Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko ladekabel uten kladd til e-Golf

Startet av elektro, fredag 29. mai 2015, klokken 15:28

« forrige - neste »

elektro

Dette temaet er en gjenganger, sorry, men finner ikke noe entydig svar. Del gjerne erfaringer;

Finnes det noen Schuko ladekabel uten kladd som er trygg å bruke? Ser ut som EV Select har en, men er det denne som har 6 meter kabel? Og passer den? e-Golf er ikke nevnt med et ord her.. http://www.evselect.eu/evselect-16a-type-v3-memory-p-69.html

Egentlig hadde det holdt med 3 meter kabel og 10A for min del. Schuko og 16A frister ikke på en slarkete veggkontakter med ukjent strømkurs uansett. Trenger bare noe som er litt enklere å ta ut og inn av bilen på jobb og ved bruk av offentlige ladestolper.

Var det slik at det skulle komme noe ala SPARK fra Charge Amps for Type 2? Andre forslag?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elnix

Kabelen fra EVSelect som du referer til, fåes også med CEE-stikk. Elbilhjelpen har dette.
2015 VW e-Golf

elektrolux

EVSelect kabelen er fritt justerbar ned til 6A og leveres med det støpselet en ønsker. Den fungerer fint på VW, Renault, BMW, mens til Tesla og Mercedes må en ha den nye kabelen med en liten kladd.

Ellers er dessverre RAY kabelen til Charge-amps forsinket til utpå høsten, men vi har bestillt opp første opplag og vil selge disse så snart de er klar.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hottentott33

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. mai 2015, klokken 19:55
Ellers er dessverre RAY kabelen til Charge-amps forsinket til utpå høsten, men vi har bestillt opp første opplag og vil selge disse så snart de er klar.

Høres bra ut. Har du fått noe indikasjoner på pris?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektro

Hvor lang blir kabelen på Ray? Jeg synes 7,5 meter som på Spark blir veldig mye. 3-4 meter holder som regel i massevis.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på fredag 29. mai 2015, klokken 22:58
Hvor lang blir kabelen på Ray? Jeg synes 7,5 meter som på Spark blir veldig mye. 3-4 meter holder som regel i massevis.

En kladdløs kabel kan man vel fint kappe til den lengden man selv ønsker?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Sikkert, men hvis man kjøper en kabel til 5000 kroner frister det lite å kappe den, selv om det sikkert fungerer helt fint.  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hottentott33

Sitat fra: elektro på fredag 29. mai 2015, klokken 22:58
Hvor lang blir kabelen på Ray? Jeg synes 7,5 meter som på Spark blir veldig mye. 3-4 meter holder som regel i massevis.

I følge http://shop.charge-amps.com/mobile-evse så er lengdene 7,5 og 10 meter. For mitt vedkommede passer det ypperlig, da den originale VW-kladden (Den er vel ca 5 meter tipper jeg) er 1 meter for kort og jeg må dermed ha en kort skjøteledning, så 7,5 evt 10 meter høres i mine ører bra ut :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

emil

Nå har jeg den originale Charge-Amps Type1 kabelen, og jeg synes det er utrolig praktisk å kunne parkere feil vei mot stolpen hvis noen andre har parkert sin bil idiotisk og ha mer enn nok kabel til å kunne koble opp. selv om jeg i de fleste tilfellene kun har en drøy meter fra schuko på stolpe til Type1 på bil har jeg aldri vært plaget med at kabelen har vært for lang.

elektro

Jeg har ingen erfaring med det, har hatt bilen i bare 2 uker, men tenker at 7,5 meter blir en unødvendig stor kveil som ligger i søla, og plasskrevende og tungt ut og inn av bilen hver dag. Er jo det jeg ønsker å bli kvitt ved å bytte ut originalkabelen med kladd..  :) Men fint å få andre synspunkter før jeg ev. spanderer 5000 kroner på en kabel jeg strengt tatt ikke trenger.

Kommer nok til å vente på Charge Amps Ray. Finnes det andre enn den og EV Select sin?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektrolux

Vi har ingen indikasjoner på prisene på Ray enda, men håper og tror den ikke blir mye dyrere enn Spark.

Vi kapper selvsagt kabel til ønsket lengde, men har du noen meter til overs er det jo bare å henge den over ladeluken. Trenger ikke ligge nedi sølen. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2015, klokken 09:24
Vi har ingen indikasjoner på prisene på Ray enda, men håper og tror den ikke blir mye dyrere enn Spark.

Vi kapper selvsagt kabel til ønsket lengde, men har du noen meter til overs er det jo bare å henge den over ladeluken. Trenger ikke ligge nedi sølen. ;)

Hvordan er egentlig sikkerheten på disse kladdløse kabelene?
Regner med at de ikke har tatt med alt av sikkerhet fra kladden og dyttet det inn i håndtaket, til det er det jo ikke plass.
Er det med temp føler blandt annet eller er det bare amp justering som er på dem uten intern jordfeilbryter ol?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Råde

Hvis du ser bildene av innmaten i den originale kladden som Johnny har lagt ut, så er det tydelig at det ikke skal mye til for å rasjonalisere med plassen. Ting kan fint få plass i håndtaket.

Jeg trodde grunnen til at man har kladden der den er, er pga krav om maks lengde fra stikkontakt til kladd.
e-Golf | X75D

TB

Bakgrunnen til "kladden" er rele som gjer at kabel er uten spenning. Kabler uten "kladd" vil alltid ha spenning fram til håndtaket så lenge den står i kontakten. Det er normalt ikkje eit problem, men ved skade på kabel kan det oppstå fare.

Der er dermed krav om maks 30 cm kabel før rele som kobler ut spenning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Homecast

Sitat fra: TB på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:42
Bakgrunnen til "kladden" er rele som gjer at kabel er uten spenning. Kabler uten "kladd" vil alltid ha spenning fram til håndtaket så lenge den står i kontakten. Det er normalt ikkje eit problem, men ved skade på kabel kan det oppstå fare.

Der er dermed krav om maks 30 cm kabel før rele som kobler ut spenning.

Ok, så hvordan ser egentlig bil produsentene på det når man har disse kladdløse da? Hvis det er krav om maks 30 cm så er det jo litt leit med disse på 7 meter og sånt da!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA