Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er deres lengste tur fra A til B på en ladning?

Startet av olemorten76, lørdag 25. juli 2015, klokken 22:59

« forrige - neste »

olemorten76

Satte ny personlig rekord på leafen i dag startet fra Sørumsand med 100%, etter å ha kjørt 153,5 km, var jeg på Nøtterøy og hadde igjen 6%. Stort sett bare motorvei. Har alltid ladet på denne strekningen før, men under tilnærmet ideelle forhold er det tydeligvis mulig.
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

emil

Har flere turer på rundt 150km med min Leaf på sørlandsveier. Da i bil med ca 15% tap i batterikapasitet og typisk en reise tur/retur med start og avslutting hjemme. Legste tur A-B som ikke har start/stopp på samme sted er nok ikke på mer enn ca 12 mil med bruk av ca 70% batteri og begrenset til avstand mellom hurtigladere og hvor mye de klarer å lade opp batteriet innen fornuftig tid/kostnad.

mo73ro

Sitat fra: olemorten76 på lørdag 25. juli 2015, klokken 22:59
Stort sett bare motorvei.

Blir morsomt å følge med på denne tråden. Hvilken hastighet kunne du holde på motorveien?

Fikk bilen i slutten av juni og har ikke kjørt mer enn 900 km i den. Lengste kjøring uten lading mellom er 92 km,  men da med 25% igjen. Synes jeg kjører forsiktig og sjelden over 90 km/t men ligger da langt unna å klare 15 mil. Må sies at jeg ikke er alene i bilen, kone og to barn er stort sett med, så det er kanskje ikke å forvente å skulle komme i nærheten av 15 mil da.

Regner med at de som kommer over dette kjører alene?
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Carl Anton Stenling

#3
Jeg har kjørt 91,4 km og hadde 49 % igjen. Dette var fra Lommedalen til Jeløya på sommerføre. Fire personer og bagasje i bilen.

Nøkkelen til lang rekkevidde er høyt lufttrykk og begrenset hastighet. Unngår full cruisecontrol siden denne gasser og bremser en del. Prøver å seile så mye som mulig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

olemorten76

Sitat fra: mo73ro på søndag 26. juli 2015, klokken 09:32
Sitat fra: olemorten76 på lørdag 25. juli 2015, klokken 22:59
Stort sett bare motorvei.

Hvilken hastighet kunne du holde på motorveien?
Mellom 80 og 95, men lå tidvis bak campingbiler og busser. Skal også sies ha jeg har topografien på min side på denne ruten.

Regner med at de som kommer over dette kjører alene?
Ja kjørte alene, blir fort litt tøffere da. Opprinnelig plan var å lade i Drammen, men da jeg var i ferd med å komme dit ser jeg at jeg har godt over 50% igjen med strøm. Tar med meg familien under liggende forhold neste gang.
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Rep

Eg har kjørt ca.9 mil bilen estimert att det var 60km igjen, turen går gjennom bømlafjordtunnel (undersjøiske tunnel med mykje stigning). Med fleire korte turer har eg klart ca 160km men sjekka Ikkje kor mange % det var igjen. Fekk very low battery 2km før eg var framme :D
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019
Bestilt BMW M50 i4 24/6

emil

Sitat fra: Rep på søndag 26. juli 2015, klokken 10:25
Fekk very low battery 2km før eg var framme :D

Er det passe flatt og tørt sommerføre har du en god mil i gjen etter VLBW før du trenger å få panikk. Når jeg kjører fra Oslo til Arendal har jeg et "sjekkpunkt" på Fiansvingen 22km hjemifra. Passerer jeg der før første batterivarsel kommer jeg meg hjem uansett årstid og vær så lenge veien ikke er dekket av snø. Men en gang, var vel i regnvær i november/desember i fjor, fikk jeg første varsel ca 5km tidligere og parkerte hjemme med 0.6kWh igjen på batteriet.

rogersen

Sitat fra: emil på søndag 26. juli 2015, klokken 12:36
Sitat fra: Rep på søndag 26. juli 2015, klokken 10:25
Fekk very low battery 2km før eg var framme :D

Er det passe flatt og tørt sommerføre har du en god mil i gjen etter VLBW før du trenger å få panikk. Når jeg kjører fra Oslo til Arendal har jeg et "sjekkpunkt" på Fiansvingen 22km hjemifra. Passerer jeg der før første batterivarsel kommer jeg meg hjem uansett årstid og vær så lenge veien ikke er dekket av snø. Men en gang, var vel i regnvær i november/desember i fjor, fikk jeg første varsel ca 5km tidligere og parkerte hjemme med 0.6kWh igjen på batteriet.

Hvor lader du mellom Oslo og Arendal?

emil

#8
Sitat fra: rogersen på søndag 26. juli 2015, klokken 14:23
Hvor lader du mellom Oslo og Arendal?

Kommer litt an på vær og føre, men på en normal fin norsk sommerdag er det Lasses og Sandefjord (begge veier). Mest fordi disse ligger greit til avstandsmessig, men også fordi begge har doble CHAdeMO ladere og sansynligheten for kø er litt mindre.

Før Sandefjord kom opp var det Holmestrand jeg brukte, og før Holmestrand kom opp var det Tønsberg.
Før Lasses åpnet var det semihurtig på Skagerakarena og har ved noen anledninger brukt Kiwi Heistad

Med Oslo menes da enten Bærum (Jar/Øvrevoll) eller Smestad. Skal vi kjøre mer i Oslo-traktene samme dag som vi ankommer tar vi gjerne et lite ti-minutters påfyll i Sandvika før ankomst. Hos familie/svigerfamilie lader bilen med 6-16A alt etter behov.

Med Arendal menes Pollen/Langbrygga, så midt i sentrum.

Ladestoppene er gjerne 2x15 minutter og så blir det ca 10 minutter ekstra tid totalt sett på ekstrakjøring til laderene og alt rundt tilkobling av ladekabel. Hvis alt går problemfritt bruker vi ca 4t15m på turen nå, litt over en time mer enn vi brukte med fossilbilen hvis vi ikke stoppet på veien. Nå har det åpnet litt mer motorvei på strekningen siden vi kjørte fossilbil og da hadde det alternativet vært enda litt raskere.

Men vi har også brukt 12t på turen Arendal-Oslo når absolutt alt gikk feil og vi planlegger ikke noen aktiviteter i Oslo-traktene før tidligst 6t etter avgang hjemme i Arendal i tilfelle ladeproblemer. Middag ved ankoms avtales gjerne når vi sitter på hurtigladeren i Sandefjord og vet at alt går etter planen.

leafnor

123 km er lengste tur som tur/retur fra Trondheim til litt sør av Støren på en lading. Hadde 28 GIDS igjen når hjemme. 5 gids er utilgjengelig, så ca 1,8 kWt til videre kjøring. Dvs kunne klart å presset ut noe over 13 mil. Det var sol, tørt føre og varmeapparat av. (Litt AC en periode).

Noterte forbruk ca hver 10 km, og det å komme over Heimdal på tur og retur er partiet som spiser mest energi. Likeså når det begynte å bli litt mer stigning etter Støren før reisemålet var nådd.
Snittforbruket 1,45 kWt/mil, og jeg kjørte med GPS speedometer på fartsgrensen. Dvs 90 på GPS i 90-sone ved Melhus etc.

Kom fra Danmark i går (fosilbil naturlig nok), via Larvik. Passerte tre LEAF fra Larvik på vår veg mot Oslo. Jeg lå i 110 (GPS), det gjorde ikke Leafene. Med den farten de holdt på motorvei vil jeg tro de greit skulle klare opp mot 15 mil på en lading på de veiene.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Sitat fra: leafnor på mandag 27. juli 2015, klokken 10:55
5 gids er utilgjengelig, så ca 1,8 kWt til videre kjøring. Dvs kunne klart å presset ut noe over 13 mil. Det var sol, tørt føre og varmeapparat av. (Litt AC en periode).

Har sett folk rapportere verdier ned på 2 GIDs før bilen stopper helt. Har selv ikke fått den under 5 siden jeg har vært rett ved ladeplass de gangene jeg har fått opp skilpadda.

leafnor

Sitat fra: emil på mandag 27. juli 2015, klokken 11:33
Sitat fra: leafnor på mandag 27. juli 2015, klokken 10:55
5 gids er utilgjengelig, så ca 1,8 kWt til videre kjøring. Dvs kunne klart å presset ut noe over 13 mil. Det var sol, tørt føre og varmeapparat av. (Litt AC en periode).

Har sett folk rapportere verdier ned på 2 GIDs før bilen stopper helt. Har selv ikke fått den under 5 siden jeg har vært rett ved ladeplass de gangene jeg har fått opp skilpadda.
Hei.
Ved en anledning kjørte jeg batteri ned på "null" i oppkjørsel med full varme.
Må korrigere meg selv, det var nå det tippet fra 5 til 4 at bilen gikk i Neutral.
Dvs, 4 var utilgengelig, den femte kan bilen "flyttes" på noen meter.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

rogersen


erikf

Kjørte Geilo til Dale i 2013. Det er 18 mil, og hadde en god mil igjen på gjettometeret.
Start 750 moh, opp til 1250 moh,  så ned til havnivå (genererte 2.5kwt).
Etter den tid har jeg fått nye sommerdekk som økte forbruket med 10%, ca 10% minket batterikapasitet, og ny firmware i bilen som jeg mistenker å gjøre mindre av batteriet tilgjengelig. Og betaling på Geilo hurtiglader slik at jeg ikke får testet dette igjen. (lader ikke til 100% da)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rødkleiv

Sitat fra: olemorten76 på lørdag 25. juli 2015, klokken 22:59
Satte ny personlig rekord på leafen i dag startet fra Sørumsand med 100%, etter å ha kjørt 153,5 km, var jeg på Nøtterøy og hadde igjen 6%. Stort sett bare motorvei. Har alltid ladet på denne strekningen før, men under tilnærmet ideelle forhold er det tydeligvis mulig.

130 km hovedsaklig på motorvei. Lå jevnt i 120 km/t på speedo, men sørget for å trille i N i alle nedoverbakker samt senket farten gradvis med opptil 20-30 km/t i oppoverbakker. Ingen A/C eller varme.

Har lurt på en tur Elverum-Tynset med Leaf. Det er ca 180 km uten mulighet for hurtiglading. Lurer på hvor sakte jeg må kjøre for at det skal gå? 60-70?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA