Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SVV innfører samkjøring på E18 mellom Sandvika og Filipstad!

Startet av Thomas Parsli, onsdag 27. mai 2015, klokken 08:05

« forrige - neste »

Thomas Parsli

"Nå endrer vegvesenet vedtaket, og vil tillate elbiler med passasjerer på E18 strekningen Sandvika-Filipstad i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 — 18.00 utgående (vest), opplyser vegvesnet selv i en pressemelding."

http://www.dagbladet.no/2015/05/27/nyheter/innenriks/elbil/e18/oslo/39368372/

Pressemeldingen: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Presse/Pressemeldingsarkiv/Region+øst/elbilvedtak-på-e18

Siden man bruker flertallsformen "passasjerer" er det snakk om "3+" (altså fører og minimum to passasjerer).
Det ville vært rasende festelig om dette også gjaldt drosjer...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

asgeirn

Det er nok 2+ som gjelder:

SitatJustert elbilvedtak:

Ring 3 – elbiler får ikke tilgang til kollektivfeltene forbi anleggsområdene

E18 strekningen Sandvika-Filipstad – elbiler uten passasjer får ikke tilgang til kollektivfeltet i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 – 18.00 utgående (vest)
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Thomas Parsli

Ser nå de bruker ordet "passasjer", så det betyr 2+ ja.
Om de har endret pressemeldingen eller om både avisen og jeg leste feil aner jeg ikke, SVV tar seg ikke bryet med å vise publiseringsdato og endringsdato...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

mariowing

Regner med at de glemte å skrive at de oppretter kollektivfelt utgående fra Lysaker til Sandvika i samme slengen. Tror DET vil gjøre mye mer for bussens fremkommelighet enn å hive ut noen hundre el-biler inngående på morgenen. Forstår ikke Ruters fokus som virker mer opptatt av å fjerne noen minutters forsinkelse i eksisterende kollektivfelt enn å få skiltet om til kollektivfelt utover på samme strekningen. Veldig merkelig. Nesten så man får lyst til å kalle det en konspirasjon ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:11
Regner med at de glemte å skrive at de oppretter kollektivfelt utgående fra Lysaker til Sandvika i samme slengen. Tror DET vil gjøre mye mer for bussens fremkommelighet enn å hive ut noen hundre el-biler inngående på morgenen. Forstår ikke Ruters fokus som virker mer opptatt av å fjerne noen minutters forsinkelse i eksisterende kollektivfelt enn å få skiltet om til kollektivfelt utover på samme strekningen. Veldig merkelig. Nesten så man får lyst til å kalle det en konspirasjon ;-)

Det som er merklig er at folk som kjører E18 vest fra Oslo ikke leser Budstikka.
Sitat fra: Griffel på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:47
Sitat fra: mariowing på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:10
Jeg forstår ikke helt hvorfor de som driver bussrutene er mer opptatt med å få opp MER kollektivfelt. Helt sikker på at bussen forsinkes mer ut av Oslo hver ettermiddag på grunn av ingen kollektivfelt enn den gjør på vei inn til Oslo om morgenen på grunn av fosilbilene som skal krysse kollektivfeltet og ut i køen. Men det har tydeligvis de som kjører buss glemt å jobbe med.
http://www.budstikka.no/Frykter_k____sier_nei_til_kollektivfelt-5-55-44633.html
"Statens vegvesen er skeptisk til å bygge kollektivfelt langs utgående felt på E18."

Fra Budstikka:
"Ikke tilrådelig

Ruter har fått en del klager fra kunder, og har sett på tiltak, som for eksempel sanntidsinformasjon på holdeplassene og prioritet for kollektivtrafikk i lyskryss. Kollektivselskapet har tidligere gjort fremstøt for å reservere høyrefeltet på E18 for biler med tre eller flere passasjerer med Statens vegvesen, men har ikke fått gjennomslag.

Luke forteller at Statens vegvesen fortsatt konkluderer med at et kollektivfelt i utgående retning ikke er tilrådelig. Han viser til at det er gjort modellberegning for å se hva som skjer om man reserverer høyre felt for busser"


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mariowing

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:39
Det som er merklig er at folk som kjører E18 vest fra Oslo ikke leser Budstikka.

Jaha? Så hvis jeg bor i Holmestrand, jobber i Oslo og kjører elbil hver dag bør jeg lese Budstikka for å ha lov til å ha en mening om manglende kollektivfelt utgående?

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:47
http://www.budstikka.no/Frykter_k____sier_nei_til_kollektivfelt-5-55-44633.html
"Statens vegvesen er skeptisk til å bygge kollektivfelt langs utgående felt på E18."

Fra Budstikka:
"Ikke tilrådelig

Luke forteller at Statens vegvesen fortsatt konkluderer med at et kollektivfelt i utgående retning ikke er tilrådelig. Han viser til at det er gjort modellberegning for å se hva som skjer om man reserverer høyre felt for busser"


Så de samme modellberegningen som viser at det bør være tre felter UT av byen viser at to felter INN til byen er tilstrekkelig? Og de samme modellene viser at det å fjerne to tusen biler fra kollektivfeltet hver morgen gjør at køene i de to inngående feltene blir mindre? Hvordan i alle dager kan det da være tilrådelig å flytte et par tusen biler fra kollektivfeltet over til de to andre feltene? Hvis de modellene viser at det er en god ide så synes jeg de bør lage seg nye modeller!

Lukter ikke mindre av konspirasjoner etter dette ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

SVV mener så vidt jeg kan forstå at hvis man gjør om høyre feltet på E18 utgående til et kollektivfelt vil det medføre store trafikale problemer som både forplanter seg inn i byen lang E18 og ut fra E18 (spesielt vestover).

Innover mener de (jeg tror ihvertfall det er det de mener) at kollektivfeltet ikke skaper samme problemer, antakelig fordi køen kommer sørfra og derfor ikke "plugger igjenn" Oslo.

Forøvrig leser jeg Budstikka daglig uten at det gjør meg spesielt mer opplyst om planene til stortingspolitikerene, fylkestingpolitikerene, kommunepolitikeree eller SVV. Spesielt sistnevnte som faktisk er vanskeligere å forstå enn politikerene...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mariowing

Høres forsåvidt fornuftig ut Thomas, jeg kjøper argumentasjonen din! Men det burde vært et spørsmål om det er SVV eller politikerne som skal bestemme hva som er viktigst; gi en oppfordring til ønsket adferd (flere på buss og elbil ved å opprette kollektivfelt utover) eller mindre propp i Oslo sentrum.

Og jeg forstår fortsatt ikke hvordan denne tunnellstengningen er et argument for å fjerne elbilene fra kollektivfeltet. Det bør ikke bli mer kø i kollektivfeltet ved å stenge tunellene? Eller tror SVV at antallet elbiler vil eksplodere på strekningen over natten 1. til 2. juni pga økt kø i de vanlige kjørefeltene?

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:41
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:39
Det som er merklig er at folk som kjører E18 vest fra Oslo ikke leser Budstikka.

Jaha? Så hvis jeg bor i Holmestrand, jobber i Oslo og kjører elbil hver dag bør jeg lese Budstikka for å ha lov til å ha en mening om manglende kollektivfelt utgående?
Klart du kan mene noe, men hadde du lest Budstikka ville du sett at Ruter faktisk har bedt om kollektivfelt men ikke fått medhold av vegvesenet. Synd å ødelegge en god konspirasjonsteori ;D, men om vegvesensts teori skulle være feil, har nok det bare med softwaremodellen å gjøre. Så her må du nok rette kritikken mot den som har programert analysprogrammet. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olemann


Her er link som virker, jeg ser man bruker passasjer i entall, så da burde det holde med en.  Så er spørsmålet bare å finne en hyggelig person som daglig skal fra Sandvika til Fornebu, det burde jo ikke være så vanskelig :)

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Presse/Pressemeldingsarkiv/Region+%C3%B8st/elbilvedtak-p%C3%A5-e18


Thomas Parsli

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:53
Men det burde vært et spørsmål om det er SVV eller politikerne som skal bestemme hva som er viktigst; gi en oppfordring til ønsket adferd (flere på buss og elbil ved å opprette kollektivfelt utover) eller mindre propp i Oslo sentrum.

Der mener vel politikerene at de er de som gjør de langsiktige valgene, mens SVV mener de gjør de kortsiktige.
Jeg sitter ikke igjen med inntrykket av at SVV er spesielt opptatt av kollektivtransport.

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:53
Og jeg forstår fortsatt ikke hvordan denne tunnellstengningen er et argument for å fjerne elbilene fra kollektivfeltet. Det bør ikke bli mer kø i kollektivfeltet ved å stenge tunellene? Eller tror SVV at antallet elbiler vil eksplodere på strekningen over natten 1. til 2. juni pga økt kø i de vanlige kjørefeltene?

Man regner med så store trafikale utfordringer (kaos) at mer kø i kollektivfeltet vil forsinke bussene enda mer.
Og siden Ruter snakker om 20% lenger reisetid pga. elbilene (som jeg tror betyr "opp mot 20%, noen få dager i året", uten at de har spesifisert det ordentlig) ønsker man å begrense den forsinkelsen.

SVV ser åpenabart for seg at alle tre feltene på E18 stopper opp i rushet hvis elbiler får lov til å kjøre der.
Omtrent som trafikkforsker Bård Norheim i Urbanet Analyse som mener at litt forsinkelse pga. elbil gjør at busspassasjerer heller tar fossilbilen og blir veldig forsinket.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Olemann på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:13

Her er link som virker, jeg ser man bruker passasjer i entall, så da burde det holde med en.  Så er spørsmålet bare å finne en hyggelig person som daglig skal fra Sandvika til Fornebu, det burde jo ikke være så vanskelig :)

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Presse/Pressemeldingsarkiv/Region+%C3%B8st/elbilvedtak-p%C3%A5-e18
Kanskje en jobb for Elbilforeningen, å lage en elektronisk oppslagstavle for å formidle kontakt mellom potensielle passasjerer og Teslaeiere med ledig sete.
(Bare passe på at den ikke blir så populær at 2+ alternativet også forsvinner)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Jeg brukte Gomore rundt jul og tok med en haug studenter fra Trondheim til Oslo. Veldig hyggelig tur :)
Mulig Gomore kan benyttes også til type daglige pendlerturer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:38
Jeg brukte Gomore rundt jul og tok med en haug studenter fra Trondheim til Oslo. Veldig hyggelig tur :)
Mulig Gomore kan benyttes også til type daglige pendlerturer?

Både GoMore og CarMa fungerer greit, men med en mikroskopisk brukerbase er det nesten meningsløst å bruke de....
Vi får håpe det bedrer seg nå (med 2+ fra Sandvika)...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA