Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva inngår i installasjon av lader?

Startet av MbenzNo, tirsdag 21. juli 2015, klokken 11:03

« forrige - neste »

MbenzNo

Vi har kjøpt Zoe med 11 kW lader som vi har fått installert i garasjen.

For å få til dette så måtte eksisterende 1,5 kvadrat jordkabel til garasje byttes ut. Jeg gjorde klart med nytt 75mm trekkerør mellom hus og garasje. Det ble trukket ny PFSP 3x10/10 CU fra sikringsskap i hus til garasje hvor trafo, underfordeler, og Pod Point ble montert. Ganske nøyaktig 15 kabelmeter til Pod Point.

Jeg ønsket å fjerne eksisterende jordkabel siden denne nå var overflødig, og fikk flyttet eksisterende 10A sikringsautomater til underfordeler slik at jeg hadde til eksisterende lys og stikk i garasjen. Sikringen ble koblet til eksisterende opplegg med ca 0,5 meter PR 1,5.

Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk en regning fra elektriker på over 9 300,- kroner for installasjonen.

Jeg blitt fakturert for alle arbeidstimene, 15 meter kabel, underfordelerboks, en elementautomat C60N/B 40-3, skruer og klemmer og forbruksmateriell.

Det eneste som ikke er ført opp er Trafoen, Pod Point og automatene for trafo og lader.

At jeg hadde fått en regning for 0,5 meter PR 1,5 og de 15 minuttene det tok å flytte eksisterende sikringer hadde vært greit. Dette kan regnes som tilleggsarbeide siden jeg kunne ha valgt å beholde den eksisterende 1,5 kvadrat jordkabelen i tillegg til nyinstallasjonen.

Hvordan har dere fått installert deres ladere? Fikk dere noen regning fra elektriker?




emil

Det bør jo stå i kjøpekontrakten hva som er inkludert når det gjelder laderegualtor/veggboks/podpoint og montering av denne. Mener å huske fra andre annonser at rundt 10m kabel og enkel forlegning vanligvis er inkludet i sånne monteringer. Mange gjennomføringer i vegg o.l. og avstand til sikringsskap kan øke prisen.

Regner jo med at faktura er spesifisert, så jeg ville tatt å regnet ut hva eventuellt 5m PFSP, andre småkabler/ustyr utenom podpoint og en halvtime-time arbeid koster og betale inn dette samtidig som det klages på resten av beløpet. Send klage til elektrikker med kopi til forhandler.

asgeirn

Jeg avtalte med Infratek at 50mm rør var ferdig gravd og ført gjennom grunnmur. Så trakk de ganske nøyaktig 10 meter kabel, monterte trafo, sikringer og PodPoint.

Jeg har ikke fått noen faktura i det hele tatt, og forventer heller ikke å få noen.

Imidlertid har jeg også installert overspenningsvern og økt overbelastningsvern, men det fikk jeg en annen montør til å gjøre.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

MbenzNo

I følge prisliste til Renault så er følgende inkludert forutsatt 3 faser og kapasitet nok i anlegget:

De to ladeløsningene inkluderer ***:
- Wallbox/hjemmelader
- Installasjon av Wallbox/hjemmelader
- Opptil 15m kabel fra ditt sikringsskap til ladepunktet (kabler må kunne trekkes i eksisterende rør eller festes på vegg)
- Nødvendige elektriske sikkerhets- og tilkoblingsenheter
- En transformator dersom det er behov for dette

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det aller meste jeg er blitt fakturert for er Renault sitt ansvar.

MbenzNo

Noen som vil legge ut bilder av sine ladeinstallasjoner som dere fikk installert uten å motta ekstra regning? Tenker da mest på eventuell underfordeler med sikringer for trafo og lader.

Trond.m

Sitat fra: MbenzNo på onsdag 22. juli 2015, klokken 16:56
Noen som vil legge ut bilder av sine ladeinstallasjoner som dere fikk installert uten å motta ekstra regning? Tenker da mest på eventuell underfordeler med sikringer for trafo og lader.
Går ut fra at du kjøpte bilen gjennom en autorisert Renault forhandler. Da er det Infratek som monterte hos deg. Jeg avtalte noen tillegg med dem på forhånd, og oppfattet dem som utrolig service-innstilte. Er det ikke bare å ringe å be dem om å forklare hvorfor du har fått så stor tilleggsregning ?
Du har jo allerde betalt minst 32.000 for installasjonen til Renault (Standard installasjonen har en verdi på minst. 12.000 og det er tillegg på 20.000 for 11 kW) og da kan jeg ikke forstå hvordan du kan få så stort tillegg. De brukte vel ikke mer enn en dag på hele installasjonen ?

MbenzNo

Bilen er kjøpt ny hos Renault forhandler. Installasjonen er gjort av firma som forhandler/Pod Point har avtale med.

Jeg har klaget til forhandler, som har tatt saken videre med Pod Point, som igjen har tatt det med elektriker. Elektriker hevder fakturaen er for ekstra arbeid utenfor standard installasjonspakke. Han hevder at jeg har fått egen regning på stiger fra eksisterende fordeling til ny fordeling i garasje. Fra ny fordeling i garasje er det lagt opp til trafo og lader.

Jeg er blitt fakturert 5 timer som er ca. den tiden de brukte på totale installasjon.

Jeg har igjen klaget på svaret og hevder fortsatt at størstedelen av dette måtte de uansett ha gjort for å få nok strøm til laderen. Det eneste som kommer utenom er flytting av en 10A sikringsautomat fra eksisterende skap til ny underfordeler.

Etter det ble det stille fra alle untatt forhandler som "avventer svaret fra installatøren med spenning"

Regner med at saken har stoppet opp grunnet ferie hos installatøren. Hadde vært greit å ha en del eksempler på andre installasjoner som er blitt utført til jeg får nytt svar.

De

jabj

Jeg kjøpte min Zoe R240 gjennom MotorForum i Kristiansand, som bruker AS Elektrisk for installasjon. Hadde 400V 3-fas (TN) så jeg slapp trafo, men måtte betale for ekstra lengde (måtte ha 19 meter kabel, og de tok 300 kr. for hver ekstra meter utover 15m, inkl. arbeid). Måtte også betale for egen måler siden jeg har bilen i fellesgarasje (3.6kw). Ekstraregning kom da på ca. 4000 kr. inkl. mva.
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

Trond.m

#8
Jeg fikk montert 3.6 kW PodPoint (Easy charge) av Infratec. Har 400V i bygget og jeg ønsket å få kablet slik at jeg ved en senere anledning kan oppgradere til 11 kW uten å bytte kabel. De la derfor 15 meter med 5x6 mm2 og det gjør at det også er mulig å installere 7.2 kW 1-fas ladestasjon dersom jeg ønsker det (passer godt for BMW i3, Kia Soul og Leaf).
For å kunne montere PodPoint 3,6 kW måtte de montere en ekstra koblingsboks og trappe ned ledningstverrsnittet med 1 meter tilførselskabel fram til ladestasjonen. De ga et prisoverslag for denne jobben ink. Pristillegg for 5x6 mm2 kabel på ca 2000 kr. De leverte eksakt som avtalt, så jeg er superfornøyd  :D

Einride

Sønnico i Bergen installerte Pod Point heime hos oss. Egentlig skulle Hus Elektro gjere det, men det er ei anna historie...

Uansett, dei kom på befaring (han køyrde sjølvsagt elbil, ein Tesla :P), og med berre ein gjennomføring i vegg og resten av kabel lagt på vegg/drager i carport skulle det vere grei skuring. Me har allereie TN-nett i området, så ingen trafo her. Totalt kabelstrekk vart då omlag 10 meter frå sikringsskapet. Eg ville også ha tjukkare kabel i tilfelle oppgradering til ein ladeboks med høgare effekt skulle bli aktuelt. Fekk difor prisoverslag på oppgradering til 6mm2 til 1000 kr inkl mva. Litt dyr kabel, men greit nok.

Elektrikar og lærling kom når dei skulle, gjorde ein god jobb og rydda fint etter seg! Lærlingen køyrte e-Golf og fekk dermed testa ladaren etter installasjon :D

Det eg altså fekk inkludert i standardleveranse:
Ca 10 meter ledning, rett gjennom vegg bak sikringsskap, resten lagt på vegg/drager til carport.
Ny 20A kurs i sikringsskap med eigen jordfeilbrytar, type B

Ein ganske enkel installasjon, utan noko spesielle utfordringar, med andre ord.

THE

Jeg fikk tilleggsregning fra Hus elektro på nesten 8000,- pga reiseavstand. Måtte betale for 4 meter ekstra kabel også. Installasjon av 11 kW pod point og trafo ble gjort slik jeg ønsket. 

Årsak til reisekostnader er at jeg bor 200 km fra nærmeste Renault forhandler. Synes det var en stiv pris, men nå er i alle fall veggboksen montert
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Infratek installerte min 11kW.

Fikk jordfeilautomat, 10-15m kabel og montering uten ekstra kostnad.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

StigH

#12
Innstallasjonen min skulle inn i et over 100 år gammelt hus med helt nytt elektrisk anlegg. Jeg fikk satt inn overspenningsvern og ekstra solid jording med kobberwire (lagt ved siden av trekkerøret) mellom garasje og hus og 5 jordspyd rundt om før innstallasjon begynte. Jeg kjøpte med 3.6 kW laderen. Inkludert var det med opptil 15 meter kabelstrekk. Jeg målte opp og fikk gravd ned 12.5 meter trekkerør mellom hus og garasje. Men totalt strekk endte på ca 18 meter helt opp i elskapet. Jeg tilbød elektriker på en befaring før han begynte med jobben i god tid før innstallasjon og jeg avtalte at jeg grov ned rør og gjorde ferdig gjennomføringer og slikt selv. Elektriker sa jeg skulle slippe å betale for jobben det ble for overskridende 15 meter kabel da jeg hadde forberedt innstallasjonen såpass bra når han kom. Det var bare å trekke kabelen igjennom og det gikk veldig fort med de ekstra meterne. Inne i elskap satte han inn en 20 amp jordfeilbryter. For vordende kjøpere som lurer på åssen ladeopplegget ser ut når det er ferdig blir det som på dette bildet. Stor trafo nederst som veier rundt 40 kilo. I midten sitter det en sikringsboks mellom Pod Pointen og trafoen. Pod Pointen kan stå ute om ønskelig men jeg skal ha bilen inne i garasjen ved lading uansett.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Her er den påbegynte grøften mellom hus og garasje med deler av kobberwiren og røret lagt ned.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

overter

Sitat fra: TM på fredag 24. juli 2015, klokken 20:09
Jeg fikk montert 3.6 kW PodPoint (Easy charge) av Infratec. Har 400V i bygget og jeg ønsket å få kablet slik at jeg ved en senere anledning kan oppgradere til 11 kW uten å bytte kabel. De la derfor 15 meter med 5x6 mm2 og det gjør at det også er mulig å installere 7.2 kW 1-fas ladestasjon dersom jeg ønsker det (passer godt for BMW i3, Kia Soul og Leaf).
For å kunne montere PodPoint 3,6 kW måtte de montere en ekstra koblingsboks og trappe ned ledningstverrsnittet med 1 meter tilførselskabel fram til ladestasjonen. De ga et prisoverslag for denne jobben ink. Pristillegg for 5x6 mm2 kabel på ca 2000 kr. De leverte eksakt som avtalt, så jeg er superfornøyd  :D
Synes kostnaden med oppgradering av kabelen fra 5G4mm²  5G6mm² er noe stiv. All den tid forskjell i pris inn til elektriker er 10-15kr og jobben er den samme...
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA