Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klarer bare 100 km under perfekte forhold.. Er det noe galt?

Startet av krisrst, lørdag 11. juli 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

LeafSwe

Jag körde 200km idag! Snittförbrukning 9.8kwh/100km

Hastighet 30-80km/t mest 40-60km/t

Använde inte ECO eller B mode.

2014Leaf 35000km
3P+
3SR+

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Med Leaf Spy Pro kan du lese av hvor mange kilowattimer du har med lading, før turen starter. På brukte Leafer kan de varierer ganske mye hvor mye man får lada opp. Energi på fullt batteri, er det første du bør måle, hvis du lurer på om noe er galt.
Dessuten bør du følge med på hvor mange kilowattimer du har igjen, før du ikke tør å kjøre lengre.

Deretter kan man se på kjørestil:
På forumet her kan du lese noen skryteverdier av bilister som har klart å kjøre ekstremt økonomisk. Emil klarer 15 mil med ett 18kWt-batteri, mens jeg er glad om jeg klarer 12 mil med like stort batteri. Første gang jeg kjørte på langtur, gjorde jeg anslag på at bilen rakk ca 8 mil, men da kjørte jeg klønete på motorvei i regnvær, og gjennom undersjøisk tunnell, etc.
LeafSwe har gjort et mesterstykket når han har klart et forbruk på 9,8kWt pr 100km over 200km.

Kjør jevnt: Trykker du gassen i bånn, går det 200A, og du kan regne med effekttap. Rund av bakketopper, og brems helst rolig.
Ikke kjør for fort på 1. gir. Du har bare ett gir framover.  Luftmostanden stiger også med farta.
Pass på dekka: Høyt lufttrykk, øko-dekk, og slitte dekk, gir minst rullemotstand. Sommerdekk kan man kjøpe brukt, så ruller de lettest. Felgene bør være minst mulig åpne?
Kjør i medvind. Ligger du bak en trailer, så holder den også gjerne jevn fart, i kanskje 80km/t.
Ha mest mulig balast nedoverbakke, og minst mulig oppover.

Utfor bakker kan man vurdere om man vil regenerere eller sette bilen i nøytral, for å trille fritt. Noen mener at Leafen har lang rekkevidde, kanskje 200km, i fritt fall.  Jeg mener den har enda lengre rekkevidde i låg fart i utforbakker. Kjører du sakte ned lange strekninger med utforbakker, vil du typisk regenerere og spare energi. Setter du bilen i N, og triller fritt ned bakken, så vil du ikke regenerere. Andre ganger kan det være hensiktsmessig å trille fritt.

Kikk på kartet og gjør smarte veivalg:
Se om det er småveier som er kortere og topolisk rettere, og har lågere fart enn motorveien. Skal du gjennom Vestfold, kan du kjøre langs sjøen ved Holmestrand eller du kan kjøre gjennom Revetal, i stedet for å ligge på E18.

werner

Testen min 2013 USA Leaf i dag på motorveien. Start ved Bolleland på Espa, ankomst Ås med 19 % batteri igjen. En liten omvei om Tøyen tok kanskje noen få %. Hurtigladet 7 minutter underveis. Ut fra dette anslår jeg rekkevidde på min Leaf er om lag 130 km. Turen ble tatt med 2 voksne og et barn i bilen og en vedsekk og litt til som bagasje. På motorveien prøvde jeg å holde 90 km/t. Å gå ned fra 110 til 90 km/t gjør at kjøretiden går opp med 15 minutter, gitt 130 km strekning. Men med råkjøring vil det bli behov for lengre ladetid, det blir lite å tjene på å kjøre fort.

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

krisrst

Sitat fra: tomrh på søndag 12. juli 2015, klokken 21:59
Trådstarter, fant du ut av problemet?

Hei igjen. Beklager sent svar her!!! Dere har jo jobbet som helter.

Når jeg leser igjennom svarene her, er det vel kun èn ting som slår meg - når jeg kjøpte bilen (brukt) var det en spiker i dekket bak, dette klagde jeg på og fikk to nye sommerdekk - men jeg fikk ikke lavmotstands dekk! Men kan forskjellen virkelig være så stor? Jeg skal sjekke hva slags dekk det er og snakke med Nissan i dag.

tomrh

Om du kjøpte den med 17" eller 18" sommerfelger vil det i seg selv også øke forbruket, fordi disse felgene gjerne er både bredere og tyngre enn originalt, som fører til høyere luftmotstand og økt treghetsmoment.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rep

Kjøpt brukt leaf acenta 2014 klarer ca 150 til 160 km på ein ladning.
då med fart ca 60-85km  ;D bra fornøyd med rekkevidden
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019
Bestilt BMW M50 i4 24/6

Kjell Leaf

Sitat fra: LeafSwe på søndag 12. juli 2015, klokken 19:29
Jag körde 200km idag! Snittförbrukning 9.8kwh/100km

Hastighet 30-80km/t mest 40-60km/t

Använde inte ECO eller B mode.

2014Leaf 35000km
Da tror jeg nok ikke turen din sluttet i samme høyde som du startet.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA