Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder alle elbilfordelene til 2017

Startet av hgs, mandag 30. mars 2015, klokken 08:22

« forrige - neste »

hgs

http://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

Meeeget bra - hvis man kan stole på dette da? Momsfritak forsvinner før kollektivfeltet...?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Powerflux

Sitat fra: hgs på mandag 30. mars 2015, klokken 08:22hvis man kan stole på dette da? Momsfritak forsvinner før kollektivfeltet...?
Ja det stusset jeg på også!!

Dette utsagnet fra FrP bør jo forplikte ganske kraftig!!
"
Limi sier regjeringen ikke ser på tidspunktet for når elbilsalget når 50.000, slik Stortingets klimaforlik forutsatte. Allerede i løpet av første halvår i år, er 50.000 solgte elbiler innen rekkevidde.
– Det er 2017 som gjelder. Det står tydelig i regjeringsplattformen, sier Limi.
"
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

arthur

Det forplikter FrP, trolig også regjeringen (hvis det er klarert der før uttalelsen!), men det er vel fortsatt slik at flertallet på Stortinget sitter med litt makt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: hgs på mandag 30. mars 2015, klokken 08:22
http://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

Meeeget bra - hvis man kan stole på dette da? Momsfritak forsvinner før kollektivfeltet...?

Ja, tror nesten man kan stole på dette. Selv om FrP har gått langt i å antyde noe annet tidligere, men nå sitter jo partiene - inklusive støttepartiene - "på bakrommet" for å diskutere nettopp (bl.a.) bilavgiftene frem til revidert, og har tydeligvis fått kniven på strupen. Så nå kan FrP "huske" på hva de har lovet i regjeringsplattformen, og si at "de aldri hadde ment å innføre dette før 2017" :p

Når det gjelder kollektivfelt så er åpningen for "lokale tilpassinger" allerede på plass, så regjeringen behøver ikke endre noe her.

Den eneste fordelen jeg er tvil om de kan beholde blir da fergene. Men vi vil kanskje se flere riksveier bli omdefinert som fylkesveier?  Fergefritaket gjelder som kjent kun for de fergene som fungerer som riksveier.
Model S 85D

duracell

Sitat fra: Amoss på mandag 30. mars 2015, klokken 09:32
Sitat fra: hgs på mandag 30. mars 2015, klokken 08:22
http://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

Meeeget bra - hvis man kan stole på dette da? Momsfritak forsvinner før kollektivfeltet...?

Ja, tror nesten man kan stole på dette. Selv om FrP har gått langt i å antyde noe annet tidligere, men nå sitter jo partiene - inklusive støttepartiene - "på bakrommet" for å diskutere nettopp (bl.a.) bilavgiftene frem til revidert, og har tydeligvis fått kniven på strupen. Så nå kan FrP "huske" på hva de har lovet i regjeringsplattformen, og si at "de aldri hadde ment å innføre dette før 2017" :p

Når det gjelder kollektivfelt så er åpningen for "lokale tilpassinger" allerede på plass, så regjeringen behøver ikke endre noe her.

Den eneste fordelen jeg er tvil om de kan beholde blir da fergene. Men vi vil kanskje se flere riksveier bli omdefinert som fylkesveier?  Fergefritaket gjelder som kjent kun for de fergene som fungerer som riksveier.

Jeg tror også dette er rimelig trygt å kunne forvente. Det skjer ingenting med avgiftene før 2017.
En lokalt styrt regulering/begrensning av kollektivfeltene er det første som kommer tror jeg. Bakgrunnen for at jeg ikke tror noe særlig på dette 50k elbiler-målet er at på begge sider av det politiske spekteret har vi (fosilbil hatende) partier, SV og Venstre. Venstre ser gjerne for seg at dette skal vare til 2030 mtp klimamål, mens SV okker seg grønn over dårlige meningsmålinger og vil gjøre ALT for å vinne tilbake miljøforkjemperrollen. De kommer til å påvirke AP med "stakkars barn med astma som ikke kan gå ut pga NoX" osv, så der er vi safe.

Fergene tror jeg faktisk forsvinner i 2017. Det har vært en større diskusjon her vestpå hvor fergeselskapene taper millioner på el-biler. Dette kan også fjernes da dette går utover næringslivet, som er hellig for H, V og FrP.
Bompenger blir nok værende helt til slutt, da dette er kanskje det mest forlokkende tiltaket for lokalpolitikere som kjemper for færre biler i sentrum og mindre svevestøv og dritt i byluften. Miljø er hipt og å fjerne insentiver og fordeler og gå tilbake til diesel er på nåværende tidspunkt politisk selvmord.
Bensin, og spesielt dieseleiere: Det skal bli mye verre (for dere) før det blir bedre  ;D  :P

Jeg er ikke bekymret for fremtiden, og har med et smil om munnen bestilt en Kia Soul Titanium som jeg får til høsten  8)

Tønsberg

Sitat fra: duracell på mandag 30. mars 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Amoss på mandag 30. mars 2015, klokken 09:32
Sitat fra: hgs på mandag 30. mars 2015, klokken 08:22
http://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

Meeeget bra - hvis man kan stole på dette da? Momsfritak forsvinner før kollektivfeltet...?

Ja, tror nesten man kan stole på dette. Selv om FrP har gått langt i å antyde noe annet tidligere, men nå sitter jo partiene - inklusive støttepartiene - "på bakrommet" for å diskutere nettopp (bl.a.) bilavgiftene frem til revidert, og har tydeligvis fått kniven på strupen. Så nå kan FrP "huske" på hva de har lovet i regjeringsplattformen, og si at "de aldri hadde ment å innføre dette før 2017" :p

Når det gjelder kollektivfelt så er åpningen for "lokale tilpassinger" allerede på plass, så regjeringen behøver ikke endre noe her.

Den eneste fordelen jeg er tvil om de kan beholde blir da fergene. Men vi vil kanskje se flere riksveier bli omdefinert som fylkesveier?  Fergefritaket gjelder som kjent kun for de fergene som fungerer som riksveier.

Jeg tror også dette er rimelig trygt å kunne forvente. Det skjer ingenting med avgiftene før 2017.
En lokalt styrt regulering/begrensning av kollektivfeltene er det første som kommer tror jeg. Bakgrunnen for at jeg ikke tror noe særlig på dette 50k elbiler-målet er at på begge sider av det politiske spekteret har vi (fosilbil hatende) partier, SV og Venstre. Venstre ser gjerne for seg at dette skal vare til 2030 mtp klimamål, mens SV okker seg grønn over dårlige meningsmålinger og vil gjøre ALT for å vinne tilbake miljøforkjemperrollen. De kommer til å påvirke AP med "stakkars barn med astma som ikke kan gå ut pga NoX" osv, så der er vi safe.

Fergene tror jeg faktisk forsvinner i 2017. Det har vært en større diskusjon her vestpå hvor fergeselskapene taper millioner på el-biler. Dette kan også fjernes da dette går utover næringslivet, som er hellig for H, V og FrP.
Bompenger blir nok værende helt til slutt, da dette er kanskje det mest forlokkende tiltaket for lokalpolitikere som kjemper for færre biler i sentrum og mindre svevestøv og dritt i byluften. Miljø er hipt og å fjerne insentiver og fordeler og gå tilbake til diesel er på nåværende tidspunkt politisk selvmord.
Bensin, og spesielt dieseleiere: Det skal bli mye verre (for dere) før det blir bedre  ;D  :P

Jeg er ikke bekymret for fremtiden, og har med et smil om munnen bestilt en Kia Soul Titanium som jeg får til høsten  8)
Det er også vært å ta med i betraktingen at 2017 er et valgår. I slike tider er det mange som lover mye på begge sider av blokkene  ;)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

duracell

Sitat fra: Tønsberg på mandag 30. mars 2015, klokken 13:55
Sitat fra: duracell på mandag 30. mars 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Amoss på mandag 30. mars 2015, klokken 09:32
Sitat fra: hgs på mandag 30. mars 2015, klokken 08:22
http://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

Meeeget bra - hvis man kan stole på dette da? Momsfritak forsvinner før kollektivfeltet...?

Ja, tror nesten man kan stole på dette. Selv om FrP har gått langt i å antyde noe annet tidligere, men nå sitter jo partiene - inklusive støttepartiene - "på bakrommet" for å diskutere nettopp (bl.a.) bilavgiftene frem til revidert, og har tydeligvis fått kniven på strupen. Så nå kan FrP "huske" på hva de har lovet i regjeringsplattformen, og si at "de aldri hadde ment å innføre dette før 2017" :p

Når det gjelder kollektivfelt så er åpningen for "lokale tilpassinger" allerede på plass, så regjeringen behøver ikke endre noe her.

Den eneste fordelen jeg er tvil om de kan beholde blir da fergene. Men vi vil kanskje se flere riksveier bli omdefinert som fylkesveier?  Fergefritaket gjelder som kjent kun for de fergene som fungerer som riksveier.

Jeg tror også dette er rimelig trygt å kunne forvente. Det skjer ingenting med avgiftene før 2017.
En lokalt styrt regulering/begrensning av kollektivfeltene er det første som kommer tror jeg. Bakgrunnen for at jeg ikke tror noe særlig på dette 50k elbiler-målet er at på begge sider av det politiske spekteret har vi (fosilbil hatende) partier, SV og Venstre. Venstre ser gjerne for seg at dette skal vare til 2030 mtp klimamål, mens SV okker seg grønn over dårlige meningsmålinger og vil gjøre ALT for å vinne tilbake miljøforkjemperrollen. De kommer til å påvirke AP med "stakkars barn med astma som ikke kan gå ut pga NoX" osv, så der er vi safe.

Fergene tror jeg faktisk forsvinner i 2017. Det har vært en større diskusjon her vestpå hvor fergeselskapene taper millioner på el-biler. Dette kan også fjernes da dette går utover næringslivet, som er hellig for H, V og FrP.
Bompenger blir nok værende helt til slutt, da dette er kanskje det mest forlokkende tiltaket for lokalpolitikere som kjemper for færre biler i sentrum og mindre svevestøv og dritt i byluften. Miljø er hipt og å fjerne insentiver og fordeler og gå tilbake til diesel er på nåværende tidspunkt politisk selvmord.
Bensin, og spesielt dieseleiere: Det skal bli mye verre (for dere) før det blir bedre  ;D  :P

Jeg er ikke bekymret for fremtiden, og har med et smil om munnen bestilt en Kia Soul Titanium som jeg får til høsten  8)
Det er også vært å ta med i betraktingen at 2017 er et valgår. I slike tider er det mange som lover mye på begge sider av blokkene  ;)

Sanne ord!
Jeg tror derimot at denne regjeringen må konsekvensutrede slike miljøpolitiske avgjørelser litt ekstra, for eksempel til neste runde og overlater denne upopulære avgjørelsen til neste regjering ;)

Amoss

Sitat fra: duracell på mandag 30. mars 2015, klokken 13:37
Bompenger blir nok værende helt til slutt, da dette er kanskje det mest forlokkende tiltaket for lokalpolitikere som kjemper for færre biler i sentrum og mindre svevestøv og dritt i byluften. Miljø er hipt og å fjerne insentiver og fordeler og gå tilbake til diesel er på nåværende tidspunkt politisk selvmord.
Bensin, og spesielt dieseleiere: Det skal bli mye verre (for dere) før det blir bedre  ;D  :P

Ser på sikt for meg 2/3 forskjellige utviklinger når det gjelder bompenger etter at "fredningen" er over.
1. 2 takst system, der elbiler får en lavere takst gjennom bommene generelt. F.eks. halv pris? Mulig også med flere takster, f.eks. elbil, hybrid, bensin og (dyrest) diesel.
2. Man skiller mellom bommer satt opp for å finansiere nye veier og bomringer rundt store byer/pressområder som skal redusere biltrafikken. Fulle bompenger i "veifinansiering-bommer".
2a. Generelt redusert pris i bomringene ala systemet i alt. 1
2b. Åpning for at lokalpolitikere kan prise forskjellige drivstoff forskjellig gjennom bomringene (og kanskje også andre bommer?).

Har mest tro på 2b.



Sant det som sies om at det er ett valgår i 2017. Men om dagens regjering går ut etter valget kan de trygt legge inn avgifter på elbiler i budsjettet de legger frem først etter valget, og den nye regjeringen "rekker ikke" å rette opp dette i sitt alternative budsjett...  Innen neste valg er dette glemt...
Model S 85D

duracell

Sitat fra: Amoss på mandag 30. mars 2015, klokken 14:38
Sitat fra: duracell på mandag 30. mars 2015, klokken 13:37
Bompenger blir nok værende helt til slutt, da dette er kanskje det mest forlokkende tiltaket for lokalpolitikere som kjemper for færre biler i sentrum og mindre svevestøv og dritt i byluften. Miljø er hipt og å fjerne insentiver og fordeler og gå tilbake til diesel er på nåværende tidspunkt politisk selvmord.
Bensin, og spesielt dieseleiere: Det skal bli mye verre (for dere) før det blir bedre  ;D  :P

Ser på sikt for meg 2/3 forskjellige utviklinger når det gjelder bompenger etter at "fredningen" er over.
1. 2 takst system, der elbiler får en lavere takst gjennom bommene generelt. F.eks. halv pris? Mulig også med flere takster, f.eks. elbil, hybrid, bensin og (dyrest) diesel.
2. Man skiller mellom bommer satt opp for å finansiere nye veier og bomringer rundt store byer/pressområder som skal redusere biltrafikken. Fulle bompenger i "veifinansiering-bommer".
2a. Generelt redusert pris i bomringene ala systemet i alt. 1
2b. Åpning for at lokalpolitikere kan prise forskjellige drivstoff forskjellig gjennom bomringene (og kanskje også andre bommer?).

Har mest tro på 2b.



Sant det som sies om at det er ett valgår i 2017. Men om dagens regjering går ut etter valget kan de trygt legge inn avgifter på elbiler i budsjettet de legger frem først etter valget, og den nye regjeringen "rekker ikke" å rette opp dette i sitt alternative budsjett...  Innen neste valg er dette glemt...

Interessante betraktninger rundt bompengepolitikken. Jeg tenker da særlig på finansieringsbompenger kontra bybompenger. Jeg bor selv et sted hvor de nettopp har satt opp x-antall bompengeringer som skal (kun) stå de neste 14årene(!) for å kreve inn bompenger for en veipakke som er forhåndsbetalt. Får se hvor lenge lokalpolitikerne klarer å holde fingrene unna avgiftsknappen.

Uansett så står jeg ved at dette vil først skje etter 2017/2018 og da har jo vi noen år på oss likevel :)

timingbeltkiller

Den største faren for elbil incentivene er import av dårlige økonomiske tider.
For med økende arbeidsløyse og sviktende skatteinntekter blir det en helt annen jobb å sy sammen statsbudsjettene.
Og da må det strammes inn på alle bauer og kanter.

Når ferge- og bomselskapene begynner å gå med underskudd,
har regjeringen valget mellom å trå til med penger eller å la elbilene betale.
Og i dårlige tider har de ikke råd til det første.

Teoretisk er det et tredje alternativ: Øke satsene for fossilbilene. Men dette går ikke i praksis.
For etter elbilens komme som alternativ er fossilbilbruken langt mer prissensitiv enn før.
Og da blir grenseinntekten av økede satser negativ.
Med andre ord: Øker du satsene, minker total inntekt pga ferre som kjører (mye).

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 30. mars 2015, klokken 16:22
Teoretisk er det et tredje alternativ: Øke satsene for fossilbilene.

Jeg tror det kan være mulig å øke satsene for fossilbilene på forskjellig vis. En av mulighetene kommer når vi får ny EU-standard for måling av utslipp. Dersom satsene står i ro så vil dette gi en vesentlig skjerping. En annen mulighet er å forskuttere årsavgift for fossilbiler.

Nøkkelen her er vel at når man begynner å legge avgifter på elbilene så kan dette fases inn raskere dersom man også øker avgiftene på fossilbilene. Det er forholdet mellom beskatning for de to biltypene som er avgjørende for insentivvirkningen.

Med dagens regjering sitter det langt inne å øke avgiftene på fossilbilene. En ny Ap-dominert regjering har derimot ikke slike sperrer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Powerflux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 30. mars 2015, klokken 18:43

En ny Ap-dominert regjering har derimot ikke slike sperrer.
Tveegget sverd dette! Man ønsker jo ikke AP tilbake under noen omstendighet :(
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Cowboystrekk

Jeg er utrolig skuffa over FRP. De er de mest avgiftskåte på stortinget når de kommer til elbiler. Jeg synes de burde fokusere på å heller legge om avgiftene på fossile biler enn å hele tiden mase om å fjerne elbilfordelene. Greit nok at kollektivfeltet må ryke enkelte steder, men MVA-innføring blir den største elbildreperen da de ikke kan konkurrere på pris lenger. Håper Venstre og KRF torpederer idiotforslagene til FRP.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Electrix

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:34
Jeg er utrolig skuffa over FRP. De er de mest avgiftskåte på stortinget når de kommer til elbiler. Jeg synes de burde fokusere på å heller legge om avgiftene på fossile biler enn å hele tiden mase om å fjerne elbilfordelene. Greit nok at kollektivfeltet må ryke enkelte steder, men MVA-innføring blir den største elbildreperen da de ikke kan konkurrere på pris lenger. Håper Venstre og KRF torpederer idiotforslagene til FRP.
Det har vel hele tiden vært snakk om en gradvis innføring av mva for ikke å gjøre for dramatiske hopp i markedet. Når Teslas Model 3 kommer til USD 30 000, GMs Bolt til ca 37 000 og Nissans nye Leaf til sannsynligvis samme prisnivå, og alle med ca dobbel rekkevidde av dagens Leaf-klasse så tror jeg ikke det blir ødeleggende med 5% eller 10% mva. Tvert imot kan det være med på å øke salget i mellomtiden pga det vil sikre bruktmarkedet noe fremover. Hvis man f.eks sier at fra og med 1.1.2017 eller 2018 innfører man 5% mva økning for hvert år til man når vanlig 25% mva så vil det gi en ganske myk overgang for markedet.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 30. mars 2015, klokken 16:22
Den største faren for elbil incentivene er import av dårlige økonomiske tider.
For med økende arbeidsløyse og sviktende skatteinntekter blir det en helt annen jobb å sy sammen statsbudsjettene.
Og da må det strammes inn på alle bauer og kanter.

Når ferge- og bomselskapene begynner å gå med underskudd,
har regjeringen valget mellom å trå til med penger eller å la elbilene betale.
Og i dårlige tider har de ikke råd til det første.

Teoretisk er det et tredje alternativ: Øke satsene for fossilbilene. Men dette går ikke i praksis.
For etter elbilens komme som alternativ er fossilbilbruken langt mer prissensitiv enn før.
Og da blir grenseinntekten av økede satser negativ.
Med andre ord: Øker du satsene, minker total inntekt pga ferre som kjører (mye).
De fleste bom- og fejeselskapene driver vel på anbud som er gjort ETTER at elbilfodelene ble innført. Det er derfor ikke laget noen endringer som skulle tilsi endringer i betaling fra staten. At hverken staten eller ferjeselskapene som vant anbudet forutså økningen i elbiler er ikke god nok grunn til å endre betalingen, dette har også vært bekreftet fra regjeringen. Tvert imot vil det være dårlig forretningsskikk og kanskje ulovlig å endre betalingsmodell midt i anbudsperioden. Alternativene slik jeg ser det er:

1 Ta det som en mann og gå med tap noen år til neste anbudsperiode.
2 Selskapet går konkurs og staten utlyser nytt anbud, ny operatør kjøper konkursbo og driver videre med mesteparten av utstyr og ansatte.
3 Staten eksproprierer selskapet til en estimert restverdi og driver strekningen selv en stund til den før den selger seg ut av selskapet igjen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA