Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det Fortum og GrønnKontakt ikke har skjønt men som AR har skjønt?

Startet av AmocoCadiz, fredag 26. juni 2015, klokken 20:57

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Følger litt med på Fortum og GrønnKontakt sin FB sider om dagen,
og de melder om stadig nye OPERATIVE hurtigladere rundt om i Norge.
Med denne utbyggingsraten har de kanskje plutselig opp mot 388 hurtigladere.....sic,
alle tilgjenglig for maks kr 2.5kr/min

For å sitere GrønnKontakt;
"Det hagler med nye ladestasjoner om dagen. Nå er vi operative i Nordfjordeid, litt før planen. Og flere skal det bli i løpet av de nærmeste dagene!"
En slik holdning ønsker jeg å støtte, noe jeg også gjør ved å bruke de på langtur.
Disse 2 selskapene er med på å forsterke elbilrevolusjonen i praksis,
og med alle nye hurtigladere gjør det stadig lettere å velge bort fossilbil for flere og flere.

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 26. juni 2015, klokken 20:57
En slik holdning ønsker jeg å støtte, noe jeg også gjør ved å bruke de på langtur.

I dag kjørte jeg en "omvei" på ca 20 mil bare fordi jeg ikke hadde noe bedre å gjøre, og fordi GrønnKontakt og Fortum hadde relevante hurtigladere på stedet.

Ellers har det blitt en del hyggelig prat ved hurtig- og sakteladere og gjengangeren er at alle er veldig fornøyde med GrønnKontakt og Fortum sin utbyggingstakt og prising, men ikke har mye positivt å si om Ishavsveien. "Den gangen" de måtte beale 240kr til Ishavsveien for å rekke de siste milene hjem sitter klistret i minnet og er tydeligvis ikke noe man glemmer fort.

mihkku

Er jo ikke bare AR(Tidligere Ishavsveien), men også Lyse og EV Power. Her burde samtlige med dyre minuttpriser få en smekk

sølv-pilen

De fleste "nye" Grønn Kontakt laderene er ikke nye. De er satt opp av kommuner og kraft selskaper som ett tilbud til kommunens innbyggere, som nå Grønn kontakt overtar for å kreve betaling av bruken. Blir ikke flere hurtigladere når man bare resirkulerer de som allerede er igangsatt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 02:10
De fleste "nye" Grønn Kontakt laderene er ikke nye. De er satt opp av kommuner og kraft selskaper som ett tilbud til kommunens innbyggere, som nå Grønn kontakt overtar for å kreve betaling av bruken. Blir ikke flere hurtigladere når man bare resirkulerer de som allerede er igangsatt.

Den det er jo bare tull. To eksempler på nyoppsatte hurtigladere fra GrønnKontakt i samarbeid med andre som jeg har brukt er Helleland (E39 sør for stavanger) og Kragerø (Amfi Tangen) som åpner i dag. At du har en personlig agenda mot betaling for hurtiglading er en helt annen sak.


sølv-pilen

Nå troller du!!
I Eikelandsosen var Utbygger Hordaland fylkeskommune, Fusa Kraftlag og Fusa kommune - så overtok Grønn kontakt denne. I Etne var utbygger Hordaland Fylkeskommune, Etne elektrisitetslag, Etne Senter og Etne kommune så overtok Grønn kontakt denne. I Rosendal var utbygger Kvinnherad kommune og Kvinnherad energi så overtok Grønn kontakt denne. I Stord var utbygger Stord Kommune og SKL så overtok Grønn kontakt denne. I Aksdal var utbygger Haugaland kraft og Tysvær kommune så overtok Grønn kontakt denne. Felles for de alle er at ikke en av de har blitt oppgradert eller tilført noe mer en hva tlbudet var fra før Grønn kontakt overtok.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

arnkl

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 12:25
Nå troller du!!
I Eikelandsosen var Utbygger Hordaland fylkeskommune, Fusa Kraftlag og Fusa kommune - så overtok Grønn kontakt denne. I Etne var utbygger Hordaland Fylkeskommune, Etne elektrisitetslag, Etne Senter og Etne kommune så overtok Grønn kontakt denne. I Rosendal var utbygger Kvinnherad kommune og Kvinnherad energi så overtok Grønn kontakt denne. I Stord var utbygger Stord Kommune og SKL så overtok Grønn kontakt denne. I Aksdal var utbygger Haugaland kraft og Tysvær kommune så overtok Grønn kontakt denne. Felles for de alle er at ikke en av de har blitt oppgradert eller tilført noe mer en hva tlbudet var fra før Grønn kontakt overtok.

Desse kraftselskapa er jo eigarar i Grønn Kontakt, så det er vel naturleg at dei overfører operatøransvaret til GK. Det hadde blitt tungvindt om alle lokale kraftselskap skulle drifte sine snøggladarar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

arnkl

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 12:54
som til dømes... Voss energi?? eller Bkk?

BKK har valgt å drifte sine landarar sjølv. Desverre, sidan dei er dyrarte enn GK pga ein staravgift som sikker går til leverandøren av betalingsløysinga.

Voss energi har førebels latt sine snøggladarar vere gratis. Når dei innfører betalingsløysing er det vel stor sjanse for at GK overtar dei.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Sandpusher

Alle, inkludert elbilforeningen, er inneforstått med at gratis hurtigladere ikke er bra på lang sikt. Bare tull at kommuner skal drifte slikt, stordrift med flere aktører i konkurranse er det eneste som er bærekraftig.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

sølv-pilen

Poenget er jo at Grønn kontakt arver ett nettverk, Mens Fortum bygger ut sitt nettverk med sammarbeidspartnere som Kiwi og Nissan, Arctic roads må vel finne finansiering andre steder men bygger ut sitt nettverk for de som bruker det mye, i motsetning til de andre?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pudderjagar

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:30
Poenget er jo at Grønn kontakt arver ett nettverk, Mens Fortum bygger ut sitt nettverk med sammarbeidspartnere som Kiwi og Nissan, Arctic roads må vel finne finansiering andre steder men bygger ut sitt nettverk for de som bruker det mye, i motsetning til de andre?

Fortum gjer akkurat de same. Sjå berre på den siste ladaren sei kom med på Nesodden. Da er ikkje Fortum som har hatt anleggskostnadane men dei driftar betalingssystemet i form av ladebrikke eller apptilgang. Så både GK og Fortum har den forretningsmodellen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sven erik

2.50 per min er og for dyrt ja de har en efekt avgift  men sa betaler de omtrent 0 for kw  og vor mange kw får dere per min  en leaf far vel 20 kw på 30 min til en kostnad på 75 kr  men de sier at de ikke tjener penger selvklart ikke for de fleste betaler ikke 75 kr for og kjøre 7 eller 8 mil
l så da blir ikke hurtigladerne brukt ofte  men hadde det derimot kosta 35 kr ville det omtrent ladet noen der hele tiden og en ville fordelt efekt avgiften på fler og tjent mer for efekt avgift er fast  og kilovatt prisen er for dem ca 15 øre 15 ganger 20 er 4.5 kr for strømen  selvklart skal det ikke œre gratis men fornuftig pris

Olatho

Vet ikke hvor mange ganger man må påpeke at kWh-prisen operatørene betaler er bortimot helt irelevant for hva de må ta betalt for hurtigladingen for å tjene penger.  Når det koster et sted mellom 250 000 og 1 000 000 å sette opp en hurtiglader, og man ved siden av dette må regne en del i drift, vedlikehold, 24-timers support/vakt-telefon osv burde det være ganske åpenbart at det ikke er strømmen du betaler for, men tjenesten hurtiglading.

emil

Løsningen på hurtigladerprisingen på 2.5kr/min er jo enkel: De som synes den er for høy kjører fossilbil til en sansynligvis høyere totalkostnad, men er fornøyde fordi de ikke betaler "overpris" for strømmen. Vi andre får mindre kø på laderen og koser oss med hurtig lading av bil og rimelig kjøring.

Mine til nå siste mil kjørt i dag kostet 50kr i hurtiglading for 80km(*) kjørt. Hurtigladet 10kWh på 20min og brukte 10kWh på strekningen jeg kjørte. Fortsatt rimeligere enn en normal fossilbil før alle andre kostnader er tatt med.

Har ennå tilgode å møte noen på hurtiglader som klager over prisingen på Fortum/GrønnKontakt, men de som klager holder seg vel unna og suser forbi i fossilbil.


(*) Kiwi Brennåsen - Arendal med omkjøring og noen avstikkere. Ladingen var egentlig gratis siden nyoppsatt Kiwi-lader, men det hadde ingenting å si for valget mitt av akkurat den laderen der og da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA