Calling P85D owners world-wide

Startet av kseitzberg, fredag 14. august 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

Teslaeier

Akkurat. Da misforstod jeg. Fikk inntrykk av at videoen var postet for å demonstrere hvor "skremmende dårlig" bilen gjorde det på bane.

Hvis pwb forstod det som at jeg prøver å forsvare et dårlig kjøp har jeg nok ikke formulert meg riktig.
Jeg lurte på hvorfor det var skremmende at en 5/7 seter ikke holder følge med de beste på bane, evt gjør det dårlig på bane.
Siden det er varmeutvikling i batteri og driveunit som medfører effektbegrensning vil jeg tro det ville være mulig å få til bedre rundetider ved å installere kraftigere kjøling dersom bedre rundetider var et mål for produsenten.
Jeg føler ikke jeg har gjort et dårlig kjøp. Er fornøyd med min P85 fra 2013 og er veldig glad for at den presterer bedre som familiebil enn banebil siden det er tiltenkt bruk i mitt tilfelle.

Teslanewbie

Sitat fra: Teslaeier på søndag 27. september 2015, klokken 18:49
Akkurat. Da misforstod jeg. Fikk inntrykk av at videoen var postet for å demonstrere hvor "skremmende dårlig" bilen gjorde det på bane.

Hvis pwb forstod det som at jeg prøver å forsvare et dårlig kjøp har jeg nok ikke formulert meg riktig.
Jeg lurte på hvorfor det var skremmende at en 5/7 seter ikke holder følge med de beste på bane, evt gjør det dårlig på bane.
Siden det er varmeutvikling i batteri og driveunit som medfører effektbegrensning vil jeg tro det ville være mulig å få til bedre rundetider ved å installere kraftigere kjøling dersom bedre rundetider var et mål for produsenten.
Jeg føler ikke jeg har gjort et dårlig kjøp. Er fornøyd med min P85 fra 2013 og er veldig glad for at den presterer bedre som familiebil enn banebil siden det er tiltenkt bruk i mitt tilfelle.

Begrenset effekt etter 90s med varierende kjøring er ikke bra uavhengig om det er på bane eller ikke. Og ja, det er skremmende ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 27. september 2015, klokken 19:04

Begrenset effekt etter 90s med varierende kjøring er ikke bra uavhengig om det er på bane eller ikke. Og ja, det er skremmende ...
Skremmende for de som er ute etter banebil. For andre er det jo åpenbart irrelevant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. september 2015, klokken 19:25

Skremmende for de som er ute etter banebil. For andre er det jo åpenbart irrelevant.
Spør en tysk på autobahn..  jo, det er relevant .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 27. september 2015, klokken 19:27
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. september 2015, klokken 19:25

Spør en tysk på autobahn..  jo, det er relevant .
Men dette er jo ikke autobahn kjøring. Dette er hard banekjøring med kraftig brems, hard aks, kraftig brems osv. Få tyskere kjører slik på autobahn om de ikke kappkjører. Og da snakker vi om den delen av autobahn som ikle har fartsbegrensning, ikke alle andre deler av autobahn i Tyskland.

Jeg får korrigere meg da: dette er totalt irrelevant for nordmenn bortsett fra en promille som trodde de kjøpte banebil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hodetelefoner

Sitat fra: pwb på søndag 27. september 2015, klokken 18:11
Artig å se hvordan dere forsvarer bilen, ler så jeg griner. En liksom bil med 700hk og når den gjør det dritdårlig så forsvares det med at det er fordi den ikke er lagd for det, ha ha ha. Er det deres måte å forsvare ett dårlig kjøp på?
leser du tidligere innlegg så ser du jeg tviler på at bilene har 400hk. De eldre enda mindre..  denne bilen er mitt beste kjøp noen gang. Nå koser jeg meg med fossilhobbybanebilen mer enn før :) hadde kjøpt M bil om jeg var interessert i en sportslig sedan :p ikke noe på 2.3 tonn :p

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på søndag 27. september 2015, klokken 20:17
Sitat fra: pwb på søndag 27. september 2015, klokken 18:11
Artig å se hvordan dere forsvarer bilen, ler så jeg griner. En liksom bil med 700hk og når den gjør det dritdårlig så forsvares det med at det er fordi den ikke er lagd for det, ha ha ha. Er det deres måte å forsvare ett dårlig kjøp på?
leser du tidligere innlegg så ser du jeg tviler på at bilene har 400hk. De eldre enda mindre..  denne bilen er mitt beste kjøp noen gang. Nå koser jeg meg med fossilhobbybanebilen mer enn før :) hadde kjøpt M bil om jeg var interessert i en sportslig sedan :p ikke noe på 2.3 tonn :p
Autofil benket s60, S85 og P85. Husker ikke alle resultatene, men S85 ble vel målt til litt over 400hk.

Edit: http://m.dinside.no/929508/tesla-model-s-gir-mer-enn-de-lover
VW ID4 GTX 2023

Teslanewbie

Mitt poeng er at hva nytte er det å oppgi 700hk når bilen begrenses til langt under dette etter 90s ???
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner

Jeg er enig i at begrensningene kommer for fort. Ikke akkurat en bil man utfordrer noen med på landet :D

Teslaeier

@ teslanewbie
90 sek med varierende kjøring?
Har aldri kjørt bil på bane, men utfra min erfaring med mx består variasjonene av enten full gass eller full brems. Det ser jo ut som det var det som ble praktisert i videoen også.
Blir fortsatt overrasket over at folk som har brukt rundt 700.000 - 1 mill på bil blir overrasket når det viser seg at det ikke er en banebil. Før jeg bruker så mye penger på noe som helst gjør jeg gjerne litt research først. I disse dager med internett, Google, diverse fora osv er det ikke rare innsatsen som skal til. Men jeg er kanskje gammel, fattig eller kjedelig uten risiko kapital til overs.

Har aldri hatt min bil i Tyskland, men utfra bjørns video ser det ut som hans tesla klarer seg relativt bra på autobahn.

Ser det er flere som føler seg så snytt at de går ut i media for å fortelle om denne "skandalen". Er hensikten å høste sympati fra folket og legge press på tesla? Når man leser kommentarene til disse artiklene virker det som de fleste leserne synes det fremstår som sutring fra bortskjemte pappagutter, så kanskje ikke den beste strategien?
Hvorfor ikke bare ta det gjennom de vanlige kanaler (tesla, Forbrukerrådet og evt rettsvesenet)?

sigurdi

Er redd at en bommer om en tror at media skal gi støtte i denne saken.
Ta det den vanlige veien, noe som fort tar både 2 og 3år.
Oppslagene i media har hatt motsatt effekt for de fleste leserene, er ikke Tesla men Tesla eierene som kommer i dårlig lys.

Avisene vrir det til sure brukere og gagner saken i fordel Tesla.
Er bare å se på artikkelen i extrabladet.
http://ekstrabladet.dk/biler/sure-kunder-om-tesla-leverer-ikke-de-lovede-hestekraefter/5744187

"De (gruppen, red.) har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi gav dem gratis udstyr for 87.000 kr., hvilket vi har nægtet. Vi har set på deres biler – der er ikke noget galt."

Artikkelen i Ingeniøren er noe bedre med tanke på Tesla eierene:
http://ing.dk/artikel/paastand-tesla-kan-slet-ikke-levere-de-lovede-hestekraefter-178910
Men problemet her er at denne avisen henvender seg til litt mer utdannede folk og regnestykkene som er henvist til i artikkelen stemmer ikke med andre data i artikkelen.

Batteri type er feil oppgitt i artikkelen er batteriet brukt i Roadster, er NC og ikke B i Model S
Målinger av wk057 på indre motstand er avhengig av temperatur og sier ikke noe om hva det faktisk er ved en gitt temperatur høyere en det som wk057 målte på.
Dette stemmer heller ikke med de andre dataene oppgitt som effekt på P85 og 85D bilene, der RWD biler er målt i benk til mer en oppgitt og langt over det den indre motstanden ville gitt. :-(
Som wk057 selv skriver brukte han noe tynn kabel i målingene

VG sin artikkel latterligjør omtrent Tesla eierene og virker totalt mot sin hensikt.
Overskriften er også svært missvisende siden det er akselerasjonen og ikke farten en klager på.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-eiere-klager-paa-for-lite-fart/a/23518491

Nå er nok også Tesla ennå mindre sammarbeids villige en de kanskje var i utgangs punktet, så komme til en enighet der f.eks eier hadde betalt for en oppgradering til 90kWh batteri (Betalte kun netpris for batteriet) og ville fått oppgitt akselerasjon er nok ikke engang en liten mulighet langt i det blå.

Så lykke til med saken videre og er bare å smørre seg med tolmodighet for det tar langt tid å ha rett og koster både tid og kroner. (om en skulle vinne til slutt)

Å få en avklaring om Tesla har oppgitt effekt etter gjeldene EU regelverk tar nok ennå lengre tid og ser ut som det er dette Tesla legger seg på.
Har de fulgt EU sine retningslinjer er det ingen rett i verken Danmark eller Norge som kommer til å dømme i eiers favør, siden kravet til leverandørene er å oppgi effekt etter gjeldene EU regler.

Må bare ta med MB SLS AMG som har oppgitt effekt etter EU NORM.
http://www.mercedes-amg.com/webspecial/sls_e-drive/eng.php
Er oppgitt til 751hk 1000Nm og 0-100 på 3.9sek
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

MB`en er allerede diskutert, og det er det dårlig eksempel siden vi ikke kjenner hvilken utveksling den har. Den er jo lynrask i høyere fart sammenlignet med P85D, så at er ørlite tregere 0-100 trenger ikke bety annet enn at den er høyere giret samtidig som den har høyere effekt.

cairnz

Den elektriske SLS-en har magnet-motorer. Det kan ikke sammenlignes med induksjonsmotorer.
Elbilist

mogu

Sitat fra: sigurdi på søndag 27. september 2015, klokken 21:53
Oppslagene i media har hatt motsatt effekt for de fleste leserene, er ikke Tesla men Tesla eierene som kommer i dårlig lys.

http://ekstrabladet.dk/biler/sure-kunder-om-tesla-leverer-ikke-de-lovede-hestekraefter/5744187

"De (gruppen, red.) har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi gav dem gratis udstyr for 87.000 kr., hvilket vi har nægtet. Vi har set på deres biler – der er ikke noget galt."

http://ing.dk/artikel/paastand-tesla-kan-slet-ikke-levere-de-lovede-hestekraefter-178910
Men problemet her er at denne avisen henvender seg til litt mer utdannede folk og regnestykkene som er henvist til i artikkelen stemmer ikke med andre data i artikkelen.

Batteri type er feil oppgitt i artikkelen er batteriet brukt i Roadster, er NC og ikke B i Model S
Målinger av wk057 på indre motstand er avhengig av temperatur og sier ikke noe om hva det faktisk er ved en gitt temperatur høyere en det som wk057 målte på.
Dette stemmer heller ikke med de andre dataene oppgitt som effekt på P85 og 85D bilene, der RWD biler er målt i benk til mer en oppgitt og langt over det den indre motstanden ville gitt. :-(

VG sin artikkel latterligjør omtrent Tesla eierene og virker totalt mot sin hensikt.
Overskriften er også svært missvisende siden det er akselerasjonen og ikke farten en klager på.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-eiere-klager-paa-for-lite-fart/a/23518491

Nå er nok også Tesla ennå mindre sammarbeids villige en de kanskje var i utgangs punktet, så komme til en enighet der f.eks eier hadde betalt for en oppgradering til 90kWh batteri (Betalte kun netpris for batteriet) og ville fått oppgitt akselerasjon er nok ikke engang en liten mulighet langt i det blå.

Så lykke til med saken videre og er bare å smørre seg med tolmodighet for det tar langt tid å ha rett og koster både tid og kroner. (om en skulle vinne til slutt)

Å få en avklaring om Tesla har oppgitt effekt etter gjeldene EU regelverk tar nok ennå lengre tid og ser ut som det er dette Tesla legger seg på.
Har de fulgt EU sine retningslinjer er det ingen rett i verken Danmark eller Norge som kommer til å dømme i eiers favør, siden kravet til leverandørene er å oppgi effekt etter gjeldene EU regler.

Henger meg på denne, jeg synes det er synd at en knippe teslaeiere skal skape så mye bråk for denne saken, og mate alle de som allerede hater teslaeiere med gode grunner, og få flere andre til å melde seg inn i samme klubben.

True med å gå til media er den voksne versjonen av å sladre til de voksne i barnehagen... Ta det gjennom de kanalene som er ment til å håndtere slike saker, så håper jeg at jeg slipper å se enda flere "stakars meg, bilen min er 0,2 sek tregere 0-100 enn jeg trodde den skulle være"-artikler.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Teslanewbie

Sitat fra: mogu på søndag 27. september 2015, klokken 23:24
Sitat fra: sigurdi på søndag 27. september 2015, klokken 21:53

Henger meg på denne, jeg synes det er synd at en knippe teslaeiere skal skape så mye bråk for denne saken, og mate alle de som allerede hater teslaeiere med gode grunner, og få flere andre til å melde seg inn i samme klubben.

True med å gå til media er den voksne versjonen av å sladre til de voksne i barnehagen... Ta det gjennom de kanalene som er ment til å håndtere slike saker, så håper jeg at jeg slipper å se enda flere "stakars meg, bilen min er 0,2 sek tregere 0-100 enn jeg trodde den skulle være"-artikler.

OMG ! Du har virkeligen ikke skjønnt noe som helst ..   ::) ::) ::) ::) ::)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA