Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

02jan

Ja, ja og nei. Lar bilen stå over natten , er 100% ladet nå. Antar at kulden ute fortsetter, har vært 14-15 minusgrader her på dagtid.
Sjekker resultat etter 3 timer prekon( på starttid) .

Ingen av precon har jeg aktivert varme i coupe.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Sitat fra: 02jan på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:38
Ja, ja og nei. Lar bilen stå over natten , er 100% ladet nå. Antar at kulden ute fortsetter, har vært 14-15 minusgrader her på dagtid.
Sjekker resultat etter 3 timer prekon( på starttid) .
Ingen av precon har jeg aktivert varme i coupe.
Altså bilen er tilkoblet nettet. Da får du jo en god måling.
Her er det ca -4, så da kan jeg prøve å sjekke det samme i morgen tidlig, men jeg velger å varme kupeen til slutt. Burde ikke bety noe særlig for batteritemp.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

14-15 minus er ikke kulde ;)

Her er det 25 minus nå, skal sjekke hva jeg får i rekkevidde i morgen på den temperaturen tenkte jeg.
(2 år siden hadde vi 37 minus)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

02jan

Sjekken jeg tar i morgen tidlig , er basert på at bilen ikke er tilkoblet strøm. Men den er 100% oppladet

Legger inn verdier i svar #238.

Årsaken til at jeg velger å sjekke batteritemperatur uten tilkobling, er at jeg mistenker at laderen vil hente litt strøm for å kompensere energi som går til oppvarming. Tenker at selve prosessen med å lade batteri også er med på å varme batteriet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Sitat fra: 02jan på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:41
Sjekken jeg tar i morgen tidlig , er basert på at bilen ikke er tilkoblet strøm. Men den er 100% oppladet

Legger inn verdier i svar #238.

Årsaken til at jeg velger å sjekke batteritemperatur uten tilkobling, er at jeg mistenker at laderen vil hente litt strøm for å kompensere energi som går til oppvarming. Tenker at selve prosessen med å lade batteri også er med på å varme batteriet.
Men batteriet vil ikke varmes hvis den ikke er tilkoblet nettet, så uten kupevarme kommer det ikke til å skje noe som helst.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

#245
Ai ai, lurte litt på det ja, skal hekte på lader nå ! 

* ang. Kulde , fikk ikke mer en en tur forige vinter med litt kulde 10 mil i -20 var mulig (Startet i oppvarmet garasje).
Hva får du i estimert rekkevidde + sjekk opp mot % forbrukt på en fast rute opp mot % forbruk på optimale temperaturer.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

wesnym

Takk for svar folkens, og flott at flere sjekker verdier i vinterkulden :-)
Til info så sjekket jeg i dag tidlig før jeg reiste på jobb.
Avreise tidspunkt satt til kl 07:45 med oppvarming av kupe også.
Bilen står parkert ute, med 16A lader innkoblet.
Temp kl 07:45 var -11 grader ute.
Avleste da følgende verdier:
Batt.Kapa.Max: 19,6 kWh
Batt.Ladung: 98%
Batt.Ladung: 19.0 kWh
Batterietemp: +9

Og nå folkens. Hold på hatten: Hele 68 km i rekkevidde.

jeg kjører da barn på barnehagen og så på jobb.
Har Comfort mode og 20 grader innstillt på auto. Ingen setevarme.
Kjøretid: 24 min
Kjørt: 9 km
Utetemp: -13
Batt.Ladung: 84%
Batt.Ladung: 16,1 kWh
Batterietemp: +8

Som dere ser så har jeg altså brukt 2,9 kWh på 9km. (med andre ord veldig høyt forbruk). Ikke spør meg om hvorfor, fordi jeg sløser ikke med forbruket. Bor på havnivå, så det går først opp til barnehagen, så ned igjen til havnivå på jobb.
Og batterietemperatur har gått ned til +8 grader.
BMW i3, Oslo

LMOR

Det er normalt. Jeg klarte nettopp å bruke 5kWh på 2 korte turer på 10km i -5 grader. Oppstart/oppvarming trekker mye hvis du kjører Comfort.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Ja men jeg har jo forvarmet bil og batteriet LMOR. Så oppstarts-kostnaden skal da ikke være stor, fordi da er jo bilen klar :-) At Comfort modus og 20 gr temp, skal drive forbruket så til de grader opp.....

Så du anbefaler at jeg kjører i Eco Pro i stedet, og at jeg da vil oppleve en god del mindre forbruk på mine 9 km til jobb i -11 grader? Jeg gidder ikke å sitte å fryse inne i bilen på vei til jobb :-)

BMW i3, Oslo

LMOR

#249
Sitat fra: wesnym på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:11
Ja men jeg har jo forvarmet bil og batteriet LMOR.
Det hadde jeg også. Forvarmet kupeen, og batteriet var +7 grader. Jeg gjetter på at jeg hadde klart 111km på Comfort (som bilen sa), og 130km på EcoPro+, hvis jeg hadde kjørt i ett.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:58
Det er det dessverre ingen som har rapportert bromm, du finner mange kurver i andre land også som viser at det ikke skjer på 32A.
Ok, da tok jeg meg bryet med å få rapportert dette med 32A forvarming selv ;) I dag var det -17 der jeg bor, så derfor satte jeg igang forvarming fra App kl. 08:25 (NB! ingen forhåndsbestilling eller avreisetidspunkt satt). Jeg satte meg inn i bilen kl 08:45 (etter 20 min) og leste da av at temperatur i parkeringshuset var -1C og at Batterietemp var +4C grader (nå kommer sikkert noen til å forklare at +4 var restvarme fra dagen før, men fortsatt er det ingen som har verifisert helt sikkert hvilken sensor dette faktisk er, så dere får heller se på forbruket og den videre utviklingen som sådan). Coolant temp var på samme tidspunkt hele +118C (nå kommer sikkert noen til å forklare at denne ikke har noe som helst med batteripakken å gjøre, men den er altså i følge blokkdiagrammene, en del av hele det væske/gassbaserte systemet som omfatter både kupévarming og batteripakken).

Klar for å kjøre, så viste RI 102 km rekkevidde. Utviklingen videre er veldig interessant, for selv i temperaturer mellom -14 og -18 så var forbruket tilnærmet det samme til min arbeidsplass, som det er i ca. 2-4 plussgrader uten forvarming (rundt 17 kWh/100km). Den minste totalrekkevidden (estimert + avlagt distanse) var nedi 98 km (90+8) på toppen av den 2km lange stigningen som starter ca. 1,5 km ut i "løypa". Det "renner" altså ikke av noe mer enn normalt fra start etter en sånn forvarming på 20 minutter (noe jeg har prøvd å forklare tidligere). Ved ankomst på jobb (se bilder) så hadde totalrekkevidden økt til 107 km (92+15), og forbruket lå på 17,2 kWh/100km. 80% av kjørestrekningen er på E6 øst for Trondheim (90 og 80 km/t).

I går var det litt varmere (-13), og da mener jeg at forbruket lå på 22 kWh/100km da jeg ankom jobb (uten forvarming).

Så at forvarming fra App i 15-20 min hjelper på rekkevidde når bilen står tilkoblet en 32A veggboks er det ingen som helst tvil om hos meg ihvertfall. Den er forøvrig satt til "Reduced" på ladestyrke, men det er ikke sikkert det betyr noe for veggboksen leverer jo 32A hvis bilen vil ha det.

LMOR

#251
Takk, veldig bra at du bidrar med målinger!
Men synd du ikke leste av batterivarmen 08:20.
For at jeg skal bli overbevist, trenger jeg en måling før og etter, samt kurven på trekket fra nettet (for å se om det trekkes fra nett eller batteri).

Hvis du ser på kurven fra #229, så ser du at de første 30min av batterioppvarming trekkes direkte fra nettet (har aldri forstått hvorfor den gjør det av og til, men ikke alltid), og du ser også at jeg faktisk klarte å varme kupeen i en hel time på slutten direkte fra nettet på standard kladd. Det må ha vært veldig kaldt... men igjen, hvorfor trekker den ikke alltid direkte.

Men uansett, dette var bare for å vise at en kan se ut i fra kurven om trekket kommer fra nettet eller fra batteriet.  Trekkes det fra batteriet, så må det lades, og da får du karakteristiske kurven det gir fra ca 95% og oppover.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#252
Det skal mye til for å overbevise deg ja, LMOR - det vet jeg alt om  :-X  ;D Og nei, jeg stakk ikke ut i iskald bil for å sjekke batt-temp før jeg forvarmet bilen (så interessert i dette er jeg faktisk ikke). Ikke har jeg noe strøm-måler lett tilgjengelig heller...

Men jeg gjorde nettopp noe annet interessant, som du sikkert har en "god" forklaring på. Etter 3,5 timer på jobb (uplugget i p-huset under kontorene her), så dro jeg hjem for å hente noen papirer som jeg trengte. Jeg fortsatte altså turen på samme trip-computer, som ikke hadde nullstilt seg - og kjørte samme etappe 2 ganger til. Nå kjørte jeg riktignok gammel-E6 mellom Reppe og Vikhammer, som har litt flatere profil og lavere fart - men kjørelengde og temperaturer er det samme (litt varmere nå på dagen, minus 13-16 var det jeg observerte). Resultatet ser du på bildene... Forbruket steg altså fra 17,2 i morres til 19.0 nå og total rekkevidde har sunket fra 107 til 99 km (54+45) - på flatere veg og litt varmere utetemp. Garasjehuset her på jobb ligger på ca. -5 grader (det står -10 på bildet, men det er tatt rett etter at jeg kjørte inn så den var nok "på vei ned").

Så, LMOR: hvordan forklarer du dette ? (oppgaven går ut på å forklare hvorfor bilen min går på 17,2 kWh i -17C når den er forvarmet i kun 20 min med app, og at dette tilsvarer forbruket jeg typisk har på en kald høstdag i plussgrader, men hvor bilen ikke er forvarmet).   

JorgenM

Hvordan leser dere av temp på batteriet? Eller er det i en slags servicemeny?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

LMOR

Forskjellen bromm, ligger vel mest i at du hadde forvarmet kupeen.
Dette har ikke noe med batteritemperaturen å gjøre, som mest sannsynlig var høyere nå, fordi den ble varmet på vei til jobb, og det tar langt tid å få den ned igjen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA