhode ikke noe sympati for.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

moderator 2

Sitat fra: thoru på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:38
Kanskje han fremdeles er bannet og måtte opprette ny bruker for å si sitt ord?
Reaksjonene kommer selvfølgelig fordi man føler man er urettferdig behandlet.
Men enig at om noen kom med trusler så er det langt over streken.

Han er ikke bannet, men har opprettet en ny bruker da han har valgt å boikotte forumet med den forrige brukerkontoen sin :-)

Boikott Coca-Cola Company, drikk Fanta!
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

thoru

Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:49
De som har problemer med at de ikke får advarsler, men blir utestengt i en uke når de spammer forumet med refferal linker i hundrevis og i noen tilfeller tusenvis av innlegg har jeg overhode ikke noe sympati for.

At du fremdeles ikke bryr deg om tilbakemeldinger fra brukerne dine(+ din tidligere moderator) er litt bekymringsfullt. Jeg jobber også i databransjen og er det en ting jeg prøver på så er det å se saken fra brukeren sitt synspunkt også. Greit nok at forumet har regler. Det er vel ingen som har problemer med det. Problemet er når brukerne trur noe er innenfor, så får de en blokkering uten å kunne rette opp i det man har gjort feil. Er det viktigere for deg å ha rett eller er det viktig for deg å beholde brukerne på dette forumet? Jeg har full forståelse for at man må gjennomfører tiltak på datasystemer, men som sagt jeg har ingen forståelse for fremgangsmåten din. Dessverre trur jeg ikke samtalen mellom oss to vil føre til noe nytt. Jeg vet hva du mener og du vet hva jeg mener. 



Øyvind.h

#50
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:49
De som har problemer med at de ikke får advarsler, men blir utestengt i en uke når de spammer forumet med refferal linker i hundrevis og i noen tilfeller tusenvis av innlegg har jeg overhode ikke noe sympati for.
Symptomatisk. Evnen til å lytte til brukerne er ikke tilstede. Skuffende negativ og fiendtlig holdning til forummedlemmer.

Ville anbefalt følgende tilbakemelding:

SitatJeg gikk lei av å se den for meg provoserende referanselinken og valgte derfor å kaste ut alle som postet denne der jeg mente den ikke burde postes. I ettertid ser jeg at jeg først burde lagt godt synlig informasjon om at dette ikke var tillatt, med en tidsfrist for å fjerne lenken. Basert på tilbakemeldingene i denne tråden var det ikke tilstrekkelig med enkelte poster i en enkelt tråd. Jeg beklager dette.
Jeg har derfor gjenåpnet tilgangen for de berørte, men la det for fremtiden være klart: referanselinker må legges i kjøp og salg. Dette er også beskrevet i sticky tråd, og retningslinjer for signatur er oppdatert med nødvendig info.
Fremover vil alle som legger reklame i egen signatur bli utestengt i en uke. Vi ønsker alle et ryddig forum hvor all reklame ligger på dedikert plass. Lite støy=godt miljø for diskusjon :)

For øvrig vil jeg beklage om noen opplevde lenken i min signatur som spam. Som nevnt i en post jeg la inn på forumet var det spesielle årsaker til at jeg valgte å poste lenken.
Fremover skal jeg holde signaturen svært kort :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Undertegnede

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. september 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:49
De som har problemer med at de ikke får advarsler, men blir utestengt i en uke når de spammer forumet med refferal linker i hundrevis og i noen tilfeller tusenvis av innlegg har jeg overhode ikke noe sympati for.
Symptomatisk. Evnen til å lytte til brukerne er ikke tilstede. Skuffende negativ og fiendtlig holdning til forummedlemmer.

Ville anbefalt følgende tilbakemelding:

SitatJeg gikk lei av å se den for meg provoserende referanselinken og valgte derfor å kaste ut alle som postet denne der jeg mente den ikke burde postes. I ettertid ser jeg at jeg først burde lagt godt synlig informasjon om at dette ikke var tillatt, med en tidsfrist for å fjerne lenken. Basert på tilbakemeldingene i denne tråden var det ikke tilstrekkelig med enkelte poster i en enkelt tråd. Jeg beklager dette.
Jeg har derfor gjenåpnet tilgangen for de berørte, men la det for fremtiden være klart: referanselinker må legges i kjøp og salg. Dette er også beskrevet i sticky tråd, og retningslinjer for signatur er oppdatert med nødvendig info.
Fremover vil alle som legger reklame i egen signatur bli utestengt i en uke. Vi ønsker alle et ryddig forum hvor all reklame ligger på dedikert plass. Lite støy=godt miljø for diskusjon :)

+1!

Og hvorfor får andre her på forumet "spamme" nettbutikken sin over flere år på forumet? Er blandt annet en i think delen av forumet med over 8000 innlegg som tydeligvis har noen andre rettigheter...?

Er det mange som har klaget på ref link i signatur? (Jeg tviler).

Muffinman

Sitat fra: Undertegnede på tirsdag 08. september 2015, klokken 10:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. september 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:49
De som har problemer med at de ikke får advarsler, men blir utestengt i en uke når de spammer forumet med refferal linker i hundrevis og i noen tilfeller tusenvis av innlegg har jeg overhode ikke noe sympati for.
Symptomatisk. Evnen til å lytte til brukerne er ikke tilstede. Skuffende negativ og fiendtlig holdning til forummedlemmer.

Ville anbefalt følgende tilbakemelding:

SitatJeg gikk lei av å se den for meg provoserende referanselinken og valgte derfor å kaste ut alle som postet denne der jeg mente den ikke burde postes. I ettertid ser jeg at jeg først burde lagt godt synlig informasjon om at dette ikke var tillatt, med en tidsfrist for å fjerne lenken. Basert på tilbakemeldingene i denne tråden var det ikke tilstrekkelig med enkelte poster i en enkelt tråd. Jeg beklager dette.
Jeg har derfor gjenåpnet tilgangen for de berørte, men la det for fremtiden være klart: referanselinker må legges i kjøp og salg. Dette er også beskrevet i sticky tråd, og retningslinjer for signatur er oppdatert med nødvendig info.
Fremover vil alle som legger reklame i egen signatur bli utestengt i en uke. Vi ønsker alle et ryddig forum hvor all reklame ligger på dedikert plass. Lite støy=godt miljø for diskusjon :)

+1!

Og hvorfor får andre her på forumet "spamme" nettbutikken sin over flere år på forumet? Er blandt annet en i think delen av forumet med over 8000 innlegg som tydeligvis har noen andre rettigheter...?

Er det mange som har klaget på ref link i signatur? (Jeg tviler).
Jeg er heller ikke fornøyd med tilbakemeldingen her, selv om jeg i utgangspunktet ønsket disse linkene ditt peppern gror en periode på grunn av et par medlemmers opptreden. Faktisk handler dette om at det IKKE er gitt tilstrekkelig informasjon om forbudet på forhånd, og når det da over her henvises til brukere som i postet linken i signaturfeltet i god tro som "luringer" blir jeg faktisk en smule skuffet. Man bør ta inn over seg at dette lett oppfattes nedsettende; enten antyder man at de er "luringer" som skulle snike seg til å poste linken til tross for forbudet (noe jeg tviler på), eller så kan det oppfattes som at man med "luringer" mener at man rett og slett er dum. Gråsone i forhold til personkarakteristikker, og ikke noe som er ønskelig.

Det er flere brukere på forumet med tusenvis av innlegg som har linker til bl.a. egen nettbutikk i signaturen her på forumet, samtidig som de bruker enhver anledning til å fronte egne produkter med direktelinker og salgsframstøt i alle kategorier, ikke bare kjøp og salg. Admin kan umulig unngått å se dette? Når det da reageres med utestengelse for disse skarve referrallinkene samtidig som det ikke reageres mot førstnevnte er det utilbørlig forskjellsbehandling. Når man i tillegg fortsetter å argumentere for at kjøp og salg kun er tillatt i riktig del av forumet framstår det dessverre som slett håndtering som bidrar til eskalering av en konflikt som enkelt kunne vært unngått med en smidigere håndtering innledningsvis.

Jeg er faktisk overrasket at det ikke legges for dagen en mer ydmyk holdning etter reaksjonene som er kommet i etterkant fra en rekke forummedlemmer. Da tenker jeg ikke på de som i følge admin har skrevet drapstrusler eller "drittsekk".

moderator 2

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. september 2015, klokken 11:09
Det er flere brukere på forumet med tusenvis av innlegg som har linker til bl.a. egen nettbutikk i signaturen her på forumet, samtidig som de bruker enhver anledning til å fronte egne produkter med direktelinker og salgsframstøt i alle kategorier, ikke bare kjøp og salg. Admin kan umulig unngått å se dette?

Forum admin har ikke unngått å se dette nei. Brukere med en kommersielle interesser på forumet kan være vanskelig å forholde seg til. På en side er det flott at en bilforhandler, eller en som selger ladekabler svarer på spørsmål fra brukere. På den annen side kan det missbrukes til ren egenreklame. Electrolux og andre med kommersielle interesser rundt elbiler her derfor fått beskjed om å "flagge" hvor de jobber. Dette er for at vi som lesere skal bli klar over at innlegget ikke nødvendigvis er objektivt, men kan være skrevet nettopp for å fremme et salg. Jeg mener det er viktig at vi som leser får denne informasjonen. Vi har hatt tilfeller der brukere på forumet har skrevet hvor fornøyd de har vært med et visst verksted, samtidig som de selv jobbet på dette verkstedet. Informasjon om hvor forfatteren jobbet hadde vært veldig nyttig....

Brukerene Electrolux og jkirkebo selger diverse kabler for lading av elbiler. Samtidig sitter disse herrene på kanskje norges beste kompetanse rundt ladekabler til elbiler. Da er det fornuftig for oss alle at de kan svare på spørsmål som dukker opp. Ved å flagge hvor de jobber / eller har i profilen at de selger ladekabler, får vi som brukere nyttig informasjon i forhold til hvordan vi kan forholde oss til det de skriver. Det samme gjelder brukere som jobber for hurtigladeselskaper, bilforhandlere osv.

Jeg har derimot ikke sett at disse nevnte brukerene har startet salgsfremmende tråder, kun svart på direkte henvendelser. Andre brukere med kommersielle interesser, som har lagt ut annonser der de ikke hører hjemme har blitt sperret ute for en viss tid.

Lars
Forum admin

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Muffinman

Merk at min påstand ikke er at disse brukerene har startet tråder. Siden disse nå er identifisert ønsker jeg ikke å diskutere mer rundt dem, men kan oppfordre til å lese mitt forrige innlegg en gang til.

Jeg synes at det er helt greit at selgere skal få anbefale egne produkter i diverse kategorier hvor det er nyttig. Jeg synes også at det er helt greit at de har link til nettbutikken i signaturen sin, uavhengig av hvor mange tusen innlegg de har. Men om det skal være tillatt er det underlig å utestenge brukere som har en vervelink i signaturen i en tidsavgrenset periode.

cairnz

*Popcorn time*.

Slik drama hører med til ethvert forum, uansett om det er for bil, båt, spill eller kosmetikk. Noen få roper høyt og stygt, noen andre oppretter alternativer, eller lar utgåtte alternativer gjenoppstå.

Om en uke er det stort sett glemt, for de aller fleste.

Forum admin: Nå er det på tide å la de som vil bråke bråke for seg selv i tråden her. Jeg ønsker at du bruker energien til å fikse Tapatalk-integrasjonen! Den er mye viktigere, og påvirker langt flere enn disse reklame-brukerne.
Elbilist

thoru

Sitat fra: cairnz på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:20
*Popcorn time*.

Slik drama hører med til ethvert forum, uansett om det er for bil, båt, spill eller kosmetikk. Noen få roper høyt og stygt, noen andre oppretter alternativer, eller lar utgåtte alternativer gjenoppstå.

Om en uke er det stort sett glemt, for de aller fleste.

Forum admin: Nå er det på tide å la de som vil bråke bråke for seg selv i tråden her. Jeg ønsker at du bruker energien til å fikse Tapatalk-integrasjonen! Den er mye viktigere, og påvirker langt flere enn disse reklame-brukerne.

Takk for merkelappene, samt takk for at forklaringen om at jeg som bruker ikke er verdt noe for dette forumet.

Sandpusher

Sitat fra: Forum Admin på mandag 07. september 2015, klokken 16:23
Sitat fra: Sandpusher på fredag 04. september 2015, klokken 14:35
Litt OT: Jeg ble også sperret ute en ukes tid for noen uker siden, uten å ha lagt inn noe som helst av hverken linker eller reklamer. Ingen advarsel på forhånd, kun en rød tekst om at jeg var sperret, ingen forklaring. Det eneste jeg kan tenke meg som har skjedd var at jeg var på reise (Nederland og Midtøsten), og at "feil" IP adresse ble brukt til å lese på forumet.

Sendte en høflig/nøytral mail til forumadministradjonen for å be om forklaring slik at jeg kunne unngå dette i fremtiden. Fikk aldri noe svar fra dem. Elbilforum.no drives av Norsk elbilforening der jeg er betalende medlem. Hadde Krogenæs vært en idealist som drev med dette på fritiden hadde jeg ikke skrevet dette, men han er da vel vitterlig lønnet av oss for å drive dette forumet?

Ikke misforstå, jeg er glad for at forumet blir moderert, og det på en utmerket måte, men tilfeldig sperring som følge av en eller annen dårlig IP filter koding (spamprevensjon?) uten noen som helst forklaring er ufattelig provoserende! Noen andre som har opplevd dette? Kanskje admin kan svare meg her, siden de tydeligvis sliter med å besvare mail?

Hei Sandpusher

Jeg har ikke fått med meg mailen din.

Forumet har en GEO-IP sperre, som sperrer brukere i Asia, Øst-Europa og Afrika ute. Dette er ikke tilfeldige IP adresser, men IP adresser fra land vi har hatt problemer med, og selv om f.eks Kina har noen milliarder innbyggere er det veldig få som faktisk vil diskutere elbil, på norsk, på elbilforum.no. Derimot er det veldig mange som er ansatt for å gjøre ugang på diskusjonsforum. IP adressene som sperres ute, oppdateres av "MaxMind CountryLite database" og oppdateres noen ganger i måneden.

Du skulle ha fått beskjed om at elbilforumet var blokkert grunnet utesperret IP adresse. Jeg vet ikke hvorfor du ikke fikk dette.

Og til de som lurer. Jeg jobber ikke 24t med å moderere forumet. Dette gjøres på fritiden, sammen med en haug med andre ting. Jeg får et honorar av elbilforeningen som så vidt dekker utgifter til serverleie.

Lars
Takk for svar. Jeg frekventerer en del fora, men dette er det eneste jeg kjenner til som ikke tillater innlogging fra utlandet. Utover det har jeg ikke mer å si om den saken.
Undrer meg bare på hvorfor du ikke ber om hjelp, veldig mange fornuftige folk som bruker mye tid og ressurser her inne, og som sikkert kunne tenke seg å få et adminpassord for å slette litt spam i ny og ne. Ha en strålende dag.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sandpusher

Sitat fra: cairnz på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:20
*Popcorn time*.

...

Forum admin: Nå er det på tide å la de som vil bråke bråke for seg selv i tråden her. Jeg ønsker at du bruker energien til å fikse Tapatalk-integrasjonen! Den er mye viktigere, og påvirker langt flere enn disse reklame-brukerne.
Så bra at du forteller oss hva admin skal bruke energien sin på, og det er selvsagt det du syns er viktig som skal ha prioritet. At jeg liker å bruke forumet utenfor Norge betyr ingenting så lenge du får bruke de appene du liker.[/ironi]

Du er sikkert en hyggelig kar i det daglige, men dette innlegget syns jeg virket lite gjennomtenkt.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rasmus.B

Jeg er helt enig med Carniz, jeg.
Administrator har da gjort det klart og tydlig hvorfor det er problematisk med tilgang fra noen plasser på kloden. Sett opp en VPN tjeneste hvis du ikke kan leve med dette.

Tapatalk har vært purret på en haug med ganger, i rett forum, uten at det har kommet noe svar på hvorfor det har sluttet å fungere, eller om det er noen planer for å få det til å fungere igjen. Administrator startet selv en tråd om oppdatering av forumet, og at det kanskje ville lage problemer for Tapatalk. Problemer ble det, og der har det stoppet. Flere har tilbudt sin hjelp og ekspertise, uten at de har fått noe respons.

Vpn fikser du lett selv. Det er litt verre med Tapatalk.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA