Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Sogndal

Startet av VikLeaf, tirsdag 21. april 2015, klokken 18:21

« forrige - neste »

VikLeaf

Lurar på ein del ting ang. lading i Sogndal. Har dei siste mnd sett ein svær auke i antall elbiler i området. Det har også ført til at alle ladeplassane ofte er opptatt. Er det nokon som veit noko meir om utbygging av ladeplassar i fremtida?

Då vi kjøpte Leafen sendte eg inn klage ang. at plassane ikkje var reserverte for elbilar, at det var for få plassar, og at ladetida er begrensa. Det er nemleg 3 timars parkeringsløyve på dei fleste stedene. Eg har derimot aldri fått bot for å stå der lengre, men i prinsippet blir dette feil... Det er ingen bil som er fullada på 3 timar. Elles er det 2 plasser på taket av sogningen, der ein må betale for å komme gjennom bommen, og der kommunen ikkje har tilrettelagt (eg har spurt). Kva var då vitsen med denne ladeplassen?

I det siste har eg også fått lappar på elbilen min der det står; "Flytt bilen din når den er fullada, og klag til kommunen om for få ladeplassar slik som vi andre har gjort". Kva er greia med dette? Kven driv med det? Flott at flest muleg klaga, men følte det blei litt feil når eg fekk 2 slike lappar på under 6 timar der bilen min ikkje var fullada. Fleire som har opplevd det?


cra

Har aldri fått slike lappar sjølv, men det er sikkert ein generell lapp som tjener to føremål:

1: Eit lite stikk til dei som står parkert etter at bilen er ferdig lada.
2: Oppmode til å etterspørre fleire ladeplassar.

Ut frå nicket ditt antar eg at du køyrer Leaf, og på dei skal det då vere godt synleg om du ladar eller ikkje, så eg vil tru vedkommande berre har brukt lappen han/ho hadde, i staden for å lage fleire versjonar.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pudderjagar

Er da nokon som veit om da er planar for hurtiglading i Sogndal, Lærdal eller Aurland for dei som ikkje har Tesla?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kaiat

Tja, Ishavsveien skal jo sette opp hurtiglader i Aurland. Ellers har det vært nevnt på forumet her at det skal komme en i Lærdal også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20408.msg342023.html#msg342023


pudderjagar

Hmm, har snappa opp denne stasjonen som Ishavsveien meine dei skal byggja. Ishavsveien har vel ganske galant prisa seg heilt ut av kampen. Med 1 stasjon på heile vestlandet så er ikkje abonement noko iallfall og betala blodpris for enkeltladingar er heller ikkje aktuelt. Eg håpte på at da var nokon lokale bedrifter som hadde ein ladestasjon som ein kunne bruka og som kanskje ikkje stod på www.ladestasjonar.no
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elbil-1

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 22. april 2015, klokken 17:17
Er da nokon som veit om da er planar for hurtiglading i Sogndal, Lærdal eller Aurland for dei som ikkje har Tesla?

Lærdal energi planlegger hurtiglader i sentrum og på håbakken. Så snart søknad om støtte er innvilget sies det.

THE

Jeg kan forsøke å svare på de fleste spørsmåla her.

Jeg bor i Lærdal, og skal hente en Renault Zoe nå i ettermiddag. Jeg får montert opp 11 kW hjemmelader, og har basert meg på at den skal forsyne meg med all strøm til daglig kjøring.

Jeg har vært i kontakt med Ishavsveien, Grønn kontakt, Sogn og Fjordane fylkeskommune og Lærdal energi for å prøve å finne ut hva planene er framover i distriktet.

Fylkeskommunen har vedtatt å støtte utbygging av hurtigladestasjoner i Sogndal, Lærdal, Skei og Stryn. Alt ligger foreløpig på is fordi Enova har stanset sitt støtteprogram, og det er ikke noen som er villige til å bygge ut stasjonene nå uten å få på plass finansiering.

Lærdal energi har planer om ladestasjon i Lærdal, men de har ikke noen tidsfrister på seg, og kan ikke si noe om når eller om de setter opp ladestasjon.

Grønn kontakt har søkt om å få støtte til ladestasjon i Lærdal og Skei, men fikk avslag fra Transnova. Jeg har lagt inn forslag/ønsker om nye ladestasjoner via hjemmesiden http://gronnkontakt.no/hvor-vil-du-ha-ladestasjon. Jeg foreslo da Sogndal, Håbakken, Borgund/Borlaug og Skei. Oppfordrer alle som har behov for ladestasjoner i området om å legge inn forslag også. Da jeg snakket med Grønn kontakt på telefon, så var de åpne for å vurdere etablering av ladestasjoner i området.

Ishavsveien:  Snakket med Ishavsveien for ei ukes tid siden, og de bekrefter at ladestasjonen i Aurland skal være på plass innen 30. juni i år. De fem andre stasjonene de har fått Transnova-støtte til skal også være klare da. I tillegg sier Ishavsveien at det skal komme mer informasjon om fremtidige planer i løpet av et par måneders tid. De skal etablere korridorer med ladestasjoner, og jeg tolker det dit at E16 får flere Ishavsveien ladestasjoner i og med etablering i Aurland.

I tillegg har jeg sendt mailhenvendelse til Både Kiwi(Fortum) og Statoil med forslag om ladestasjoner. Henholdsvis  Kiwi i Lærdal og Leikanger, og Statoil i Sogndal. Jeg håper alle som kjører elbil eller vurderer å kjøpe seg elbil i distriktet også henvender seg til utbyggere av ladestasjoner for å få på plass lademuligheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

skal man fra Hemsdal/Fagernes og til skei/førde/nordfjordeid, så hjelper ladestasjonen i aurland lite.

fergekaien på manheller/fodnes hadde vært en flott plass, om man da fikk en avtale med fergeselskapet om å få fortrinn i fergekøen, slik at man slapp å stille seg bakerst i den vanlige køen når fergen gikk.

+ at selvsagt håbakken er et knutepunkt for også trafikken mot voss i tillegg til mot sogndal.

og sogndal er knutepunkt for trafikk over sognefjellet.

pudderjagar

Hei THE.

Sitat fra: THE på torsdag 23. april 2015, klokken 08:32
Jeg kan forsøke å svare på de fleste spørsmåla her.

Jeg bor i Lærdal, og skal hente en Renault Zoe nå i ettermiddag. Jeg får montert opp 11 kW hjemmelader, og har basert meg på at den skal forsyne meg med all strøm til daglig kjøring.

Jeg har vært i kontakt med Ishavsveien, Grønn kontakt, Sogn og Fjordane fylkeskommune og Lærdal energi for å prøve å finne ut hva planene er framover i distriktet.

Fylkeskommunen har vedtatt å støtte utbygging av hurtigladestasjoner i Sogndal, Lærdal, Skei og Stryn. Alt ligger foreløpig på is fordi Enova har stanset sitt støtteprogram, og det er ikke noen som er villige til å bygge ut stasjonene nå uten å få på plass finansiering.

Lærdal energi har planer om ladestasjon i Lærdal, men de har ikke noen tidsfrister på seg, og kan ikke si noe om når eller om de setter opp ladestasjon.

Grønn kontakt har søkt om å få støtte til ladestasjon i Lærdal og Skei, men fikk avslag fra Transnova. Jeg har lagt inn forslag/ønsker om nye ladestasjoner via hjemmesiden http://gronnkontakt.no/hvor-vil-du-ha-ladestasjon. Jeg foreslo da Sogndal, Håbakken, Borgund/Borlaug og Skei. Oppfordrer alle som har behov for ladestasjoner i området om å legge inn forslag også. Da jeg snakket med Grønn kontakt på telefon, så var de åpne for å vurdere etablering av ladestasjoner i området.

Ishavsveien:  Snakket med Ishavsveien for ei ukes tid siden, og de bekrefter at ladestasjonen i Aurland skal være på plass innen 30. juni i år. De fem andre stasjonene de har fått Transnova-støtte til skal også være klare da. I tillegg sier Ishavsveien at det skal komme mer informasjon om fremtidige planer i løpet av et par måneders tid. De skal etablere korridorer med ladestasjoner, og jeg tolker det dit at E16 får flere Ishavsveien ladestasjoner i og med etablering i Aurland.

I tillegg har jeg sendt mailhenvendelse til Både Kiwi(Fortum) og Statoil med forslag om ladestasjoner. Henholdsvis  Kiwi i Lærdal og Leikanger, og Statoil i Sogndal. Jeg håper alle som kjører elbil eller vurderer å kjøpe seg elbil i distriktet også henvender seg til utbyggere av ladestasjoner for å få på plass lademuligheter.

Du seie at du skal henta ein Renault Zoe 23.04. Kor tid bestillte du den?

Eg bestillte min 28 februar men har ikkje fått den enno. Lurer på om da er fleire som har venta like lenge som meg?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Pudderjagar, jeg bestilte bilen 25. februar. Da var det noen få usolgte biler på et lass som kom rett før påske, jeg fikk en av dem.

Har du vært i kontakt med selger? Jeg har mast litt, og kanskje fått bilen klargjort litt raskere slik. Har kjøpt hos Motorforum i Bergen, og det sto flere Zoe som ventet på å bli overlevert der da jeg hentet bilen i sted.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Sitat fra: THE på torsdag 23. april 2015, klokken 17:44
Pudderjagar, jeg bestilte bilen 25. februar. Da var det noen få usolgte biler på et lass som kom rett før påske, jeg fikk en av dem.

Har du vært i kontakt med selger? Jeg har mast litt, og kanskje fått bilen klargjort litt raskere slik. Har kjøpt hos Motorforum i Bergen, og det sto flere Zoe som ventet på å bli overlevert der da jeg hentet bilen i sted.

Yepp. Tok ein telefon sporen striks og fekk beskjed om slutten av neste veke!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Er på tur hjem til Lærdal nå, står på Voss og lader. Pudderjagar tror du har gjort et bra valg når du bestilte Zoe, virket i alle fall veldig bra så langt. ;D
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

joa

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 23. april 2015, klokken 13:37
skal man fra Hemsdal/Fagernes og til skei/førde/nordfjordeid, så hjelper ladestasjonen i aurland lite.

fergekaien på manheller/fodnes hadde vært en flott plass, om man da fikk en avtale med fergeselskapet om å få fortrinn i fergekøen, slik at man slapp å stille seg bakerst i den vanlige køen når fergen gikk.

+ at selvsagt håbakken er et knutepunkt for også trafikken mot voss i tillegg til mot sogndal.

og sogndal er knutepunkt for trafikk over sognefjellet.

Er det nokon som har kome seg velberga over Hemsedalsfjellet og til Sogndal med ein Leaf? Skal til Hafslo i sommar og skulle gjerne teke med Leafen frå austlandet. Men siste ladepunkt er som kjent Kiwi på Hemsedal. Vil det hjelpe å halde traktorfart i oppoverbakkane?

Charlzhen

Er også intressert i om noen har tatt turen? Driver å forsker på om det lar seg gjøre å kjøre Østfold - Sogn med elbil (ikke tesla altså). Det ser ut til at lengste strekket blir Gol/Hemsedal og ned til Lærdal. Hvor mye strøm går det med opp fra Hemsedal?

THE

Sitat fra: joa på onsdag 29. april 2015, klokken 06:49

Er det nokon som har kome seg velberga over Hemsedalsfjellet og til Sogndal med ein Leaf? Skal til Hafslo i sommar og skulle gjerne teke med Leafen frå austlandet. Men siste ladepunkt er som kjent Kiwi på Hemsedal. Vil det hjelpe å halde traktorfart i oppoverbakkane?

Tror det skal gå bra med Leaf på sommeren fra Ulsåk (Hemsedal) til Sogndal. Det er 117 km, og du har ikke så voldsomt stigning opp til Hemsedalsfjellet (ca 500 høydemeter). Ned til Lærdal er det veldig lett vei, så der trenger du ikke bruke mye energi. Fra Mannheller fergekai opp til Kaupanger er det litt stigning, men hvis du legger deg etter fergekøen kan du kjøre så forsiktig du vil uten å hindre andre. Hvis det er helt krise er det mulighet for saktelading på Elkjøp på Kaupanger. Hvis du ikke planlegger overnatting på Hemsedal, så må du være klar over at laderen på Kiwi kun er semihurtig AC (22 kW?). Det er ingen DC hurtiglader der, i alle fall i følge hurtigladekartet. Leaf kan vel maks lade med 6,6 kW fra AC (hvis du har 6,6 kW lader i bilen).

Hvis du skal tilbake samme vei, så kan det kanskje bli vanskelig å komme fra Sogndal til Hemsedal på grunn av total stigning fra havnivå opp til Hemsedal (ca 600 moh).  Jeg kjører ikke Leaf selv, så der kan nok de som kjenner bedre til bilen svare bedre. Hvis du kan komme deg opp på fjellet, så er det veldig lett veg ned til Hemsedal ca 75 km fra Kaupanger til høyeste punkt på Hemsedalsfjellet (1137moh). De siste 30 km ned til Hemsedal vil du uansett regenerere en del energi.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA