Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekka med lavest rullemotstand

Startet av Hansi, fredag 14. august 2015, klokken 13:58

« forrige - neste »

Hansi

Tenkte jeg skulle starte et emne om dette, siden jeg må kjøpe nye vinterdekk den kommende vintersesongen :)
tomrh har en god tråd vedrørende sommerdekk ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19843.msg329122.html ), kanskje har han prøvd forskjellige vinterdekk også? :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

asbkar

Dekk-kongen Tom har helt sikkert full oversikt over hva som finnes av dekk og felg for vinter også ja!  :D
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

tomrh

#2
Hehe. :D Må jo prøve å foreslå noe da.

Ønsker sikkert original dimensjon? Mange her har gode erfaringer med ContiVikingContact 6. Bra grep sies det. Rullemotstand C bak, E foran.

Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..). Hakka 8 pigg har sånn røffly rullemotstand C i 205/55R16 (utledet fra en NAF-test, erfart på Leafen), anslår C - E på de smalere dimensjonene.

Ellers har jeg veldig stor tro på de nye Nokian WR D4 kontinentale vinterdekka, har nylig kjøpt til Leafen vår (begrunnelse her og noen innlegg videre). Disse kan også fås til å passe trilling om man har Sento Mits felger, fås i 165/60R15 og 185/55R15, begge rullemotstand C.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Må bare presisere at det ikke er noe poeng i seg selv å ha bredere felger, øker jo bare luftmotstanden litt. Men går man for de beste vinterdekka, finnes de kun i litt bredere dimensjoner dessverre.  :(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Hansi

Takk for godt svar tomrh :)

Kunne i utgangspunktet tenkt meg piggfrie i original dimensjon, aller helst Nokian Hakkapeliitta R2 både foran og bak, synd de ikke fins i original dimensjon.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

TB

Er uoriginal dimensjon eksempel 185/55R15 og 155/60R15 godkjent? Eller vil det bli mangel på PKK med slike felgar? Det er ein fordel med gode vinterdekk, men uheldig om det ikkje er godkjent.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

#6
Sitat fra: TB på søndag 16. august 2015, klokken 12:27
Er uoriginal dimensjon eksempel 185/55R15 og 155/60R15 godkjent? Eller vil det bli mangel på PKK med slike felgar? Det er ein fordel med gode vinterdekk, men uheldig om det ikkje er godkjent.
Ja så lenge størrelsesendring er lik, se forskriften pkt 6.1h. Så 185 + 155 og 195 + 165 er godkjent. Endring i rulleomkrets kan være maks 5%, så både 185/55R15 (+1,9%) og 155/60R15 (-0,4%) er lov. Felgene er lov så lenge innpress er innenfor +/-7,5 mm avvik og de ikke stikker utenfor hjulbuen. Sento Mits felger har ET38 dvs 3 mm avvik.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Btw..et annet Nokian-oppsett for vinterdekk kunne jo være å gå for smalere dekk enn standard, ved å velge Nokian i 165/60R15 bak. Foran skal man da velge 135/70R15 etter forskriften, ikke mange å velge i der, kanskje Maxxis er minst dårlig av disse? Får jo endel stjerner av kundene. Personlig ville jeg nok heller valgt noe i 145/65R15, helst ContiVikingContact 6. Har null tro på at bilen ikke slipper gjennom EU-kontroll eller teknisk kontroll bare pga. paragraf 6.1h om dekkbredde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Så lenge den endrede dimensjonen har lik eller høyere load index enn det som står i vognkortet vil det ikke være noe problem...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 16. august 2015, klokken 23:03
Så lenge den endrede dimensjonen har lik eller høyere load index enn det som står i vognkortet vil det ikke være noe problem...
Ihvertfall når trillingene i utgangspunktet leveres med standard dekk foran med lavere lastindeks enn i vognkortet. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

PionerThink

Jeg kjører med Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim foran, men bak fantes det ikke piggdekk i original dim. Her måtte vi gå opp til 185-bredde så vidt jeg kan huske. Sikkert ikke helt etter boka, men det funket sånn rimelig selv om jeg følte det skulle lite til for at den slapp på framhjula i.f.h.t bak :)
Føltes som om den gikk "litt på tærne" framme, men etter å ha kjørt lufttrykket litt opp så gikk det langt bedre på tørr veg som man kjører på mesteparten av tida(burde kanskje tappe ut litt igjen når man kjører på snø ???)
Rekkevidden var vel som vinterdekk flest, dvs en reduksjon på rundt 10-15% :o
Hadde det ikke vært for en bratt bakke opp til huset er det mulig jeg ville byttet til piggfrie :P
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

tomrh

Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2015, klokken 15:09
Jeg kjører med Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim foran, men bak fantes det ikke piggdekk i original dim. Her måtte vi gå opp til 185-bredde så vidt jeg kan huske.
Hmm, det var rart. Dette var i 2012 kanskje? I 2013 fikk jeg tilbud fra Lade Dekkservice i Trondheim om Yokohama pigg i original dim på alle hjul til 4000 ferdig omlagt på bilen, så det fantes da.
Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2015, klokken 15:09
Sikkert ikke helt etter boka, men det funket sånn rimelig selv om jeg følte det skulle lite til for at den slapp på framhjula i.f.h.t bak :)
Føltes som om den gikk "litt på tærne" framme
Bra beskrevet. :) Akkurat den følelsen fikk jeg også med 185 + 145 en kort periode. Gikk ikke lenge før det ble 155 foran. Personlig synes jeg bilen er aller mest stabil med 175 + 155 av de komboene jeg har prøvd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Vår 2011 i-Miev får nye dekk til vinteren. Da vurderer jeg 175 + 155 komboen etter tomrhs anbefalinger  ;) Stor sjanse for at det blir ContiVikingContact 6 eller Nokian R2 hvis de leverer disse dimensjonene.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

tomrh

#13
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 17. august 2015, klokken 21:16
Vår 2011 i-Miev får nye dekk til vinteren. Da vurderer jeg 175 + 155 komboen etter tomrhs anbefalinger  ;) Stor sjanse for at det blir ContiVikingContact 6 eller Nokian R2 hvis de leverer disse dimensjonene.
Takker for tilliten. :) De leverer ikke noen av disse i 155 dessverre. Nokian R2 kommer bare i 185 og 165, ContiVikingContact 6 bare i original dim 175 og 145. Hvis man vil ha 155 foran kan jeg som sagt gå god for Toyo Snowprox S943 som jeg er meget fornøyd med. Det finnes også ContiWinterContact TS800 i 155, en dekkvariant alle med 2011 og 2012 i-MiEV som fikk levert med vinterdekk bør kjenne til, og som slett ikke er så ille, men ikke de beste etter min og andres mening.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Mange takk for tips tomrh. ContiWinterContact TS800 blir ikke aktuelt, men jeg skal sjekke Toyo Snowprox S943 nærmere. Vurderte du 155 alternativer fra andre kjente dekkleverandører også? F.eks Goodyear, Pirelli, Michelin osv.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA