Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pilt

Startet av pilt, fredag 16. oktober 2009, klokken 14:49

« forrige - neste »

pilt

Jeg vil nå ikke akkurat kalle meg for en entusiast, så sånn sett burde jeg vel ikke skrive noe på Entusiastenes egen side, men jeg gjør det likevel.  ;D Håper flere andre også "tør", for det var morsomt å lese innleggene til de som alt ligger her.

Jeg husker ikke helt når vi begynte å snakke om å kjøpe elbil, for vi hadde alt to biler som fungerte greit. Bilen vi vurderte å selge var en gammel Mazda (93-modell) som jeg kjøpte i 2000 av foreldrene mine som i sin tid kjøpte den ny. Tanken var vel egentlig å kjøre den til den døde.

Men så dukket det opp noe på veien til jobben min som fikk fart på tanken om å kjøpe elbil: Det ble taxifelt på Kirkeveien. Køen ble lenger og lenger bakover mot Marienlyst i lyskrysset Kirkeveien/Sognsveien, så her fristet det virkelig å bare suse forbi på høyresiden. (Har i ettertid forstått at det muligens ikke er lov i følge politiet å kjøre rett fram for elbiler når det står et påbudsskilt med sving og et underskilt om at det ikke gjelder buss/taxi, men jeg gjør som så mange andre elbiler akkurat der, og kjører rett over. Og det har foreløpig gått bra.)

Jeg bor i Oslo, men rett på utsiden av bompengeringen, så der var det jo også noen kroner å spar på min daglige pendling til jobb. Jeg har ikke lange veien å kjøre, så egentlig burde jeg vel tatt buss, men etter at første arvesønn kom til verden i år 2000, og med barnehageplass på jobben, så fristet det mest å bare slenge ungen og meg selv inn i bilen og kjøre. En elbil gjør det enklere å forsvare denne bilbruken.

Siden vi hadde null peiling på elbiler, så var det ikke vanskelig å skjønne at vi var nødt til å kjøpe en bil fra en forhander. Vi prøvekjørte en Kewet like ved Storo, men den ble liksom så liten siden familien alt besto av tre personer og en hund. Jeg lette litt på nettet og kom over Enviros sider som skrev at de hadde fått inn et parti biler fra Nederland, kom og prøvekjør. Vi tok dem på ordet. Og siden de ga oss det supre tilbudet: Er dere ikke fornøyd med bilen etter en måneds bruk, så kan dere heve kjøpet, så var vi ikke i tvil. Så i mai 2005 ble vi de lykkelige eierne av en Peugeot 106 electrique. 8)

Etter 4,5 år som elbileier kan jeg si at vi ikke har angret på det kjøpet. Det eneste som har blitt litt problematisk nå, er at vi ikke ble en familie på fire, som planlagt, men vi ble plutselig fem. Til daglig er ikke det noe problem, siden jeg tar elbilen og har med de to små til barnehagen, og har jeg fri en dag, så kaprer mannen den, men om alle skal på tur, så blir det verre. Har lest her på forumet at noen hadde satt inn et ekstra belte bak, men da jeg prøvde det i fjor, så fikk jeg høre fra Enviro at det ikke var noe problem, jeg måtte bare omregistrere bilen så den var godkjent for fem personer først.

Jeg er ikke så rask av meg, så jeg dro ikke dit før nå i høst, men da fikk jeg høre at bilen var for tung til å bli registrert for fem. Hver person veier 75 kg på papiret, så det gikk ikke. Jeg lurte på om det ikke gikk an å skrive at den var godkjent for fire voksne og ett barn, men nei, det gikk visst heller ikke. Eneste han kunne komme på var at jeg kunne dra til en Peugeot-forhandler og få dem til å veie bilen sånn at kanskje egenvekta på bilen kunne settes ned. Takk og farvel. Og så langt har jeg ikke kommet ennå. Fortsettelse følger.  ;)

Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

elektrolux

Kjekt å lese også om "vanlige" brukere og ikke bare entusiastene.

Pilt sine bidrag her på forumet er en fin avveksling.

Når det gjelder det femte beltet, så stemmer det at du ikke får det godkjent. Det er faktisk på grensen å få godkjent 4 sitteplasser i en P106 / Saxo grunnet vektkravet.

Når det er sagt har du lov å ha så mange belter du vil i bilen, og du kan ha en ekstra passasjer under 12 år i bilen dersom passasjeren er sikret. Med andre ord kan du lovlig kjøre med alle 3 ungene, samt partner i bilen, såsant totalvekten ikke overskrides.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pilt

Takk for det!

Så dermed kan jeg altså bare dra til f.eks Biltema og kjøpe et topunktsbelte og montere det i bilen selv? (Selv = naboen. ;) )
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA