Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Neste tilgjengelige batteristørrelse

Startet av MrBacardi, tirsdag 07. april 2015, klokken 09:02

« forrige - neste »

MrBacardi

Det spekuleres på forum rundt omkring om at Tesla kanskje kan være i stand til å levere en større batteripakke til Model S+X rundt 2017.

85 kWt-pakken ble lansert i 2012, så i 2017 er det 5 år med teknologisk utvikling siden den lanseringen.

Hvor stor tror dere batteripakken blir neste gang en ny kapasitet lanseres en gang i framtiden?
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

dosmont

Elon har sagt at det ikke er noe vits i større batteripakker.
Heller flere superlader, er hans syn på det :)
Det eneste kanskje på X med hengerfeste, men tviler på om det er snakk om 100KW + pakker.
Men med kanskje flere biler i produksjonslinjen.
Større biler enn x firma/transport, så trengs det helt klart mere, men da er vi langt over skalaen på poolen her ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Blir sikkert tresifret, for det er litt sving over det. Men helt enig i at batteristørrelsen ikke trenger bli særlig større.
Jeg kan telle på en hånd antall ganger jeg trenger hurtiglade, og betalingsviljen for større batteri er liten.
Men jeg kunne tenke meg å beholde omtrent samme rekkevidde som jeg har i dag. Dvs om jeg kjøper X`en kunne jeg faktisk tenkt meg et litt større batteri slik at jeg får samme rekkevidde på motorvei.

Mulig X er pushet litt for å sammenfalle med et nytt batteri? Hvem vet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: dosmont på tirsdag 07. april 2015, klokken 10:25
Elon har sagt at det ikke er noe vits i større batteripakker.
Heller flere superlader, er hans syn på det :)

... og på den andre siden har han flere ganger snakket om ett 500 miles batteri, og Tesla holder i disse dager på å lage ett større batteri til Roadsterene.

Det er helt klart at det finnes en grense for hvor store batteriene behøver å være, men spørsmålet er altså om det er akkurat på 85kW eller noe litt større. Andre her har helt klart mer erfaring enn meg på dette, men selv sitter jeg - og tror det også i enda større grad gjelder de som ennå ikke vurderer elbiler seriøst - med en følelse av at dagens batterier fortsatt er litt i minste laget. Ut i fra Elons uttalelser - som sammenfaller med eget syn - tror jeg at den rette balansen (når man ser bort i fra pris på batterier pr. i dag) ligger på rundt 500 miles EPA (~80 mil), så jeg tror at dette er det ultimate målet hans. Dette vil gi en gode marginer både oppe og nede, og fortsatt kunne trygt kjøre fra SC til SC selv under ekstreme forhold - eller i høy hastighet på Autobahnen - uten å behøve å tenke på rekkevidde.

Alle vil så klart ikke føle at de trenger så mye, så det vil helt sikkert fortsette å være minst 2 batterialternativer å velge mellom, selv om jeg nok tror at dagens 60kW alternativ vil falle bort eller økes.
Model S 85D

fonberg

Jeg synes et batteri med samme kapasitet (85 kWt) med lavere vekt ville være mye mer interessant enn økt batterikapasitet. Om man greier å lette totalvekten på batteripakken vil det gi bl.a:


  • økt rekkevidde
  • bedre kjøreegenskaper
  • kortere bremselengde
  • raskere akselerasjon
  • mindre slitasje på understell
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

bromm


Amoss

Model S 85D

dosmont

Sitat fra: fonberg på tirsdag 07. april 2015, klokken 14:15
Jeg synes et batteri med samme kapasitet (85 kWt) med lavere vekt ville være mye mer interessant enn økt batterikapasitet. Om man greier å lette totalvekten på batteripakken vil det gi bl.a:


  • økt rekkevidde
  • bedre kjøreegenskaper
  • kortere bremselengde
  • raskere akselerasjon
  • mindre slitasje på understell
På den andre siden så er de bilene som går på veiene i dag, dimensjonert utifra vekten på batteripakkene i dag, så morgendagens batteri vil da utifra teknologiske fremskritt, få en bedre KWh/Kg ratio.
Så å gå ned litt i vekt og mere KWh, ja takk :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

ksandal

Skal elbil bli en reel arvtaker etter fosil biler. må den kunne kjøre 800-1000km pr lading i toppklassen(BMW 5 serie , premium klassen), og rundt 500km i normalklassen(golf klassen)

Alternativt må en kunne lade bilen på 5 minutter, slik en kan fylle bilen idag på 5 min.

Så elbil er enda "ung" og ikke helt moden, selv om Tesla får oss til og føle oss nær moden for virkelig og overta bilmarkedet.

Ser at om kanskje innen 10 år, får vi ELbil som går 800km og veier 1500kg.... eller jeg håper det :-)  for det vil gjøre fremtidig valg av bil enda enklere for veldig mange. 

Jeg har omvendt 3 kompiser i det siste, så om alle jobber målrettet... kommer fremtiden raskere :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

zbk

Elbilen har så mange andre fordeler at jeg ikke tror man trenger mer en 4-500km vinterrekkevidde før man kan omvende alle som ikke har bestemt seg for at elbil lader for sakte og at det derfor er uaktuelt for dem.

Allerede i dag vil man vel enkelt kunne dra Stavanger - Oslo langs Sørlandet med en Tesla uten veldig mye tid tapt? 60mil gir eksempelvis energibehov på 120kWh om vi regner litt enkelt. Regner man startkapasitet på 70kWh trenger man å lade 50kWh på veien, noe som vel vil ta noe slik som 40min av de 9-10 timene som brukes til å kjøre?

Til og med med bare superlading langs veien vil man bare være litt over 1,5t ladetid. Er ladestedene plassert slik at man kan spise etc. blir ladingen gjort når man uansett tar pause.

Dette absurde behovet for å kjøre 1000km i ett strekk er bare en misforståelse som må avlæres. All fornuft tilsier at et hvilestopp minst hver tredje/fjerde time er lurt uansett og i praksis skjer dette selv om man kjører fossilbil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ksandal

Sitat fra: zbk på onsdag 15. april 2015, klokken 10:54
Dette absurde behovet for å kjøre 1000km i ett strekk er bare en misforståelse som må avlæres. All fornuft tilsier at et hvilestopp minst hver tredje/fjerde time er lurt uansett og i praksis skjer dette selv om man kjører fossilbil.

Nja.. det er nå ikke bare det og kunne kjøre 1000km i et... det skjer neppe mer en en til 2 ganger i året og må sees på som en bonus mulighet..
Men det og kunne reise til hytte eller fjellet, fiske turer, andre turer til steder der jeg kanskje IKKE kan lade.. og likevel kunne komme meg hjem eller til en lader om søndagen på vei hjem... uten problemer.  DA er elbilen komplett :-) og moden :-) 
Tusenvis drar til hytter og andre steder, der en gjerne ikke har bilen 3 meter fra stikkontakten... 100-300 meter skjøteleding er upraktisk?
Kunne dra på bilferie og overnatte uten og få panikk, om en ikke finner en stikkontakt er jo også et ønske.

Klart at elbil kan erstatte 60% av folkets behov idag... om en absolutt vil og kan tilpasse seg... men målet må jo være 100%. ingen ting under 100% er godt nok på lang sikt :-)  og det må kunne skje uten sponsing eller fritak av avgifter på litt sikt.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

zbk

Et enkelt alternativ til økt rekkevidden er jo at det bygges ut tilstrekkelig med destinasjonslading. Eksempelvis er 22kW AC glimrende egnet til slike formål. Så etter min mening er mangelen på lade-infrastruktur et viktigere problem enn dagens mulighet til rekkevidde. Har man ikke strøm tilgjengelig kan en batteripakke og solcelle/vindmølle/minivannkraftverk gjøre nytten også off-grid.

Kommer man til et punkt der det "bare" er elbiler på veiene vil nødvendigvis tettheten av ladere måtte følge etter. Tesla sitt konsept med superladernettverk er så suverent at andre produsenter kommer til å tvinges til å etablere tilsvarende eller å kjøpe seg inn hos Tesla. Sammen med destinasjonslading "overalt" er det ikke mange prosentene som MÅ ha fossilbil.

Når i tillegg kortrekkeviddebilene får rekkevidde ca. som en S60 og "high end"-bilene kjører 500km selv på dårlig vinterføre er man over kritisk masse. Litt justering av reisevaner vil man nok måtte finne seg i, men ingen overganger er helt smertefrie. Jeg tror man ser seg for blind på situasjonen i dag og glemmer å ta inn over seg at utviklingen gir helt andre muligheter (og batteripriser) om få år.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ksandal

Jeg er uanset glad for mitt valg av s85D som gir meg mye frihet med rekkevidde som ville vært umulig med noen andre elbiler idag.
Kjenner jeg må planelgge litt for og få enkelte dager til og gå opp... så 100kw hadde kanskje vært nok.
Men helt klart som det nevnes.. kommer det lading like tett som bensinstasjoner er idag. er jo det problemet løst.
Og kan jeg plugge i på handlesenter, eller det kommer induktive plater el. så en kan lade uten og plugge i. så blir det jo fantastisk. 
Tror mye vil forandre seg de neste 5-10 årene.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Mariush

Jeg både tror og håper på et 100Kw alternativ i løpet av kort tid.
Men det som virkelig ville vært spikeren i kista for fossilbilene hadde vært en e-gold med 85Kw.

Bytter bil når Model 3 kommer med 85Kw :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA