Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektronikkspørsmål - spenning og strøm

Startet av Anterialis, mandag 06. april 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

Anterialis

Hei,
dersom dette er feil forum, vennligst si ifra! Henvisning gjerne til artikler/læringsnettsteder :)

Iom. at jeg har kjøpt meg eBil har interessen for elektronikk meldt seg forsiktig. Jeg kan svært lite om dette, kun det lille jeg husker fra VGS.

1) dersom man har en DC circuit med et feks 1,5 V batteri og en elektrisk motor. Hva bestemmer strømmen? Dersom man vet motstanden i circuiten/nettet, kan man kanskje regne seg frem til gitt strøm (V=R*I). Men jeg trodde det var motoren som "trekker det den vil ha" av strøm?

Hva bestemmer strømmen i nettet? Den som "drar" (feks vannkoker, mobiltelefonlader etc), eller den som dytter (batteri, strømforsyningen/strømnettet). Jeg blander helt sikkert her, men er det et enkelt svar på dette?

Takk for svar :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

K S

Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 12:38
Hei,
dersom dette er feil forum, vennligst si ifra! Henvisning gjerne til artikler/læringsnettsteder :)

Iom. at jeg har kjøpt meg eBil har interessen for elektronikk meldt seg forsiktig. Jeg kan svært lite om dette, kun det lille jeg husker fra VGS.

1) dersom man har en DC circuit med et feks 1,5 V batteri og en elektrisk motor. Hva bestemmer strømmen? Dersom man vet motstanden i circuiten/nettet, kan man kanskje regne seg frem til gitt strøm (V=R*I). Men jeg trodde det var motoren som "trekker det den vil ha" av strøm?

Hva bestemmer strømmen i nettet? Den som "drar" (feks vannkoker, mobiltelefonlader etc), eller den som dytter (batteri, strømforsyningen/strømnettet). Jeg blander helt sikkert her, men er det et enkelt svar på dette?

Takk for svar :)

Ohms Lov: U = I x R alternativ I = U/R

Spenningen U er fast, belastningen bestemmer strømmen.

Anterialis

Så om jeg i hjemmet har koblet feks 1 laptopp i en stikkontakt, når jeg tilkobler laptop nr 2på samme kurs så vil laptopp nr 1 få halve strømmen og lades opp med halv fart?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

K S

Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 18:35
Så om jeg i hjemmet har koblet feks 1 laptopp i en stikkontakt, når jeg tilkobler laptop nr 2på samme kurs så vil laptopp nr 1 få halve strømmen og lades opp med halv fart?

Nei....tror du må ta frem bøkene fra VGS :-)

Spenningen er fast, i dette tilfellet fra nettet på 230 Volt, alt du kobler til får 230 Volt, helt til sikringen på 10-16 Ampere ryker.

Anterialis

#4
Hehe du har helt rett, jeg hadde hatt veldig godt av å finne frem de bøkene!

Ja selvsagt er spenningen fast, og motstanden i kretsen varierer med enhetene tilkoblet bla. Men jeg mente strømmen i ampere.. Hva bestemmer hvor mye ampere det går i kretsen? Går det alltid feks 16 A i kretsen eller bestemmer enhetene i kretsen dette? Altså de tar så mye strøm de vil/trenger?

Det er dette jeg ikke helt forstår. Altså om spenning og motstand er fast (feks ved 2 laptopper tilkoblet kretsen), hvordan kan da strømmen (A) variere om U=RI...

Slik jeg tenker: spenning (U) er fast. Dersom man tilkobler en ekstra laptopp (nå 2 laptopper) går vel motstanden opp. Jf. U=RI må jo da strømmen reduseres?? Men strømmen bør vel økes dersom en ekstra laptop tilkobles :/
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

elektrolux

Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 12:38
1) dersom man har en DC circuit med et feks 1,5 V batteri og en elektrisk motor. Hva bestemmer strømmen?

Her gjelder IKKE ohms lov. En DC motor vil superraskt spinne opp i et turtall tilsvarende tilført spenning. Der vil den spinne omtrent uten strømtrekk grunnet noe som heter motspenning. Den vil nemlig produsere sin egen spenning når den sviver, og denne spenningen er like under tilført spenning så lenge motoren er uten belastning. Belastes motoren synker turtallet og motspenningen, og strømtrekket går opp. Holdes motoren i ro gjelder Ohms lov med viklingens ohmske motstand som eneste strømbegrensning.

Ellers vil 2 laptop ladere trekke dobbelt så mye strøm som en. Kobler du til 100 laptop ladere på 1A hver trekker disse 100A og vil ta sikringen om denne er mindre enn 100A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 19:04
Slik jeg tenker: spenning (U) er fast. Dersom man tilkobler en ekstra laptopp (nå 2 laptopper) går vel motstanden opp. Jf. U=RI må jo da strømmen reduseres?? Men strømmen bør vel økes dersom en ekstra laptop tilkobles :/

Nei, alle lastene på en kurs kobles i parallell. Flere forbrukere i parallell betyr at motstanden synker, noe som ogjen gir høyere strømføring i kretsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anterialis

BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 19:51
Sitat fra: Anterialis på mandag 06. april 2015, klokken 12:38
1) dersom man har en DC circuit med et feks 1,5 V batteri og en elektrisk motor. Hva bestemmer strømmen?

Her gjelder IKKE ohms lov. En DC motor vil superraskt spinne opp i et turtall tilsvarende tilført spenning. Der vil den spinne omtrent uten strømtrekk grunnet noe som heter motspenning. Den vil nemlig produsere sin egen spenning når den sviver, og denne spenningen er like under tilført spenning så lenge motoren er uten belastning. Belastes motoren synker turtallet og motspenningen, og strømtrekket går opp. Holdes motoren i ro gjelder Ohms lov med viklingens ohmske motstand som eneste strømbegrensning.

Ellers vil 2 laptop ladere trekke dobbelt så mye strøm som en. Kobler du til 100 laptop ladere på 1A hver trekker disse 100A og vil ta sikringen om denne er mindre enn 100A
Meget bra forklart, men Ohms lov gjelder!
Men det er ikke alle motstander som er ohmskemotstander, det gjelder forsåvidt både ladere i laptopper, ladere i elbil, motorer, lyspærer, lysdioder og mye annet.

Derfor er Ohms lov ikke ikke alltig det enkleste å benytte for å forklare fenomener. Men for et statisk forhold hvor en måler strøm å spenning kan en bruke Ohms lov til å regne ut en ekvivalent motstand.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA