Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Undertegnede på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:28
Men til saken... De holdt fast på at vi ikke var med i EU og det ble sluppet fortløpende 7.0 etter vin nummer i små batcher av gangen...? Dette for at ikke serverene skulle krasje...
Dette er bare tull, ja.  Som EØS-medlem gjelder EU-direktiver for biler også i Norge.  F.eks. derfor en viss periodisk kjøretøykontroll kalles "EU-kontroll"... den ble innført i et EU-direktiv.

o.b.lix

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:17
Vi har vel bare en Elon-tweet på at dette handler om tilpasninger til lokale lovverk. Gjør det det? Hvorfor kunne da Tesla ta med norske deltakere på sitt betatest-program?

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:31
Ett stk meget godt poeng. I Norge har vi noe som kalles likhet for loven, og "hemmelige dispensasjoner" fra norske sikkerhetsmessige regler har jeg aldri hørt om før.

På den annen side har vi også bare en Elon-tweet (dvs en reply) som sier "ww".
Dette er ikke noe løfte om 7.0 Autopilot i Norge - det er bare vi som håper dette...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

GeirHM

Poenget må være at vi ikke vet. Uansett grisestikking (??), gode samtaler på service osv. osv. så vet vi ingen ting om hva som er årsaken til at 7 rulles ut i USA mens vi ennå ikke har hatt en eneste positiv bekreftelse på 7 i noen norsk bil. Og det må være mulig å gjøre noe med det fra Tesla avdeling Norge. Fortell oss hva som skjer. Skriv en pressemelding, hva som helst. Bare gi oss beskjed. Så skal jeg leve med at jeg nå skal ut å gjøre en liten helgetur på 3000 km til Spania i 6.2. Skal gå greit det. Bare jeg blir informert. Før jeg reiser.

Dag A.

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:31
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:17
Vi har vel bare en Elon-tweet på at dette handler om tilpasninger til lokale lovverk. Gjør det det? Hvorfor kunne da Tesla ta med norske deltakere på sitt betatest-program?

Ett stk meget godt poeng. I Norge har vi noe som kalles likhet for loven, og "hemmelige dispensasjoner" fra norske sikkerhetsmessige regler har jeg aldri hørt om før.

Så enten har Tesla/norske betatestere brutt loven, eller så er det jeg som oppfører meg som ei kjerring stukket av en gris

Tålmodighet er noe dritt  ;)
Nå skal det sies at de fleste som eier en Tesla er tålmodige så det holder og litt til.  De har til og med oppfunnet et nytt ord: "teslatid".

Men spøk til side.
Tweeten fra Elon Musk omtaler lokale lovverk.  Så spekuleres det i at det skal gjelde FN-regulativer, ikke Norsk lov eller EU, men FN med sine 185 medlemsland.

Ikke akkurat lokale lovverk

Men så har vel Elon Musk uttalt seg noe upresist i tidliger tweeter også, men det er en annen sak.

Og når det skulle gjelde eventuelle beta-testere i Norge så vil det aldri kunne bli hevdet at de har brutt noen lov, det må eventuelt Tesla ta ansvaret for ettersom de kjører push på OTA oppdateringer, og brukerne ikke får noen som helst gjennomgang på hva som ligger i oppdateringene til enhver tid, og det heller ikke kan forventes at eierne av bilen kan kjenne til FN-regulativer på slikt detaljnivå.

Det blir omtrent like søkt som at VW eiere får en ekstra regning på bilene sine fordi VW har fusket og lagt inn programvare som er ulovlig.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Tuxedo

Poenget (som lunitiks har dokumentert) er at EU-direktivene henviser til FN-regulativet og sier at det skal gjelde som forskrift i EU (og EØS).

USA har ikke sluttet seg til dette FN-regulativet, så det gjelder ikke over dammen.

lunitiks

"Ikke akkurat lokale lovverk"?!!!

Hør nå her:

FN-regulativet er en bindende avtale mellom de X antall nasjonene som er opplistet på side 120 i dette dokumentet.

Men glem nå det.

NORSK LOVGIVNING HENVISER UTTRYKKELIG TIL FN-REGULATIVET OG GJØR DET TIL NORSK, GJELDENDE RETT.

Hvor mer lokalt vil du ha det?

(Sorry, nå bygger frustrasjonen seg opp her. Jeg har ventet lenge på AP.)

Edit: Jeg har på ingen måte konkludert på at jeg har skjønt jussen i dette. Tver imot håper jeg at jeg tar feil. Men det er liksom ingen som har noen gode mot-argumenter her inne! BORTSETT fra det med Beta-testere. Den kan jeg faktisk kjøpe. Du sender ikke ut et "beta"-program som strider mot regelverket. Det blir bare for dumt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:06
Edit: Jeg har på ingen måte konkludert på at jeg har skjønt jussen i dette. Tvert imot håper jeg at jeg tar feil. Men det er liksom ingen som har noen gode mot-argumenter her inne! BORTSETT fra det med Beta-testere. Den kan jeg faktisk kjøpe. Du sender ikke ut et "beta"-program som strider mot regelverket. Det blir bare for dumt
Å joda.  Det er nok akkurat det Tesla har gjort.  Det virker som de har konsentrert seg om lovgivning i USA, og at dette FN-regulativet kom som julekvelden på kjerringa.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

I det regelrett massive gruppesøksmålet jeg ser for meg mot Tesla nå, så foreslår jeg følgende oppgavefordeling:

Høgis, du tar karosseri.

Kakemonster, du tar 0-100.

Jeg tar AP.

Muffin... Du tar bare resten av bilen.

Hehe  :) Må være lov til å være litt slem mot Tesla når de holder oss slik på pinebenken
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kvark

S85D

Tuxedo

elbilertilalle

Mulig det har vært diskutert før men jeg lurer på hvordan bilen vet om man har hendene på rattet eller ikke. Er det sensorer i rattet eller detektere den at rattet beveger seg i en annen retning? Men det siste kan jo også skjer pga dårlig vei...

vnm

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:00
I det regelrett massive gruppesøksmålet jeg ser for meg mot Tesla nå, så foreslår jeg følgende oppgavefordeling:

Høgis, du tar karosseri.
Dagens!!  ;D

Kakemonster, du tar 0-100.

Jeg tar AP.

Muffin... Du tar bare resten av bilen.

Hehe  :) Må være lov til å være litt slem mot Tesla når de holder oss slik på pinebenken
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

mogu

Realitets-sjekk gutter... Det blir veldig mye raske konklusjoner og dramatiske utbrudd. Det er viktig å presisere at vi ikke vet noenting om de faktiske forholdene her. Jeg ser bl.a. på TMC forumet at dette ikke har blitt nevnt med et ord, men at de derimot tror at dette handler om amerikanske regler for eksport av teknologi.

Det kan godt være at det lunitiks har lest seg opp på er riktig og at dette faktisk er en showstopper, men det er veeeeldig tidlig å skape lynsjestemning. Gi nå hvertfall tesla et par uker på dette før dere begynner å mase (vanlige uker, ikke tesla uker). Jeg gleder meg minst like mye som dere til autopilot som vi alle har ventet LENGE på. Men jeg vil hvertfall ikke være med på å hisse meg opp før vi har et svar på hva som skjer/ikke skjer før vi har en forklaring fra en eller annen troverdig kilde.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA