Helt egen kurs, eller dele med varmepumpe?

Startet av SonicGTE, torsdag 11. juni 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

SonicGTE

Tittelfeltet sier vel alt, egentlig.

Men varmepumpa mi har en egen kurs, med en egen stikkontakt ute på veggen bak huset. Den er 10a - tror jeg.

Kan jeg legge en kabel fra denne kontakten, rundt huset, og sette opp en stikkontakt foran for å bruke til laderen på bilen, eller må jeg ha en egen kurs som går helt fra sikringsskapet og ut?

"legge en kabel" er jo elektrikeren sin oppgave, men jeg tenker på å feste kabelen og sånt for å spare litt penger, men at elektrikeren kobler seg på varmepumpa sin kurs, og viderefører denne rundt huset.. men er det trygt?
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

emil

jkirkebo

Sitat fra: SonicGTE på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:11
Tittelfeltet sier vel alt, egentlig.

Men varmepumpa mi har en egen kurs, med en egen stikkontakt ute på veggen bak huset. Den er 10a - tror jeg.

Kan jeg legge en kabel fra denne kontakten, rundt huset, og sette opp en stikkontakt foran for å bruke til laderen på bilen, eller må jeg ha en egen kurs som går helt fra sikringsskapet og ut?

"legge en kabel" er jo elektrikeren sin oppgave, men jeg tenker på å feste kabelen og sånt for å spare litt penger, men at elektrikeren kobler seg på varmepumpa sin kurs, og viderefører denne rundt huset.. men er det trygt?

Du må ha egen kurs til lading, om det legges opp nytt er det ikke lov å dele. Og om du prøvde å dele ville sikringen gått om du ladet samtidig som varmepumpa gikk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sibir

Hei

Litt samme problemstilling, men med en ny 16a kurs med eaton jordfeilautomat på. Har stikk på siden av huset mot parkeingsplass, er en dobbel schuko. Har brukt denne til både varmepumpe og lading med std. kabel som trekker 10a. Må finne en annen løsning. Kan det være tilstrekkelig å trekke kabel og legge opp et nytt kombistikk fra eksisterende stikk?

Homecast

Sitat fra: Sibir på søndag 14. juni 2015, klokken 14:54
Hei

Litt samme problemstilling, men med en ny 16a kurs med eaton jordfeilautomat på. Har stikk på siden av huset mot parkeingsplass, er en dobbel schuko. Har brukt denne til både varmepumpe og lading med std. kabel som trekker 10a. Må finne en annen løsning. Kan det være tilstrekkelig å trekke kabel og legge opp et nytt kombistikk fra eksisterende stikk?
Ikke tillatt etter dagens forskrifter, må ha egen kurs på 10 ampere og med jordfeilbryter type B for lading via schuko
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Trekkoppbil

Det er ingen forskrift som sier at du må ha b-vern. I utlandet finnes det regler eller standarder for at man skal bruke b-vern når man lader med 3-fase, for å trigge på dc-komponenter i en jordfeil, i tilfellet det skulle komme en jordfeil etter likeretteren i bilen. Lader man med 1 fase, vil den likeretta strømmen være så variabel at andre typer jordfeilvern vil kunne trigge på dc-komponenter, men med 3 fase, kan man få ganske glatt dc, ut fra det jeg forstod fra en annen tråd.
I en norsk standard skulle det være gjort en dårlig oversettelse hvor begrepene er tatt ut fra sin sammenheng, så standarden tolkes som at den krever b-vern også på 1-faselading. Men det er en standard som vanlige forbrukere ikke behøver å ha noe forhold til. Elektrikerene behøver bare å gjøre risikovurderinger, og følge forskrifter.

Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle være forbudt å lade fra samme kurs som varmepumpa. Men særlig praktisk er det ikke. Da må du  justere EVSE til kun 6A, og i praksis må du ofte lade over natta for å få noe særlig lading, og 6A kan være for lite til å varme opp bilen om vinteren. I tordenseskongen er det ikke så lurt å gå fra bilen til lading. Ellers må du slå av varmepumpa når du skal lade bilen, og om sommeren kan det være like greit.

Homecast

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 11. august 2015, klokken 21:40
Det er ingen forskrift som sier at du må ha b-vern. I utlandet finnes det regler eller standarder for at man skal bruke b-vern når man lader med 3-fase, for å trigge på dc-komponenter i en jordfeil, i tilfellet det skulle komme en jordfeil etter likeretteren i bilen. Lader man med 1 fase, vil den likeretta strømmen være så variabel at andre typer jordfeilvern vil kunne trigge på dc-komponenter, men med 3 fase, kan man få ganske glatt dc, ut fra det jeg forstod fra en annen tråd.
I en norsk standard skulle det være gjort en dårlig oversettelse hvor begrepene er tatt ut fra sin sammenheng, så standarden tolkes som at den krever b-vern også på 1-faselading. Men det er en standard som vanlige forbrukere ikke behøver å ha noe forhold til. Elektrikerene behøver bare å gjøre risikovurderinger, og følge forskrifter.

Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle være forbudt å lade fra samme kurs som varmepumpa. Men særlig praktisk er det ikke. Da må du  justere EVSE til kun 6A, og i praksis må du ofte lade over natta for å få noe særlig lading, og 6A kan være for lite til å varme opp bilen om vinteren. I tordenseskongen er det ikke så lurt å gå fra bilen til lading. Ellers må du slå av varmepumpa når du skal lade bilen, og om sommeren kan det være like greit.

Jeg skulle likt å se dokumentasjon på din påstand, her er gjeldende regelverk som faktisk dokumenterer det motsatte!

NEK 400 Tolkning
Lading av elektriske kjøretøy - valg av strømstyrt jordfeilvern
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.

NK64 har i sine møter 2014-12-04 og 2015-02-05 vurdert kravene i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.5531.2 om valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy, og registrerer følgende:

Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som lite hensiktsmessig.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
DC-lekkstrømmer og DC-feilstrømmer i forbindelse med lading kan dersom de fritt vil flyte innover i installasjonen kunne medføre at funksjonen til strømstyrte jordfeilvern i installasjonen blir ødelagt. Hensikten med å bruke strømstyrt jordfeilvern type B er å forhindre at DC-lekkstrømmer eller –feilstrømmer kan flyte inn i installasjonen.
I nyere dokumenter fra IEC vedr. utarbeidelse av IEC 60364-7-722 er det forslag om strengere føringer for bruk av strømstyrt jordfeilvern type B. Muligheten for bruk av strømstyrt jordfeilvern type A blir sterkt begrenset.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig.

NK64 endret på sitt møte 2015-02-05 ordet "tilfredsstillende" til "tilsvarende" i 1. avsnitt av vedtaket.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ThomasEL

Jeg har egen separat 16A kurs til garasjen. I garasjen har jeg enfaset CEE kontakt og en semiportabel ladestasjon tilkoblet i denne.

Men også utelysene på garasjen og taklampa i garasjen går jo (selvfølgelig) på denne kursen.

Er kravet om "Separat kurs til elbillading" så firkantet at dette opplegget ikke ville vært godkjent etter dagens forskrifter..? Eller kan det kalles separat selv om også et par lamper deler kursen?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Homecast

Sitat fra: ThomasEL på fredag 21. august 2015, klokken 10:12
Jeg har egen separat 16A kurs til garasjen. I garasjen har jeg enfaset CEE kontakt og en semiportabel ladestasjon tilkoblet i denne.

Men også utelysene på garasjen og taklampa i garasjen går jo (selvfølgelig) på denne kursen.

Er kravet om "Separat kurs til elbillading" så firkantet at dette opplegget ikke ville vært godkjent etter dagens forskrifter..? Eller kan det kalles separat selv om også et par lamper deler kursen?

Pr definisjon egentlig ikke ok, men om man bruker hodet litt så gjelder reglene for at man skal hinde utilsiktet utkobling pga andre tunge laster på samme kurs, tviler på at det er mange watt som går på de lampene dine og som ev skaper problemer for lading av bilen.
Det klart beste er dediktert veggboks med egen kurs, men om man skal lade over stikk er det helt klart mye bedre med industri stikk enn schuko kontakt!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

ThomasEL

Takk for svar! I praksis er dessuten den semiportable laderen min en dedikert veggboks. Den er skrudd fast på veggen og inneholder egen jordfeilbryter. Eneste forskjell fra en helt stasjonær lader er vel at ledningen ikke er skrudd rett i boksen, men kobles via en industrikontakt (CEE). I mitt tilfelle trekkes denne aldri ut.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

v-i-c

Sitat fra: ThomasEL på fredag 21. august 2015, klokken 13:18
Takk for svar! I praksis er dessuten den semiportable laderen min en dedikert veggboks. Den er skrudd fast på veggen og inneholder egen jordfeilbryter. Eneste forskjell fra en helt stasjonær lader er vel at ledningen ikke er skrudd rett i boksen, men kobles via en industrikontakt (CEE). I mitt tilfelle trekkes denne aldri ut.

Hvilken type på jordfeilbryteren?

Flott bilde, Et bilde sier ofte mer enn mange ord.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ThomasEL

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA