Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i Setesdal

Startet av goggo, søndag 12. juli 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lokführer

Til Grønn Kontakt, hvordan er muligheten for å oppgradere hurtigladerene i fremtiden?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

goggo

Forstår at nå nærmer det seg åpning i Bygland. Agder Energi har endelig levert trafoen denne uka, og etter det jeg forstår er det kun dem man har ventet (og fortsatt venter) på.

Tesla stolpene er på plass allerede, og Chademo/CCS laderen er vel rask å montere når det er strøm tilgjengelig der.


Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

v-i-c

Sitat fra: goggo på lørdag 07. november 2015, klokken 13:58
Forstår at nå nærmer det seg åpning i Bygland. Agder Energi har endelig levert trafoen denne uka, og etter det jeg forstår er det kun dem man har ventet (og fortsatt venter) på.

Tesla stolpene er på plass allerede, og Chademo/CCS laderen er vel rask å montere når det er strøm tilgjengelig der.

Hva er status på type2?
Vil det bli installert AC43kW?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ThomasEL

#34
Da er også laderen til Fortum på Bygland på plass og operativ. Det betyr at hele Setesdalen nå er svært godt dekket av Combo- og Chademoladere. Samt semihurtig AC.

På Bygland:
- Chademo hurtiglading
- Combo hurtiglading
- AC-ladingen er en dobbel 22kW stolpe
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

#35
Steingammel tråd, men forsåvidt fortsatt relevant. For å oppdatere så er det nå også:

- 2 stk lynladere ved YX Evje (tror det er YX, bensinstasjonen, rett ved politistasjonen, ble vel installert i fjor)
- 2 x 50 kW chademo/CCS og en 22 kW type 2 på Rysstad (flere år siden de kom)
- 8 stk Tesla v2 superchargere på Bygland (kom vel allerede i 2016 eller noe)
- 12 stk Tesla v2 superchargere på Hovden (et par år siden)

Det har i maaange tråder her inne, BKK osv., av flere brukere, vært etterlyst lynladere på Rysstad, og nå ser jeg at det kan være mulig det kan skje noe:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/MLJgnM/rullestolbrukerne-maa-slite-for-aa-faa-ladet

Slik så det ut da Ulvseth skulle lade i Setesdal - laderen tilhører Recharge, og Ulvseth mener den bør bygges om. Recharge sier de uansett vurderer laderne på strekningen Kristiansand - Hovden for ombygging, siden de også bør byttes ut med raskere versjoner. Da ser selskapet også på tilgjengelighet for bevegelseshemmede.

Det ligger en trafo rett ved ladestasjonen på Rysstad, og området for laderene er tilpasset flere biler enn de to hurtigladerene + 22 kW som er der i dag, ved å fjerne (erstattes av hurtiglader med type 2) eller flytte type 2, så er det iallfall plass til 4 stk hurtigladere i eksisterende overbygg. Krysser fingrene...

Forøvrig litt merkelig at det omtrent kun er Fortum/Recharge som er til stede i Setesdal.

geear

Sitat fra: ThomasEL på fredag 13. november 2015, klokken 21:38
Da er også laderen til Fortum på Bygland på plass og operativ. Det betyr at hele Setesdalen nå er svært godt dekket av Combo- og Chademoladere. Samt semihurtig AC.

På Bygland:
- Chademo hurtiglading
- Combo hurtiglading
- AC-ladingen er en dobbel 22kW stolpe
22 kW stolpen er faktisk fjernet igjen, iallfall har den vært borte et par år. Kjørte med henger i fjor og ble nødt til ta fem minutter på 50 kW på Evje for å være sikker på å nå superchargeren på Bygland. Da traff vi noen unggutter med en ZOE. De knota med laderen da vi kjørte avgårde, så kom de til Bygland mens vi stod der og ladet, hadde da ikke fått ladet på Evje, og prøvde lykken på Bygland. Der var det ikke lenger type 2, så de måtte prøve å kjøre videre fem mil i oppoverbakke i 15-20 km/t med parklys, i mørke og snøvær. Trivelig tur tenker jeg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA