Vi kan/må løse striden om tilgang til kollektivfeltet

Startet av Hassy, fredag 20. mars 2015, klokken 23:46

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. mars 2015, klokken 17:49
Dersom kun de som kjører i kollektivfeltet skal ha lov å ha en mening om dette,
Jeg regner med du igjen henspeiler til mitt tidligere innlegg?

Jeg understreker at jeg ikke mente meninger om kollektivfelt generelt - som du gjerne må men hva som helt om for meg.
Men derimot innlegg i denne tråden som omhandler hvordan vi (som faktisk benytter kollektivfelt med stor glede) best mulig kan hjelpe kollektivtrafikken frem slik at vi ikke mister det kollektivfelt-godet vi har.

Det hjeper hverken oss eller kollektivtrafikken et fnugg at du - med glede - ikke kjører i kollektivfelt der kollektifvfelt ikke finnes.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:15
Jeg kjører daglig i kollektivfeltet på E18 ved Sandvika og har gjort det så lenge elbiler har hatt tilgang.
+1

Når det er sagt så hadde det vært en smal sak for Vegvesenet å bedre flyten rundt påkjøringsrampene med relativt enkle tiltak.
Enig.   Har sagt det før og sier det igjen.
1) flytte skilting så kollektivfeltet begynner igjen der det ekstra påkjøringsfeltet slutter (og ikke 100 meter etter)
2) lysregulere påkjøringene ved Blommenholm og Høvik så de som skal på slippes inn i puljer (har vært brukt med god effekt på Ring3 ved Gaustad mens Tåsentunellen var under bygging)
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Kjell Leaf

Sitat fra: mariowing på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:01
Mosseveien i dag morges ved Ulvøya, Jeg la meg inn noen hundre meter før kollektivfeltet sluttet, rett før det ble kø også i kollektivfeltet. Smatt bare inn i en naturlig luke som var i den "vanlige" køen. Ingen av de ca 10 andre elbilene gjorde det. Resultatet var at jeg kom først frem til der feltene gikk sammen i forhold til to av de elbilene som hadde ligget bak meg at bussen som kom bak de bilene igjen ble forsinket. Ville ikke vært snakk om mer enn et minutt eller to ekstra forsinkelse for elbilene om de alle hadde gjort som meg og bussen hadde det kunne kjørt de siste par hundre meterne uforstyrret og ikke kunnet klage på at elbilene fylte opp kollektivfeltet.

På den annen side, total ventetid fra jeg la meg inn (før det ble kø i kollektivfeltet) til der feltene gikk sammen var vel 5-6 minutter for meg. Så bussen tapte kanskje 4 minutter på å måtte ligge bak disse 10 elbilene før den fikk flettet inn. I praksis ikke et kjempe stort problem, men det handler kanskje litt om at vi som elbilister kan og bør vise litt ydmykhet ovenfor bussen.
At bussen taper 4 minutter bare på det ene stedet er faktisk av betydning, den har en rute å holde, og folk står på en bussholdeplass og venter på den i alle slags vær. Det er slett ikke morro å vente på en forsinket buss, det er med på å gjøre det vanskeligere å få folk til å reise kollektivt, noe som indirekte gjør det miljøfientlig at elbilen kjører i bussfilen..Uten presise ruter kan man glemme å få folk til å endre vaner. Men det betyr selvsagt ikke noe for dere, miljø betyr ikke noe dersom man må ofre noe selv....
Med det enorme elbilsalget som er nå har du jo her beskrevet at det er på høy tid å forlate kollektivfeltet. Dere klarer aldri å få elbilistene til å vise mer hensyn, det vil bare være et fåtall av leserne her inne som vil gjøre det, og det er ikke bra nok. Det ser man på egoismen på ladestasjonene der mange her inne seriøst mener at det er ok å parkere uten å lade fordi det faktisk ikke er forbudt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sigurd

Dersom kun de som kjører i kollektivfeltet skal ha lov å ha en mening om dette, vil det bli det samme som at kun de som går på sosialtrygt får lov fil å ha en mening om hvor stor trygden skal være.
Du må veldig gjerne ha en mening om det. Bare ikke forvent å bli tatt på alvor når du sammenligner denne meningen med å være for barnetrygd selv om du ikke har barn.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sigurd

Slik som påkjøringsrampene er konstruert så innebærer busskøen et vesentlig omdømmeproblem for elbilene. Samtidig er det synd å gi slipp på dette insentivet når vi vet at kollektivfeltet har en vesentlig ledig kapasitet.

Dette kunne vært løst veldig enkelt ved å legge kollektivfeltet til venstre felt istedenfor høyre. Riktignok må bussen da krysse de andre feltene for å komme inn på holdeplassen, med mindre man også bygger "holdeplassøyer" i midten av veien, men det kan umulig være noe stort problem?
Oslo

mariowing

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:32
At bussen taper 4 minutter bare på det ene stedet er faktisk av betydning, den har en rute å holde, og folk står på en bussholdeplass og venter på den i alle slags vær. Det er slett ikke morro å vente på en forsinket buss, det er med på å gjøre det vanskeligere å få folk til å reise kollektivt, noe som indirekte gjør det miljøfientlig at elbilen kjører i bussfilen..Uten presise ruter kan man glemme å få folk til å endre vaner. Men det betyr selvsagt ikke noe for dere, miljø betyr ikke noe dersom man må ofre noe selv....

Bussen taper mye mer enn fire minutter mange andre steder der det overhodet ikke er kollektivfelt så i den store sammenheng er ikke fire minutter så mye.  Jeg forstår ikke helt hvorfor de som driver bussrutene er mer opptatt med å få opp MER kollektivfelt. Helt sikker på at bussen forsinkes mer ut av Oslo hver ettermiddag på grunn av ingen kollektivfelt enn den gjør på vei inn til Oslo om morgenen på grunn av fosilbilene som skal krysse kollektivfeltet og ut i køen. Men det har tydeligvis de som kjører buss glemt å jobbe med. Ut av Oslo ville det heller ikke bli elbil-kø i kollektivfeltet fordi alle de andre bilene kjører AV veien i stedet for PÅ veien som de gjør på morgenen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: mariowing på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:10
Jeg forstår ikke helt hvorfor de som driver bussrutene er mer opptatt med å få opp MER kollektivfelt. Helt sikker på at bussen forsinkes mer ut av Oslo hver ettermiddag på grunn av ingen kollektivfelt enn den gjør på vei inn til Oslo om morgenen på grunn av fosilbilene som skal krysse kollektivfeltet og ut i køen. Men det har tydeligvis de som kjører buss glemt å jobbe med.
http://www.budstikka.no/Frykter_k____sier_nei_til_kollektivfelt-5-55-44633.html
"Statens vegvesen er skeptisk til å bygge kollektivfelt langs utgående felt på E18."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

Sitat fra: Sigurd på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:50
Dersom kun de som kjører i kollektivfeltet skal ha lov å ha en mening om dette, vil det bli det samme som at kun de som går på sosialtrygt får lov fil å ha en mening om hvor stor trygden skal være.
Du må veldig gjerne ha en mening om det. Bare ikke forvent å bli tatt på alvor når du sammenligner denne meningen med å være for barnetrygd selv om du ikke har barn.
Spørsmåler er vel heller hvordan vi elbilister skal bli tatt på alvor med slike ege-holdninger som en del av dere har. Dere fremmer hat til elbilen, og dere skriver jo selv at bussen blir forsinket. 
Hvem har sagt at jeg ikke har barn ? Jeg har voksne barn  :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

eisa01

Sitat fra: mariowing på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:32

Bussen taper mye mer enn fire minutter mange andre steder der det overhodet ikke er kollektivfelt så i den store sammenheng er ikke fire minutter så mye.
Så da blir den altså minst 8 minutter forsinket, begynner å bli veldig lenge ;)

Er mest spent på hvordan det går når tilgangen blir borte, de vanlige feltene må jo bli overfylt. Tror nesten løsningen må være å la kollektivfeltet være samkjøringsfelt?

K S

Elbilister her på forumet og utenfor er en sammensatt gruppe, mange egoister som ellers i samfunnet.
Jeg benytter meg litt av kollektivfeltet, men jeg slipper ALLTID bussen frem. Prøver også å slippe bussen frem generelt, med mindre det er lite trafikk og jeg kjører/akselererer raskere enn bussen. Hadde dette vært vanlig praksis hadde vi sannsynligvis ikke hatt noe debatt om å kaste elbilen ut av kollektivfeltet.

mariowing

Sitat fra: eisa01 på torsdag 26. mars 2015, klokken 20:25
Så da blir den altså minst 8 minutter forsinket, begynner å bli veldig lenge ;)
[/quote]

Nei for dette er "sentrale strøk" og da går bussen hvert tiende minutt. Så den kommer faktisk to minutter før folk som står og venter på den tror den skal komme  ;)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Sigurd

Hadde man isteden lagt kollektivfeltet til venstre felt, så hadde man unngått at bussen blir hindret ved alle påkjøringsfeltene. Den klarer sannsynligvis å tråkle seg over til holdeplassen på høyre side uten å bli veldig mye forsinket. Alternativt kan man bygge "holdeplassøyer" mellom kjøreretningene på viktige holdeplasser for å eliminere denne forsinkelsen helt.
Oslo

K S

Sitat fra: Sigurd på fredag 27. mars 2015, klokken 10:55
Hadde man isteden lagt kollektivfeltet til venstre felt, så hadde man unngått at bussen blir hindret ved alle påkjøringsfeltene. Den klarer sannsynligvis å tråkle seg over til holdeplassen på høyre side uten å bli veldig mye forsinket. Alternativt kan man bygge "holdeplassøyer" mellom kjøreretningene på viktige holdeplasser for å eliminere denne forsinkelsen helt.

Ta turen til Stavanger å se hvor genialt det er, sammen med lysregulerte rundkjøringer, da er det bare bussen som kommer frem....

Sigurd

Sitat fra: K S på fredag 27. mars 2015, klokken 14:12
Ta turen til Stavanger å se hvor genialt det er, sammen med lysregulerte rundkjøringer, da er det bare bussen som kommer frem....
Det er uansett bedre enn at bussen ikke kommer fram... Selv om lysregulerte rundkjøringer ikke hørtes ut som en genistrek.
Oslo

K S

Sitat fra: Sigurd på fredag 27. mars 2015, klokken 14:40
Sitat fra: K S på fredag 27. mars 2015, klokken 14:12
Det er uansett bedre enn at bussen ikke kommer fram... Selv om lysregulerte rundkjøringer ikke hørtes ut som en genistrek.

Enig, men at bilene skal stå å vente i flere minutter på å få kjøre pga bussen står på holdeplass er idiotisk. I tillegg er kollektivfeltet for busser og IKKE for elbiler.....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA