Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Undertegnede

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:02
Bil med Autopilot hw?

Jepp, den er inne på service for bytting til ny list bak og midtarmlene skulle skrues på igjen (det datt av her om dagen).

De skulle legge klar siste oppdatering :)

Cookie Monster

Da er det nok bare 2.5.85 tenker jeg
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Undertegnede

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:16

Var fruen som leverte bilen så vet bare hva hun fortalte meg. Hun sa at de hadde fått den siste updaten om torsdag og at Norge ikke var med i EU så de trengte ikke vente på noe direktiv... Men de sier jo så mye rart på disse servicesenterene...

Får vite det i 16-17 tiden i dag anyways :)

lunitiks

Sitat fra: Undertegnede på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:21
Hun sa at de hadde fått den siste updaten om torsdag og at Norge ikke var med i EU så de trengte ikke vente på noe direktiv...

Noen som tør vedde?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:19
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:02
Bil med Autopilot hw?
ABC nyheter:
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/10/20/194878745/teslaen-provde-ta-livet-av-meg?autoplay=1

"Teslaen prøvde å ta livet av meg!"

Forstår ikke hvorfor den videoen får så mye oppmerksomhet. Er jo helt klart brukerfeil akkurat som han smartingen i Tyrkia som kræsja bilen ved bruk av ACC etter bare 3 dager.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Cookie Monster

Var fruen som leverte bilen så vet bare hva hun fortalte meg. Hun sa at de hadde fått den siste updaten om torsdag og at Norge ikke var med i EU så de trengte ikke vente på noe direktiv... Men de sier jo så mye rart på disse servicesenterene...

Norge er vel en av de flinksete landene til å følge EU direktiv selv om vi ikke er medlem så tviler litt :P

Du kan jo sjekke med visible Tesla og se hvilken versjon du får opp :)
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Haldenser

Hadde bilen på service fredag og de la inn siste SW på kvelden som var 2.5.85, så ikke ha for store forhåpninger...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

lunitiks

Scheisse, jeg aner store ugler i mosen  >:( >:( >:(

FN-regulativet har følgende definisjon på autostyring:

«"Automatically commanded steering function" means the function (...) where actuation of the steering system can result from automatic evaluation of signals initiated on-board the vehicle, possibly in conjunction with passive infrastructure features, to generate continuous control action in order to assist the driver in following a particular path, in low speed manoeuvring or parking operations.»

Merk uttrykket «in low speed manoeuvring or parking operations». For i regulativets punkt 5.1.6.1 er det nemlig stilt følgende krav:

« Whenever the Automatically Commanded Steering function becomes operational, this shall be indicated to the driver and the control action shall be automatically disabled if the vehicle speed exceeds the set limit of 10 km/h by more than 20 per cent or the signals to be evaluated are no longer being received.»

(!!!)

En tysk arbeidsgruppe har tydeligvis foreslått å oppheve 10 km/t-begrensningen, det vil si tillate autostyring opp til 130 km/t dersom bilen kjører på motorvei. Lenke.

Spørsmålet mitt er: HVA SKJER MED DET TYSKE FORSLAGET?

Herregud jeg håper jeg har misforstått eller oversett noe her. Hvis forslaget ikke engang er vedtatt kan dette ta hur lang tid som helst
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Undertegnede

Haldenser

Nå er det jo andre leverandører som leverer tilsvarende funksjonalitet som Mercedes, Audi, Infiniti, Volvo osv hvor det fungerer i høyere hastigheter men krever at fører griper inn ved gitte intervaller.
I nye XC90 er det reklamert med full autostyring inntil 50 km/t, så usikker på det regelverket du henviser til er relevant i denne sammenheng.
Flere rapporterer at Tesla har møter hos lokale myndigheter i flere land, så mulig det uansett må godkjennes lokalt?
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

lunitiks

Håper du har rett, Haldenser.

For det som står i venstre kolonne på denne siden er ikke oppløftende!!!

Sitat: "UN Regulation No. 79 contains provisions for the use of an "automatically commanded steering function" (i.e., automated steering) that restricts use to speeds up to 10 km/h.  (...) The tentative intention is to present a first draft text by September 2015 with a formal proposal to follow in February 2016. This calendar would suggest a possible proposal to adopt new ACSF provisions at the November 2016 WP.29 session."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:18
Scheisse, jeg aner store ugler i mosen  >:( >:( >:(

FN-regulativet har følgende definisjon på autostyring:

«"Automatically commanded steering function" means the function (...) where actuation of the steering system can result from automatic evaluation of signals initiated on-board the vehicle, possibly in conjunction with passive infrastructure features, to generate continuous control action in order to assist the driver in following a particular path, in low speed manoeuvring or parking operations.»

Merk uttrykket «in low speed manoeuvring or parking operations». For i regulativets punkt 5.1.6.1 er det nemlig stilt følgende krav:

« Whenever the Automatically Commanded Steering function becomes operational, this shall be indicated to the driver and the control action shall be automatically disabled if the vehicle speed exceeds the set limit of 10 km/h by more than 20 per cent or the signals to be evaluated are no longer being received.»

(!!!)

En tysk arbeidsgruppe har tydeligvis foreslått å oppheve 10 km/t-begrensningen, det vil si tillate autostyring opp til 130 km/t dersom bilen kjører på motorvei. Lenke.

Spørsmålet mitt er: HVA SKJER MED DET TYSKE FORSLAGET?

Herregud jeg håper jeg har misforstått eller oversett noe her. Hvis forslaget ikke engang er vedtatt kan dette ta hur lang tid som helst

Den er fra 2005 så at jo ikke akkurat oppdatert lengre. Uansett USA er jo også med i UN uten at det gjelder dem.

Så dette er opptil landene å kontrollere selv, unece er bare et forum for å ha forslag til et globalt regelverk som hvert land står fritt for å velge å innføre.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Jeg er ikke helt overbevist om at Mercedes e.a. allerede leverer biler i Europa med sammenlignbar Autosteering-teknologi. Kan noen være så snill å gi meg et par håndfaste bilmodeller/lenker som dokumenterer dette?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Audi, Vw og Mercedes har biler som styrer selv på motorveien som selges i Europa. Men de er mye mer aggressiv på at man må holde lett på rattet eller så kutter det ut i løpet av noen få sekunder på Europa utgavene. Men man kan unngå det ved å henge litt vekt på.

https://www.youtube.com/watch?v=zXB82PfNucg

Video fra Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=l2PDPxMPLWg

Brusflaske triks på Audi A3 :P

https://www.youtube.com/watch?v=qi2oIRMwmZY
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA