Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

testO

OVMS har nå også fått støtte for trillingene.

Følgende er støttet i førster versjon:
- Avlesing av SOC
- Avlesing om bilen er parkert, og hvor lenge.
- Avlesing om bilen lader, ladespenning og strøm.
- SMS og push melding når milen er fulladet, og om lading blir avbrutt
- Batteri temperatur
- GPS Posisjon
- Ideell rekkevidde og estimert rekkevidde

For de som er interessert, kan dere lese mer om OVMS her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.0.html
http://www.openvehicles.com

Noen videoer som viser OVMS:


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CSh-Mdf-QKo

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=v1oGXYngI3c


Enheten kan kjøpes her:
http://www.fasttech.com/products/0/10000001/1000300-ovms-car-module-v2
http://shop.zerocarbonworld.org/ev-accessories/

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

asbkar

Kult! Hvilke duppedingser må kjøpes til en i-Miev?
Gjetter på følgende:
- car module
- gsm-antenne
- gps-antenne
- OBD-II til DB9-kabel (høyre eller venstre-typen?)
+ skaffe simkort?

Trenger ikke PIC-programmerer?
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

testO

Du trenger programmereren også.
Programmet som leveres på "Car module" har ikke støtte for trillingene enda. Så en nyere versjon av programvaren må programmeres inn.
Det kommer også til å komme oppdateringer som kan legges inn, og da kan det være greit å ha en programmerer tilgjengelig.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

hma

Tøft! Veldig bra at du har laget støtte for trillingene. OVMS er genialt!

For Think er det nå støtte for å fjernstyre varmen i bilen. I første omgang ved slå på ekstern Webasto/Eberspächer tilleggsvarmer fra Valet Mode-knappen, men kanskje i neste fase ved å aktivere den innebygde varmeren.

Fjernstyring av dørlåsene er også litt kult (men kanskje ikke så nyttig). :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

svingen

#4
utrolig kult ! :)
det her må bestiles,bra jobbet! :)

Finnes det noe guid/info hvordan man gjør det her?
Er det mulig og gjøre får vanlige døde (les 10 tommer totter)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

asbkar

Endelig hjemme fra høstferie! :)

Fikk hentet sakene på posten i dag.
Thomas: Har du en kjapp oppskrift for utvikling av bil-firmware? Dvs hva skal til for å bygge, gjerne på linux/mac, til nød windoze.
Har du et ferdigbygd image for i-miev jeg kan leke med i dag?

Karl Erik
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

testO

Legger ved dokumentasjonen samt image.

User guide er for Tesla Roadster, men oppsettet av enheten er det samme.

Se også denne utmerkede oppskriften laget av hma her på forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.msg108213.html#msg108213

For å pakke ut Hex filen, endre filen fra txt til zip.

Denne har versjon 1.4 av koden for trillingene.

Thomas
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

asbkar

#7
Supert, takk! Beskrivelser og kildekode har jeg funnet fra før, får fikle med kompilering og fikling etterhvert.
Har et simkort med mobilt bredbånd fra telenor, men ser ikke ut til at det går an å sende sms til det, 12-sifret nummer. Bestilte talkmore link, så får jeg prøve igjen om noen dager når jeg får simkortet. Boksen står forøvrig og blinker med 2 grønne blink, så alt ser ok ut så langt.

Edit: 12-sifret nummer med sms ser ut til å virke likevel, bare man skriver riktig nummer... Har fått sms-et litt med den nå, men får at SOC er 0%, den klarer kanskje ikke å snappe opp noe når bilen ikke lader, og er skrudd av? Har endret biltype til MI. GPS fungerer fint.

Edit2: Med tenninga på får jeg både SOC, rekkevidder og ODO. Kult! Bare de godkjenner openvms-kontoen min nå, så får jeg testet appen også.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

testO

Så bra!

Det er kun aktivitet på CAN bussen når bilen lader og når tenningen er på.

Til info så er temperaturene du ser i appen ikke "rett" for PEM og MOTOR. De verdiene du ser der er Min og Max verdier for batteriet. Temperatur data for PEM og Motor er ikke tilgjengelig p.t.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

asbkar

Var bare fikling som skulle til, nå fungerer GPRS også. Endte opp med "GPRS internet.public dj dj" etter mange forsøk med telenor og telenor.mbb, både med og uten passord (dvs -). Har da kontakt fra android-appen. Tenkte jeg skulle se om jeg kan fikle til pebble-støtte i android-appen etterhvert ( http://getpebble.com/ )
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Eblogg

Dette virker veldig spennende men det er veldig vanskelig for en ikke veldig datakyndig å skjønne noe av det  :'(

Er dette noe av det samme fjernstyringssystemet som Leaf har?

Kan man nå få dette også til trillingene?

Jeg har lest de andre trådene rundt på forumet her rundt emnet men blir ikke så veldig mye klokere.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

TB

Sitat fra: Eblogg på onsdag 09. oktober 2013, klokken 08:42
Dette virker veldig spennende men det er veldig vanskelig for en ikke veldig datakyndig å skjønne noe av det  :'(
Er dette noe av det samme fjernstyringssystemet som Leaf har?
Kan man nå få dette også til trillingene?
Jeg har lest de andre trådene rundt på forumet her rundt emnet men blir ikke så veldig mye klokere.
Leaf har eit innebygd fabrikkmontert fjernstyringsystem, utvikla av Nissan. Der kan du via smarttelefon blant anna kan styre varme/kjøling, lese av ladestatus osv.

OVMS er ikkje like avansert - då dette er eit ettermontert system, utvikla av entusiaster. Dvs, Mitsubishi har ikkje bidratt med utvikling av OVMS, det er "reverse engineering" som er brukt - for og få denne til og virke mot ulike bilar. Den er i utgangspunktet laga for Tesla Roadster, som ikkje hadde nokon form for fjernstyring som standard.

Virkemåten er slik:
Du koblar boksen med navn "OVMS Car Module v2" til bilen sin OBD-II utgang. OBD-II er ein standard port som finnes i bilar, både el og fossil. Porten gjer det "enkelt" med standard utstyr og lese ut parameter frå bilen, men den informasjon som sendes ut er ikkje standard. Dvs, du må ha ein "leser" eller programvare på ein "pc" for og tolke denne informasjonen. Det som er nytt at OVMS no har utvikla programvare som støttar dei data trillingene sender ut på OBD-II porten.

Via SMS, eller GPRS (data via GSM) overføres så dei data som leses ut frå bilen.
Det er to antenner kobla til "OVMS Car Module v2", ei for GSM signal, og ei for GPS.

Dermed kan du på mobil, enten via eigen app, eller via SMS sjekke status på bilen. I følge starten av denne tråden kan du berre lese ut info - du kan ikkje sende kommando til bilen, som t.d. starte varme, eller kjøling - eller starte / stoppe lading.

Frå fyrste post er det støtte for:
Sitat
Følgende er støttet i førster versjon:
- Avlesing av SOC
- Avlesing om bilen er parkert, og hvor lenge.
- Avlesing om bilen lader, ladespenning og strøm.
- SMS og push melding når milen er fulladet, og om lading blir avbrutt
- Batteri temperatur
- GPS Posisjon
- Ideell rekkevidde og estimert rekkevidde

Oppsummert inneheld "OVMS Car Module v2" dette:
- "Mini pc" med programvare tilpassa bilmodellen du skal koble den til.
(Bruker kan sjølv laste inn ny programvare filer, med nye funksjonar, eller programvare for annan biltype og flytte modulen til ein annan bil. Med rett programvare gjerne ein fossil også, kan sende ut info om fart, forbruk, temperatur, gasspådrag, osv - dvs flåtestyrings verktøy som alt finnes.)
- GSM / GPRS modem. (Treng SIM kort for kommunikasjon mot Telenor / Netcom eller andre.)
- GPS modul - for lokasjon av bilen.

Stor fordel med "OVMS Car Module v2" er at den ikkje treng inngrep i bilen. Ta av OBD-II kablen, så er den kobla ifrå bilen.

Om det er ynskje om og hente ut meir data, eller låse/ låse opp dører, starte varme, ac osv finnes det to metodar:

- Finne dei kommandoar som må bli sendt via OBD-II porten for og utføre den aktuelle handling.
(Ikkje alle funksjoner kan bli bli styrt via ODB-II / CAN..)
eller
- Koble seg direkte til bilens kabler - t.d. vifte, pumpe for varmekretsen.

Slik eg har forstått det er det sistnevnte metode som blir brukt ved montering av Eberspächer (dieselvarmer) i trilling. Dvs, mulig at varme ikkje kan startes via ODB-II / CAN.

I følge tråden så er ODB-II / CAN aktiv når bilen er "på" - og når bilen lader. Når bilen er "av" er det ingen aktivitet på ODB-II / CAN. Dvs, det vil ikkje vere mulig og "vekke" bilen når lading har stoppa.

Du kan hente ut GPS data/posisjon, dette hentes frå "OVMS Car Module v2" - den er aktiv så lenge den mottar strøm, som eg forstår alltid er aktiv i ODB-II porten.

Fordeler:
- Enkelt og koble til.
- Enkelt og koble ifrå. (T.d. ved feil / garanti rep. kan den fjernes.)
- Låg pris (ca 1000 kr for delene som kreves, mulig pluss mva og litt frakt.)
- Nye funksjoner kan komme, når det blir utvikla ny programvare.
- Kildekoden er open, kan sjølv lage ny / oppdatert versjon som er slik du vil ha den :-)

Ulemper:
- Begrensa til det som er mulig og styre via ODB-II porten.
- Open kjeldekode = ingen garantiar / produsent som står bak programvaren.
- "Fikling" kan vere eit stikkord for og få det til og virke, men det virkar rimeleg enkelt.
- Trekker straum frå 12 V heile tida, kan tappe batteriet om bilen står lenge ubrukt, slik at bilen ikkje kan "starte". Merk: Hovedbatteri kan gjerne vere 100% lada, det er 12 V som blir brukt.
  (Det samme har Leaf og Tesla eigarar opplevd uavhengig OVMS...)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

asbkar

Det er ikke veldig vanskelig å få til, og det er bare å spørre her hvis det er noe. Jeg betalte $158.18. Verdien var satt lavt på pakka, så jeg slapp moms også. Knotinga og fiklinga jeg drev med var vel:
1) Pinkode-sjekk må skrus av på simkortet. En mobiltelefon eller mobilt bredbånds-modem som benytter stort simkort måtte til for å få skrudd av dette.
2) Virker som apn må settes til internet.public. Med telenor eller telenor.mbb får du en intern ip-adresse bak telenors brannmur. Sikrere, men fungerer ikke med ovms.

Den var faktisk til god hjelp i dag, da sikringen gikk under lading. Er et par av stolpene på hammersborg torg som er kilne. Utrolig artig og nyttig å få SMS fra bilen om at lading er stoppet! Gikk ut og byttet stolpe, så ladet den fint resten av tiden.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Eg har også bestilt denne, tok PICKIT 3 programmereren, ref "PICKIT3 recommended for development".
Tok kabel av typen "left" - passer best i forhold til kontakten.

Total vart 167.47 USD inkl frakt på 25,30 USD - så får me sjå om det blir mva, eller ei.
Om korrekt verdi står oppført blir det ca 250 kr i MVA + gebyr. Står det låg verdi på pakka blir det kr 0...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eblogg

Takk for god info. Nå skjønte jeg litt mer.

Er det slik at denne enheten som man kobler til er en boks som tyder meldingene til bilen og sender dem til deg via en simkortmodul?

Er det slik at denne appen man laster ned, automatisk tyder meldingene og gjør dem om til fornuftig lesning?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA