Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøpe i3 - Spm. til utstyrpakkene og interiør

Startet av Anterialis, søndag 22. mars 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

leif.e.andersen.9


Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 13:59
Herlige svar, takk!
Jeg har ikke utelukket sikkerhetspakken, interessante innlegg her!

Men er ikke dynamisk cruise kontroll også at bilen bruker radar/camera til å holde 3s bak neste bil, og justerer farten selv? Eller er dynamisk cruise kontroll det samme som "gammeldags cruise" hvor man bare kan entre en statisk hastighet?

Kan noen fortelle meg litt om de forskjellige interiørene og erfaringer med dem? Suite, Lodge og Loft? Jeg har kun sett bilder av Lodge i brosjyre, og derfra jeg har fått dette "dårlige" inntrykket av hvordan det ser ut.

Dynamisk Cruise er gammeldags cruise! Adaptiv er slik du sier selv at den justerer hastighet.


Anterialis

Takk for oppklaring! Jeg hadde forstått DYNAMISK cruise kontroll som en teknisk finesse som _dynamisk_ endrer farten automatisk...

Da ser det ut som 5AT er et meget godt valg. Forumet her er kanskje også representativt for gj.snittlig El-bil kjøperen med tanke på second hand value... Bilen skal jo selges (???) om noen år =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

jojak81

Om interiør: fikk levert i3 med Suite levert denne uken, og blir mer imponert hver dag som går (og andre som prøvesitter bilen er enig:)) - alternativet vårt var kun standard interiør, siden vi er vant til biler som er mørke inni. Jeg er enig i at Loft og Lodge er de mest "space age"-interiørene, men jeg valgte skinn siden det er jeg alltid har hatt i bilene mine, og skinnet i i3'en er _veldig_ fint.

Du bør besøke forhandler og se hva du liker, jeg prøvde alle (bortsett fra Suite som jeg kun satt i innendørs) - og alle interiørene gir bilen et ulik feeling innvendig.

Kan ikke si meg så imponert over interiørbelysningen som følger med når man oppgraderer interiøret, men en artig gadget er det jo.

Om 5AT: Jeg gikk ikke for pakken siden jeg er av typen som liker å ha cruise control i bilen de gangene jeg er ute og kjører langt, men bruker det aldri ellers, dvs 90% av tiden. Jeg liker heller ikke systemer som tar over styringen av bilen (lane assist, kollisjonsvarsling, etc) - sånn er det bare - jeg liker å ha full kontroll over bilen og det er vel også litt av grunnen til at de to siste bilene mine har vært BMW.

Om 5AT vil påvirke salgspris om noen år er heller ikke så interessant for meg, ved å kjøpe førstegenerasjons elektrisk BMW har man vel uansett tatt et "giant leap for mankind";)
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

LMOR

#19
Den er dynamisk, fordi den holder farten enten det er oppover eller nedover. De første CC kunne ikke bremse i nedoverbakker f.eks.
Adaptive "ting" tilpasser seg flere ting som kan skje underveis, f.eks. adaptive bakke/kurvelys, adaptivt CC ift trafikk.

Jeg mener det er et must når en har oppgradert interiør. Hvis en kan klare seg med standard (eller liker standard best), så blir det for dyrt fordi denne pakken er knyttet til interiøret.

Kollisjonsvarsling og forgjengervarsling blir nok snart påbudt, det samme med ACC. Det kan redde liv. Tviler på at de som blir kjørt ned setter pris på at føreren ikke likte at bilen tar over styringen  :o
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#20
Aha, så 5AT blir billigere når man velger oppgradert interiør? Er dette kun teknisk eller er det logisk at det blir billigere med nytt interiør?

EDIT: Og kan noen forklare meg dette med ConnectedDrive service? Hva er dette ekstrautstyret? Og hva er standard? Jeg tenker da på denne i3 appen og mulighet til precondition (via app) samt. lukke/åpne bilen etc. Vil dette fungere for alltid, eller  trenger man en avtale/simkortavtale etc?

Takk for alle fantastiske innlegg! Dette hjelper meg mye =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

jojak81

Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

Anterialis

#22
Takk jojak81.

Klipper inn Editen min i forrige post:

"Og kan noen forklare meg dette med ConnectedDrive service? Hva er dette ekstrautstyret? Og hva er standard? Jeg tenker da på denne i3 appen og mulighet til precondition (via app) samt. lukke/åpne bilen etc. Vil dette fungere for alltid, eller  trenger man en avtale/simkortavtale etc?
"

EDIT2:
- Og stemmer det at det på ladestasjonene er kabel med plugg, og ladestasjonpluggen settes inn i i3-en?
(ladestasjon)--------------- ledning ----------- (plugg) i3.
- i i3 "bensinlokket" er det fatning/socket som passer plugger av typen type 2 og Combo?
- Hvordan gjøres dette hjemme? i3(plugg) ------- ledning ------ (plugg) husvegg?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 10:53
Hei, og takk for et flott forum! Jeg har lest igjennom flere av sidene her på underforumet i3 og mye har gitt meg god informasjon.
Ikke for å være frekk, men du kan ikke ha lest så mye. Alt du spør om er diskutert i trådene bakover. Vi kan ikke ta alt opp på nytt i denne tråden?

Så for det du faktisk ikke finner svar på, så har vi en tråd som heter "Ting jeg lurer på"  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Den er mottat LMOR, det kommer ingen fler spm. i denne tråden =) Og takk til alle som har bidratt her!

Satt faktisk 3 timer i går og leste igjennom side 1-9 i "i3" subforumet i går. før jeg startet denne tråden. Leste ikke igjennom alle postene, men kanskje 80%..  Så har gjort litt forarbeid, men ikke alt var 100% forståelig for meg. Gårsdagen var første dagen jeg startet lese om elektriske biler og i3, derfor kan jeg lite. Jeg skal forsøke lese igjennom flere av sidene på forumet her før jeg poster igjen.

Ha en fin dag!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Ferry

Som flere allerede har nevnt, så krever ACC at du har oppgradert interiør. Dvs. minimum "Loft" til 10.300,- I tillegg trenger du både "den ene og den andre" pakka før du er i mål. Kort fortalt, ACC koster blod. Men du får mye annet på kjøpet. Jeg var i tvil om jeg skulle gå for ACC, men lot det stå til. Det fungerer veldig bra når forholdene ligger til rette for det. Lav sol i mot er problematisk, da hender det at systemet kobler ut med et "PLONG", og du henger i selen inntil du finner igjen fartspedalen. Dugg foran kameraet har jeg også slitt ganske mye med i vinter, men det ser ut til å fungere bedre nå i vårværet.

leif.e.andersen.9


Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 16:20
Den er mottat LMOR, det kommer ingen fler spm. i denne tråden =) Og takk til alle som har bidratt her!

Satt faktisk 3 timer i går og leste igjennom side 1-9 i "i3" subforumet i går. før jeg startet denne tråden. Leste ikke igjennom alle postene, men kanskje 80%..  Så har gjort litt forarbeid, men ikke alt var 100% forståelig for meg. Gårsdagen var første dagen jeg startet lese om elektriske biler og i3, derfor kan jeg lite. Jeg skal forsøke lese igjennom flere av sidene på forumet her før jeg poster igjen.

Ha en fin dag!

Benytter du søkefeltet i selve forumet eller blar du bare nedover og sjekker tråder etter mulig relaterte tema? Et tips om du gjør det siste er å søke i forumet så finner du relevant tråder enklere.

bromm

Hei, Anterialis  :D

Du er i ferd med å gjøre et av de bedre valgene i ditt liv ;) Jeg forstår det slik at du ønsker å få dette billigst mulig (som alle oss andre), og der vil du finne utfordringer i fleng - for ja, man burde faktisk velge så og si alt på denne fantastiske bilen. Selv har jeg tatt med nesten alt på min, og jeg føler at jeg har truffet veldig bra med mine valg nå etter et år (passerte 20.000 km i dag ;) ).

Men jeg biter meg merke i 3 ting som du nevner: Suite, 20" og Comfort Access. Her kan du spare penger på alle etter min mening. Skinn er vel og bra, men mørkt interiør er rett og slett litt feil på denne bilen, og husk at det egner seg dårlig energimessig på Elbil (kaldt på vinter og glovarmt på sommer - i3 slipper inn myyyyyye lys!). 20"-ene er klart penest designmessig, men du får med to store ulemper: "stiff ride" (19"-ene er faktisk stiv nok), og nesten doblet sjanse for punktering (masse rapporter fra f.eks USA, der 20" er i klart flertall). Comfort Access er flott for de med "håndveske", men så lenge du har nøkkel i lomma, som du lett håndterer uten å engang ta opp fra lomma, så er det et dyrt tillegg for noen knapper på dørhåndtakene (som blir skitten uansett, og blir aktivert av høytrykksvask etc.). Så lenge du må ha nøkkel i nærheten uansett, så tilfører det ikke så mye...

For vinterdekk sparer du mest mulig på å velge "kumlokkene". De tar seg mye bedre ut i virkeligheten, og er de eneste som passer til vinterbruk - lette å holde ren fordi de ikke har de svarte og forkromma detaljene...

Ting du IKKE må finne på å velge bort:
5AT - våger å påstå det blir en helt annen bil uten, jeg bruker ACC 95% av all kjøring - dvs. bilen kjøres med venstre tommelfinger. Sikkerhetsdetaljene er ikke å kimse av - har selv reddet en liten 10-åring som jeg ville ha kjørt på, men hvor bilen tok over og stoppet 5-7 meter før (uten at jeg rakk å trampe på bremsen).
ConnectedDrive Services må til for veldig mye av den app-baserte underholdningen INNE i bilen (Facebook, Twitter, webradio, Spotify,  RSS-nyheter, GoPro camera control og "much more to come" - et MUST for liten kost (iRemote for fjernstyring og overvåking UTENFRA er standard for alle i3 og trenger ikke ekstrautstyr).
Bluetooth Professional bør tas med, siden det tilfører kraftigere hardware for multimedia - f.eks så muliggjør det avspilling av Matroska HD-film (mkv filer).
Stor navigasjon (Pro) - du vil gråte over den minste hvis du ser de store etter å ha kjøpt bilen.
HK-anlegget bør oppleves med 24 bit FLAC-filer (studiokvalitet) - det låter noe infernalsk bra med de rette kildene (radio egner seg ikke som kilde ved sammenligning ;) )

Internett (700kr) er kun mulighet for Internett-surfing via nettleser på skjermen - fiffig, men absolutt ikke nødvendig siden man får tilgang til det meste via ConnectedDrive.

Lykke til :)

LMOR

Støtter faktisk bromm 99% denne gangen, inkludert vurderingene interiør og hjul. (vi er som vanlig uenige om Comfort Access)

Bare en liten kommentar til Internett, som du ikke finner i noen andre tråder.
Jeg har på 1 år kun brukt dette 1 gang... Da blir det litt dyrt. Men det er litt fiffig at du kan sette opp favoritter, og følge med på disse når du står i en kø e.l. Men det hjelper ikke noe hvis du aldri bruker det. Det er nok litt ut-datert nå når alle mobilene har det du trenger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Først og fremst, jeg skal lære meg søke mer spesifikt etter spm. slik at jeg ikke spør om ting som er besvart _flere_ ganger tidligere. Dette har jeg full forståelse for. Feilet og lært =) Nok om det. Vi sees i "ting jeg lurer på" ;)

BROMM, her besvarte du flere av mine spørsmål, herlig!

- Jeg blir mer og mer enig, og forstår nå jeg ønsker velge 5AT pakken.
- 20" ønsker jeg da de (imo.) ser _mye_ bedre ut enn de øvrige felgene. Vinterdekkene kan jeg spare penger på, der velger jeg kanskje det billigste alternativet.
- Jeg er enig i ConnectedDrive og bluetooth proff, disse må med.
- Jeg har veldig lyst på HK lydanlegget, men her må jeg kanskje spare penger. Iom. at min bilbruk er 98% korte turer til byen/butikker, tror jeg ikke jeg blir å høre så mye på musikk. Siste 12 måneder har jeg kanskje hørt på ikke-radiomusikk 2-3 ganger... Hører for det meste på radio =)
- Jeg trenger ikke Suite, jeg foretrekker faktisk lyst interiør i en slik bil. Spm. blir da om Lodge ser fint ut i mine øyne i virkeligheten. På bildene i brosjyren liker jeg Loft mye bedre med grått/sort kombi. Lodge ser så gulaktig/gullaktig ut noe jeg ikke liker... Her må jeg rett og slett ta og føle på i butikk.
- Comfort Access er noe jeg hadde på min forrige BMW og dette likte jeg svært godt! Og med CA har jeg lest man får ekstra knapp(er) inni coupeen for åpning av for- og bakluker eller "bensin"-lokk..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA