Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny standard for måling av forbruk vil gi smell for hybrider

Startet av Djur1, mandag 25. mai 2015, klokken 22:34

« forrige - neste »

Djur1

For dere som vurderer hybrid,  det kommer en ny standard for måling av forbruk som vil erstatte nedc.  Den gamle standarden er helt avleggs og gir altfor lave verdier på forbruk.  Foreløpig tester viser at vanlige biler skal opp rundt 7 til 8 prosent.  Hybrider derimot skal opp ca 15 prosent. 

Beklager men jeg husket feil på tallene.!

http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_WLTP_EffectEU_20141029.pdf
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Eple

Det betyr jo i så fall bare "løp og kjøp" nå det, før avgiftene på disse bilene som tross alt er svært miljøvennlige øker kraftig.  ;D :D ;) :)
Venter på min 2016 GTE

nie

Ja, hvis dette er rett, bør det jo gi et rush med bestillinger av hybrid-biler for levering før disse endringene trer i kraft.

thorlar

Hvilke kilder har Djur1 for disse påstandene;

- at det skal komme ny standard for måling av forbruk som vil erstatte nedc
- at denne nye standarden vil medføre 30 % økning av forbrukstall
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Øyvind.h

Sitat fra: thorlar på tirsdag 26. mai 2015, klokken 11:45
Hvilke kilder har Djur1 for disse påstandene;

- at det skal komme ny standard for måling av forbruk som vil erstatte nedc
- at denne nye standarden vil medføre 30 % økning av forbrukstall
Jeg tror ikke det kommer en ny standard. Det er vel NEDC som skal revideres slik at den viser bedre det faktiske forbruk istedenfor fantasitall.

Hvilken økning den reviderte målingen medfører har jeg ikke sett noe om så langt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tornaldo

Sitat fra: Djur1 på mandag 25. mai 2015, klokken 22:34
............Og utslippet på din hybrid blir jekket opp til 0.7 l per mil.

Virker som trådstarter forsøker å komme med en slags feilslått aprilsnarr i mai. Å legge til grunn 0,7 l per mil betyr jo flere 100% økning  av forbrukstall, ikke 30%.

Golf GTE har oppgitt 0,16 pr mil, en 30% økning vil da bli 0,21. Ikke veldig revolusjonerende.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Ferry

At en GTE kan bruke flere hundre prosent mer enn 0,16/mil er vel heller ikke så rart? La meg få prøve en tur, så skal jeg demonstrere ;) Å måle forbruk på en hybrid er som å måle strikk i meter.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ferry på tirsdag 26. mai 2015, klokken 14:29
Å måle forbruk på en hybrid er som å måle strikk i meter.

Det er like trivielt å måle strikk i meter (0% belastning,  50% beslastning og 100% beslastning) som å måle forbruk på hybrider (NEDC, WLTP eller EPA).

Alle er jo enige om at NEDC er tull og tøys men at WLTP er mer realistisk.
Og EPA er vel fortsatt regnet som realistisk?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

thorlar

Ferry: "en GTE kan bruke flere hundre prosent mer enn 0,16/mil "

Men klarer du å få den til å bruke mer enn den slemme og late fetteren TDI ved tilsvarende kjørestil? Du klarer nemlig ikke å unngå at GTE-en gjenvinner energi ved oppbremsing og nedoverbakke, så selv med frisk kjøring så er bilen smart nok til å hente tilbake krefter når den kan. En smartness som ingen fossilbil kan matche...

Etter hva jeg hører har GTE et av de bedre oppsett for regenerering. Min egen hybrid, en Opel Ampera, har nå kjørt over 50.000 km på to og et halvt år, og takket være el-bil egenskaper som plug-in lading og regenerering har jeg enda ikke brukt 300 liter bensin!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

tornaldo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 26. mai 2015, klokken 14:29
At en GTE kan bruke flere hundre prosent mer enn 0,16/mil er vel heller ikke så rart? La meg få prøve en tur, så skal jeg demonstrere ;) Å måle forbruk på en hybrid er som å måle strikk i meter.

Du klarer sikkert å bruke mye mer, og du klarer sikkert å bruke mye mindre, faktisk nærmere 0. Men hva så, spiller det noen rolle? Innlegget mitt var en kommentar til at 30% økning av forbrukstall ville bety 0,7 l pr mil.

Nå ser jeg trådstarter har moderert seg til 15% økning, som igjen betyr oppgitt forbruk på GTE 0.18-0.19. Det vil ikke gi store utslaget i pris akkurat. Så dommedagsprofetiene må vente litt til.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Djur1


Min hensikt var ikke så tvil om at mange hybrider er veldig smarte så lenge brukeren oppfører seg riktig med å lade bilen mellom kjøring.  Men jeg bare sier at utregningen kan endre seg noe som gjør at myndighetene kan snu slik de gjorde i dieselsaken.  Politikk på feil grunnlag.  Når nye beregninger blir lagt til grunn så kan bmw x5 feks få et større utslipp og kanskje mer reelt.  Videre vet en at de skal endre bilavgiftene mot forurensing og mot bruk.  Så jeg vil bare advare folk mot å gå i "dieselfella"

Ref
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21467.0.html
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

E_S

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:38

Min hensikt var ikke så tvil om at mange hybrider er veldig smarte så lenge brukeren oppfører seg riktig med å lade bilen mellom kjøring.  Men jeg bare sier at utregningen kan endre seg noe som gjør at myndighetene kan snu slik de gjorde i dieselsaken.  Politikk på feil grunnlag.  Når nye beregninger blir lagt til grunn så kan bmw x5 feks få et større utslipp og kanskje mer reelt.  Videre vet en at de skal endre bilavgiftene mot forurensing og mot bruk.  Så jeg vil bare advare folk mot å gå i "dieselfella"

Ref
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21467.0.html

Noe av det som i sin tid gjorde at flexfuel-biler som kunne gå på bioetanol (E85) ble så lunkent tatt mot av myndighetene mtp. avgiftsreduksjon var at "det ikke var noen garanti for at de kom til å kjøre på etanol og ikke på bensin", på samme måte tror jeg de fort kan tenke hva angår plug-in-hybrid, spesielt for de som kjører slike som firmabiler og ikke betaler drivstoffet selv mistenker jeg at flertallet aldri gidder å plugge inn bilen for å lade, men kjører den som en ordinær hybridbil..
:)

Puffen

Hva er vitsen med å kjøpe en plug-in hybrid hvis en ikke gidder lade ?

Ferry

Sitat fra: Puffen på tirsdag 26. mai 2015, klokken 22:34
Hva er vitsen med å kjøpe en plug-in hybrid hvis en ikke gidder lade ?

Du blir subsidiert med inntil flere hundre tusen.. Mer bil for penga.

Ferry

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. mai 2015, klokken 16:10
Det er like trivielt å måle strikk i meter (0% belastning,  50% beslastning og 100% beslastning) som å måle forbruk på hybrider

Det er omtrent like "trivielt" ja  ;) En må altså ta med noen tilleggsparametere. Hvor mye strekker en strikk seg ved ulik belastning? Er det lineært? Temperaturavhengig? Endres det over tid? Har strikk hysterese? Alt i alt ganske komplekst. En må ha en standarisert testmetode for å få sammenlignbare svar. Og svaret endrer seg ekstremt med metoden, i motsetning til testing av tradisjonelle motorer. Jeg har selv erfart med dieselmotorer at forbruket er tilnærmet konstant uansett hvordan jeg kjører. Det ligger en del over fabrikktall, kanskje 20%. Men variasjonen rundt snittforbruket er ikke veldig stor.
Det ligger jo i sakens natur at en  hybridmotor vil ha veldig variabelt forbruk, all den tid den bruker to energikilder. Å oppgi forbruk i liter/mil blir rett og slett veldig mangelfullt når det gjelder hybrider. Svaret er todelt (minst). X antall km på strøm, deretter y l/mil. Med forbehold om temperatur, kjørestil etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA