Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

mihkku

Sandpusher

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 22. juni 2015, klokken 11:49
(Og da venter jeg bare på at aksjonæren i ArticRoads nok en gang skal ringe til meg, for å be meg om å slette kritiske innlegg om ArticRoads).
Ble nysgjerrig og sjekket innleggene dine, men finner ikke noen kritiske innlegg om AR (før dette). Betyr det at du gjorde som han sa og slettet?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Lars C. Krogenæs

Mente Ishavskraft/Ishavsveien..

Same @£$€£$, same wrapping... :-)

Har ikke skrevet noe om AR eller IK/IV på en stund, da jeg har trodd de hadde gått dukken....

-og nei, jeg har ikke slettet noen innlegg.
AR får like det eller ikke. Jeg skriver under fullt navn, og står for det jeg skriver.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11239.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6983.0.html

Dette er et diskusjonsforum av og for elbilbrukere. Da bør man også få lov til å skrive det man mener, enten det er om ladetilbydere, bilprodusenter, elbilforeningen eller andre, så lenge man holder seg til sak og ikke person.

Forøvrig flott at Leif/Arctic Roads AS svarer her på forumet. Så håper jeg de også tar med seg ønsket om fornuftig drop-inn pris videre.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Leon

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 22. juni 2015, klokken 11:49
....
Dersom dere skal ha håp om å få dette til å gå, må dere presentere en prismodell som er fornuftig og konkurransedyktig i dag. Den kan ikke være tuftet på at dere presenterer nok et luftslott, med en drøm om 380 ladere en gang i fremtiden. Dagens prismodell må gjenspeile dagens situasjon med kun noen få ladere. Da er det viktig at drop-inn prisene er fornuftige. Så får dere heller selv subsidiere hver enkeltlading med 180 kroner. Prisen på strøm er uvesentlig. Det som er viktig er å bygge opp en kundemasse av fornøyde kunder. Det vil dere ikke få i dag.
...
Og så håper jeg Enova ser på historikken til ArticRoads og lar være å tildele AR noe som helst av støtte for heller å gi støtte til GK og Fortum som de kan stole på, har en kundetilpasset prisstruktur og kan levere.

Lars C. Krogenæs

(Og da venter jeg bare på at aksjonæren i ArticRoads nok en gang skal ringe til meg, for å be meg om å slette kritiske innlegg om ArticRoads).

Kunne ikke si meg mer enig! For øvrig et meget godt innlegg :D

Tviler dessverre på at Enova leser elbilforum, men hva med å gi dem et hint, eller flere? Dette kunne være en oppgave for Elbilforeningen, men har forståelse for at dere ikke kan gå direkte ut mot en leverandør. Samtidig skal Elbilforeningen representere elbilistene, og det store flertallet av elbilister ønsker ikke at AR skal stikke av med en større del av potten til Enova, basert på deres prispolitikk og visionware! >:(

Elbilister flest ønsker ikke å binde seg til en leverandør, men å kunne bruke alle leverandører som er tilgjengelige på den aktuelle ruten, og til en akseptabel pris! Så må de gjerne komme med lojalitetsprogrammer og abonnementer utover dette...

En tett kontakt med Enova regner jeg faktisk som en av Elbilforeningens viktigste oppgave, en kontakt jeg også regner med at Elbilforeningen har. Hva med en underbygget sterk anbefaling fra Elbilforeningen ovenfor Enova om at støtte skal forutsette en mulighet for tilfeldig lading uten å måtte betale en blodpris, for eksempel maks 100 kr for 30 minutter lading? Hva gjør Elbilforeningen på dette området?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

havardolini

Sitat fra: mihkku på mandag 22. juni 2015, klokken 13:55
Må ikke glemme EV Power :)

Nå er dette en tråd som handler om Arctic Roads, så jeg skal prøve å gjøre dette svaret mest mulig On-Topic :)
Siden jeg pr. nå enda ikke har turt å skrive kontakt med elbil, må jeg innrømme at jeg ikke har full oversikt over EV Power sine ladestasjoner.
Det jeg vet etter en kjapp grovtelling, er at de har flere operative ladere bare her i Trøndelag, enn hva AR har "i hele landet".
For min egen del vil EV Power sin prispolitikk være mer fordelaktig, da de har flere graderinger av sine abonnementer: http://www.evpower.no/produkter/
Den billigste, "Av og til", vil kunne passe meg bra, siden jeg stort sett lader hjemme og bare er på en og annen turen litt ut i periferien.
Selv om deres drop in-pris på 149 koster bare 62% av hva AR krever, synes jeg fortsatt det er dyrt.
En Harrytur Trondheim-Storlien blir da like dyr i rene drivstoffutgifter som for dieselen min jeg kjører i dag.
Enn om hurtigladeren der oppe på Coop hadde tilhørt AR, skrekk og gru!!  :o

Jeg ser at deres avtale for fri bruk faktisk er dyrere enn AR sin, men så er jo dekningen av ladere mye bedre i det området vi naturlig kjører i.
Det jeg ikke liker med hverken EV Power eller AR, er at de tar en fastpris pr. lading på drop in. Hvorfor ikke ha en rimelig prismodell som oppfordrer folk til å kun lade så mye man trenger for å komme frem dit man skal?

K S

Sitat fra: odahle på mandag 22. juni 2015, klokken 13:30
Veldig synd at Arctic Roads skal opprette stasjoner rundt i distriktene. Det vil sannsynligvis hindre de seriøse aktørene i å gjøre det samme. Med denne strategien og prissettingen vil det lønne seg å kjøre fossilt, kontra bruk av deres ladere.

Årspris AR: kr3750, det tilsvarer i bensin: 3750/15=250 liter. Bruker bilen literen er det 2500 km osv osv
Vil påstå at elbil lønner seg kontra fossilbil!

Men elbilister vil vel helst ha alt gratis!

Lyse tar kr 2400 per år og har 4-5 ladere i Rogaland, men ingen som er anvendelig for meg.

Kjør på AR, men dere
MÅ LEVERE!

Sveinung1954

Dersom de får opp 300-400 ladere, og årsprisen er 3750, da kommer jeg definitivt til å gå for årsavtale, selv om jeg nok vil lade på nettverket deres i begrenset omfang.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Sandpusher

Den er god Lars, da er vel dette gamle synder, får tro de har lært. Forøvrig godt innlegg som er lett å støtte!

Sitat fra: SKH på mandag 22. juni 2015, klokken 15:27
Dersom de får opp 300-400 ladere, og årsprisen er 3750, da kommer jeg definitivt til å gå for årsavtale, selv om jeg nok vil lade på nettverket deres i begrenset omfang.
Om de så setter opp 4000 ladere er det ikke interessant å binde seg til én leverandør med mindre man får roame. Mobilselskapene har klart det, da får pinadø ladeselskapene klare det også.
2014 BMW i3
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

emil

Jeg kjører mye og flere langturer med hurtiglading, men kunne aldri tenke meg å binde meg til en operatør sitt ladenettverk. I det daglige trenger jeg ikke hurtiglading. Jeg er heller ikke fan av EV-power sin løsning der du først må betale for å få tilgang til ladestasjonene og så betale for bruken etterpå.

Uansett er et uholdbart at Ishavsveien/ArcticRoads tar de prisene de tar når de knapt har ladere her i landet. Og uansett om operatørene selger abonnementsløsniner må dropin-lading være mulig til en fornuftig pris.

Leon

Sitat fra: emil på mandag 22. juni 2015, klokken 16:45
Jeg kjører mye og flere langturer med hurtiglading, men kunne aldri tenke meg å binde meg til en operatør sitt ladenettverk. I det daglige trenger jeg ikke hurtiglading. Jeg er heller ikke fan av EV-power sin løsning der du først må betale for å få tilgang til ladestasjonene og så betale for bruken etterpå.

Uansett er et uholdbart at Ishavsveien/ArcticRoads tar de prisene de tar når de knapt har ladere her i landet. Og uansett om operatørene selger abonnementsløsniner må dropin-lading være mulig til en fornuftig pris.

Jeg stiller i samme kategori, og er fullstendig enig i alt Emil skriver her.

Jeg hurtiglader langt mer enn de fleste, ca 100 ganger per år. Hadde alle disse hurtigladingene vært hos AR, ville dette kostet meg 37,50 kr per lading med dagens pris for et årskort hos AR, og det blir litt billigere enn dagens ca 50 kr per lading hos Grønn Kontakt eller Fortum. Problemet er bare at AR kun har 5 ladere, hvorav fire er i Østfold, og jeg hverken dagpendler fra Fredrikstad til Oslo, eller drar på harryhandel til Svinesund hver helg... Og selv om AR skulle ha de 400 laderne de har planer om om to år (jeg gjetter de i beste fall vil ha 40, hvis de ikke har klart å lure Enova trill rundt...), så ville jeg ikke låst meg til en leverandør. På grunn av fleksibilitet, og i sympati med øvrige elbilister som lader mindre, og andre leverandører som leverer tilfeldig hurtiglading til sympatiske priser.

Og hva med det store flertallet av elibilister som har en langtur en sjelden gang, og som hurtiglader kanskje 5-35 ganger per år? Hva er AR's tilbud til disse?

Et reelt eksempel: Jeg kjørte forrige fredag en langtur på 411 km. Total ladetid 80 minutter, og 200 kr med lading hos GK eller Fortum. Med Arctic Road sine priser ville det ha kostet meg 1200 kr (sick) ::), eller rettere sagt, da kunne jeg bare glemt å ta turen med elbil...

Skulle heller ønsket at AR kunne bygget ut et ladenettverk for alle, og ikke for de få som deres prissystem passer for. Siden de planlegger for de få, bør eventuell utbygging foretas uten Enova-støtte!

Et annet spørsmål er hva blir prisen på årsabonnementet med 400 ladere, når det koster 3750 kr for 5 ladestasjoner i dag?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorC

Jeg kunne ikke vært mer enig med Lars C. Krogenæs.

Analogien med SAS/Norwegian var forøvrig passende. Og de ganger hvor vi har betalt overpris for å få igang noe så har vi blitt lurt. Vi som hukommelse mer enn en stortingsperiode husker med gru hvordan hvordan vi måtte betale overpris på nettleie og abonnement til våre strømleverandører, fordi det var så dyrt å bygge nettet. Vi ble imidlertid fortalt at prisen var solidarisk for fremtidige kunder, og at hele opplegget var kun selvkost. Det er jo da påfallende at kommunene kunne selge kraftselskapene med milliarder i overskudd hvis det altså var selvkost. Og det fantes kun monopol. Akkurat som hurtigladekartet har vært til nå, hvor den som får tilsagn i praksis har fått et monopol på lokasjonen.

Jeg er av typen som godt kunne bidratt med penger for å få igang et nasjonalt ladenettverk. Problemet er at AR/Ishavsveien har lurt oss en gang allerede. Hvorfor skulle noen skulle giddet å bidra til at de en gang i fremtiden skal kunne melke oss ytterligere?

Jeg kan ikke tro at AR ikke selv skjønner at prisene de tilbyr er helt hinsidiges all fornuft. Jeg skjønner imidlertid at de må ha kapital, og de må ha omsetning. Men måten de driver nå gir dem stort sett bare misfornøyde kunder. Og jeg undrer meg fælt på om de meget få som har vært positive til AR i denne tråden noen gang selv har betalt fullpris hos AR, eller om de bare vil at andre skal betale det.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Panduck

Sitat fra: asgeirn på søndag 21. juni 2015, klokken 23:03
Enova har nylig lagt frem en strategi for 2015 og 2016 som Fortum og Grønn Kontakt sier stopper opp all bygging av hurtigladestasjoner.  Dette indikerer at en utbyggingsplan som er avhengig av offentlig støtte er risikabel.

Dersom Arctic Roads gjennom høyere prising klarer å unngå avhengighet til en uforutsigbar offentlig tilskuddsordning er jeg svært interessert i å bidra!

Uhm. La oss analysere dette. Fortum og Grønn kontakt, samt Statoil og andre, har satt opp laderene de fikk tilskudd til. ArticRoads klarer ikke engang å sette opp alle ladere de har fått støtte til. Og du er interesert i å bidra til.. hva? En ide om at de skal klare å sette opp lader uten støtte??

Og, Artic Roads er ikke i samtaler med Enova vedrørende bygging av jeg-vet-ikke-hvor-mange hurtigladere, mens fortum og grønn kontakt er skeptiske til hvor lite enova stiller med, vil AR ha hjelp til å sette opp hundrevis av hurtigladere, men du tror de skal kunne klare det uten noe støtte? Hvorfor tror du de er i samtaler med Enova, dersom de ikke trenger støtte?

En høyere prising gir ikke noe "mindre avhengihet av statsstøtte" dersom prismodellen gjør at nesten INGEN benytter seg av laderene. Denne høye prisen har de, som noen sier, i TILLEG til å ha fått støtte til å sette opp laderene. Resultatet er at ladere, "betalt av andre", er priset så høyt at knapt noen bruker de.

Skal AR ha den aboprisen de legger opp til må de ha MANGE ladere overalt dersom de skal få nok abonenter til at det skal bli noe butikk av det, og de får ikke mange abonenter før de har MANGE ladere, så hvordan denne "høye prisingen" skal gi de penger til å bygge ut mange ladere er nok for de fleste et stort mysterium.

Logisk vil det jo være langt bedre å ha 10 ladinger pr dag til 100kr, enn 1 til 240kr. AR mener prisen deres "reflekterer kostnaden", men det krever litt å overbevise meg at å tjene mere er en dårligere måte å dekke inn utgifter enn å tjene mindre.

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen: AR _har_ ladere som er oppe å går, som _nesten ikke_ blir brukt p.g.a sinnsyk prisnivå. AR _mister kunder_ og kunne ha _mange ganger høyere inntjening_ ved å halvere prisen. Jeg klarer kun å trekke en eneste konklusjon av det: De vil ikke at vi skal benytte laderene deres. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Men jeg klarer ikke helt å komme med andre forklaringer.

AR klarer ikke dette med mindre de har en stor, pengesterk investor i bakhånda som er villig til å gå på et risikoprosjekt. Hvis ikke presenterer de kun et luftslott i håp om å dra inn mer penger fra Enova, noe jeg håper Enova overhode ikke kommer til å falle for. Jeg heller mot luftslott, for jeg er ektremt tvilende til at noen investor ville gi støtte til AR, gitt den historien selskapet har, fremfor f.eks Grønn Kontakt.

Forresten, som kommentar til hva GK og fortum sa, de får faktisk opp ladere de, uten statsstøtte. Via kommunal støtte, via bedrifts-støtte, via Nissan/VW støtte etc.

Sandpusher

Kanskje det er slik de tenker?
2014 BMW i3
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

havardolini

Arctic Roads: Hvordan går det med arbeidet på Oppdal og Dombås? De to stasjonene, samt Hjerkinn, skal jo være klare til bruk om 8 dager....
Hvis dere i tillegg klarer å stable på beina en prismodell som gjør strøm til et mer prisgunstig drivstoff enn Diesel, så kan det hende at jeg også kommer meg over fjellet med elbil.

K S

Hvorfor ikke lage en tråd som feks heter:

"VI HATER Artic Roads" eller lignende?
Så kan all skittkastinga foregå der, hadde vært fint om en kunne holde seg til temaet.
Alternativt at en logger på med fullt navn, mulig det gjør noe med seriøsiteten?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA