Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: vnm på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:10
- Tesla sier at de avventer godkjennelse fra europeiske myndigheter.
- Siste nytt er at de regner med at det skjer i løpet av noen uker.
- Spekulasjonene går på om Tesla har et større problem med godkjenningen enn de gir inntrykk av, grunnet begrensinger i europeisk regelverk (som tilsynelatende krever at sjåføren skal ha hendene på rattet når bilen styrer selv i hastigheter over 10 km/t.
- Godt mulig at Tesla kan få en dispensasjon fra dette, eller at det finnes andre regler/unntak vi ikke har fått med oss, men det er en del frustrasjon rundt hvorfor ikke Tesla forklarer dette bedre.

Godt oppsummert, vnm. Kanskje litt upresist at Tesla "regner med" at godkjennelse skjer i løpet av noen uker. Elon tweetet: "Hopefully" in the next few weeks... De "håper" altså. Det gjør jeg og.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:17
Sitat fra: vnm på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:10
- Tesla sier at de avventer godkjennelse fra europeiske myndigheter.
- Siste nytt er at de regner med at det skjer i løpet av noen uker.
- Spekulasjonene går på om Tesla har et større problem med godkjenningen enn de gir inntrykk av, grunnet begrensinger i europeisk regelverk (som tilsynelatende krever at sjåføren skal ha hendene på rattet når bilen styrer selv i hastigheter over 10 km/t.
- Godt mulig at Tesla kan få en dispensasjon fra dette, eller at det finnes andre regler/unntak vi ikke har fått med oss, men det er en del frustrasjon rundt hvorfor ikke Tesla forklarer dette bedre.

Godt oppsummert, vnm. Kanskje litt upresist at Tesla "regner med" at godkjennelse skjer i løpet av noen uker. Elon tweetet: "Hopefully" in the next few weeks... De "håper" altså. Det gjør jeg og.

Vi vet faktisk heller ikke at det er europeiske myndigheter som man venter på. Det kan være amerikanske eksport-myndigheter som er flaskehalsen, og at systemene allerede er godkjente i Europa.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

lunitiks

Amerikanske eksport-myndigheter?!! Hvor har du dette fra?

Og at systemenene "allerede er godkjent i Europa" ??? Av hvem?!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

To gode presiseringer av hva vi vet og ikke vet (men spekulerer i). Bekrefter bare behovet for bedre kommunikasjon fra Tesla.

En annen ting som ble diskutert lenger opp - om de kunne slippe V7 til Europa og Asia med deaktivert autostyring. Det ville trolig vært svært enkelt å laget en variant av V7 med dette (er vel bare å endre en linjekode eller to?) og så rullet den ut til AP-klare biler i Europa og Asia. Tesla har jo full kontroll på distribusjonen allerede, da de klarer å holde igjen utrulling av V7 til de aktuelle bilene på de aktuelle stedene.

At de ikke har gjort dette nå, tyder på at de har tro på å få en avklaring med "myndighetene" innen rimelig tid. Dersom de visste at det ville tatt lang tid, vil jeg tro de hadde rullet ut en "lett handikappet" V7.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Amoss

Sitat fra: vnm på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:58
En annen ting som ble diskutert lenger opp - om de kunne slippe V7 til Europa og Asia med deaktivert autostyring.

Det "riktige" å gjøre her - dersom de altså kan eksportere teknologien - er ikke å ha en versjon for USA/NA og en annen for EU/EØS(/Asia?), men ha funksjonene enabled/disabled/begrenset basert på GPS eller annen lokaliseringsteknikk slik at den har full autopilot der dette er tillatt, og med de begrensinger lovgivningen setter der det er begrensninger.
Model S 85D

lunitiks

Ingen har foreløpig klart å overbevise meg om at jeg tar feil i min teori om at UN Regulation No. 79 er kjernen til Teslas problem med utrulling utenfor USA. Tvert i mot finner jeg bekreftelser på dette "over alt" hvor jeg leter i regulatoriske kilder. Nå fant jeg f.eks. et arbeidsdokument fra den japanske arbeidsgruppen i UNECE, hvor det - uten noen som helst forbehold - slås fast at:

"Currently, the Automatically Commanded Steering Function, defined in Regulation 79, is restricted to operate only under 10km/h."

Dokumentet er fra juni i år
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Hvis jeg har rett, så er ikke dette et problem som er begrenset til Europa og Asia, men stort sett hele verden - unntatt U.S.A.

Hadde derfor vært fint å få sett bevis på en utrulling av Autosteering i noe som helst annet land enn U.S.A., så kan jeg sjekke dette mot hvilke land som er omfattet av R79.

Edit: Der ble det stille, gitt. "WW", Elon... "WW"...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. oktober 2015, klokken 11:50
Sitat fra: vnm på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:58
En annen ting som ble diskutert lenger opp - om de kunne slippe V7 til Europa og Asia med deaktivert autostyring.

Det "riktige" å gjøre her - dersom de altså kan eksportere teknologien - er ikke å ha en versjon for USA/NA og en annen for EU/EØS(/Asia?), men ha funksjonene enabled/disabled/begrenset basert på GPS eller annen lokaliseringsteknikk slik at den har full autopilot der dette er tillatt, og med de begrensinger lovgivningen setter der det er begrensninger.
Enig. Dette vil imidlertid ta litt tid å utvikle og da kunne de enkelt lansert en V7 med autostyring deaktivert i mellomtiden.

Dersom Lunitiks mot formodning har rett så må det være slik at Tesla jobber for en regelendring eller dispensasjon. Om dette er tilfellet tror jeg de aller fleste ville vært fornøyde om Tesla også hadde orientert om dette. Da ville Tesla (som de gjør i mange andre sammenhenger) fremstått som nyskapende og pådrivere for innføring av ny teknologi - og kundene ville forstått at det tar tid å endre eller "bøye" regelverket. Jeg synes det hadde vært beundringsverdig og ville støttet det fullt ut!

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.

cra

Sitat fra: xderia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:02
Hvorfor svinger den da av seg selv kraftig til venstre?

Slitt veibane/hjulspor, feil lufttrykk etc. kan medføre at bilen trekker til den ene siden.

Det skjer da med alle biler om man kjører på norske veier, i alle fall. ;)

Ulike versjoner tror jeg de har allerede; jeg fikk først 6.2.85, og like etter 6.2.85U
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

vnm

Sitat fra: cra på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:27
Sitat fra: xderia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:02
Hvorfor svinger den da av seg selv kraftig til venstre?
Slitt veibane/hjulspor, feil lufttrykk etc. kan medføre at bilen trekker til den ene siden.
Ved autostyring tilfører bilen selv moment (altså "holder") i rattet, på samme måte som alle de andre bilene på norske veier som har tilsvarende funksjonalitet allerede. Dette forhindrer styringen fra å "stikke av" grunnet slitte dekk/veibane.

Om bilen ikke hadde "holdt i rattet", på samme måte som en sjåfør, ville autostyring vært livsfarlig i alle sammenhenger.

lunitiks

Det er håp:
http://www.unece.org/index.php?id=38659

"As self-driving cars slowly edge towards commercial reality, with companies such as Mercedes-Benz, Continental, Tesla, Denso, or Google getting in gear, regulatory action has already started at UNECE."

Spørsmålet er bare hvor langt de er kommet. Et salig virrvarr av dokumenter. Umulig å skaffe seg oversikt på kort tid.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Mashable har skrevet en artikkel og sjekket opp litt om autopilot er lov i Australia:

"The Autopilot technology passes all regulations with the outline to all customers that hands are to remain on the steering wheel at all times," a Tesla spokesperson told Mashable Australia.

Ultimately, the legality of the automated features are determined by who is in control of the vehicle — for now, that still needs to be a human driver. "I think it's perfectly legal, because the responsibility still lies with the driver," Vinayak Dixit, deputy director of the Research Centre for Integrated Transport Innovation at the University of New South Wales, told Mashable Australia. "From the legal perspective, it's fully compliant.

http://mashable.com/2015/10/20/tesla-autopilot-legal-australia/?utm_campaign=Mash-BD-Synd-Pulse-Ticker-&utm_cid=Mash-BD-Synd-Pulse-Ticker-
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

vnm

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:02
Det er håp:
http://www.unece.org/index.php?id=38659

"As self-driving cars slowly edge towards commercial reality, with companies such as Mercedes-Benz, Continental, Tesla, Denso, or Google getting in gear, regulatory action has already started at UNECE."

Spørsmålet er bare hvor langt de er kommet. Et salig virrvarr av dokumenter. Umulig å skaffe seg oversikt på kort tid.
Her er rapporten fra møtet (som også er det siste møtet):http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2015/wp29grrf/ECE-TRANS-WP29-GRRF-79e.pdf
EDIT: Regelendringen jeg linket til var ikke relevant. Finner ingen ting som tyder på at de har opphevet begrensningen på 10 km/t (uten hender).
Har er agendaene til september-møtet: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29grrf/grrfage.html
Jeg har ikke tid til å gå gjennom alt nå, kanskje noen andre finner noe her?

lunitiks

UNECEs arbeidsgruppe for Automatically Commanded Steering Function (ACSF) hadde sin 3dje sesjon i München 2.-3. September 2015. Her ligger dokumentene fra møtet.

Blant dokumentene er et forslag om å oppheve begrensningen på 10 km/t, og innføre Auto opptil 130 km/t på vilkår av at man er på motorvei. ("Proposal for amendments to Regulation No. 79 to include ACSF > 10 km/h")

Neste møte er 25.-27. November 2015.

....ZZzzzzzZZZZzzzzZZZZzzz....
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:30
UNECEs arbeidsgruppe for Automatically Commanded Steering Function (ACSF) hadde sin 3dje sesjon i München 2.-3. September 2015. Her ligger dokumentene fra møtet.

Blant dokumentene er et forslag om å oppheve begrensningen på 10 km/t, og innføre Auto opptil 130 km/t på vilkår av at man er på motorvei. ("Proposal for amendments to Regulation No. 79 to include ACSF > 10 km/h")

Neste møte er 25.-27. November 2015.

....ZZzzzzzZZZZzzzzZZZZzzz....
Der var du i forkant av meg. Tesla må lenge ha hatt full kontroll på hvordan dette ligger an i EU. Alt annet er utenkelig. De bør snarest mulig komme med en god orientering til alle kundene som lurer på hva som skjer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA