Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Henge opp dekk på vegg

Startet av andwin, tirsdag 11. august 2015, klokken 18:28

« forrige - neste »

andwin

Hei,

Samboeren min klarte i går å rygge Teslaen inn i en stabel med piggdekk som står innerst i garasjen med et par dype sår i bakfangeren som resultat. Dermed er det på tide å få flyttet på dekkene slik at det ikke skjer igjen.

Jeg har disse http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/dekk-og-felg/oppbevaring-av-dekk/dekkhenger-24430 fra Bilextra på veggen fra før som har fungert greit med noen 17" felger tidligere, men jeg er ikke sikker på om disse vil tåle felgene med dekk til Teslaen. Garasjen vår er rimelig trang, så det er krise om felgene faller ned på bilen...

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har ikke embalasjen til disse festene og på nettsidene deres står det ingen ting om maks belastning. Jeg har 19" på vinterdekkene og 21" på sommerdekkene...




hoffa

Jeg har også trang garasje og brukte slike veggoppheng som du, men mine var hjemmelagde.
Etter jeg fikk Tesla med 21" så stolte jeg ikke på om de holdt vekten. Derfor snikret jeg opp denne hyllen i stedet.

Kanskje et alternativ for deg? ☺
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

andwin

Sitat fra: hoffa på tirsdag 11. august 2015, klokken 18:42
Jeg har også trang garasje og brukte slike veggoppheng som du, men mine var hjemmelagde.
Etter jeg fikk Tesla med 21" så stolte jeg ikke på om de holdt vekten. Derfor snikret jeg opp denne hyllen i stedet.

Kanskje et alternativ for deg? ☺


Det ser veldig bra og ryddig ut. Ser ut som det er litt mer jobb, men det er det nok verdt. :) Hva er du har festet under forresten? Er det for å hindre at det skal falle ned noe fra dekkene på bilen?

Quintilian

Et alternativ er Elfa sitt dekkoppheng. Det er modulbasert så det er litt forskjellige måter å gjøre det på, men vertikale skinner festet på vegg med påmonterte dekk-knekter fungerer utmerket.

hoffa

Sitat fra: andwin på tirsdag 11. august 2015, klokken 19:28
Sitat fra: hoffa på tirsdag 11. august 2015, klokken 18:42
Jeg har også trang garasje og brukte slike veggoppheng som du, men mine var hjemmelagde.
Etter jeg fikk Tesla med 21" så stolte jeg ikke på om de holdt vekten. Derfor snikret jeg opp denne hyllen i stedet.

Kanskje et alternativ for deg? ☺


Det ser veldig bra og ryddig ut. Ser ut som det er litt mer jobb, men det er det nok verdt. :) Hva er du har festet under forresten? Er det for å hindre at det skal falle ned noe fra dekkene på bilen?
Hadde noen rester av www.plastmo.no dryppstopp og brukte det nettopp for å hindre småtein o.l. fra å treffe panseret på bilen.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

RE

Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Espen Hugaas Andersen

#6
Løsningen til RE er mer i henhold til hvordan dekk bør lagres. Dekk på felg bør ikke lagres stående, da gummien siger. Det beste for hjulene er å lagre de liggende, henge de opp som RE, eller legge hjulene i poser som henges opp. Disse løsningene hindrer at hele tyngden av dekket hviler på et lite punkt, som er det som kan gjøre dekkene skjeve.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amper

Sitat fra: RE på tirsdag 11. august 2015, klokken 21:28
Jeg har disse fra biltema : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Dekkhenger-4-stk-2000017032/, og utenpå de har jeg tatt på denne rørisolasjonen: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/.

Fungerer utmerket.


Jeg bruker også biltema opphenget, men tar bare en bit hageslange å trer over kroken så felgene får myk kontakt. Og utsiden av felgen henges mot veggen så det blir minst bøyemoment og belastning på oppheng og skrue i veggen...
P85D :o)

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Leif1

Biltema, kombinert med 80 cm grønn Gardena her også. Billig og fungerer perfekt til formålet.
Konvertitt fra S til X

Lynet

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. august 2015, klokken 21:36
Løsningen til RE er mer i henhold til hvordan dekk bør lagres. Dekk på felg bør ikke lagres stående, da gummien siger. Det beste for hjulene er å lagre de liggende, henge de opp som RE, eller legge hjulene i poser som henges opp. Disse løsningene hindrer at hele tyngden av dekket hviler på et lite punkt, som er det som kan gjøre dekkene skjeve.

Den lille vekten som et hjul utgjør vil nok ikke gjøre dekket urundt i løpet av en sommer. I sommer tok jeg frem en bil som har stått på hjulene i 6 år uten tilsyn, den hadde igjen 1 bar, Marshall piggfridekk og de var fortsatt like rund! Merket ihvertfall ikke noe risting.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

andwin

Nå har jeg hengt opp piggdekkene på opphenget jeg hadde fra tidligere etter å ha byttet til noen kraftigere skruer. Jeg klarte akkurat å tre på deler av en hageslange jeg hadde liggende, så det ble riktig så bra.

Får håpe jeg ikke våkner en natt av et brak hvor et av dekkene har funnet veien inn i bagasjerommet... :p


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA