Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Arha på torsdag 03. september 2015, klokken 18:35
Månedsabonnementet ser ut til å ha blitt populært:


Arctic Roads   @ArcticRoads 
Vår medlemsmasse vokser med 70% i august etter intro av medlemskap på mnd.basis og 6 nye ladesteder i juli! Ser frem til å bygge mer #elbil

"Medlemsmasse vokser" om man betaler 399kr en mnd fordi man skal på sommertur til Tronheim, så er man en del av en "økende medlemsmasse"? Skal være interesant og se om AR raporterer om hvordan medlemsmassen synker i september...

Arctic Roads

Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Arha på torsdag 03. september 2015, klokken 18:35
Månedsabonnementet ser ut til å ha blitt populært:


Arctic Roads   @ArcticRoads 
Vår medlemsmasse vokser med 70% i august etter intro av medlemskap på mnd.basis og 6 nye ladesteder i juli! Ser frem til å bygge mer #elbil

"Medlemsmasse vokser" om man betaler 399kr en mnd fordi man skal på sommertur til Tronheim, så er man en del av en "økende medlemsmasse"? Skal være interesant og se om AR raporterer om hvordan medlemsmassen synker i september...

Vi har fortsatt vekst i antall medlemmer. 6% fra august til september.

.Andre

Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Olee

Kunne egentlig ha stoppet hos AR forrige helg, da turen ble litt lenger enn vanlig. Alternativet var å stoppe å lade noen minutter hos AR, eller en god time på 16A hjemme. Jeg valgte det siste...

K S

Sitat fra: Olee på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:59
Kunne egentlig ha stoppet hos AR forrige helg, da turen ble litt lenger enn vanlig. Alternativet var å stoppe å lade noen minutter hos AR, eller en god time på 16A hjemme. Jeg valgte det siste...

Dette var vel ikke et spørsmål til AR.

Er vel bare å gi balla i AR når det ikke passer en, eller?
Hvis jeg er drit misfornøyd med en butikk holder jeg meg borte. Punktum.
Hvis du ønsker å informere AR at du ladet hjemme i stedet kan du jo feks sende de en melding på FB siden deres.

Olee

Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:06
Sitat fra: Olee på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:59
Kunne egentlig ha stoppet hos AR forrige helg, da turen ble litt lenger enn vanlig. Alternativet var å stoppe å lade noen minutter hos AR, eller en god time på 16A hjemme. Jeg valgte det siste...

Dette var vel ikke et spørsmål til AR.

Er vel bare å gi balla i AR når det ikke passer en, eller?
Hvis jeg er drit misfornøyd med en butikk holder jeg meg borte. Punktum.
Hvis du ønsker å informere AR at du ladet hjemme i stedet kan du jo feks sende de en melding på FB siden deres.
Beklager, tror spørsmålet mitt forsvant!
Hvorfor ikke tilby minuttpris på det dobbelte av de fleste andre operatørene, hadde dere ikke fått flere kunder da?

K S

Sitat fra: Olee på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:11
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:06
Sitat fra: Olee på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:59
Kunne egentlig ha stoppet hos AR forrige helg, da turen ble litt lenger enn vanlig. Alternativet var å stoppe å lade noen minutter hos AR, eller en god time på 16A hjemme. Jeg valgte det siste...

Dette var vel ikke et spørsmål til AR.

Er vel bare å gi balla i AR når det ikke passer en, eller?
Hvis jeg er drit misfornøyd med en butikk holder jeg meg borte. Punktum.
Hvis du ønsker å informere AR at du ladet hjemme i stedet kan du jo feks sende de en melding på FB siden deres.
Beklager, tror spørsmålet mitt forsvant!
Hvorfor ikke tilby minuttpris på det dobbelte av de fleste andre operatørene, hadde dere ikke fått flere kunder da?

Hvis du leser innlegget postet kl 1701 i dag og et utall ganger i denne tråden hadde du kunnet finne ut hvorfor.

For meg er det enkelt: nærmeste AR lader ligger 50-60 mil fra meg!
Dukker det opp EN lader der hvor jeg vil ha den er jeg villig til å vurdere å betale kr 3750 i året! I motsetning til flesteparten her på forumet.
Hvorfor? Mye billigere med 3750 i året enn å kjøpe Tesla, som jeg ikke ønsker meg!

AppleKnocker

Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:24
Dukker det opp EN lader der hvor jeg vil ha den er jeg villig til å vurdere å betale kr 3750 i året! I motsetning til flesteparten her på forumet.
Hvorfor? Mye billigere med 3750 i året enn å kjøpe Tesla, som jeg ikke ønsker meg!

Hva har det med saken å gjøre at du ikke har råd til Tesla?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K S

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:44
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:24
Dukker det opp EN lader der hvor jeg vil ha den er jeg villig til å vurdere å betale kr 3750 i året! I motsetning til flesteparten her på forumet.
Hvorfor? Mye billigere med 3750 i året enn å kjøpe Tesla, som jeg ikke ønsker meg!

Hva har det med saken å gjøre at du ikke har råd til Tesla?

Har råd til Tesla jeg, men vil ikke bruke så mye penger på en bil jeg ikke vil ha, skal du kommentere må du åpne øya og lese smarten.

Arctic Roads

Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Hei,

Ved første øyenkast er det naturlig nok å konkludere med at det måtte være tilfellet, men svaret er faktisk noe forenklet nei. Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.
   
I en slik situasjon, hvor effektavgifter og selve annleggskostnadene er drivende for utgiftsbildet og ikke bruken  i seg selv, har vi landet på en medlemskapsmodell. Litt som en forsikring hvor alle som er potensielle brukere er med å betale, og hvor bruken ikke koster noe dersom behovet oppstår for den enkelte.


zbk

Når dere en gang faktisk har et ladenettverk som er dekkende for store deler av elbilbrukerene, da er det en forståelig forretningsmodell, men enn så lenge er det bare noen ytterst få som har reell nytte av dagens nettverk hos dere. Det eneste dere da oppnår med dagens prismodell er at dere får et helt håpløst rykte blant elbileiere generelt. Et dårlig rykte kan fort bli dyrt og vanskelig å bli kvitt senere.

Personlig bruker jeg heller mer tid/penger enn å støtte firma/bedrifter som irriterer meg. Det er min måte å utøve forbrukermakt på. Tryg (Vesta) får feks aldri solgt meg forsikring siden de (for over 25 år siden  ;)), nekta å gi meg pris på bilforsikring pga alderen min.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

eivhelle

Sitat fra: Arctic Roads på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Hei,

Ved første øyenkast er det naturlig nok å konkludere med at det måtte være tilfellet, men svaret er faktisk noe forenklet nei. Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.
   
I en slik situasjon, hvor effektavgifter og selve annleggskostnadene er drivende for utgiftsbildet og ikke bruken  i seg selv, har vi landet på en medlemskapsmodell. Litt som en forsikring hvor alle som er potensielle brukere er med å betale, og hvor bruken ikke koster noe dersom behovet oppstår for den enkelte.
En medlemskapsmodell er først og fremst interessant hvis du enten kjører veldig mye, eller bor slik til at du ikke har mulighet til å lade hjemme. I mitt tilfelle vil jeg antageligvis benytte hurtiglader 30-40 ganger i året og ellers lade hjemme.

Hvis jeg skulle vært medlem hos Artic Roads måtte jeg hatt mulighet for å gjøre all lading her og ikke vært avhengig av å benytte noen av konkurrentene. Både års- og månedsmedlemskap er problematisk på den måten at du betaler for en vare som er tidsbegrenset. Hvis du ikke bruker den, mister den verdien.

Men et annet alternativ som kunne vært interessant er klippekort. For eksempel at man kan kjøpe 10 ladinger, som kan brukes ved behov og som er gyldige i en lenger tidsperiode. Man kan for eksempel tenke seg at et klipp gir deg mulighet for å lade en halv time for 75 kroner. Altså forhåndsbetaler man 750 kroner for en vare som man har mulighet for å ta ut ved behov uten at den går ut på dato.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

.Andre

Sitat fra: Arctic Roads på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Hei,

Ved første øyenkast er det naturlig nok å konkludere med at det måtte være tilfellet, men svaret er faktisk noe forenklet nei. Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.
   
I en slik situasjon, hvor effektavgifter og selve annleggskostnadene er drivende for utgiftsbildet og ikke bruken  i seg selv, har vi landet på en medlemskapsmodell. Litt som en forsikring hvor alle som er potensielle brukere er med å betale, og hvor bruken ikke koster noe dersom behovet oppstår for den enkelte.

Sist helg kjørte jeg fra Sogndal til Bergen. Hadde dere hatt minuttpris på lading hadde jeg sikkert stoppet i noen minutter i Aurland på veien til Voss bare for sikkerhets skyld. Istedenfor å få en 50-lapp av meg kjørte jeg rett forbi, ladet i 20 minutter for 60kr på Voss. Det må da vel være bedre å få 50-lappen min enn ingenting?
I Bergen har en utbygger klart å bygge 14 ladere på samme sted med minuttbetaling, får dere ikke Enova-støtte?

Skal jeg østover blir det over en overgang med normalt prisete ladere.

Forslaget over med klippekort høres egentlig ut som en bedre løsning. Er det noe dere har vurdert?

Panduck

Spørsmål til Artic Roads

Sitat fra: Arctic Roads på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52
Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.

Enova skal nå lyse ut flere strekninger. Hva gjør Artic Roads om de får tilslag på ingen eller (Gud forby) ett par strekninger, og andre strekninger blir gitt til Grønn Kontakt, Fortum osv. Vil dere forstatt si at dere jobber mot et "nasjonalt ladenettverk"?

mihkku

Problemet her er at dere ikke er der enda, så hvorfor heller ikke se på minuttprising som sunkcost frem til dere får et stort ladenettverk? Må da være bedre at folk faktisk ønsker å bruke dere som drop-in fremfor at dere klamrer dere til abonnomentsløsning ?
Sitat fra: Arctic Roads på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Hei,

Ved første øyenkast er det naturlig nok å konkludere med at det måtte være tilfellet, men svaret er faktisk noe forenklet nei. Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.
   
I en slik situasjon, hvor effektavgifter og selve annleggskostnadene er drivende for utgiftsbildet og ikke bruken  i seg selv, har vi landet på en medlemskapsmodell. Litt som en forsikring hvor alle som er potensielle brukere er med å betale, og hvor bruken ikke koster noe dersom behovet oppstår for den enkelte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA