Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stemoderlig behandling fra Nissan verksted - importert euroleaf

Startet av KristianA, lørdag 28. februar 2015, klokken 14:28

« forrige - neste »

KristianA

Jeg kjøpte en 2013 Nissan Leaf Tekna importert fra Italia ny, og har kjørt service og garantiarbeid hos Nissanforhandler. Her har jeg til tider følt meg svært stemoderlig behandlet.

Bilen kommer med pan-european garanti, men er usikker på hva denne dekker. Vet at den ikke er like omfattende som Nissan norges garanti, men i følge Nissan UK sine sider, så har jeg 3 år garanti/100000km, 5 år/100000 på batteri og 12 år rust.

Skjønner at de heller ville ha sett at jeg kjøpte bilen hos de, men jeg er fortsatt kunde. Betaler for service, og om de oppfører seg tålelig bra, så kan jeg finne på å kjøpe Nissan som min neste bil også. Med kjæreste som studerer, så hadde vi ikke hatt råd til denne bilen om vi måtte betale 40000 ekstra hos Nissan, som var prisforskjellen i august 2013.

Har hatt to tilfeller nå der de har satt seg på bakbena, og lurer på om dette er ting som dekkes eller ikke av pan-european garanti:


  • Høyre bakdør er feil innstilt fra fabrikk. Den tar bort i bøylen den skal låses mot når døra lukkes. Glippen mellom karrosseri og bakre del av døra er større enn andre siden, så døra er nok litt skeiv. Lyden forsvinner om jeg løfter i døra når jeg lukker den.
  • Fikk kontrollert rattstamme etter innkalling fra Nissan, og hadde avtalt å få kontrollert bremser som gnisser ved rygging, men dette var plutselig ikke dekt av garantien min, og de kunne fikse dette for 2000kr
  • I tillegg så får jeg stadig beskjed om at bilen ikke er tektylert, har ikke varmepumpe, varmeteppe etc. Selv om dette ikke stemmer. Bilen er en euroleaf Tekna, og så vidt jeg forstår, så har alle Tekna og Acenta med "B" inkludert dette.


Har andre opplevd lignende?

Er justering av dører, service på bremser og lignende inkludert i pan-europa garantien?

PK

Nissan sine forhandlere er kjent for elendig service og velvilje,over hele fjøla..  Tror ikke du hadde fått noen bedre service om du hadde kjøpt bilen der..
Jeg har Norsk Leaf, kjøpt ny hos forhandler... For meg virker det som vi kunder er et herk uansett hvorfor vi kommer...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Marius Engel

Når du rygger, piper sannsynligvis parkeringsbremsen. I følge Sande auto Vest er dette en del som smøres når bilen får bremseservice. Parkeringsbremsen ligger inne bremseskiven bak. Jeg tok bremseservie selv, og vanlig service på Flesland Auto, dermed må jeg betale for dette eller fikse selv.

Ellers ble jeg faktisk godt behandlet, og hadde en liste med 10 småpunkt jeg ønsket å få fikset. Det aller meste fikset de uten diskusjon. Jeg takket for god Service, så har de ihvertfall skjønt at de hadde god og rettferdig kundebehandling i dette tilfellet. Noe å ta lærdom av.

KristianA

Så du måtte ta bremseservice selv fordi du ikke tok service hos Nissan?

Jeg tok ettårsservice hos denne forhandleren for 6 mnd siden, men fikk ikke tilbud om noe utenom standard service på bilen. Så jeg vet ikke om dette ble gjort eller ikke. Var overasket av prisen på service, etter skrekkhistorier fra andre. Betalte bare 2500.

Nå på siste besøk, så var smøring av bremser null problem å få på garanti, frem til hun fant ut at det var importert bil. :P


Marius Engel


Sitat fra: KristianA på lørdag 28. februar 2015, klokken 20:48
Så du måtte ta bremseservice selv fordi du ikke tok service hos Nissan?

Jeg tok ettårsservice hos denne forhandleren for 6 mnd siden, men fikk ikke tilbud om noe utenom standard service på bilen. Så jeg vet ikke om dette ble gjort eller ikke. Var overasket av prisen på service, etter skrekkhistorier fra andre. Betalte bare 2500.

Nå på siste besøk, så var smøring av bremser null problem å få på garanti, frem til hun fant ut at det var importert bil. :P

Det vanlige er at Nissan skal utføre den anbefalte bremseservicen på service, for at du skal få stempel i boken.

På Flesland Auto koster 1. års service 1300kr, bremseservice 600kr, og du får stempel i boken uten at bremseservice blir gjennomført. Bremseservicen er kun noe Nissan anbefaler.

Sande auto vest tar 2750kr, da er bremseservice inkludert. 1450kr å spare på å gå til flesland auto og ta bremseservice selv.

Bremseservice gjør jeg lett selv, når jeg skifter dekk. Jeg synes det er kjekt, og lærer alltid noe nytt. Men jeg glemte å smøre parkeringsbremsen, så nå piper den litt av og til når jeg rygger. Totalt ufarlig, men litt irriterende. Fikser det enkelt når jeg legger om til sommerhjul.

fredsjo

2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Marius Engel

Ligger mange tråder om dette på forumet.

Men kort fortalt er det å løsne kalipperer og klaver, børste blikkplatene bremseklossene glir i godt, samt sporet de sitter i, smøre med egnet smøremiddel, og sette sammen igjen. Parkeringsbremsen vet jeg ikke, men meningen er å smøre bevegelige deler.

Vasker alltid over klossens kontaktside og bremeskiven med bremserens på sprayboks og helt rent papir, i tilfelle jeg får noe fett der.

Glideboltene kjenner jeg om glir godt, og smører med egnet smøremiddel der også.

Jeg har brukt biltemas bremsecaliperfett, men jeg tror det forsvinner fort. Jeg har blitt fortalt at Bosch Superfit er bra til å smøre bremser med, og bremsesylinderfett (ikke fra biltema) er bra til å smøre glidebolter med.

Kobberpasta og alupasta har metall i seg som kan ødelegge ABS sensor om de kommer i kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA