Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dombås - Aurland i TMS 60?

Startet av Black Lightning, onsdag 24. juni 2015, klokken 11:29

« forrige - neste »

Black Lightning

Hei!
Jeg lurer på om noen har kjørt strekket Dombås - Aurland? Navi i bilen viser varseltrekant og 0% på ladestasjonen i Aurland. I Google Maps er det 26 mil.

Er det for risikabelt med fullpakket bil på familieferie?

Stein

Muffinman

Hvilke hjul/dekk står på bilen? Hvis du tar sjansen på dette og ikke har mulighet for å etterfylle litt underveis ville jeg i det minste fylt 10% ekstra luft i dekkene før avgang. Med 19" hjul og dekk som har "normal" rullemotstand tenker jeg at det bør gå, men man vet jo aldri. Og så er det jo intet å gå på i tilfelle omkjøringer etc.

Kjør i det minste etter fartsgrensen, fart spiser rekkevidde.

ihlhaug

Jeg kjørte denne strekningen for ca en mnd siden og mener det skal gå greit. Skal sjekke loggboken når jeg kommer hjem fra jobb for å se hvilket forbruk jeg hadde, så kommer jeg tilbake med det. Kjørte da over Tindevegen som sparer en del tid og har fantastisk natur. Laget denne fra Tindevegen (første videoen jeg har laget så er ikke allverden): https://www.youtube.com/watch?v=gEsT740F3ao
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Black Lightning

Takk for svar begge to!

Det er 19"-dekk.
Vi skal forhåpentlig overnatte på ei hytte ved Randsverk. Vi kan antakelig lade på den hytta. I tilfelle skal det vel gå helt fint.

Spørsmålet da blir: velger vi vei 55 eller vei 51 videre? Hvilken er Tindvegen?

tkjoerlaug

51 over Valdresflya er en lengre vei. Svært fin og lettkjørt mellom Beitostølen og Vågå, men gjerne høy fart her (80+) som kan spise rekkevidde. På det høyeste er du også oppi 1300m over Valdreflya. Mellom Lærdal og Vang i Valdres er det mye veiarbeid og du kan få forholdsvis dårlig vei. 55 over Sognefjellet er noe kortere, men veien er smal, mye svinger og lav fart. Du kan også risikere å ofte måtte stoppe for møtende trafikk. Tindeveien går mellom Øvre Årdal og Turtagrø. Man er vel oppe i 1400m på det høyeste. Her er det også bratt, og smal vei. 55 er nok helt klart den "fineste" veien dersom man vil ha utsikt, mens 51 er "finest" å kjøre (minst svinger, høyere snittfart).

Jeg tror jeg hadde valgt 51 over Valdresflya dersom rekkevidde-angst lå til grunn for valget. Du har flere lademuligheter (Fagernes, Beitostølen) like før høyfjellet, og jeg tipper du kan kjøre mer energieffektivt med mindre start/stopp, svinger, bratte bakker som spiser rekkevidde.

o.b.lix

Kjørte Dombås - Aurland med fullastet bil og fullt batteri med 400 km rekkevidde, kom fram med 100 km igjen. Men dataen i bilen var krakilsk lenge og mente jeg var gal...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ihlhaug

Her kommer fasit.

Dombås til Aurland kjørt for ca en mnd siden, da riksvei 55 og Tindevegen, regn og 13 grader på Dombås, snø og -1 grad over fjellet, kjørte med fullastet bil (flyttelass fra Nord-Norge), Landsail 19" dekk med 50psi. Kjørte fra Dombås 1500, fremme på Aurland 1848, stoppet da ca 10 minutter på fjellet for å ta et par bilder og pisse litt. Total distanse 259,8 km, brukt 44,9 kWh, gjennomsnitt 173 Wh/km.

Da jeg kjørte motsatt vei brukte jeg litt mer, da samme vær og tid, men brukte 48,2 kWh, gjennomsnitt 186 Wh/km.

Det bør derfor gå helt fint hvis du lader tilnærmet fullt på Dombås, selv med bilen pakka full. Kvaliteten på veien er det ingenting å si på egentlig. Det er litt smalt på Tindevegen, men ikke så smalt at to biler ikke kan passere de hverandre de fleste plassene. Ser du på filmen over ser du hele turen over fjellet på ca 10 minutter.
God tur!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Amoss

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:35
Total distanse 259,8 km, brukt 44,9 kWh, gjennomsnitt 173 Wh/km.

Da jeg kjørte motsatt vei brukte jeg litt mer, da samme vær og tid, men brukte 48,2 kWh, gjennomsnitt 186 Wh/km.

Ser ut til å bli veldig små marginer på en TMS 60...  Ville dobbeltsjekket at det var mulig å få ladet på den hytta tror jeg.
Model S 85D

LPC

Hei!

Jeg har kjørt Dombås - Aurland i min TMS 60. Gikk fint som snus. Har også kjørt Gol - Askøy: 304km (utenfor Bergen) og Sandane - Dombås. Den siste var på grensen.. det var på vinterdekk..

Har 19" standard hjul, det var sommer, og ca 15° C i snitt. Kjørte Dombås - Aurland over Sognefjellet, og når du henger på "regen" på vei nedover er det masser av kilometer å hente inn igjen på rekkevidden. :)
Jeg tok forhåndsregelen med å fullade, hadde på range mode, og kjørte pent. Tok ruten gjennom Sel som vist på kjøreruten til gulesider:
http://kart.gulesider.no/m/DIPVN

Black Lightning

Tusen takk for svar, alle sammen! Spesielt konkrete data og erfaringer: Veldig nyttig! Vi legger i vei med friskt mot! Hytten blir en LITEN omvei, men det skal være helt OK å lade der, blir det sagt. Stoler ca 80% på det. I verste fall blir det en omvei om Beitostølen. Heldigvis har vi god tid!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA