NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust

Startet av i3_X5_116dA, lørdag 09. mai 2015, klokken 08:07

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 13. august 2015, klokken 08:21
Selge mer overført energi, er vel mer korrekt ja.

Poenget er at det ikke burde være noen overraskelse at husstander ønsker å kjøpe mer energi. Nettet må bygges deretter.
Ja, men kanskje i større grad mer effekt, og kostnadene med utbygging er i større grad styrt av effekt enn av energi. Derfor endres modellen slik at en betaler mindre for energitransporten, og mer for effekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

weld77

Det er litt fascinerende at folk godtar noe lokalt, men ikke akkurat det samme på en større skala. La os holde oss til elbillading siden dette er et elbilforum.

En gitt elbileier trenger en viss mengde energi daglig for å fylle opp det som er tappet fra batteriet. Dette kan skje på to måter: Lang tid på lav effekt eller kort tid på høy effekt. De fleste klarer seg med den første måten, andre trenger eller tror de trenger den andre og går for den varianten.

Dette medfører høyere kostnader, til dels mye høyere kostnader. En stikkontakt i garasjen har stort sett alle allerede, og eventuelt koble på et blått CEE-stikk koster ganske lite. Skal man derimot til med ladestasjon, ny dedikert ladekurs, nytt kabelstrekk, kanskje 230->400V - transformator for å få 3-faseladning på IT-nett, økning av hovedsikring på boligen osv osv så koster det svært mye mer.

Det er underlig å på privaten akseptere en ekstrakostnad på tusenvis eller endatil titusenvis av kroner for å få høyere effekt, men samtidig gå i fistel dersom den som leverer effekten i utgangspunktet gjør en lignende betraktning: Nemlig at det er dyrere å levere høy effekt enn lav effekt.

Softblue

Jeg tror man bare må innse at folk som kommer fra bensin og diesel er vant til kort ladetid, og forventer effektiv lading på elbiler også. Den teknologiske utviklingen vil også gjøre stadig raskere ladning mulig. 22Kw vil bli ansett sakteladning om noen år. De som er vant til SuperChargere anser vel 22Kw som sakteladning pr. i dag.
Jeg er redd for at el-selskapene blir en bremsesko i denne utviklingen hvis de ikke nå legger om kursen.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

weld77

Det er det heller ingen grunn til. Andelen bileiere som trenger 22kW i garasjen er mikroskopisk. Ingen grunn til at netteiere skal investere enorme summer for noe som ikke er reelt behov for. De som har behov for det får heller finne seg i å betale for det i form av høyere effektavgift eller lignende. De som ikke klarer å skjønne dette får enten bla opp eller betale et lass av avgifter for bensin/diesel/bompenger eller hvordan nå systemet blir seende ut i fremtiden.

Fremtidige elbiler vil ha større batteripakker, noe som ironisk nok reduserer behovet for kraftige ladekurser dramatisk siden man stort sett alltid har kurant med rekkevidde på batteriet.

Huritglading trengs på tur. Ikke hjemme. I alle fall ikke for de aller, aller, aller fleste elbileiere. Selv de tregeste vil før eller senere innse dette, det holder at noen man kjenner har elbil og forklarer hvordan det funker. Om man ikke kan eller vil skjønne det så er det ikke det offentliges oppgave å dimensjonere nettet basert på at noen ikke skjønner dette.

Softblue

Min påstand er at alle vil ha 22Kw hjemme. Power to the people!

THE

Sitat fra: weld77 på torsdag 13. august 2015, klokken 10:05
Det er det heller ingen grunn til. Andelen bileiere som trenger 22kW i garasjen er mikroskopisk. Ingen grunn til at netteiere skal investere enorme summer for noe som ikke er reelt behov for. De som har behov for det får heller finne seg i å betale for det i form av høyere effektavgift eller lignende. De som ikke klarer å skjønne dette får enten bla opp eller betale et lass av avgifter for bensin/diesel/bompenger eller hvordan nå systemet blir seende ut i fremtiden.

Fremtidige elbiler vil ha større batteripakker, noe som ironisk nok reduserer behovet for kraftige ladekurser dramatisk siden man stort sett alltid har kurant med rekkevidde på batteriet.

Helt enig i konklusjonen om at større batteripakker vil redusere behovet for ladeeffekt hjemme. Pr. i dag er jeg avhengig av 11kW lading hjemme på min Zoe opptil flere ganger i uka, men om jeg hadde hatt Tesla, så hadde jeg høyst sannsynlig klart meg med 3,6 kW hjemme. I tillegg til at det på sikt blir større batteri/lengre rekkevidde pr. lading, så vil forhåpentligvis hurtigladenettverket bli mye bedre utbygd også. Da vil det være bortkastede penger å sette opp en egen "hurtiglader" hjemme for de få gangene man har et behov. Du kan lade mange ganger på hurtiglader for kostnaden av å sette opp eget 22kW punkt hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

weld77

Sitat fra: Softblue på torsdag 13. august 2015, klokken 10:20

Dersom jeg får installasjonen gratis og slipper effektavgift vil jeg også ha 22kW hjemme. Det kunne jo hende at jeg en eller annen gang i løpet av de neste 5 årene får bruk for det. Men min betalingsvilje for noe slikt er i området rundt 0 siden behovet er rundt 0.

Jeg kjører Tesla 85kWh og kan stort sett nårsomhelst sette meg i bilen og kjøre 20-25 mil uten å ha planlagt det på forhånd. Og har SC i alle relevante retninger innenfor den rekkevidde. Om jeg mot all formodning skulle trenge å stoppe på et offentlig 22kW-punkt fordi bilen har for kort restrekkevidde vil jeg ha rundt 30.000 kroner i timelønn for det ladestoppet om jeg lar være å installere trafo, ny kurs+++ i garasjen og ta den ladingen hjemme istedenfor.

Griffel

Sitat fra: Softblue på torsdag 13. august 2015, klokken 10:20
Mange vil ha, nesten ingen trenger.
Da er det vel rett å rimlig at de som absolutt vil ha betaler for dette?

Og at de som forstår at dette er noe de ikke trenger slipper litt billigere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 13. august 2015, klokken 04:47
Man kan ikke spare nattsenkinken - for man kan ikke fryse heller...

Normen er at husholdninger bruker mer og mer strøm - og det burde ikke komme som en overraskelse for netteier

Utbygging av nettet må jo netteier ta høyde for for å kunne selge mer strøm = mer inntekt.

Man kan ikke komme utenom at hvis personbiltrafikken skal bli elektrisk må man ha distribusjonskanaler for energien. Hvis all personbiltrafikk i Norge ble elektrisk over natten, ville energiforbruket øket med 10-12% Den energien er stort sett tilgjengelig i dag, men lokale flaskehalser må det faktisk gjøres noe med hvis folket skal ha nytte av den i dagliglivet. Alle kan ikke vente til finurlige tidspunkt på døgnet med å lade eller bruke strøm, selv om nattlading er normalen for de fleste.

Nettet må  oppgraderes uansett, hvis man har en slik målsetting. Det er bare å ta 'støtet' å gå igang.

Hvis markedstilpasningen er optimal kan en "rushtidsavgift" på nettet lokalt finansiere større kapasitet på sikt.
Skal AMS fungere markedsoptimalt må man altså ha timespris på effekt, mange små kraftområder med differensiert pris, og øremerking av effektavgift til oppgradering innenfor gjeldende prisområde.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

weld77

Sitat fra: stefse på torsdag 13. august 2015, klokken 11:20

Man kan ikke komme utenom at hvis personbiltrafikken skal bli elektrisk må man ha distribusjonskanaler for energien. Hvis all personbiltrafikk i Norge ble elektrisk over natten, ville energiforbruket øket med 10-12% Den energien er stort sett tilgjengelig i dag, men lokale flaskehalser må det faktisk gjøres noe med hvis folket skal ha nytte av den i dagliglivet. Alle kan ikke vente til finurlige tidspunkt på døgnet med å lade eller bruke strøm, selv om nattlading er normalen for de fleste.

Tja, jeg tipper mye av dette økte effektuttaket kan løses ved at folk flest lærer seg, eller gjennom pengepungen gis incentiver til, å lade smartere. Uansett hvor mange elbiler som måtte finnes på veiene en gang i fremtiden kan en veldig stor andel av disse lades på relativt lav effekt om natten. Det er liten grunn til at det skal være storskala ladebehov på dagtid, selv om en viss andel selvsagt trenger det og en viss andel også trenger hurtiglading innimellom. Normal daglig kjørelengde for en norsk bil er ganske kort. Selv om man kjører 10 mil om dagen - som er langt over snittet for en bil i Norge - holder det i snitt med 10A lading fra klokken 21 til klokken 7 neste morgen sånn ca. De aller, aller fleste dagene i året er dette tidsrommet tilgjengelig for lading. Så utover turen som er lengre enn batterirekkevidden er behovet for hurtiglading forsvinnende lite dersom elbileiere oppfører seg fornuftig sett fra netteiers side.

En kompis av meg jobber litt med slike problemstillinger og han er ganske deprimert over hvor lite elbileiere flest skjønner av dette. Dersom jeg trenger å lade bilen en dag plugger jeg den som regel inn når den parkeres en gang mellom 16 og 17, setter ladestrømmen til et passe nivå som sørger for at foretrukne ladenivå er nådd morgenen etter. Av og til kjører jeg opp effekten til maks (13A for min del) for å toppe opp før langtur eller lignende, men i all hovedsak foregår ladingen på lav effekt. Det er veldig lite som hindrer meg i å utsette ladestarten til eksempelvis midnatt og lade med høyere effekt til for eksempel klokken 0600 neste morgen. Jeg gjør det dog ikke siden jeg ikke har noen grunn til det. I solidaritet med Hafslund Nett kunne jeg selvsagt gjøre det siden jeg i det minste skjønner problemstillingen, men like fullt gjør jeg det ikke. Utsatt lading ville kreve ca 8 sekunders ekstraarbeide for min del (sette "scheduled charging" på kontrollpanelet).

Da jeg fikk utlevert bilen hos Tesla var hun som hadde overleveringen mildt sjokkert da jeg sa at jeg regnet med å lade med 5-6A. Hun spurte om jeg hadde dårlig kurs i garasjen, jeg svarte at jeg kan å regne og skjønner at det er bedre at batteriet er relativt riktig temperert om morgenen når jeg skal bruke bilen fremfor at ladingen er ferdig klokka 2 om natten eller noe slikt.

weld77

Jeg vil for øvrig anbefale å lese høringsdokumentet fra NVE. Ganske så mange av problemstillingene og utfordringene og effektene som er diskutert i tråden er også drøftet i høringsdokumentet.

Norge er forresten visstnok regnet som verdensledende på prising av elektrisk infrastruktur og bruken av denne. Dokumentet gir visse pekepinner på hvorfor... de som sysler med dette i NVE og andre steder er svært langt fra dumme.

Softblue

Som jeg leser dokumentet så sier konsulentfirmaet som har utredet dette at effektavgift ikke er nødvendig, men NVE vil ha det allikevel.
Konklusjonen er; effektavgift er unødvendig, eller nok en unøvendig konsulentutredning.

weld77

Spørmsålet er vel om timesprising (som kommer med AMS-målere) med tilstrekkelig prisdifferensiering på prisen gjennom døgnet gir ønsket kundeadferd. Noe som forsåvidt er godt mulig det gjør, dersom prisen varierer "nok" gjennom døgnet til at sluttbrukere i tilstrekkelig grad tilpasser seg til å jevne ut effektbehovet.

Problemet er at dersom forskjellen gjennom døgnet blir såpass liten at folk ikke gidder - det vet man ikke så veldig mye om, men når AMS-målere har vært i drift en stund i en stor kundemasse vet man betydelig mer om priselastisiteten. Hvor stor elastistieten er fra kunde til kunde varierer nok også svært mye. Noen utsetter noe to timer for å spare 2 kroner i strøm, andre gir faen.

Øyvind.h

Normen er at husholdninger bruker mer og mer strøm - og det burde ikke komme som en overraskelse for netteier

Utbygging av nettet må jo netteier ta høyde for for å kunne selge mer strøm = mer inntekt.

Nettet må  oppgraderes uansett, hvis man har en slik målsetting. Det er bare å ta 'støtet' å gå igang.

Hvis markedstilpasningen er optimal kan en "rushtidsavgift" på nettet lokalt finansiere større kapasitet på sikt.
Skal AMS fungere markedsoptimalt må man altså ha timespris på effekt, mange små kraftområder med differensiert pris, og øremerking av effektavgift til oppgradering innenfor gjeldende prisområde.
10-12% hørtes veldig mye ut? Mener jeg regnet meg frem til 6-7% sist jeg sjekket.
Du har kanskje tatt med mer enn personbiler?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. august 2015, klokken 15:04

10-12% hørtes veldig mye ut? Mener jeg regnet meg frem til 6-7% sist jeg sjekket.
Du har kanskje tatt med mer enn personbiler?
jeg regnet på det i 2013, når en kollega hadde fått levert en av de første Tesla, og brukte hans tall som eksempel siden jeg egentlig ikke visste noe om hva en elbil forbrukte av strøm. Kom da fram til omtrent 10%. Det er nok on the high side. Din konklusjon er sikkert nærmere idag med en miks av elbiler med lavere forbruk som også kjører færre mil en Teslaer. Har ikke regnet inkludert nyttetrafikk, men kan 14-16% være et fornuftig anslag?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA