Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på mandag 19. oktober 2015, klokken 08:45
Sitat fra: Tuxedo på mandag 19. oktober 2015, klokken 08:43
Trykk to ganger på fob,en når du er ute slik at bilen forblir ulåst.  Hvis passasjerene da trykker på store skjermen, slår varme og media seg på.
Helt unødvendig med fob, visst jeg går ifra bilen med barna i (springe inn i butikken etc) så vill jeg at bilen låser seg. De kan fremdeles trykke på skjerm..
Jeg tenkte nå mest på å deaktivere bevegelsesalarmen (for de som har sikkerhetspakke).  Alternativt kan man slå den av via skjermen (gjelder bare å huske det, da...)

mogu

Om du skal "teste" en software velger du som regel ikke å gjøre dette i hjemmemarkedet med samtlige kunder. Skademulighetene omdømmemessig er jo desidert størst i hjemmemarkedet. Det er derimot naturlig at et nytt produkt lanseres først i hjemmemarkedet. Apple gjør akkurat det samme når de lanserer nye produkter.

Det ble riktignok sagt ww, desverre viser twitterfeeden til Musk seg være en blanding av selvskryt og fantasi. Vi får håpe at den modererte kommentaren om at dette er i orden om noen få uker stemmer, og at vi ikke har en fortsatt lange ventetid forran oss :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

xderia

Problemer under bruer

RETTELSE: Problemer over bruer uten veimerkinger selv om man følger bil foran.

https://youtu.be/M2vfrFw7aj0
70D Deep Blue

mogu

Sitat fra: xderia på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:40
Problemer under bruer

Ser du i det heletatt filmene eller poster du helt ukritisk?

Filmen viser at bilen mister filen når det går fra asfalt med gode merker til betong-dekke på bro med veldig dårlig merking. Jeg kan må innrømme at jeg på filmen selv ikke klarer å se filene på broen, så at den mister filen her er hvertfall for meg ikke overraskende.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Salvesen

Sitat fra: xderia på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:40
Problemer under bruer

du mener over bruer? Og det er jo ikke bruen sin feil det er jo manglende markering som er problemet.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Haldenser

Finner ikke noe i Norsk lovgivining som skulle begrense bruk av "Autosteering". Er kun bruk av mobiltelefon som er spesifikt nevnt. Alt annet går etter veitrafikklovens §3 (aktsomhet)
Forstår ikke at de må vente på en felles godkjenning fra et eller annet organ i Europa og Asia dersom lokal lovgivning sier noe annet. Her bør de kunne rulle ut fortløpende til de områdene/land som dette uansett ikke er et problem lovmessig.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Torpedo Ted

Sitat fra: Haldenser på mandag 19. oktober 2015, klokken 13:57
Finner ikke noe i Norsk lovgivining som skulle begrense bruk av "Autosteering". Er kun bruk av mobiltelefon som er spesifikt nevnt. Alt annet går etter veitrafikklovens §3 (aktsomhet)
Forstår ikke at de må vente på en felles godkjenning fra et eller annet organ i Europa og Asia dersom lokal lovgivning sier noe annet. Her bør de kunne rulle ut fortløpende til de områdene/land som dette uansett ikke er et problem lovmessig.

Ja dette er bare tull. Det er ganske åpenbart helt andre grunner til at denne utgivelsen lar vente på seg. Ganske skuffende av Tesla. Og spesielt Elon, som spesifikt kommenterte at den ville rulles ut i resten av verden samtidig som USA. Ikke kom her og fortell meg at han hadde "glemt" at det krevdes spesielle godkjenninger.

krister461

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 19. oktober 2015, klokken 14:05
Ja dette er bare tull. Det er ganske åpenbart helt andre grunner til at denne utgivelsen lar vente på seg. Ganske skuffende av Tesla. Og spesielt Elon, som spesifikt kommenterte at den ville rulles ut i resten av verden samtidig som USA. Ikke kom her og fortell meg at han hadde "glemt" at det krevdes spesielle godkjenninger.
Nå får Elon "lide" fordi han er ivrig i å gi informasjon. Han kunne gjort som mange andre selskaper å aldri gitt ut noen informasjon før det er offisielt og endelig, men personlig så liker jeg bedre at han og andre Tesla-ansatte svarer etter beste evne og heller korrigerer når de tar feil - slik det ble i denne saken.

Kvark

Sitat fra: krister461 på mandag 19. oktober 2015, klokken 14:09
Nå får Elon "lide" fordi han er ivrig i å gi informasjon. Han kunne gjort som mange andre selskaper å aldri gitt ut noen informasjon før det er offisielt og endelig, men personlig så liker jeg bedre at han og andre Tesla-ansatte svarer etter beste evne og heller korrigerer når de tar feil - slik det ble i denne saken.

Alvorlig talt... Han er toppsjef i firmaet og gir ut info som han helt klart vet er feil.

Teslas policy er å selge skinnet før bjørnen er skutt. Det gjelder både ved salg av biler, og ved annonsering av ting. Gang på gang på gang blir ting utsatt. Det er lov å stille litt krav og kritiske spørsmål når du har betalt mellom 600.000 og 1.000.000 kroner for en bil.
S85D

Muffinman

Enig. Tesla har et særdeles uheldig forhold til egne frister, og så langt viser historien at det som etterhvert leveres gjerne ikke er ferdig. Jeg er usikker på om dette er bevisst, eller om man ikke har kontroll. Begge deler er bekymringsverdig.

Uansett håper jeg at dette bedrer seg nå. Fint å være banebrytende, men det elementære må virke skikkelig hvis troverdigheten skal beholdes.

lunitiks

Sitat fra: Haldenser på mandag 19. oktober 2015, klokken 13:57

Det finnes nok ingen norsk lovregel som uttrykkelig (eksplisitt) sier noe om autostyring. Norsk lovgivningsteknikk er mer subtil enn som så. Norske myndigheter gjør det som regel mer indirekte, ved å henvise til en eller annen europeisk standard og på den måten innlemme det som norsk rett.

Her er hva jeg klarte å finne på rappen:

"Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil" (lenke) sier i § 2 at en lang rekke EF/ECE-direktiver "GJELDER SOM NORSK FORSKRIFT".

Hvis du blar deg ned til "Vedlegg 1" så finner du følgende:
"De endringsrettsakter til listen over rettsakter i direktiv 2007/46/EF vedlegg IV med senere endringer, som framgår av kolonne 3 i tabellen nedenfor, gjelder som norsk rett."

Lenger ned i tabellen finner du en henvisning til "5A: Styreinnretninger", og en henvisning til basisrettsakt "ECE 79", altså "Regulation No. 79" fra United Nations.

Den aktuelle rettsakten finner du i denne lenken. Her er det, etter hva jeg har skumlest, en rekke bestemmelser om autostyring.

God lesning. Nå er det middag
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krister461

Sitat fra: Kvark på mandag 19. oktober 2015, klokken 14:30
Alvorlig talt... Han er toppsjef i firmaet og gir ut info som han helt klart vet er feil.

Teslas policy er å selge skinnet før bjørnen er skutt. Det gjelder både ved salg av biler, og ved annonsering av ting. Gang på gang på gang blir ting utsatt. Det er lov å stille litt krav og kritiske spørsmål når du har betalt mellom 600.000 og 1.000.000 kroner for en bil.
Hvis han vet at dette var feil, hva i all verden skulle han tjene på å si feil ene dagen for så å korrigere det neste dag?

Vi kan gjerne kritisere han for å være overoptimistisk, eller for rask i avtrekkeren, men jeg klarer ikke helt å se hva slags motivasjon han skal ha for å bevisst gi ut feilinformasjon om slike ting.

dosmont

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 19. oktober 2015, klokken 13:35
Sitat fra: andreasmj på mandag 19. oktober 2015, klokken 09:07
Deprimerende

No problem.. bare 2 teslauker...
Går greit for meg :) siden bilen er på lakkering andre forsøk, det tar sikkert 2 uker.
håper det ikke er de beryktede teslaukene før utrullingen da :P
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Kvark

Sitat fra: krister461 på mandag 19. oktober 2015, klokken 16:03
Vi kan gjerne kritisere han for å være overoptimistisk, eller for rask i avtrekkeren, men jeg klarer ikke helt å se hva slags motivasjon han skal ha for å bevisst gi ut feilinformasjon om slike ting.

Motivasjonen hans er irrelevant.
S85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA