Sikkerhet ved bruk av ladekabel

Startet av RogerV, fre 13. mar 2015, kl. 19:18

« forrige - neste »

RogerV

Er ladekabelen fra en privat ladestasjon helt sikker i forhold til disse situasjonene?:

- Kan barn få elektrisk støt dersom de tukler med ladekabelen, f.eks. kobler den fra bilen?
- Kan man få elektrisk støt dersom kabelens isolasjon skades, f.eks. av en gressklipper?
- Finnes det andre tenkelige situasjoner der man kan risikere å få støt?

Jeg ønsker svar på disse spørsmålene fra fagpersoner.

Fallskjerm

Pkt. 1
Koples en ladekabel med kladd eller en mode3 stasjon bort fra bilen, koples strømmen ut og kontakten som skal stå i bilen blir strømløs ved hjelp av et rele eller tilsvarende.

Derfor er det blandt annet påbudt å sjekke ladetilkopling og ladekabler ved eu kontroll

Leaf f.eks kommer med feilmelding hvis ikke begge lederene koples ut når bilen sier at lading er ferdig

Pkt. 2
Ja. Blir isolasjonen skadet kan man få støt i seg.

Pkt. 3
Bruker du en godkjent ladekabel eller mode3 stasjon og har jordfeil bryter på kursen til lading av bilen. Skal det ikke være mulig å få støt. Det er nettopp derfor man har ladekladden så nært støpsle som mulig eller mode3.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

jkirkebo

Sitat fra: RogerV på fre 13. mar 2015, kl. 19:18
Er ladekabelen fra en privat ladestasjon helt sikker i forhold til disse situasjonene?:

- Kan barn få elektrisk støt dersom de tukler med ladekabelen, f.eks. kobler den fra bilen?

Du får ikke koblet den fra bilen så lenge bilen lader. Når bilen ikke lader er det ikke spenning i kabelen. Så svaret blir nei.

Sitat
- Kan man få elektrisk støt dersom kabelens isolasjon skades, f.eks. av en gressklipper?

Ikke et skadelig støt så lenge kabelen brukes på en kurs med jordfeilbryter. Den vil da slå ut umiddelbart på maks 30mA.

Sitat
- Finnes det andre tenkelige situasjoner der man kan risikere å få støt?

Kan ikke komme på noe, så lenge installasjonen er forskriftsmessig og fagmessig utført.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RogerV

Hei, og takk for svarene!

Bakgrunnen for spørsmålet er denne:
- Styret i borettslaget tillater ikke at ladekabelen ligger åpent på bakken fra P-husveggen til utendørs parkeringsplass (ca 5 meter).  Kabelen vil ligge på gressdekket bakke når bilen står til lading.  Når bilen ikke lades, vil kabelen være kveilet opp på en veggholder.
Jeg tenker f.eks. på en slik ladestasjon (31328N): http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html
Selve ladestasjonen vil henge på veggen inne i P-huset, mens veggholder/kabelkveil vil henge på ytterveggen.

Jeg har ikke valgt bil ennå, men for f.eks. Kia Soul så låses ikke ladepluggen fast til bilen.  Jeg regner med at den likevel blir strømløs dersom den trekkes ut fra bilen?

Ladestasjonen vil kobles til en 230V/32A kurs med jordfeilvern.

Denne plenen er såkalt fellesareal i borettslaget.  Altså åpen for fri ferdsel og barnelek.  Finnes det noen mulighet for at barn kan skade seg på denne installasjonen?  Jeg innbiller meg at utstyret er laget og godkjent for å brukes nettopp på denne måten, og at det er "idiotsikkert" i forhold til strømstøt?

jkirkebo

Sitat fra: RogerV på lør 14. mar 2015, kl. 10:37
Hei, og takk for svarene!

Bakgrunnen for spørsmålet er denne:
- Styret i borettslaget tillater ikke at ladekabelen ligger åpent på bakken fra P-husveggen til utendørs parkeringsplass (ca 5 meter).  Kabelen vil ligge på gressdekket bakke når bilen står til lading.  Når bilen ikke lades, vil kabelen være kveilet opp på en veggholder.
Jeg tenker f.eks. på en slik ladestasjon (31328N): http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html
Selve ladestasjonen vil henge på veggen inne i P-huset, mens veggholder/kabelkveil vil henge på ytterveggen.

Jeg har ikke valgt bil ennå, men for f.eks. Kia Soul så låses ikke ladepluggen fast til bilen.  Jeg regner med at den likevel blir strømløs dersom den trekkes ut fra bilen?

Ladestasjonen vil kobles til en 230V/32A kurs med jordfeilvern.

Denne plenen er såkalt fellesareal i borettslaget.  Altså åpen for fri ferdsel og barnelek.  Finnes det noen mulighet for at barn kan skade seg på denne installasjonen?  Jeg innbiller meg at utstyret er laget og godkjent for å brukes nettopp på denne måten, og at det er "idiotsikkert" i forhold til strømstøt?

Ladekabelen er låst fast også på Kia. Prøv å dra pluggen rett ut, det går ikke. Du må trykke ned en bryter på toppen av pluggen først. I det øyeblikket du trykker på denne stoppes ladingen og kontaktoren kobler ut strømmen. Lenge før du får dratt ut pluggen. Skulle denne være defekt er pluggen designet slik at pilotsignalet har en kortere pinne enn strømpinnene. Pilotsignalet vil derfor brytes først, og akkurat det samme skjer mhp. kutting av strømmen. Rett og slett idiotsikkert.

Den eneste måten barn kan skade seg på på en slik installasjon er om de løper og snubler i ledningen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RogerV

Høres sikkert ut.
Snublefaren tenker jeg å løse med et sperrebånd el.l.  Dette er ikke et mye brukt lekeområde, men litt "polti-og-røver" forekommer fortsatt.
Hvordan kan jeg dokumentere overfor styret i borettslaget at dette er en trygg installasjon i.f.t. el-sikkerhet?

KjellG

Det er vel i denne situasjonen liten forskjell på motorvarmer/kupévarmer. Har det vært akseptert?

En motorvarmer har dårligere sikkerhet ved at spenninge ikke kuttes om bilen frakobles.

I tillegg har en faren ved at en kjører fra ledningen. Restene i veggen kan da være uten isolasjon og berøringsfarlige. En ladestasjon vil kutte strømmen straks pilottonen i kabelen slites av. I tillegg får en problem med å starte en elbil men tilkoblet kontakt!

RogerV

Hvordan får jeg lagt inn et bilde her?

Elmo

Sitat fra: RogerV på lør 14. mar 2015, kl. 18:28
Hvordan får jeg lagt inn et bilde her?
Trykk på + tegnet ved "Vedlegg og andre alternativer" rett under der du skriver innlegg
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

RogerV

Takk  :) !
Håper bildet blir synlig nå da.
Jo, motorvarmertilkobling er tillatt.  Det er satt opp Defa-stolper ca 1 meter fra kantsteinene.
Fra P-husveggen til bilen er det ca 4 meter.
Jeg tenker å ha ladekabelen kveilet opp på veggfestet når den ikke er i bruk.  Når den er i bruk, vil den ligge på bakken.  For å unngå snublefare, så tenker jeg å henge opp et sperrebånd.  Alternativt kan kabelen holdes over bakken via et tre eller en stolpe.
Det virker dessverre ikke som om borettslagsstyret er så veldig løsningsorienterte.

Jeg forstår svarene ovenfor dithen at det ikke skal være noen fare for elektrisk støt, verken for nysjerrige barn eller gressklippende vaktmestere.

Å avvise en slik installasjon på grunn av snublefare, synes jeg er i overkant vrangvillig.  Hva mener dere?

emil

Større fare for støt ved tulking med tilkoblet motorvarmerkabel enn med ladekabel utifra bildet ditt.

Men du kan nok garantere at en gressklippende vaktmester må prøve å kjøre over ladekabelen din bare for testingens skyld.

cra

Snublefare høres ut som en unskyldning, ja.  :P

Du kan evt. fleske til med kabelbeskyttelse a'la disse: http://www.wimpel.no/Produkter.aspx?docid=384.

Tror jeg har sett lignende på Biltema, Jula e.l. til en forholdsvis rimelig penge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gordon Retriever

Sitat fra: RogerV på fre 13. mar 2015, kl. 19:18
Jeg ønsker svar på disse spørsmålene fra fagpersoner.

Jeg er ikke fagperson på borettslagstyrer, men litt innsikt har jeg.

Sitat fra: RogerV på lør 14. mar 2015, kl. 10:37

Planlegger du å bruke samme ladestasjon både inne i parkeringshuset og ute på parkeringsplassen siden du skisserer en slik løsning?

Basert på bildet over kan jeg tenke meg flere innvendinger styremedlemmene vil kunne ha:

Snublefare.
Problemer ved gressklipping.
Slitasje på plen når kabel skal kobles til og fra.
Det ser forferdelig rotete ut.
Tenk når det kommer 5-6 elbiler som skal ha kabel tvers over plenen.
Vi ønsker å ha det pent og ryddig i borettslaget vårt.

Sitat fra: RogerV på lør 14. mar 2015, kl. 20:06
For å unngå snublefare, så tenker jeg å henge opp et sperrebånd.  Alternativt kan kabelen holdes over bakken via et tre eller en stolpe.

Nja...

Er det styret egentlig ønsker seg en løsning med nedgravd kabel og egen ladestolpe, etter mønster fra motorvarmeruttakene?

KjellG

Mye fornuftig i det siste taler skriver.
Et moment til, med egetbekostet kabel/skap, legger du beslag på fast plass. Er det greit?

Elmo

Sitat fra: emil på lør 14. mar 2015, kl. 21:30
Større fare for støt ved tulking med tilkoblet motorvarmerkabel enn med ladekabel utifra bildet ditt.

100 ganger større !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA