Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i Setesdal

Startet av goggo, søndag 12. juli 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

v-i-c

#15
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 03. september 2015, klokken 22:32
Hei v-i-c,

Vi har stor forståelse for at du ønsker deg flere 43kW AC - punkter. Jeg kan dog bekrefte at det ikke er like rett frem som det du beskriver over å lage en 43kW - løsning for stolper som i dag er på 22kW. Blant annet er det for 43kW krav til fastmontert kabel ( som er vesentlig tykkere enn de løse 22kW - kablene folk har med seg i dag), m.m.
..

..
Vi kommer nok til å sette ut en og annen 43kW - lader  av praktiske årsaker, men vi kommer ikke til å satse på 43kW fremover

Mvh Ole Henrik

Hei Ole Henrik!

For det første er det meget fint at det bygges ut lademuligheter for oss som har elbil.
Grønn Kontakt gjør her sammen med andre opperatører en fin jobb med å legge tilrette for mer bruk av elbil

>> Blant annet er det for 43kW krav til fastmontert kabel
Hvor står dette kravet spesifisert?

Grunnen til at jeg spør er følgende:

Jeg har etter at jeg har kjøpt min nye Renault ZOE 2015 modell med hurtigladning av type AC 43kw nå i august 2015, kontaktet et lokalt firma som har spesialisert seg på instalasjon av fastmotert billadningsutstyr for å høre hvilke muligheter jeg som privatperson har til i min egen garasje å få rask ladning på min nye elbil.

Jeg har mottatt tilbud på følgende utstyr som er sertifisert av Renault for ladning av min ZOE
-- 43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63
Prisen på denne lader levert til meg i Norge er under NOK 20.000,- plus MVA.

Dersom jeg kan få inn til min garasje en kabel med 400V TN 64A kan denne boksen "Crohm type EVSE1M63" lovlig monteres fast på veggen hos meg privat i min garasje.

For å bruke denne boksen til å levere Hurtigladning AC 43kw må jeg kjøpe en ny Type2 - Type2 kabel som er laget for 64A denne vil da koste meg nye 385 EURO.

Jeg er nå i gang med å undersøke om det er teknisk mulig å få frem 400V TN 64A til min garasje. Det skal det være, men jeg har ikke mottatt en konkret pris ennå på dette arbeidet.

Gitt at jeg får fastmontert denne boksen "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" hjemme hos meg og jeg går til innkjøp av en ny og kraftigere type2-type2 kabel, er det fult lovlig for meg å legge denne "nye type2-type2 kabel for 64A" inn i min nye ZOE og dra på tur.

Hvilke formelle forskrifter er til hinder for at f.eks Grønn Kontakt kan montere opp en tilsvarende boks "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" i enden av en en kabel med "400V TN 64A" på sine ladepunkter?

Når jeg så kommer til et slikt ladepunkt fra Grønn Kontakt setter jeg kun inn min medbrakte nye type2-type2 kabel for 64A og lader min tank på 30 minutter.

Jeg legger ved litt teknisk informasjon om "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" som selvfølgelig har "innebygget jordfeilbryter type B"

Kommer det en Tesla til samme ladepunkt med en type2-type2 kabel for 32A vil vedkommende kun få tilbud om å lade med 32A fra den fastmonterte "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63".

Dette er en meget billig metode for å tilby hurtigladning på AC 43kw. Slik jeg ser det er det teknisk ingen ting i veien for at de som måtte ønske det å sette opp en "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" i enden av en kabel med 400V 64A TN-strøm.

Til opplysning så selges ladeutstyr fra CrOhm også i Danmark:
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763

Er det noen teknisk / forskriftsmessig grunn til at Grønn Kontakt ikke kan montere en "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" på sine ladeplasser?


mvh
V-I-C
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: asgeirn på torsdag 03. september 2015, klokken 22:31
Det er ikke så lett.  Ladekabelen som følger med bilen er 32A, og støtter dermed maks 22kW.

For å få 43 kW må ladestasjonen ha fast kabel.

Jeg har i alle fall ikke greid å finne 64A type 2 kabel noe sted?

Kan enkelt kjøpes over nett på f.eks:

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

goggo

Jeg foreslår at dere diskuterer tekniske løsninger for 43 KW AC lading i en egen tråd.
Jeg opprettet denne tråden for å snakke om hurtiglading i Setesdal :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ThomasEL

Fullstendig enig med Emil og Hugo. Har forståelse for at de få med Zoe 43kW er interessert i temaet AC-lading, men vi kan ikke ha det slik her at enhver tråd som omtaler hurtigladere skal "kuppes" til diskusjoner om dette. Klag til Renault eller opprett egne tråder. Dette er en tråd om koselige Setesdalen ;)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

v-i-c

#19
Sitat fra: goggo på fredag 04. september 2015, klokken 10:22
Jeg foreslår at dere diskuterer tekniske løsninger for 43 KW AC lading i en egen tråd.
Jeg opprettet denne tråden for å snakke om hurtiglading i Setesdal :)

Hugo

Hei Hugo

Jeg har forståelse for ditt ønske og oppfordrer så Ole Henrik og Daglig leder, Grønn Kontakt.
til å svare på mitt innlegg i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html med navnet "Lading av Renault ZOE"

Og kun legge inn en meget kort melding i denne tråden med en henvisning til hvor svaret finnes.

Så vil jeg bare be alle å huske på at begrepet hurtigladning inkluderer ladning med AC 43 kw.

Dersom en ikke vil at hurtigladning for et område skal diskuteres i en tråd, bør det angis tydelig av trådstarter.

(f.eks ønsker kun å diskutere DC-ladning med kontaktene A og B i denne tråden)
Der A og B i dag er henholdsvis CCS og ChaDeMo

Eller Jeg ønsker ikke at bruk av Type2 kontakten diskuteres her (dvs eskludering av Tesla, Mercedes-benz og Renault ZOE) 

mvh
V-I-C
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Vær, andre helgeturer og forpliktelser har forhindret meg i å prøve turen oppover Setesdalen. Hadde jo planer om å ta et race med @goggo oppover og være førstemann til å prøve laderene men det ble ikke mye ut av det og en gang jeg var på vei måtte jeg snu og kjøre tilbake til Arendal litt før Evje.

Men værmeldingen for søndagen som kommer ser bra ut og hvis ikke sørlandskysten krever oppmerksomheten blir det innlandet den dagen. Snart 17 år siden sist jeg var oppover de traktene på det som ble en av de bedre dagene i min millitærtjeneste, så det er påtide å komme seg avgårde.

Helgene etter blir Rogaland og Telemark og så begynner høsten å melde seg.

turfsurf

Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 11:07

Så vil jeg bare be alle å huske på at begrepet hurtigladning inkluderer ladning med AC 43 kw.


Hurtiglading er vel ett ganske løst begrep. For meg så er det en lader med mulighet til å lade med mere enn ca 40kW, og tilkobling for en eller flere standarder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kos

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2015, klokken 11:59
Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 11:07

Så vil jeg bare be alle å huske på at begrepet hurtigladning inkluderer ladning med AC 43 kw.


Hurtiglading er vel ett ganske løst begrep. For meg så er det en lader med mulighet til å lade med mere enn ca 40kW, og tilkobling for en eller flere standarder.

Dissebegrepene er laget som alt språk for å klargjøre  -men hva som er hurtig og ikke hurtig er en annen sak.
Kan forstå en som ønsker 43 kw AC lading i forhold til en 22 kw AC lading. Men forskjellen er egentlig svært liten og kun merkbar i forhold til 100 % lading på biler med rekkevidde + - 15 mil. faktisk er DC lading på 50 kwikke så mye hurtigere enn 22kw lading om man har en rest på 30 % på batteriet og lader til 85 % på en Zoe.

Samtidig er prisen ca halvparten  - så kjører man langt så er tidsforskjellen og lademulighetene store med 22 kw. Men som lading til tesla så blir dette noe annet fordi batteriet er mye større og man får lengre tid med full utnyttelse av hva batteriet klarer å ta imot.


For meg er 43 kw eller 22 kw nesten det samme. Lader batteriet på tur ca etter 13 mil og med en Zoe så har jeg normalt 20 - 30 % igjen, og innen 30 - 40 minutter så er jeg ved 80 - 85 %. Oppnår ikke noe vesentlig fortere med 43 kw som 22kw - utgjør mindre enn 10 minutter. 43 kw er altså egentlig kun effektive ved lav % og lading til 100 % og som sakt det tar uforutsett lang tid med alle biler på alle lade systemer.

Men som økonomi er 22 kw en kjempe fordel  - halv pris og kjører du noen mil så er jo middagen betalt den dagen om du kjører Zoe, og som ikke det er nok så kan du jo lade når du spiser - og mat må man ha. 

Samtidig er det påfallende at de som ikke har 22 kw lader eller 43 kw lader og er avhengig av dyr DC lading er de som har greie på dette. - men de lader stort sett på gratis saktelading med max 3kw lader i bilen over 8 timer.


Samtidig gjentar man at jeg har "ekte " huriglading selv om en DC bil bruker i praksis  like lang tid å lade for å kjøre samme distanse men til dobbel pris - så begrepet hurtig burde vær hvor rask man kan lade bilen for å kunne eksempelvis lade bilen man kjører til 80 % ca 40 minutter for en bil med 15 mils rekkevidde i praksis.

Da ville en del biler uavhengig av ladesystem blitt betegnet sakte ladende biler.det er ikke Zoe.


goggo


@kos, hvis du leser tidligere posts i  denne tråden ( og tittelen  ;) )  så ser du at jeg startet den for å informere/diskutere  Hurtiglading i Setesdal

@v-i-c har opprettet en egen tråd for å diskutere 22/43 KW AC lading på Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kos

Sitat fra: goggo på lørdag 05. september 2015, klokken 14:21

@kos, hvis du leser tidligere posts i  denne tråden ( og tittelen  ;) )  så ser du at jeg startet den for å informere/diskutere  Hurtiglading i Setesdal

@v-i-c har opprettet en egen tråd for å diskutere 22/43 KW AC lading på Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html

mvh
HUgo


Takk for den Hugo. Men føler av og til når vi diskuterer hurtiglading og man blander begreper mellom AC og DC og hva som er hurtig så blir dette med AC helt feil. Lykke til med ladestasjoner i Setesdal. :)

v-i-c

#25
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 14:49
Sitat fra: goggo på lørdag 05. september 2015, klokken 14:21

@kos, hvis du leser tidligere posts i  denne tråden ( og tittelen  ;) )  så ser du at jeg startet den for å informere/diskutere  Hurtiglading i Setesdal

@v-i-c har opprettet en egen tråd for å diskutere 22/43 KW AC lading på Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html

mvh
HUgo


Takk for den Hugo. Men føler av og til når vi diskuterer hurtiglading og man blander begreper mellom AC og DC og hva som er hurtig så blir dette med AC helt feil. Lykke til med ladestasjoner i Setesdal. :)

Dessverre så er det en del sentrale personer som feiaktig setter likhetstegn mellom begrepet hurtigladning og DC ladning.
Dette må en dessverre påpeke gang på gang.

Diskusjoner som involverer svært tekniske emner kan det med fordel opprettes egne tråder til, som brukes separat av spesielte interesserte så henviser man ved behov til dem.

Det blir også helt feil å fjerne all teknisk info fra alle tråder ...

Nå er det f.eks to "store" ladeopperatører som ikke legger ut informasjon om hvilken fysisk kontakt det det er på et ladepunkt langt mindre hvilken ytelse den enkelte kontakt har med tanke på og overføre energi.

Lyse oppgir ingen tekniske data om hva de kaller hurtigladning slik at det for meg som har en bil med hurtiglademulighet ikke vet om min bil kan få strøm på dette stedet. ladeinorge.no er like dårlige. Da blir informasjon deres i praksis verdiløs for meg som grunnlag for å plannlegge en tur.

Gjennom denne tråden er jeg blitt informert om at det i Setersdal ikke finnes hurtiglademulighet for meg, noe som selvfølgelig betyr at jeg ikke drar til Setersdalen på bilferie. Da velger jeg heller et annet dalføre f.eks E16 fra Hønefoss opp mot Tyin, hvor man har bygd ut hurtigladning som jeg og min bil kan benytte. Derfor setter jeg pris på at vi har tråder som dette som inneholder tilstrekkelig informasjon om området og muligheten til å benytte elbil på for meg behagelig måte (Raske ladninger).

Når jeg skal kjøre langt i feriemodus anser jeg 2 til 3 timers kjøring så 30 min pause for ladning som passende.

I tall blir dette 120 til 180 km på 2 til 3 timer og deretter lade "tanken" fra "tom" til ca 80 til 95% på ca 30 min.
Slik det er mulig med min ZOE gitt at det er utplasert AC 43 kw ladestasjoner med passe mellomrom.

Ja jeg vet at jeg kan også kjøre i områder uten hurtigladere f.eks Setersdalen hvis jeg må, men jeg liker ikke å vente i 60 minutter når det burde tatt 30 minutter. Igjen jeg har hatt virkelig gjede av informasjonen som denne tråden har gitt meg.

Et veldig bra tiltak å opprette slike tråder.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Fikk prøvd meg litt oppover Setesdalen på søndag, men det var ikke tid til den veldig lange dagsturen. Evje-Valle blir litt i lengste laget hvis man skal noen små avstikkere langs veien og ikke har saktelademulighet på stoppene. Alt for få sakteladeplasser oppover der.

Men kommer det en lader i Bygland blir alt veldig mye greiere. Da blir det egentlig ikke nødvendig med stopp på Evje hverken oppover eller nedover for min del en sommerdag.

v-i-c

Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 08:44
Fikk prøvd meg litt oppover Setesdalen på søndag, men det var ikke tid til den veldig lange dagsturen. Evje-Valle blir litt i lengste laget hvis man skal noen små avstikkere langs veien og ikke har saktelademulighet på stoppene. Alt for få sakteladeplasser oppover der.

Men kommer det en lader i Bygland blir alt veldig mye greiere. Da blir det egentlig ikke nødvendig med stopp på Evje hverken oppover eller nedover for min del en sommerdag.

Ikke noe gleder meg mer enn at folk trives med sin elbil, får den strømmen de ønsker i det tempoet de ønsker og ikke minst de kan kjøre i et vakkert landskap hvor de tydeligvis trives.

La oss legge tilrette for at alle elbiler og deres eier kan trives overalt i Norge, Selv om vi da nødvendigvis må bygge noen nye raske ladepunkter litt rundt om i Norge tilpasset enhver smak ....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ThomasEL

Har i dag reist opp Setesdalen til Hovden med fullastet Leaf, klar for høstferie.

Ladet på Evje og Valle. Begge disse laderne fra Fortum fungerer helt topp og ligger nesten helt inntil hovedveien.

Laderen på Bykle hadde jeg med dagens vær og temperatur ikke bruk for.

En super opplevelse å "Leafe" opp denne dalen jeg har reist fossilt i 38 år
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

v-i-c

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA