Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo - Beitostølen.

Startet av André Fjærestrand Bratli, tirsdag 04. august 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

André Fjærestrand Bratli

Hei! Jeg er er relativt fersk med elbil da vi kun har tilgang til en bilpool med I3 på jobben. Jeg har ferie denne uken og tenker meg til Beitostølen fra Oslo. Har noen kjørt denne strekningen før eller har noen tips?

Ferry

Har ikke kjørt hele strekningen Oslo - Beitostølen sammenhengende samme dag, men er ganske godt kjent med ladestasjoner og forbruk. Du har hurtigladere på følgende steder langs ruta: Sandvika, Hønefoss (Hverkvenkastet og Kiwi), Nes i Ådal, Aurdal, Leira og Fagernes. Jeg vil foreslå at du hurtiglader bittelitt på Hønefoss slik at du er sikker på å nå fram til Nes. Deretter ganske mye på Nes så du i det minste når Aurdal, helst Leira. Deretter trenger du ikke all verden for å nå Beitostølen.
Antagelig kan du fint droppe Hønefoss, men det tar ikke mer tid enn å kjøpe en is så har du rikelig ekstra for å nå Nes. Nes har kun èn lader, så det kan være kø, men neppe lenge. Evt. bruker du ac-kontakten. Det går ganske kjapt på i3. Det kommer også to ekstra type 2 der. Muligens er de der allerede. Leira har en hurtiglader du kan bruke, samt 4-5 type 2 7,4 kW. Så der er du rimelig sikker på å få strøm.
Kuben kjøpesenter i Hønefoss har 2 stk. type 2/7,4 kW. Men kun i senterets åpningstid, dvs. ok på tur opp fredag kveld, men ikke på returen søndag.
Bergo hotell på Beitostølen har type 2/7,4 kW.

Se turen min Aurdal- Gjendesheim - Aurdal her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21784.msg381436.html#msg381436

PS: Valdres Mathus på Bagn er verdt et besøk. Ingen lademulighet dessverre, men hvis du etterspør det så kanskje det kommer etterhvert?

PS2: Hastighet stjeler strøm, og trafikken til Valdres går relativt fort. Vær grei og hjelp de andre forbi. Det er masse rettstrekk og stoppemuligheter både i Ådalen og spesielt Begnadalen.

snakkis

Sitat fra: Ferry på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:08
Kuben kjøpesenter i Hønefoss har 2 stk. type 2/7,4 kW. Men kun i senterets åpningstid, dvs. ok på tur opp fredag kveld, men ikke på returen søndag.
Ikke så viktig, men jeg tror Kubens kontakter er 16A, altså 3,6kW.
Iallefall det som står på ladestasjoner.no.

Trond.m

#3
Sitat fra: snakkis på onsdag 05. august 2015, klokken 07:02
Sitat fra: Ferry på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:08
Kuben kjøpesenter i Hønefoss har 2 stk. type 2/7,4 kW. Men kun i senterets åpningstid, dvs. ok på tur opp fredag kveld, men ikke på returen søndag.
Ikke så viktig, men jeg tror Kubens kontakter er 16A, altså 3,6kW.
Iallefall det som står på ladestasjoner.no.
Det kunne være greit om noen kan få sjekket ut dette. Er det 32A 7,4 KW er det perfekt for å topplade samtidig som man handler. Dobbel ladehastighet for mange elbiler utgjør en vesentlig forskjell.

Siste redigering: Snakket med driftsleder. De bekreftet at det pt. er 16A, men de skulle ta en vurdering på eventuell oppgradering til 32A.



Ferry

Er de virkelig bare 16 ampere? De er i hvert fall til stor nytte. Jeg har stussa på at appen viser batteriprosent som skulle tilsi at det er 16 A, men når jeg kommer tilbake til bilen så har den mer enn appen viser. Blir usikker nå på hva jeg har lest av. Uansett, en time med saktelading der hjelper veldig på rekkevidden. For min del så mye at jeg ikke trenger hurtiglading. En time går fort hvis en spiser og handler litt matvarer etc. Clas Ohlson i kjelleren, der er det alltids noe å se på.

Har loggført en del info på i3-en:
"6/2 2015: Hønefoss. Kiwi opptatt. Dro til Kuben 65% kl 1616 , 72% kl. 1642. Tyder på 16 A kurs :( Bilen viste dobbelt så mye :) Ca 3,5 barer, 87,5%. Opptatt lader på Nes, kjørte videre 90 km, med 9 km rest. Fulgte trafikken, 6-7 minusgrader"

Jeg fikk altså drøyt 20% på 26 minutter. Det kunne tyde på 32 A kurs. Mest sannsynlig har jeg brukt lenger tid enn jeg trodde. Det illustrerer for så vidt poenget mitt godt: Type 2 er finfint ved en handlestopp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA