Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 09. januar 2016, klokken 12:23
Batteriet varmes under precondition fra varmetråder på 1kw(i de fleste I3'er på norske veier) som ligger langs rørene for kjølemedium i batterikassen. (Når temperatur tilsier det.)

Forutsetning for dette ifølge BMW, er at bilen er plugget inn 3 timer før satt avreisetid. Grunnen til det, er at batteriet er et såpass stort varmemagasin at man ikke oppnår særlig mye med 1kw i mindre enn 3 timer.

Batteriet varmes også noe under lading gjennom indre motstand. Jo høyere ladestrøm, jo mer varme avgitt.
Sånn som jeg leser det dere andre skriver, så fungerer forvarming fra 32A veggboks på en helt annen og mye mer effektiv måte enn med 16A eller kladd. I går skrev jeg i #250 http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.msg441382.html#msg441382, om min opplevelse av 20 min app-varming fra kald bil og til et forbruk på 17,2 i -17°C. Jeg har før hevdet at batteripakken varmes av væske/gass-anlegget, men da var det noen "hobby-varmepumpespesialister" her inne som blankt avviste at det kunne gå an ;)

Coolant temp på min bil var på +118°C i går - etter bare 20 minutter med app-varming og 32A på iskald bil (-1°C i garasje). Forbruket på de første 15 km (som er min vante arbeidsvei) var da altså nede på 17,2 - noe som tilsvarer det jeg typisk har på oktober og noen få grader over 0°C. Utover dagen økte forbruket radikalt (det ble ikke forvarmet noe mer) og steg til over 19 før jeg parkerte bilen for kvelden (selv om utetemperaturen steg 2-3 grader og at resten av min kjøring foregikk på flatere veier enn den som jeg tok på morgenen).

Nå må det jo være enkelt for de som nekter for at varmepumpen (væske/gass) varmer batteripakken, slik at rekkevidden øker etter bare så kort forvarming på 32A. LMOR mener at gevinsten av kupé-oppvarmingen er tilstrekkelig til å gi sånne utslag (?!), så da kan jo dette enkelt simuleres med å slenge inn en gammeldags kupévarmer og varmer kupén godt opp før man kjører i vei. Med samme resultat så kan vi vel få knust "myten min" en gang for alle ;)

PS! I dag var det litt varmere (13°C), men jeg valgte likevel å kjøre 15 min app-varming også i dag. På appen sto det 76 km i rekkevidde før jeg startet, og når jeg kom uti bilen så sto det 101 km Comfort-rekkevidde (103 EcoPRO). Dobbeltsjekket appen med å slå bilen av slik at app oppdaterte seg - og jammen sto det 101 km også der før jeg kjørte ivei. Forklar det den som kan, men de 1000kW med varme-element ser ut til å virke svært mye bedre med 32A (selv om massen i batteripakken, ifølge noen, tilsier at det skal være umulig på så kort tid)...

LMOR

#271
Coolant temp er alltid på 118.
Du mener ikke for alvor at BMW har laget et system for effektiv oppvarming av batteriet som bare virker på 32A ladere de selv ikke leverer i mange land?

Det en oppnår med 20A/32A er at en oftere/alltid? kan forvarme uten å belaste batteriet. Jeg vet at du sier alltid bromm, men det ligger mange kurver på diverse fora som viser at det av og til trekkes fra batteriet.

Og selvfølgelig at det går ca. 2+ ganger så raskt å varme opp kupeen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Da fikk jeg ny test.

Ladet på redusert, stått stille siden i går, -10 grader ute konstant. Målte nå på startid kl18:00,  batteritemperatur = + 9 grader .

Klimatiseringen var aktivert, så også varmt i kupe, 3 % tap.

Da tenker jeg systemet virker fint i kulda , og for mye fomling med startid og prisvindu tid satt for nærme 3 timersintervallet kan forvirre. Mistenker at min forige satte startid lå i "minne" på bilen i morges, og hadde jeg ventet til neste døgn, hadde den nye startsiden slått inn.

Estimert rekkevidde ved oppstart ,var det samme enten om batteriet var -5, 0 eller 9 grader.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. januar 2016, klokken 16:20
Coolant temp er alltid på 118.
Du mener ikke for alvor at BMW har laget et system for effektiv oppvarming av batteriet som bare virker på 32A ladere de selv ikke leverer i mange land?

Det en oppnår med 20A/32A er at en oftere/alltid? kan forvarme uten å belaste batteriet. Jeg vet at du sier alltid bromm, men det ligger mange kurver på diverse fora som viser at det av og til trekkes fra batteriet.

Og selvfølgelig at det går ca. 2+ ganger så raskt å varme opp kupeen.

Riktig med coolant - tipper at den henger(føler) i løse luften, viser alltid 118 grader.
Jeg har 32A kurs, og eneste fordelen er som du sier, forvarmingen kan skje uten å trekke fra batteriet i sluttfasen (kupevarmen). Batterietvarmetrådene trekker sine 1kw enten man har 32A eller mindre.

bromm

Javel, LMOR og moonbuggy - så 20 minutter med forvarming på 32A (uten "minst 3 timer" og uten "satt avreisetidspunkt"), gir altså kun litt "raskere" kupévarme uten å bruke noe fra batteriet (ifølge dere)...?

Så det er det som senker snittforbruket mitt med hele 5 kWh/100km på min daglige tur til jobben, og atpåtil på den kaldeste dagen (-17°C) vi har hatt her i Trondheim så langt - etter at jeg kjøpte bilen for nesten 2 år siden. Dagen før (på -14°C og uten forvarming), var det 22kWh/100km i snittforbruk da jeg parkerte på jobb (ja, 5 mer enn 17,2). Dette er en formidabel reduksjon i forbruk (nesten tilsvarende varm sommer/kald høst) - og rekkevidden økte faktisk mot slutten av turen, så slik jeg ser det er det faktisk umulig å forklare dette uten at batteripakken blir varmet formidabelt i løpet av bare 20 min på 32A.

Dere har jo selv "hovert" med at dette er umulig å få til med varmetrådene på så kort tid, fordi massen i batteripakken er så stor. Samtidig har dere avfeid at væske/gass-systemet kan varme batteripakken, fordi det "bare kan kjøle" og ikke varme. Når dere ble bedt av meg om å definere hvor grensen går mellom kjøling og varming (sistnevnte kan nemlig godt være et resultat av at (det dere kaller), "kjølingen" er varmere enn selve batteripakken), så kom det aldri noe svar fra dere... (dette var drøftet veldig tidlig i denne tråden - stikkord: "Mixed Mode")

Men glem det da, hvis dere vil tviholde på det dere har skrevet/konkludert med før. Fakta for meg er at 15-20 minutter med app-forvarming gir en BETYDELIG lengre rekkevidde på temperaturer under -15°C. Jeg bruker nesten aldri forvarming før jobbturen ellers, så jeg vet veldig godt hva jeg har å gå på nå - etter at jeg nylig har hatt noen "kalde" dager hvor jeg har undersøkt dette nærmere. LMOR spurte om rapport - og det ble presentert, så da får hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening/konklusjon vedrørende dette. Jeg kommer ihvertfall ikke til å tukle med noe avreisetidspunkt og "minimum 3 timer" så lenge min bil er koblet til 32A veggboks. Et klikk på telefonen rett før man skal ut på tur er nok for å få max rekkevidde ut av bilen :)

Men samtidig har jeg lært de siste dagene, at dette bare gjelder for det første stintet og at bilen må holdes varm, hvis man ikke har annen mulighet til å holde varmen i bilen. Hvis man setter fra seg bilen i kulda utover dagen, så forsvinner alt av "forvarmet effekt" i slike temperaturer...

LMOR

#275
Du tar litt av bromm, hva med å bidra til å finne ut av ting i stedet?

Som jeg skrev i #237, så har vi ikke like mye data på den nye software versjonen.

Som du skrev var batteriet relativt varmt den morgenen, og sammen med varm kupee så bruker du mindre strøm.

Men for å kunne konkludere, så må en måle bedre.
Det er nok å måle batteritemperatur før du setter på oppvarming, måle antall kWh tilført, som jeg vet du kan, og temperatur på batteri etter 20-30 min.
I tillegg trengs omgivelsestemperaturen.
2-3 slik målinger vil være nok til å regne ut hva som skjer og effekten at det.

MEN samtidig kan det vært greit å se på det du har målt. Forskjellen mellom de 2 turene du beskrev er 0,75kWh. Figurer i #229 viser at det å løfte bilen fra ca -4 grader til 20 grader i kupeen og holde den der, krever i størrelsesorden 2 kWh.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rabiat22

Hvordan får dere fram batteri temp?

bromm

Sitat fra: LMOR på søndag 10. januar 2016, klokken 08:51
Du tar litt av bromm, hva med å bidra til å finne ut av ting i stedet?

Som jeg skrev i #237, så har vi ikke like mye data på den nye software versjonen.

Som du skrev var batteriet relativt varmt den morgenen, og sammen med varm kupee så bruker du mindre strøm.

Men for å kunne konkludere, så må en måle bedre.
Det er nok å måle batteritemperatur før du setter på oppvarming, måle antall kWh tilført, som jeg vet du kan, og temperatur på batteri etter 20-30 min.
I tillegg trengs omgivelsestemperaturen.
2-3 slik målinger vil være nok til å regne ut hva som skjer og effekten at det.

MEN samtidig kan det vært greit å se på det du har målt. Forskjellen mellom de 2 turene du beskrev er 0,75kWh. Figurer i #229 viser at det å løfte bilen fra ca -4 grader til 20 grader i kupeen og holde den der, krever i størrelsesorden 2 kWh.

Finne ut av ting ? - så det at jeg "fant" en betydelig senking av forbruk fra 22 til 17kWh/100km (på de kaldeste dagene) - med bare 20 minutt app-varming (32A) på ellers full-ladet batteri er så godt som uinteressant for deg ? (du skal vel sikkert ha det tegnet og detaljmålt som vanlig, men det får du stå for selv - for de fleste av oss andre så holder det med å se på RI og trip computer, for å vite hva som skjer).

Jeg har funnet ut (og rapportert) at kort forvarming på 32A har en betydelig reduksjon i oppstartsforbruket. Det var du selv som etterlyste rapport på dette #237. Vel, nå har du fått vite hva vi som har 32A opplever ved kort forvarming - så nå kan du bare fortsette å undersøke og dokumentere dette nærmere selv. De fleste av oss har ikke utstyr for grafisk logging av strømforbruk, ikke har vi trang til gå ut i en iskald bil og foreta avlesninger før vi forvarmer den heller. Men går bilen lengre og mer økonomisk, ja - så gjør den nettopp det...

LMOR

???, leser du det jeg skriver?
Jeg har over regnet ut at forskjellen som du beskrev, faktisk stemmer med spart oppvarming av kupeen.

Du trenger ikke avansert utstyr. Jeg ber ikke om mer enn det du har.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Sitat fra: bromm på søndag 10. januar 2016, klokken 12:28
De fleste av oss har ikke utstyr for grafisk logging av strømforbruk,

Heldigvis, får vi kanskje si. Det hadde blitt kjedelig her hvis noen kom dragende med fakta.. ;)
Seriøst, det hadde vært mye bedre hvis noen kunne måle strømtrekk fra/til batteri, ladekurs etc. Jeg har utstyret, men er ikke sikker på om det er så lett å komme til kablene? 

Ingeniøren

#280
Enig, BMW kunne gjort det enklere ved å legge inn en teknisk seksjon i menyen, men har valg å ikke gjøre det. De vil vel ikke et elbil skal bli mer komplisert enn som så. De fleste av oss kjører vel bare og registrerer at rekkevidden ikke er like god når det blir kaldt.

Ta det rolig karer - ingen grunn til å ta helt av.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

#281
Sitat fra: Ferry på søndag 10. januar 2016, klokken 13:17
Sitat fra: bromm på søndag 10. januar 2016, klokken 12:28
De fleste av oss har ikke utstyr for grafisk logging av strømforbruk,

Heldigvis, får vi kanskje si. Det hadde blitt kjedelig her hvis noen kom dragende med fakta.. ;)
Seriøst, det hadde vært mye bedre hvis noen kunne måle strømtrekk fra/til batteri, ladekurs etc. Jeg har utstyret, men er ikke sikker på om det er så lett å komme til kablene?
Det mangler ikke på målinger, det ligger mange ute på dette forumet, og enda mer ute i resten av verden. Alle viser det samme.
Det er også et enkelt regnestykke å regne ut at forvarming av kupeen var nok til å spare 0,75 kWh.
Det er også fysisk umulig å tilføre bilen mer enn 2kWh på 32A på 20min, som stemmer med min måling av det som kreves å varme opp kupeen til 20 grader, noe som selvfølgelig er det en forventer skal skje når en setter på viften i appen. Hvis bilen ikke var varm, så måtte en brukt 2kWh fra batteriet på å varme opp og holde bilen der i en time.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ifarta

Hvordan får man opp info om batteritemperatur?
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

Klykken

Man må inn i servicemenyen. Står fremgangsmåte i en av trådene i dette forumet. Bruk søkefunksjonen. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2016, klokken 06:53
Man må inn i servicemenyen. Står fremgangsmåte i en av trådene i dette forumet. Bruk søkefunksjonen. :)

Og skulle du finne på å prøve den "fantastiske" søkefunksjonen så på pass på følgende:
- Bruk menyvalget søk, ikke søkefeltet øverst til høyre. Det kan ikke filtrere på grupper og gir noen tusen treff.
I søkesiden må du se etter en + under søkekriterier med en sjekkboks der det står: Velg en seksjon du vil søke i, eller velg alle. Kryss bort "alle" utvid ved å trykke pluss og velg "BMW i".
Så går du i søkefeltet og skriver "service meny" eller "service menu".
Søk for all del ikke på det du engentlig søker "Servicemeny" for det ordet er ikke i bruk i noen av de relevante trådene.
Deretter scroller du forbi alle gruppealternativene og trykker søk.
Da bør emnet skult service meny komme opp som treff 6 eller deromkring.
Dropp hele førsteposten ettersom det meste er feil.
Les litt mellom linjene eller søk andre trårder med lite relaterte emner og du finner omtrent ut hvilke knapper det er du skal trykke og holde eller på annen måte betjene.
Det er så enkelt atte.   ;)

Eller du kan klikke på denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17080.0.html
som jeg vet at også Klykken har linket til andre steder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA