Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31
Her er en til.

https://www.youtube.com/watch?v=Lx3-epk_ztQ

Men her var ingen alarm?
Det peip vel litt, men han var jo lynkjapp til å korrigere.  Her var det nok veimerkingen som forsvant når han kjørte av motorveien.

Men det generelle inntrykket er vel at man må være så på alerten at det blir mer slitsomt å kjøre med autosteering på enn av.

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:44
Her er en til.

Men her var ingen alarm?
Det peip vel litt, men han var jo lynkjapp til å korrigere.  Her var det nok veimerkingen som forsvant når han kjørte av motorveien.

Men det generelle inntrykket er vel at man må være så på alerten at det blir mer slitsomt å kjøre med autosteering på enn av.
Veiemerkingen forsvinner rett ETTER denne manøveren..

mr_Utopia

Begge de 2 eksempler kan vel også tyde på at høydeforskjeller kan være problematisk? Altså bakker... Kanskje et 2-d system som ikke er stereoskopisk vil ha problemer med å tolke forskjellen på en krapp sving eller en slakk sving som også går opp eller spesielt ned?

Er det kun vegmerking som gir guiding til Autosteer systemet?

Kanskje det hadde vært en ide med HUD som illustrerer hvordan systemet tolker veien og dermed planlegger å kjøre, slik at man ser at bilen gjør riktige valg før det er for sent?

Noen info om hvor langt / hvor lenge bilen ser framover?

Med fare for å terge opp noen:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/13/d9/4d/13d94d387a563c2560b0990c4fed5dc2.jpg

Sandvika

Det er solgt ca 20.000 biler i USA med AP, kanskje litt over halvparten er har rukket å installere 7.0. Om man bare tar en antagelse om at så mye som 1% av kjøringen er utført mens potensielle youtube brukere filmer så begynner denne statistikken med to nestenulykker på to dager å se skrekkelig dårlig ut.

Et godt system skal være fool proof, ikke basert på at alle som bruker bilen skal ha lest og fullstendig forstått release notes.

EXCEL

Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:04
Her er en til.

Men her var ingen alarm?

Etter det jeg kan se så forsvinner veimerking FØR manøveren .....
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

cirys1

Sitat fra: EXCEL på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:28
Her er en til.

Men her var ingen alarm?

Se til høyre hele tiden du, merkingen forsvinner ikke før kamikaze øyeblikket..

mogu

Only intended for highway use, og keep your hands on the steering wheel at all times
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

EXCEL

Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:37
Her er en til.

Men her var ingen alarm?

Jepp, så filmen en gang til. Veimerkingen forsvinner på venstre side før manøveren. På høyre side så klarer jeg ikke se -er på utsiden av min skjerm......?
e-Golf (2014) mars 2019
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

Sitat fra: EXCEL på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:48
Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:37
Her er en til.

Men her var ingen alarm?

Jepp, så filmen en gang til. Veimerkingen forsvinner på venstre side før manøveren. På høyre side så klarer jeg ikke se -er på utsiden av min skjerm......?

Da så jeg filmen enda en gang, den opprinnelige -med full bredde  ::)
Enig med deg merking på høyre side er der, men mangler på venstre.
Vil tro systemet er avhengig av merking på begge sider......?
e-Golf (2014) mars 2019
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

cirys1

Sitat fra: EXCEL på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:54

Nei det skal den ikke være.. :)

EXCEL

Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:58
Sitat fra: EXCEL på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:54

Nei det skal den ikke være.. :)

Ok, det var jeg ikke klar over. Uansett, dette var såpass interresant at jeg kikket ENDA en gang til. Når bilen tar av hovedveien så forsvinner veimerking på venstre side. Veimerking på høyre side ser vi ikke -den er utenfor bildet. La oss anta at merkingen forsvinner også på høyre side, samtidig som venstre. Veimerkingen på høyre side dukker opp i bildekanten etter hendelsen - så ser vi den avsluttes. Kan kanskje være at det kun er merking på høyre side midt i svingen........
e-Golf (2014) mars 2019
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Tuxedo

Sitat fra: mogu på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:41
Only intended for highway use, og keep your hands on the steering wheel at all times
Det burde ikke være så vanskelig for bilen å selv forstå at den ikke er på motorvei; både kamera og sjekk mot navi skulle kunne verifisere dette.  Det virker som lett galskap å bruke dette på vanlig vei med to felt i motsatte kjøreretninger, så da bør bilen koble det ut automatisk.

cirys1

Sitat fra: EXCEL på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:18

Ok, det var jeg ikke klar over. Uansett, dette var såpass interresant at jeg kikket ENDA en gang til. Når bilen tar av hovedveien så forsvinner veimerking på venstre side. Veimerking på høyre side ser vi ikke -den er utenfor bildet. La oss anta at merkingen forsvinner også på høyre side, samtidig som venstre. Veimerkingen på høyre side dukker opp i bildekanten etter hendelsen - så ser vi den avsluttes. Kan kanskje være at det kun er merking på høyre side midt i svingen........
For meg så ser det ut som veiemerkingen på høyre side er veldig bra idet det skjer, men uansett..
Bilen skal varsle og klarer den ikke og opprettholde AP så skal den bremse seg ned til full stans, visst vedkommende ikke tar over...

Blir ikke det minste overasket over om at dette systemet ikke blir godkjent i EU..

Tuxedo

Sitat fra: mogu på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:41
Det burde ikke være så vanskelig for bilen å selv forstå at den ikke er på motorvei; både kamera og sjekk mot navi skulle kunne verifisere dette (f.eks, motgående trafikk i venstre felt burde jo reise et stort rødt flagg).  Det virker som lett galskap å bruke dette på vanlig vei med to felt i motsatte kjøreretninger, så da bør bilen nekte bruk av autosteering under slike forhold.  Selvsagt er det til syvende og sist fører av bilen som har det fulle ansvar, men mange som nå får oppgradering har nok lyst til å teste autosteering uten at de har en motorvei i umiddelbar nærhet.

mr_Utopia

Noen som har vurdett dette opp mot forsikring? Er det dekket?

Om f.eks bilen svinger uventet inn i f.eks grøftekanten og bilen blir skadet. Skulle tro det går på kasko. Men om det finnes noe med liten skrift som sier det ikke er lov å bruke selvkjørende system el.l.

Om bilen gjør en grov feilvurdering, kan man da bli grovt uaktsom selv i en evt straffesak?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA