Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot

Startet av P85D+, mandag 06. april 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

P85D+

Starter tråd på dette området

Pr i dag fungerer kun adaptiv cruise
Lane varsel er en ubetydelig vibrasjoner i rattet
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?
Nød brems - virker ikke?

Erfaringer? Også sett i relasjon til hva BMW , Volvo og Mercedes leverer.

P85D og 85D

Thor2014

Sitat fra: P85D+ på mandag 06. april 2015, klokken 23:01
Starter tråd på dette området

Pr i dag fungerer kun adaptiv cruise
Lane varsel er en ubetydelig vibrasjoner i rattet
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?
Nød brems - virker ikke?

Erfaringer? Også sett i relasjon til hva BMW , Volvo og Mercedes leverer.
Nødbrems virker (6.2)

P85D+

P85D og 85D

skywalker

Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

P85D+

Har du prøvd?
Når du kjører manuelt - ikke cruise på
P85D og 85D

Omnilord

#5
Sitat fra: P85D+ på mandag 06. april 2015, klokken 23:01
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?

Jeg har opplevd at kollisjonsvarsel fungerer uten at cruise er aktivert så disse to tingene er ikke avhengige av hverandre.

Burde vel tilsi at det ikke skulle være noen grunn for at nødbrems ikke skulle virke uten cruise.
X Sig reservert

mr_Utopia

Sitat fra: skywalker på mandag 06. april 2015, klokken 23:25
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).

Dette diskuteres også her.
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/automatic-emergency-brakingim-confused-help-me-out

Fra Tesla 6.2 release notes:
"Automatic emergency braking - a new collision avoidance assist feature - is designed to automatically engage the brakes to reduce the impact of an unavoidable frontal collision. " (Min utheving).

Et par ting jeg reagerer på,  "raising red flags for me":
- unavoidable frontal collision. Her hadde jeg regnet med at Tesla sitt system vil kunne matche Volvo og VW. Og dermed kunne stoppe før det er unavoidable. Kan indikere at det ikke er en skikkelig Autobrake, men bare reduserer smellen litt.
- ...is designed to... Dette er en big red flashing sign for meg. Ordlyden brukes når man ikke er sikker på at systemet virker, men at man har Designet det for å virke slik og slik... Man sier ikke noe feil, selv om det ikke virker. Og lover heller ikke noe.

Ser at jeg ble skeeeptisk her. Veldig fint om noen kan poste mer info om autobrake funksjon. Det er en fantastisk funksjon på min VW som jeg har hatt stor nytte av. Tesla må opp på høyde med det før jeg bytter. Er ikke så lett å teste dette på Tesla Model S prøvekjøring...

Theotokos

Skepsis er nok alltid sunt til automatiske systemer :) Som feks Volvo fikk erfare når de skulle demonstrere dette for noen år siden....https://www.youtube.com/watch?v=0eChAKm1t3U

sigurdi

Husk amerikansk selskap, må skrive slik at de har ryggen klar ellers er de saksøkt i hue og ræva for å si det slik.
Står nok lignende ordlyd på både MB, Volvo og andre leverandører i USA.
Står det mer direkte blir de saksøkt om noen klarer å krasje bilen og er jo ikke noe problem å komme opp i situasjoner det all verdens elektronik ikke kan hindre en kollisjon, så lenge mennesker sitter bak rattet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

P85D+

Setter pris på om denne tråden kan bli konkret! Dvs. få frem fakta, egen opplevelse som en del av bekreftelse.

I utgangspunktet MÅ man da faktisk eie/kjøre Tesla!! Ikke komme med spekulasjoner uten å være kvalifisert til å mene/synse!

Samtidig er det konstruktivt bidrag at de som har erfaring med andre bilmerker gir innspill.
P85D og 85D

snappy

Lane departure warning funker da nokså likt som på BMW , rister merkbart i rattet men ikke nok til å vekke noen som sover...
Jeg kan ikke ha det på på landevei/bytrafikk uten at det er irriterende. Funkert greit på motorvei + god tofelts.

Nødbrems ikke testet, heller ikke på vår e-UP ( 10000 km i Oslo trafikk ). Sikkert for defensiv kjørestil.
2014 e-UP
2015 85D

Tor med Leifen

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:34
Sitat fra: skywalker på mandag 06. april 2015, klokken 23:25
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).

Dette diskuteres også her.
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/automatic-emergency-brakingim-confused-help-me-out

Fra Tesla 6.2 release notes:
"Automatic emergency braking - a new collision avoidance assist feature - is designed to automatically engage the brakes to reduce the impact of an unavoidable frontal collision. " (Min utheving).

Et par ting jeg reagerer på,  "raising red flags for me":
- unavoidable frontal collision. Her hadde jeg regnet med at Tesla sitt system vil kunne matche Volvo og VW. Og dermed kunne stoppe før det er unavoidable. Kan indikere at det ikke er en skikkelig Autobrake, men bare reduserer smellen litt.
- ...is designed to... Dette er en big red flashing sign for meg. Ordlyden brukes når man ikke er sikker på at systemet virker, men at man har Designet det for å virke slik og slik... Man sier ikke noe feil, selv om det ikke virker. Og lover heller ikke noe.

Ser at jeg ble skeeeptisk her. Veldig fint om noen kan poste mer info om autobrake funksjon. Det er en fantastisk funksjon på min VW som jeg har hatt stor nytte av. Tesla må opp på høyde med det før jeg bytter. Er ikke så lett å teste dette på Tesla Model S prøvekjøring...
Hvordan fungerte dette på VW, bremset den automatisk hvis du kjørte rett mot en vegg, for eksempel? Hvis denne bremsefunksjonen er det "siste" bilen gjør før det smeller, kan vi vel prøve å simulere en kollisjon med presenning eller lignende, noe som fremstår som massivt for radaren?

P85D+


Hadde forventet en mer åpenbar kollisjonvarsling tidligere. Spesielt sett i lys av at man kan velge "tidlig varsling"
Nesten lyst til å prøve m. 2 biler på veien der første bil ligger stabil hastighet og bil bak ligger x ant. Km. Høyere fart?

Noen som har testet?

(Dette tendenserer til å ble en konstruktiv tråd som er On topic
P85D og 85D

Celter

"Lane departure warning" fungerer dårlig på vanlig vei. Er det noen som vet hvordan den leser filene? Jeg fikk vibrasjon i rattet når jeg nærmet meg midten av veien, selv om det ikke var verken gul- eller hvitmalt stripe. Det var imidlertid et skille i asfalten som muligens kan ha gitt utslag?
Ellers synes jeg TACC fungerer perfekt, veldig nyttig med "accelerate when overtake", bare husk at retningsviseren må helt over. Det fungerer ikke med "halvblink". 
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Dag A.

Sitat fra: Celter på tirsdag 07. april 2015, klokken 08:29
"Lane departure warning" fungerer dårlig på vanlig vei. Er det noen som vet hvordan den leser filene? Jeg fikk vibrasjon i rattet når jeg nærmet meg midten av veien, selv om det ikke var verken gul- eller hvitmalt stripe. Det var imidlertid et skille i asfalten som muligens kan ha gitt utslag?
Ellers synes jeg TACC fungerer perfekt, veldig nyttig med "accelerate when overtake", bare husk at retningsviseren må helt over. Det fungerer ikke med "halvblink".

Takk for tipset om halvblink, for denne irriterte meg ihjel på motorveien i Danmark.
Forventet at bilen skulle akselerere, så stoppet den heller opp  :(

Ellers så er erfaringen min helt lik din når det gjelder at "andre striper" i veibanen kan gi utslag på lane departure og absolutt noe som de kunne fikset på.
Det er ikke alle veier som ser ut som Interstate 880 som passerer Tesla fabrikken i Fremont  :o
Iallefall ikke i Norge

Kjører jeg på noe smalere (litt mer slitte) veier så slår jeg gjerne av hele greia for da vibrerer det konstant i rattet.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA