Hvor mye penger bruker du på hurtiglading?

Startet av Gordon Retriever, søn 28. jun 2015, kl. 22:06

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Det er sommeren 2015, vi har passert 50.000 elbiler i Norge, og flere hurtiglader-tilbydere har begynt å få på plass det som kan ligne et nettverk av hurtigladere.

Men hvor mye penger legger egentlig den jevne elbileier i snitt igjen hos dem som tilbyr hurtiglading?

emil

Ingen valg passer...

Noen måneder lader jeg ingenting, andre for noen hundrelapper og sikkert rundt 300-400kr bare til nå idag. Runder lett tusenlappen i juni.

Kent

Noen måneder ingenting, og noen Mnd betydelig mer. Men kanskje rundt 100lappen i snitt.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

hsa77

På de to månedene jeg har kjørt elektrisk har jeg (semi)hurtigladet en drøss ganger, men kun betalt for to av dem (Grønn Kontakt) - kjekt å ha fått med 5 års gratis Fortum-lading! :)

På vei til/fra jobb må jeg regne med å lade litt når høsten og vinteren kommer (10-20min). Hadde jeg måtte betale hadde det kostet 25-50kr, ikke en gang halvparten av det jeg sparer i bompenger!

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på søn 28. jun 2015, kl. 22:14
Ingen valg passer...

Da har jeg presisert åpningsinnlegget slik at du lettere vil finne et valg som passer. :)

Leon

Mellom 2000 og 2500 kr første halvår i år.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på søn 28. jun 2015, kl. 23:57
Sitat fra: emil på søn 28. jun 2015, kl. 22:14
Ingen valg passer...

Da har jeg presisert åpningsinnlegget slik at du lettere vil finne et valg som passer. :)

Snitt for januar-mai: ca 450kr/mnd

Da har jeg tatt fakturaer fra Fortum + GrønnKontakt og lagt på litt ekstra for de ladingene jeg har betalt direkte med kort. Totalt har jeg vel lagt igjen hurtigladepenger hos 4 eller 5 tilbydere i den perioden.

Totalt ca 100 ladinger. Kan sikkert trekke fra rundt 20 helt eller delvis gratisladinger på Kiwi og kommer da med et snitt på ca 30kr pr lading. Rett over 10 minutter som gjennomsnittslading tror jeg stemmer ganske greit.

Stemmen min gikk da til valget "301-500 kroner pr. måned."

Totalsummen for juni er ikke kommet enda, men den får det nok til å gå over 500kr i snitt første halvår uten problemer.

weld77

Bruker kun Tesla sine. Har Type 2 kabel liggende i bilen tilfelle rottefelle og har ladebrikke fra Fortum og Grønn Kontakt, men har aldri brukt de.

jkirkebo

Jeg semihurtiglader bare (22kW AC), for ca 400,- pr måned, svarte alikevel selv om overskriften henviste til hurtiglading ;)

Bruker svært sjelden Tesla sine SC da de ikke ligger der jeg trenger de.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

lifern

På snart 2 år så vil jeg tro at jeg er komt opp i rundt 500 kr i hurtiglading.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

Willow

Etter snart halvannet år, 80kr.
Og den ene ladingen var mest for å teste i tilfelle jeg skulle begi meg ut på langtur i nærmeste framtid.

Kent

Av 59 stemmer så langt, er det kun 5 stk som kommer likt eller bedre ut med AR framfor operatører som er åpne for alle. og det er av forummedlemmer, som muligens er de største entusiastene, og mest sannsynlig lader mer en snittet.

Det viser vel at Enova burde være svært forsiktig med å gi for mye støtte til en operatør som kun gir tilgang til noen få prosent, og heller satse fullt på de åpne operatørene.

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

emil

Sitat fra: Kent på tor 02. jul 2015, kl. 20:58
Av 59 stemmer så langt, er det kun 5 stk som kommer likt eller bedre ut med AR framfor operatører som er åpne for alle. og det er av forummedlemmer, som muligens er de største entusiastene, og mest sannsynlig lader mer en snittet.

Det viser vel at Enova burde være svært forsiktig med å gi for mye støtte til en operatør som kun gir tilgang til noen få prosent, og heller satse fullt på de åpne operatørene.

Selv om jeg i teorien hadde kommet bedre ut med abonnementsløsning tilsvarende AR gitt alle ladingene mine hadde gått til en sånn operatør hadde jeg uansett aldri inngått en sånn avtale. Jeg liker å betale for det jeg bruker. Jeg vil ha mulighet til å ikke hurtiglade i tre måneder og vite at jeg da heller ikke betaler noe til en hurtigladeoperatør den perioden.

sølv-pilen

"Det er stor forskjell både i behovet og betalingsvilligheten for bruken av ladestasjoner mellom elbilbrukere. De som har enkel tilgang på ladere hjemme og på jobb, vil kunne lade elbilen svært rimelig. Dette gjelder en stor del av elbilbrukerne, og kommersielle ladestasjoner vil være mindre brukt av dem.

For lengre bilturer og i enkelttilfeller kan det være rimelig å anta at behovet og betalingsvilligheten for lading er betydelig høyere. Det gjelder også for de som ikke har anledning til å lade bilene på jobb eller hjemme pga. mangel på dedikerte parkeringsplasser.

I byer kan det være tilstrekkelig behov for hurtigladere hos privatpersoner alene til at det er grunnlagt for kommersiell utbygging og drift, selv om en betydelig andel vil velge å lade hjemme eller på jobb.

I transportkorridorer (mellom byområder) vil betalingsvilligheten for hurtigladetjenester være større, men behovet vesentlig lavere. Etablering av tilstrekkelig antall ladestasjoner vil gi elbillister trygghet og komfort som gjør det mer aktuelt å anskaffe elbiler, uten at det nødvendigvis vil gjenspeile seg i salget av hurtigladetjenester."

Enova Strategi for ladestasjoner og infrastruktur for elbil 2015-2016
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Leon

Sitat fra: emil på tor 02. jul 2015, kl. 21:14
Sitat fra: Kent på tor 02. jul 2015, kl. 20:58

Selv om jeg i teorien hadde kommet bedre ut med abonnementsløsning tilsvarende AR gitt alle ladingene mine hadde gått til en sånn operatør hadde jeg uansett aldri inngått en sånn avtale. Jeg liker å betale for det jeg bruker. Jeg vil ha mulighet til å ikke hurtiglade i tre måneder og vite at jeg da heller ikke betaler noe til en hurtigladeoperatør den perioden.

Jeg har ladet for 2/3 av årsprisen på dagens AR-kort på årets seks første måneder. Det betyr likevel ikke at et årskort ville lønne seg, med mindre en leverandør har full dekning på alle ruter som er aktuelle for meg. Dit er det nok enda et godt stykke fram for alle leverandører, og særlig for AR. Ved å kunne velge mellom flere leverandører er man også mer fleksibel med hensyn på hvor det er raskt å lade, og hvor det er minst ladekø. Du vil nok ofte oppleve at du må gjøre ladinger hos andre enn den du har årskort hos.

En leverandør som baserer seg på fastpris vil også lettere oppleve at laderne blir okkupert over lengre tid. Ikke moro hvis noen okkuperer hurtigladeren 2-3 timers tid mens de gjør et ærend, fordi det passer dem godt, og fordi de kan gjøre det uten at det koster dem noe. Du finner alltid noen som bare tenker på seg selv, mens andre ikke tenker i det hele tatt!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA