Status på Transnovastøtte til hurtigladere gitt august 2014

Startet av emil, tir 14. apr 2015, kl. 10:57

« forrige - neste »

Leon

Sokna: Ringeriks-Kraft Nærvarme AS, Hallingdalsveien 25
Operativ mars 2015. 2xCHAdeMO, 2xCombo + 2x43kW AC

Sammen med Kiwi-lader rett på andre siden av veien, gjør dette Sokna til en svært så aktraktiv ladeplass, med tredobbel dekning på både CHAdeMO, Combo og AC. :D
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Panduck på ons 15. apr 2015, kl. 17:59
Hadde Ishavsveien hatt ladere langs stort sett alle hovedveier og andre strategiske punkter, skulle jeg gjerne betalt "årsavgiften" deres. Men gitt dekningen de har, blir det helt uinteressant.

Hadde man hatt noen form for roaming mellom operatører hadde jeg nok uten større problemer betalt ~500kr pr måned. Men på en gjennomsnittlig måned i dag legger jeg igjen en 100-lapp hos GrønnKontakt, et par hundrelapper hos Fortum og kanskje en hundrelapp hos annen operatør. Da kan jeg lade der jeg får mest effekt tilpasset ladenivå eventuellt underholdning mens jeg lader i steden for å måtte lade der "min" operatør har lader siden jeg allerede har betalt.

Men for E6 i retning Trondheim er det dumt at man kommer seg til Dombås for noen få kroner i hurtiglading ,men skal man de siste milene blir det veldig dyrt. Fra Kiwi Otta til Statoil Leinstrand (eller motsatt) er det ca 23 mil og en del høydemeter til toppen.

Det er Kiwi på både Dombås, Oppdal og Støren og hvis disse får hurtigladere tror jeg Ishavsveien kan pakke sammen.

Jeg har lyst til å ta Leafen til Trondheim i August, men sånn det ser ut nå blir det fossilbil eller tog.

Gordon Retriever

Sitat fra: THE på tir 14. apr 2015, kl. 12:21
Det kommer 2 DC punkt (Chademo + CCS) + 22kW AC på 5 av plassene. Et av stedene har de trøbbel med kapasitet på nettet, så det blir det ikke AC punkt. Jeg fikk ikke vite hvilken ladestasjon som ikke får AC, men basert på kjennskap til stedene de skal monteres vil jeg tippe at det er enten Hjerkinn eller Bjorli som kun får DC-ladepunkt. I hurtigladekartet står det fremdeles at alle stedene skal få AC-punkt.

Hvor mye mer strøm krever et AC-punkt enn en Chademo-/Combo-lader?

Ishavsveien var tidlig ute med reservasjoner om at laderen på Bjorli var avhengig av at støtten fra Transnova var stor nok. Likevel, det har vært en betydelig utbygging i Bjorli-området i det siste tiåret, så jeg er redd for at det kan være Hjerkinn som ikke får en fullstendig utbygging.

Med Ishavsveiens prismodell gruer jeg fortsatt for å kjøre elektrisk fra Otta til Berkåk.

pagal

Sitat fra: emil på ons 15. apr 2015, kl. 23:33
Sitat fra: Panduck på ons 15. apr 2015, kl. 17:59
Hadde Ishavsveien hatt ladere langs stort sett alle hovedveier og andre strategiske punkter, skulle jeg gjerne betalt "årsavgiften" deres. Men gitt dekningen de har, blir det helt uinteressant.

Hadde man hatt noen form for roaming mellom operatører hadde jeg nok uten større problemer betalt ~500kr pr måned. Men på en gjennomsnittlig måned i dag legger jeg igjen en 100-lapp hos GrønnKontakt, et par hundrelapper hos Fortum og kanskje en hundrelapp hos annen operatør. Da kan jeg lade der jeg får mest effekt tilpasset ladenivå eventuellt underholdning mens jeg lader i steden for å måtte lade der "min" operatør har lader siden jeg allerede har betalt.

Men for E6 i retning Trondheim er det dumt at man kommer seg til Dombås for noen få kroner i hurtiglading ,men skal man de siste milene blir det veldig dyrt. Fra Kiwi Otta til Statoil Leinstrand (eller motsatt) er det ca 23 mil og en del høydemeter til toppen.

Det er Kiwi på både Dombås, Oppdal og Støren og hvis disse får hurtigladere tror jeg Ishavsveien kan pakke sammen.

Jeg har lyst til å ta Leafen til Trondheim i August, men sånn det ser ut nå blir det fossilbil eller tog.

Ishasveien, Lyse og EV Power er samarbeidspartnere.
Med et abonnemang hos Lyse til 199,-  kan du lade ubegrenset kWt 15 ganger pr mnd. hos alle tre.
Mitt RFID kort er autorisert for bruk hos Lyse og Ishavsveien. EV Power har jeg ikke hatt behov for
Early CHAdeMO adapter Jæren

Panduck

Sitat fra: pagal på ons 15. apr 2015, kl. 23:59
Ishasveien, Lyse og EV Power er samarbeidspartnere.
Med et abonnemang hos Lyse til 199,-  kan du lade ubegrenset kWt 15 ganger pr mnd. hos alle tre.
Mitt RFID kort er autorisert for bruk hos Lyse og Ishavsveien. EV Power har jeg ikke hat behov for

Om GK hadde vært en del av det samarbeidet, ville jeg kanskje slått til, men ishavsveien har kun ett par ladere som kan være interessant for meg, og EV / Lyse blir sånn kanskje "en gang i året" opplegg. Og når fortum har dekt et stort område med "2.50 pr minutt" ladere, blir det uansett veldig lite lading til over 200kr pr mnd.

THE

I en annen tråd er det avkreftet fra Lyse at dere abonnement kan brukes på Ishavsveien sine ladestasjoner. Ishavsveien sitt abonnement på 3750,- kroner pr år kan derimot benyttes på Lyse og EV Power sine ladestasjoner.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20801.msg350031.html#msg350031
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pagal

OK. Har RFID fra Ishavsveien gikk utfra at  samarbeidet virket begge veier. Beklager å kommet i skade for å ha lagt ut  informasjon basert på antagelse og ikke dokumenterte fakta.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Statoil Norge

Kan bekrefte at alle unntatt to av de laderne vi fikk støtte til er operative. Alle ladere er trioladere med Chademo, CCS og 43 kwh AC:

Statoilstasjoner med operative ladere per 16. april
1. Statoil Økern
2. Statoil Minnesund
3. Statoil Sekkelsten
4. Statoil Korgen
5. Statoil Fauske
6. Statoil Evenes
7. Statoil Breivika
8. Statoil Klett
9. Statoil Haukås
10. Statoil Forus
11. Statoil Telemarksporten
12. Statoil Grelland
13. Statoil Fornebu

Laderen som skal til Statoil Mjøsstranda er ennå ikke etablert pga manglende byggetillatelse fra kommunen.
Laderen som skal til  Statoil Ølensvåg planlegges installert i mai. Her venter vi på tilstrekkelig strømforsyning.

Statoil Sørkedalsveien er lagt ned, og hurtigladeren som stod der ble demontert før påske. Denne vil bli flyttet til Statoil Sandvika.

Velkommen med elbil til Statoil.

/Anders

Panduck

Sitat fra: nime01 på tor 16. apr 2015, kl. 21:57
Bra at ladere på nedlagte stasjoner flyttes til andre lokasjoner.. men... Sandvika? Det er jo relativt tett med hurtigladere i det området allerede, så den hadde antakelig gjort større nytte for seg langs en strekning som det ikke er tilfredsstillende dekning på. Hva med f.eks Statoil Seljord eller Vinje, slik at man hadde fått åpnet opp mer i øst-vest korridoren E134?

Dette er en semihurtiglader, jeg tror Sandvika er et bedre sted for den, enn et sted det virkelig trengs ett par 50kW ladere.

emil

Sitat fra: Statoil Norge på tor 16. apr 2015, kl. 21:41
Kan bekrefte at alle unntatt to av de laderne vi fikk støtte til er operative. Alle ladere er trioladere med Chademo, CCS og 43 kwh AC:

Statoilstasjoner med operative ladere per 16. april
1. Statoil Økern
2. Statoil Minnesund
3. Statoil Sekkelsten
4. Statoil Korgen
5. Statoil Fauske
6. Statoil Evenes
7. Statoil Breivika
8. Statoil Klett
9. Statoil Haukås
10. Statoil Forus
11. Statoil Telemarksporten
12. Statoil Grelland
13. Statoil Fornebu

Laderen som skal til Statoil Mjøsstranda er ennå ikke etablert pga manglende byggetillatelse fra kommunen.
Laderen som skal til  Statoil Ølensvåg planlegges installert i mai. Her venter vi på tilstrekkelig strømforsyning.

Statoil Sørkedalsveien er lagt ned, og hurtigladeren som stod der ble demontert før påske. Denne vil bli flyttet til Statoil Sandvika.

/Anders

Vil Majorstua-laderen i Sandvika fortsatt bare være semihurtig til fullpris?

For mange av oss vil flere av stasjonene i listen over falle inn under det vi forstår som "korridorer". Hvor har det blitt av alle disse doble korridor-laderene?

Panduck

Sitat fra: Statoil Norge på tor 16. apr 2015, kl. 21:41

Jeg synes det er flott at Statoil satser på hurtigladere, og det kommer til å gi et fortrinn når Esso og Shell finner ut at dette faktisk er viktig, selv om dere står i fare for å bli forbikjørt av Kiwi. Dobbeltlader på Økern er flott for å "toppe tanken", slik at man får kjørt hjem etter en Oslotur, og Minnesund dersom batteriet mitt er for tomt på en retur-reise fra Lillehamer / Hamar. Men det bør være ett par ladere. En enslig lader i Telemarksporten holder ikke. Da kjører folk til Lasses isteden...

Men, jeg er uansett en "stort sett" fornøyd kunde av Statoil. Å betale for 15/30 min er ikke alltid optimalt, men  det er langt bedre enn å betale 100kr, uansett hva man trenger. Men jeg forstår virkelig ikke tanken bak minuttprisingen til statoil. De første minuttene dyre, og så billigere? Det blir nok inn å stå i "pølsekø" inntil vidre.

Så, noe kunne gjort bedre, men dere GJØR iallefall noe, og det betyr mye.

emil

Vil ellers bare si at det er flott at både Statoil og GrønnKontakt er her og kommer med oppdateringer. Fortum har også vært aktive på forumet i perioder.

Statoil Norge

Laderen som stod i Sørkedalsveien er en fullverdig hurtiglader, men den ble nedskalert til 22 kwh fordi det var det vi hadde av strøm tilgjengelig på stasjonen. Når den flyttes til Sandvika er ambisjonen at den skal levere 50 kwh.

Sandvika er valgt fordi det er den stasjonen som ligger nærmes Sørkedalsveien, og hvor det er praktisk mulig å etablere laderen. På Smestad er det ikke nok strøm, og på Skøyen er det ikke plass.

Når det gjelder nye ladere på flere Statoilstasjoner så er det noe vi hele tiden vurderer, men det forutsetter støtte fra Enova.

/Anders

emil

Sitat fra: Statoil Norge på tor 16. apr 2015, kl. 22:22
Laderen som stod i Sørkedalsveien er en fullverdig hurtiglader, men den ble nedskalert til 22 kwh fordi det var det vi hadde av strøm tilgjengelig på stasjonen. Når den flyttes til Sandvika er ambisjonen at den skal levere 50 kwh.

:)

Sitat
Sandvika er valgt fordi det er den stasjonen som ligger nærmes Sørkedalsveien, og hvor det er praktisk mulig å etablere laderen. På Smestad er det ikke nok strøm, og på Skøyen er det ikke plass.

Sandvika er jo godt dekket allerede, men Sandvika er jo egentlig ikke mye mer enn et stort veikryss som uansett har behov for god dekning og redundans i hurtigladere.

For en som normalt sett har et opphold mellom Skøyen og Smestad på Oslo-turene ville en av disse plassene vært veldig kjekke å få lader på hvis man skal fort videre etter å ha lempet bagasjen ut av bilen. Til nå har vi stoppet på Fortum i Sandvika og tatt et påfyll hvis vi skal videre. Hvis vi ikke skal videre med en gang har vi saktelading over natta.

goggo

Sitat fra: emil på ons 15. apr 2015, kl. 23:33

Jeg forstår ikke hvorfor Ishavsveien har så enormt stor makt som de har, slik at de får lov til å hindre effektiv bruk av elbiler i Norge på viktige hovedveier i flere år...

Bortsett fra Grønn Kontakt som har overtatt støtten for Brokelandsheia, så ser det ikke ut som om tilsvarende skjer på de andre lokasjonene hvor Ishavsveien har overskredet tidsfristene sine.  Det ser  for meg ut som om at de andre operatørene av en eller annen grunn IKKE ber om å få overta tilsagnet som ble gitt til Ishavsveien for de andre lokasjonene.

Og som Emil er inne på; Fortum/KIWI/Nissan ser jo ut til å holde seg borte fra Ishavsveien lokasjonene også, av en eller annen merkelig grunn.

Nå har jo eieren av Ishavsveien AS (Ja, det er faktisk EN person, se linkene nedenfor...) sterk tilknytning til - og stor respekt hos miljøbevegelsen i Norge, men dette kan da umulig ha større betydning enn at mange miljøbevisst elbilister skal få brukt bilene sine mere???

http://www.purehelp.no/company/details/ishavsveienas/912460681
http://www.purehelp.no/company/details/diomedesas/970977538

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA