Ny bil? Vurder å legge klar folie langs sidene!

Startet av Muffinman, søndag 14. juni 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

Muffinman

Skvettlapper hjelper nok bare minimalt.

Man bør vel måle lakktykkelse før man går på med hardere lut. Selv nøyde jeg meg med 3-4 omganger grovt polish langs sidene før jeg avsluttet med finsteg. Det gjorde alt mindre synlig og en tilsynelatende (på litt avstand) blank overflate, men den er jo ruglete av alle kraterene i lakken. Jeg kommer til å holde det så blankt som mulig så lenge som mulig, og få gjort en omlakkering når det blir uholdbart. Folie bør man vel vente med til ny lakk har fått "gasset" av seg, og det tar visstnok 4-5 uker i følge lakkeringsverkstedene.

Oscillo

Takker for gode innspill.  :)

Er det egentlig noen som har prøvd seg på en reklamasjon mot Tesla?
Det kan jo ikke være meningen at bilen må delvis omlakkeres hvert 3. år..
Jeg har aldri sett andre biler med tilsvarende lakkslitasje i hvert fall.

Klykken

Vår BMW i3 har blitt hvit på undersiden av bakfangeren bl.a.
Dette er ikke unikt Tesla - og behov for omlakkering er en smule overdrivelse kanskje, men i noen tilfeller er det kanskje "så galt".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Her var det flust av hull gjennom klarlakk og til dels fargeskiktet allerede etter 3000km på nyeste bil, og det ble fort verre. Har sett rundt, og til og med Kia, Toyota og andre har felter med klar folie hvor det er mest utsatt. Det har ikke Tesla tenkt på.

Oscillo

Er det noen som har fått pris på foliering av sidene?
Jeg fikk en pris på ca. 20.000,- for helfoliering, så regner med at det fort blir minst halvparten for panser, skjermer og dører.
Ellers så fikk jeg en pris på 2000,- for totrinnspolering av hele bilen, med lovnad om at den skulle bli minst 90% ripefri.

Noen som har erfaring med kjemisk lakkbeskyttelse? Hvor lenge varer det, og hvor motstandsdyktig kan det være mot denne slitasjen som sidene av bilen er utsatt for?

Muffinman

2000 for to-stegs høres mistenkelig ut. Om det er behov for to steg er utgangspunktet ikke veldig bra, og da går det ganske mange timer på å gjøre jobben.

Lakkbeskyttelse, keramisk eller annen, vil ikke hjelpe nevneverdig mot steinsprut.

Klykken

Jeg brukte 15 timer på å få relativt ny BMW plettfri med maskin. BMW 320 Coupe. Føler meg relativt stødig på maskina, og har litt fartstid på hobbybasis. Jeg tok en grovrunde og finrunde + voks. Går med et lite drøss med puter og microfiber, og ikke minst produkter.

På en så stor bil som Tesla vil en profesjonell bruke tilnærmet med tid, og produktkostnad alene vil ligge på rundt 1000-2000kr. Skal man ha litt fortjeneste på jobben kan du forvente minimum 10.000kr for en 2-stegs poleringsjobb, med en OK voks som LSP.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

GeirHM

Jeg kjører X og ikke S (men gjorde det i tre år) og jeg har ikke hatt antydning til steinsprut på noen av bilene. Og jeg kjører en god del i ferier på skikkelige grusveier. Men da kjører jeg som en prest. Sjelden over 30 km/t. Slipper alle forbi. Kult i sommer med små yariser som spruta forbi på fjellveiene. Holdt meg godt til siden i min digre suv. Så de ikke smalt stein over på meg. Humhum.

Bilene har ikke folie men begge har fått en svært rimelig keramisk beskyttelse som nye. Tror ikke det har hatt større betydning. Ingen av dem har hatt skvettlapper. Begge i midnight grey. Alltid vasket for hånd. Sen kjørt 115k og Xen 10k.

Oscillo

Jeg syns også 2000,- virket billig, men fikk samme prisen hos to uavhengige bilpleiere, og begge virket seriøse og kompetente. Får prøve å få tilbudet skriftlig, og se hvordan resultatet blir, men ønsker jo helst at lakken skal holde seg fin lengst mulig. Kan hende vi prøver en lakkforsegling og ser an frem til våren hvordan lakken utvikler seg.
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:07
Jeg kjører X og ikke S (men gjorde det i tre år) og jeg har ikke hatt antydning til steinsprut på noen av bilene.
Hvis man tenker på den typiske steinsprutskaden der småsteiner treffer fronten på bilen i høy fart og slår bort små skall av lakken, så finnes det noen slike også på vår bil. Men det som er det største kosmetiske problemet på vår bil, skyldes små partikler som slynges opp fra egne forhjul, og subber langs siden på bilen. Problemet er tilsynelatende størst på biler med dual motor, og det ser da ut som om man har dratt et smergelpapir langs siden på bilen i fartsretning. Vår bil har hatt mye langkjøring med høy hastighet på motorvei, og det kan hende at det er en faktor, men veldig uvisst. Noen biler begynner å vise tegn til slik slitasje allerede etter noen få tusen kilometer, men vår bil som begynner å nærme seg 70k er veldig preget av dette.

overlay

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:42
Jeg brukte 15 timer på å få relativt ny BMW plettfri med maskin. BMW 320 Coupe. Føler meg relativt stødig på maskina, og har litt fartstid på hobbybasis. Jeg tok en grovrunde og finrunde + voks. Går med et lite drøss med puter og microfiber, og ikke minst produkter.

På en så stor bil som Tesla vil en profesjonell bruke tilnærmet med tid, og produktkostnad alene vil ligge på rundt 1000-2000kr. Skal man ha litt fortjeneste på jobben kan du forvente minimum 10.000kr for en 2-stegs poleringsjobb, med en OK voks som LSP.

Korrekt. La akkurat to lag coating på min egen bil, og det ble rundt 2000 - 2500 kr i ren produktkostnad, og vil estimere 30++ timer med jobb inkludert forvasken, for det meste 1 steg, med spot compunding på de stedene som trengte det.

GeirHM

@Oscillo: Vår S var en 85D og ble brukt hovedsakelig til å pendle E18 fra Røyken via Drammen til Porsgrunn. Sidene var helt fine. Og på motorveien lå bilen i vanlig pendlerhastighet. Ikke sakte.

Oscillo

@GeirHM: Da er ikke det nødvendigvis en medvirkende faktor heller nei... Kanskje jeg skal prøve samme dekkdimensjon som på BMW i3 og se om det gir noen utslag  :P

Så tror jeg som sagt at vi tester ut den poleringen til 2000,- Det verste som kan skje er vel at ripene ikke blir borte, og kanskje jeg kan få skriftlig avtale på 'no cure, no pay'.

Klykken

En ting som kan skje er dette:

Dette er kjørespor etter poleringsmaskina, og ser helt jævlig ut i sollys. Har du en mørk farge vil dette bli MEGET synlig.

En annen potensiell sak er gjennombrenning av lakk, hvis vedkommende som utfører jobben ikke er kyndig. Dette kan skje på kanter spesielt, og hvis vedkommende benytter poleringsmaskin med roterende skive fremfor oscillerende er det en større potensiell risiko.
Roterende skaper mye mer varme, og med uvøren bruk vil du garantert få kjørespor og hologrammer, og i verste fall gjennombrenning av lakk. Teslas lakk er heller ikke "lett" å jobbe med, så...

Kort sagt: Jeg ville hoppet jamfot over dette tilbudet, da det er meget en useriøs pris for en to stegs polering på en bil av denne størrelsen. Du får det du betaler for.
Antar at det ikke følger med kvittering ved betaling heller, så da står du på bar bakke hvis du oppdager noe i ettertid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Haha, du kom meg i forkjøpet med 10 sekunder  :D

Kjørespor etter roterende er ikke kjekt nei. Men det er ikke det verste som kan skje, det må vel være om man kjører gjennom klarlakksjiktet. Det kan man ikke korrigere seg vekk fra.

EDIT: Og der redigerte du inn det også ja. Stiller meg helt bak din konklusjon her.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA