Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt kommer man i skilepaddemodus?

Startet av Milzit, mandag 02. mars 2015, klokken 22:41

« forrige - neste »

Milzit

Er det noen som har noen erfaringer med hvor lang man kan kjøre etter skilpaddemodus er aktivert til det er stopp?

asbkar

i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Har ikkje testa det sjølv, men i følge rapportar frå andre er 4-6 km igjen når skilpaddelyset  tennnes, men dette kan nok variere sterkt med ulike faktorar. Har sett det vore nevnt at strekning du kan fortsette i modus blir redusert når batteri blir svakere.

Hugs på at varme og AC blir slått av, så i enkelte tilfeller kan sikten vere største problemet om ein må fortsette i skilpaddemodus. Ved fuktig / kaldt vær kan det vere vanskelig å sjå ut.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bobakka

Dette er egentlig et interessant spørsmål - særlig med bilens alder tatt i betraktning.

Jeg mener at det var en selger i Kongsberg som hadde testet dette og han kom 12 km om jeg husker det riktig. Før han da stoppet.

Selv har jeg kjørt 2-3 km med hjertet i halsen, men jeg kom frem.

myimiev.com så er det noen som spekulerer i at en del av kapasitetsreduksjonen kommer i den lavere enden av skalaene, dvs. ved skilpadda. Teorien er at man kan kjøre kortere og kortere på skilpadde etterhvert som bilen har gått flere km.

Er det noen som har gått tom for strøm og kan rapportere om virkelig kjørt distanse for en bil som er noen år?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

marsboer

Aldri hørt om skillepadde-modus. Skjer det når alle "batteri-strekene" er borte?

Sun69

#5
Har dessverre klart å teste dette 2 - 3 ganger. Har en Ion 2011 mod. Den klarer 11- 13 km i skillpadde modus med veldig lite gasspådrag. Den siste gangen indikerte hurtigladeren 0%. Måtte jeg dytte bilen mot hurtigladrene. Sloknet når jeg prøvde å sette den i revers. (Den nye hurtigladeren på Kiwi i Holmestrand) Den tredje gangen kjørte jeg helt hjem. Dette har vært nå i vinter (men helt uten varme på i bilen). Kan hende at man kan klare mer om sommeren. (Vil helst slippe å prøve).

Leaf 2013 160000km (Grå) . Har hatt denne siden 2017.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

TB

Sitat fra: marsboer på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:42
Aldri hørt om skillepadde-modus. Skjer det når alle "batteri-strekene" er borte?
Det stemmer. Det er eit symbol (av ei skilpadde) i instrument panelet som tennes. På trilling (Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn) skjer det etter den siste streken er brukt opp, dvs. ikkje i det øyeblikk streken forsvinn, men litt tid etter dette - ca 5-8 km.

Når skillepadde-modus er aktiv vil varme og AC slå seg av. Bilen blir og litt meir "daff". Usikker på om maks hastigheit blir noko mindre. Skillepadde-modus varer 4-13 km i følge ulike rapporter...

Målet med skillepadde-modus er å finne ein trygg plass å stoppe - for å unngå stopp på ein trafikkert veg. I det øyeblikk det er heilt tomt vil bilen stoppe all framdrift, kan ikkje bli starta igjen før den er lada litt.

Det vil vere mulig å slepe ved å sette bilen i N. Instrument, lys, blinklys osv. vil fungere - dette henter strøm frå 12 V. (Usikker om servo og bremsekraftforsterker  funger?)

(Enkelte andre elbilar, t.d. VW e-UP kan bli starta opp igjen etter stopp, slik at bilen kan bli flytta litt.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Sun69 på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:34
Har dessverre klart å teste dette 2 - 3 ganger. Har en Ion 2011 mod. Den klarer 11- 13 km i skillpadde modus med veldig lite gasspådrag. Den siste gangen indikerte hurtigladeren 0%. Måtte jeg dytte bilen mot hurtigladrene.

Ref. ein annan tråd oppstod skillepadde-modus på min bil ved 8% for ca 1 år sidan. Dette var målt med OVMS. At det faktisk er mulig å komme til 0% har eg ikkje forsøkt :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

marsboer

Sitat fra: TB på onsdag 04. mars 2015, klokken 18:35
Sitat fra: marsboer på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:42
Aldri hørt om skillepadde-modus. Skjer det når alle "batteri-strekene" er borte?
Det stemmer. Det er eit symbol (av ei skilpadde) i instrument panelet som tennes. På trilling (Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn) skjer det etter den siste streken er brukt opp, dvs. ikkje i det øyeblikk streken forsvinn, men litt tid etter dette - ca 5-8 km.

Ok, fint å vite. Har opplevd 1 strek igjen og var redd for at bilen skulle stoppe, hehe. Nå vet jeg at jeg kan puste litt lettere ut neste gang :)

TB

Sitat fra: marsboer på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:36
Ok, fint å vite. Har opplevd 1 strek igjen og var redd for at bilen skulle stoppe, hehe. Nå vet jeg at jeg kan puste litt lettere ut neste gang :)

Om du treng å strekke rekkevidden er OVMS eller caniOn gode tips. Her vises batteri status i prosent.

OVMS  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.0.html
caniOn http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9010.0.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sun69

Har kjøpt meg en ELM327 ver 2.1 på e-bay fra china for 68 kr med frakt. Den har ikke sim kort. Har egentlig kjøpt denne for å kunne lese av og slette feilmeldinger på andre biler, men skal se om OVMS eller caniOn virker med denne adapteren. Fikk den forje uke. Skal snart på båtmessa på Lillestrøm. Bor på Tjøme. Dette er en god anledning for eventuelt å teste dupediten.
Leaf 2013 160000km (Grå) . Har hatt denne siden 2017.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

TB

Sitat fra: Sun69 på fredag 06. mars 2015, klokken 12:54
Har kjøpt meg en ELM327 ver 2.1 på e-bay fra china for 68 kr med frakt. Den har ikke sim kort. Har egentlig kjøpt denne for å kunne lese av og slette feilmeldinger på andre biler, men skal se om OVMS eller caniOn virker med denne adapteren. Fikk den forje uke. Skal snart på båtmessa på Lillestrøm. Bor på Tjøme. Dette er en god anledning for eventuelt å teste dupediten.

caniOn støtter diverre ikkje ELM327. Du treng
- STN1110 Bluetooth OBD-II Adapter
- STN1170 Bluetooth OBDII Adapter
- OBDLink MX

eller ein annan adaptert basert på STN1110 / 1170.

Desse kostar ein del meir enn alle ELM327 som leveres. Sjå tråden eg linka til for detaljer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Milzit

Takk, god å vite at man kan kjøre så langt selv med en lysende gul skillpadde..

Ellers er det betydelig bedre rekkevidde nå som det mest er pluss grader, før var guesso meteret på under 50 km i dag startet det faktisk på over 100 km.

tomrh

Sitat fra: bobakka på tirsdag 03. mars 2015, klokken 20:11
myimiev.com så er det noen som spekulerer i at en del av kapasitetsreduksjonen kommer i den lavere enden av skalaene, dvs. ved skilpadda. Teorien er at man kan kjøre kortere og kortere på skilpadde etterhvert som bilen har gått flere km.

Er det noen som har gått tom for strøm og kan rapportere om virkelig kjørt distanse for en bil som er noen år?
Kjørte i kveld 4,5 km på skilpadda i ca en minusgrad. Med tanke på at bilen er snart 3 år og passerte 90.000 i dag ser det bra ut.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

VanillaBean

Denne tråden indikerer 5,5 km kapasitet når skilpadden har dukket opp.http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6514.msg142949.html#msg142949

Jeg har garantert kjørt mye mer. Har bla fått skilpadde like etter Asker og likevel kommet meg til Drammen. Da er det selvsagt inkludert "fritt fall" ned Lierbakkene med giret i N og fart som holder lenge etter bakkene.... ;-)

Er så vant til å kjøre med skilpadde og har aldri gått tom, så blir ikke lengre svett ved synet at den lille søte "varsleren"...

iMiev siden september 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA