Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

kjolnerdomen

Sitat fra: kjolnerdomen på søndag 25. oktober 2015, klokken 01:26
Da har jeg kjørt mine første 3 mil med v7, og er vel egentlig litt skuffa... For det første fikk jeg på disse milene ikke mange muligheter til å prøve autosteer, da bilen rett og slett ikke fant veimerkinga mange steder, selv om jeg kjørte nesten hele strekningen på motorvei (rv159 fra Lillestrøm til Furuset, og E6 fra Furuset til Olavsgård). Det lille jeg fikk prøvd, virker litt vinglete, og 2 ganger dro bilen rett over i venstre felt (var på motorveien, så uansett ikke motgående trafikk) og en gang inn i ett påkjøringsfelt til høyre! Heldigvis lite trafikk... Skal sies at det er mørkt og at det regner ganske kraftig. Håper på en bedre opplevelse i dagslys i morgen... Opplevde også for første gang at TACC ikke var tilgjengelig, men det kan ha med været å gjøre, ikke v7?

Når det gjelder nytt GUI, virker det ok. Skjønner ikke helt den nye wattmåleren, som noen har nevnt tidligere, ellers bra!

Autopark var ikke klart nå, står at den kalibreres.

Får heller ikke opp fartsgrensa øverst i venstre hjørne i GPS'en, som tidligere, flere som opplever dette?

Ny runde i dag, i solskinn og tørr veibane. Nøyaktig samme rute som i regnværet i natt. Now I can see what the fuzz is all about

Dag A.

#691
For å få AUTOPARK til å fungere så kjørte jeg forbi den åpne luken i lav hastighet (5-10 km/t).
Idet jeg hadde passert luken og bilen hadde fått målt opp at luken var av tilstrekkelig størrelse så kom det en P opp nederst i dashbordet.  Til høyre for styrelinjene til autosteer.
Stoppet da bilen og satt den i revers.
På storskjermen kommer det da opp en knapp hvor det står "Start Autopark" eller noe liknende.
Trykk på denne, og bilen parkerer seg selv.
Dersom du trykker på bremsen underveis, så vil det komme opp "Resume Park".
Trykk på denne og bilen er parkert.

Litt skummelt for bilen holder faktisk ganske "høy" fart når den parkerer og bilen bak kommer ganske fort i kameraet.


Ellers så virker det som at kameraet har fått utvidet synsvinkelen sin.
Nå får jeg faktisk med deler av bilskiltet når jeg setter bilen i revers.  Har ikke sett dette før  :)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

kjolnerdomen

Og der funka også autopark - jeg er solgt, dette er bra greie

turfsurf

Sitat fra: Brede på søndag 25. oktober 2015, klokken 13:24
Sitat fra: Gusse på søndag 25. oktober 2015, klokken 13:22
Er det bare meg eller er det flere som likte utseende på den forrige software bedre enn 7.0 versjon...spesielt på hovedskjerm ::)
Synes den virker litt...enkel på en måte.

Jeg vil tro det er sprikende meninger om dette ja, personlig syns jeg den nye ser mye bedre ut!  :D

Instrumentpanelet er mye bedre. Hovedskjermen funker bare i nattmodus. Håper de gjør en innsats der til 7.1
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cowboystrekk

For oss uten autopilot så likte jeg at bilen forvarmer MYE kjappere og bruker mindre strøm under kjøring. Hurtigknapp til klima på rattet er fint. Torquesleep, litt bedre aks og kraftigere regen (S60) var og fint :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Hyperstress på søndag 25. oktober 2015, klokken 15:34
Hvordan får en autopark til å fungere? Skjer ingenting når jeg prøver. (Er skrudd på)

Bare jeg som er litt skuffet over at vi må holde i rattet "hele" tiden, inkl filskifte, mens amerikanerne slipper?  :-\

ikke holde i rattet utenom filskifte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Isbjørn på søndag 25. oktober 2015, klokken 15:33
Dette var en skummel opplevelse. Vinglete, uforutsigbar kjøring. Mange ganger umiddelbart før en utforkjøring eller kræsj med andere biler eller rekkverket. Var litt som en berg-og-dale-bane. Jeg hadde ikke vært overrasket om noen hadde ringt UP pga. kjøringen min. E18 Arendal-Grimstad.

Og det var på firefelts vei? Virket upåklagelig på motorvei for min del, men hadde litt problemer med møtende traffikk i venstresving på landevei. Men det er det jo heller ikke lagd for, og klar advarsel når man aktiverte autosteer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MeTesla

Jeg likte det nye designet veldig godt! Topp at man ser både batterikapasitet og fartsgrense på en gang og ikke vekslende som før.

Dekktrykk vises også nå så da er også det iorden.

Er det bare tilfeldig men virker DAB radio mye bedre nå?

Jeg er veldig fornøyd med 7 :)

Knut Erling Øen

Fikk oppdateringen over edge i natt og kjørte fra Roa til Oslo med Autopilot i dag. Det er ikke motorvei på denne distansen, men måtte prøve.

Autopiloten fungerte helt strøkent der hvor merkingen var i orden. Dette kan jeg fort bli vant til :) Der merkingen var dårlig må man være oppmerksom. F eks der hvor den hvite kantlinjen manglet (skrapet bort pga noe veiarbeid) vandret bilen litt. Hadde også et tilfelle hvor merkingen ble borte på begge sider i et større kryss og bilen dro til venstre. Bør kunne løses med oppgraderinger.

At man må touche rattet i blant kan jeg leve med nå i starten, men håper at reglene endres slik at man slipper det etterhvert.

Likte også det nye utseendet på skjermene, særlig den lille skjermene, med bilen i miniatyr og plassering ift kantlinjene, dekktrykk mm. Flott og enkelt design!

Gleder meg til fortsettelsen :D


S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

mrjalle

Har bil fra aug 13, uten AP-HW.

Oppgraderte til 7.0 (2.7.77) i helga, og skulle iflg release notes få "significantly improved climate control". Resultatet er at vi har kjørt hjem fra hytta i dag (fra Flekkefjord til Bryne) med klimakontrollen på 23,5 grader og likevel frøset. Bilen klarer ikke holde kupeen varm! Den blåser kald luft rett som det er. I følge app'en er det 24 grader i bilen (noe som ikke er i nærheten av sannheten). Bare min bil?

Veggen

Flere har rapportert det samme i USA.
Bilen har blitt bedre på kjøling, men samtidig har de tuklet til varmeapparatet.
En av grunnene til at  jeg venter med å oppgradere.

xxcasd

Prøvde min i går kveld. Til å begynne med var det ikke mulig å få satt på autosteer. Plutselig så begynte det å gå seg til. Rett og slett dritskummelt i starten. Tok meg en tur fra sotra til bergen. Gikk meget fint selv om det høljet ned, var mørkt og en god del vind. Prøvde noen strekninger flere ganger. Er det lov å si at det virker som den lærer etter hvert? For den fungerte bedre for hver gang.

Tok meg en ny tur i dag. Prøvde strekningen mellom ågotnes og øygarden som er passe svingete og 80 sone, men veldig bra merking. Her kjørte den faktisk bortimot perfekt. Ba meg ta tak i rattet et par plasser (la merke til at det er to forskjellige meldinger på dette, en med jevne mellomrom og en som kom opp i forkant av et par svinger jeg kom inn i, med litt lenger tekst hvis jeg husker riktig). Kjørte også inn til bergen og ut mot åsane, null stress.

Har prøvd på smale veier uten midtstripe hvor det er plass til 1,5 bil og basert på møteplasser istedenfor. Når jeg fikk den aktivert ved bare veimerking på høyre siden så virket det som at den hele tiden ville bort å snuse på merkingen på venstre siden også. Når den fant den så "låste" den seg på den en liten stund, før den tok turen bort til høyre siden igjen for å sjekke hvor den var blitt av. Tydeligvis litt for brei vei til at den kunne se begge samtidig. Ser for meg at folk kjapt ringer politiet hvis de ser en tesla vingle frem og tilbake på denne måten.

Testet også ut hva som skjer når man ikke tar tak i rattet. Blir mer og mer piping og så begynner den gradvis å sette ned farten. Ventet ikke helt til den stoppet opp før jeg tok tak i rattet igjen da det begynte å dukke opp biler bak.

Feltskifte var morro. Men fordel å sette på blinken, kikke seg rundt, og så ta tak i rattet så den skifter felt, for bilen sjekker blindsoner og det der en del 1000 x kjappere enn det jeg er i stand til. Likte egentlig at den når den først skifter felt så gjør den det kjapt.

Torpedo Ted

Tror det er meget kresen på hvilke plasser autoparkering registrerer. Men fant til slutt en som den oppdaget og det var en mildt sagt nervepirrende opplevelse :P Var sikker på at den skulle ødelegge felgen min. Men jeg velger å tro at den har full kontroll (prøvde 3 ganger), og i så fall må det konkluderes at bilen lukeparkerer som en gud. Veldig raskt utført, og helt perfekt plassering (helt inntil fortauskanten).

Ble vel egentlig mer imponert over parkeringsegenskapene enn autostyringsegenskapene som har vært litt så som så. Jeg har imidlertid stor tro på at autostyringen kommer til å bli vesentlig bedre på kort tid.

RonnyØ

Sitat fra: mrjalle på søndag 25. oktober 2015, klokken 16:54
Har bil fra aug 13, uten AP-HW.

Oppgraderte til 7.0 (2.7.77) i helga, og skulle iflg release notes få "significantly improved climate control". Resultatet er at vi har kjørt hjem fra hytta i dag (fra Flekkefjord til Bryne) med klimakontrollen på 23,5 grader og likevel frøset. Bilen klarer ikke holde kupeen varm! Den blåser kald luft rett som det er. I følge app'en er det 24 grader i bilen (noe som ikke er i nærheten av sannheten). Bare min bil?

Samme her!

lunitiks

Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 25. oktober 2015, klokken 17:10
Tror det er meget kresen på hvilke plasser autoparkering registrerer. Men fant til slutt en som den oppdaget og det var en mildt sagt nervepirrende opplevelse :P Var sikker på at den skulle ødelegge felgen min. Men jeg velger å tro at den har full kontroll (prøvde 3 ganger), og i så fall må det konkluderes at bilen lukeparkerer som en gud. Veldig raskt utført, og helt perfekt plassering (helt inntil fortauskanten).

Ble vel egentlig mer imponert over parkeringsegenskapene enn autostyringsegenskapene som har vært litt så som så. Jeg har imidlertid stor tro på at autostyringen kommer til å bli vesentlig bedre på kort tid.


Spennende. Min autopark driver fortsatt og "kalibrerer". Autostyringen er jeg stor-imponert over på de strekningene jeg har prøvd. Og nei: vi har ingen motorveier i Tromsø.


Nå klør det bare etter å kjøre seg en tur igjen.


Her har Tesla truffet blink
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA