Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det nødvendig med 6,6kw lader?

Startet av kjetaam, lørdag 28. februar 2015, klokken 02:59

« forrige - neste »

kjetaam

Eventuelt hva anbefaler dere? Hva er forskjellen på lader som følger med bilen og 6,6 kW lader?

Ebe


Du kan lade tre ganger så fort enn med orginal ladekabel om du har en 32a kontakt :)

Det er ikke fryktelig mye brukt i dag, hvis du ikke har det hjemme, men det blir flere og flere ladere som støtter f.eks type 2-lading.

Jeg ville kjøpt det, tror det kan bli kjekt i fremtiden. Dessverre visste jeg ikke om det når vi kjøpte i fjor, hadde glatt betalt for det.

Det er jo tross alt ladetid og rekkevidde som er elbilens største utfording...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomgri

Jeg valgte det på min fordi at jeg mener jeg etterhvert vil ha bruk for hurtigere lading hjemme. Vi venter smått, og Leafen er eneste femseteren vi har. Så vi gjør mye for å bruke Leaf som bil nummer 1, når det da etterhvert blir mer aktiviteter etter arbeidstid, kommer 6,6kw-lading til sin rett.

Samt hos Grønn kontaks ladeplasser er det både hurtiglading samt type 2-lading.
Dvs at om hurtigladeren er opptatt, er det fremdeles mulighet til å få strøm i ok hastighet.

sølv-pilen

Nei.  Ikke nødvendig som bremser og styring. Men langt mer nyttig en krom pakke eller pyntelister. Er egentlig feil plass å spare da den er gull verdt når du får bruk for den og garantert noe du kommer til å savne når du ikke har den. Men du  MÅ ikke ha den. 6,6 kW laderen er fastmontert med samme plugg som du bruker 3,3 kW laderen, den kan ikke ettermonteres dersom den ikke er fabrikk montert.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Fallskjerm

Bruker den hver dag. Siden jeg har 80% stilling og 85 km pendler vei
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Jan-Børre Olsen

Om den er nødvendig er utelukkende avhengig av den daglige bruken og muligheten for en 32A ladepunkt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 08:49
Om den er nødvendig er utelukkende avhengig av den daglige bruken og muligheten for en 32A ladepunkt.

Eller kanskje hvis du vet det blir enkelte turer utenfor normal rekkevidde i områder uten DC-lader, men med tilgang på 7.2kW eller 22kW Type2 kontakter, alternativt 32A CEE stikk med riktig type ladekabel.

Jan-Børre Olsen

Tja kanskje for spesielt interesserte men jeg hadde aldri giddet å basere en tur på 32A lading.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 11:24
Tja kanskje for spesielt interesserte men jeg hadde aldri giddet å basere en tur på 32A lading.

Ikke basere turen på 6.6kW lading, men hvis en halvtime-time på 6.6kW er nok til å komme frem til hytta vinterstid uten å måtte ta fossilbilen kan det være et veldig kjekt tillegg.

Jan-Børre Olsen

Jo jøss men i praksis så får du 15% på en halvtime og hvis da de relativt få prosentene ekstra er det som skal til for å komme seg på hytta, har man lovlig liten margin å gå på en slik tur synes jeg da. Igjen, det koker utelukkende ned til sitt eget personlige bruksmønster. Jeg har til dags dato ikke vært en eneste plass hvor jeg engang kunne ha benyttet 6,6kW lading som jeg kommer på i farten.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Mippen

Jeg kjøpte min uten dobbeltlader. Ikke noen som sa til meg at det var et valg før jeg hadde fått bilen. Hadde sikkert bestilt den med hvis ikke. Når det er sagt har jeg aldri hatt mulighet til å benytte dette da jeg enten har brukt hurtiglader og 16a justerbar kabel. Så for meg ble det ikke et savn. Den nye teslaen min har dobbelt lader, men nå har tesla tatt bort dette valget med dobbeltlader igjen. Kanskje de mener det hodler med hurtiglader...
Fremtiden er elektrisk.

André S. P.

Min mening er at man IKKE kjøper elbil uten det som er mest viktig.
-En bil med best mulig kjørelengde i forhold til det man har råd til
-Raskest mulig lading for å komme seg videre til enhver tid

Kjørelengden er jo, enn så lenge, det som begrenser oss. Jeg kommer stadig hjem med lite strøm og skal videre ut igjen etter middag til diverse aktiviteter med barn osv. Da er det viktig å få pumpet opp batteriet fortest mulig.
Jeg bor på landet og kjører alltid lengre strekninger.

Da er 6.6 Kw essensielt. Nå får jeg ca 4 mil pr. times lading og kan ganske kjapt reise ut igjen.

Jeg har oppgradert oiginalkabelen for kr. 2000,- hos EVSE Upgrade slik at jeg kan justere den trinnvis opp til 25A.
Mer tåler visstnok ikke den kabelen. Helt genial oppgradering. Jeg kan også f.eks. sette den ned til 6 ampere slik at jeg kan lade sammen med noen som allerede er plugget inn på f.eks. IKEA der uttakene er på 16A. Den andre bilen lader, som regel, på 10A med originalkabelen og da setter jeg min ned til 6A slik at sikringen ikke går og jeg får litt påfyll...

På veggen har jeg et blått CEE uttak på 32A, (enfas), installert av elektriker. De fleste kan få et slikt uttak fra sikringsskapet hjemme.

Jeg bygger også en "open source" Type 2 ladestasjon nå slik at jeg kan bruke Type2 kabelen også hjemme og ta ut alle 32A og ikke bare 25A som jeg får ut av originalkabelen. Jeg bygger den inn i en liten boks slik at jeg kan ta den med meg når jeg er ute på tur, men originallderen dekker nå det meste med ulike overganger jeg har laget meg.

Kostnad for denne stasjonen er rundt kr. 3000,-
Peugeot Partner EV (tidligere Posten)
2013 Euroleaf, perlehvit Tekna
2013 Tesla Model S 85
2017 Hyundai Ioniq
2020 Bestilt Skoda Enyaq IV 80X, Quartz Grey Met, Ecosuite

Mippen

Sitat fra: André S. P. på tirsdag 03. mars 2015, klokken 22:15
Min mening er at man IKKE kjøper elbil uten det som er mest viktig.
-En bil med best mulig kjørelengde i forhold til det man har råd til
-Raskest mulig lading for å komme seg videre til enhver tid

Kjørelengden er jo, enn så lenge, det som begrenser oss. Jeg kommer stadig hjem med lite strøm og skal videre ut igjen etter middag til diverse aktiviteter med barn osv. Da er det viktig å få pumpet opp batteriet fortest mulig.
Jeg bor på landet og kjører alltid lengre strekninger.

Da er 6.6 Kw essensielt. Nå får jeg ca 4 mil pr. times lading og kan ganske kjapt reise ut igjen.

Jeg har oppgradert oiginalkabelen for kr. 2000,- hos EVSE Upgrade slik at jeg kan justere den trinnvis opp til 25A.
Mer tåler visstnok ikke den kabelen. Helt genial oppgradering. Jeg kan også f.eks. sette den ned til 6 ampere slik at jeg kan lade sammen med noen som allerede er plugget inn på f.eks. IKEA der uttakene er på 16A. Den andre bilen lader, som regel, på 10A med originalkabelen og da setter jeg min ned til 6A slik at sikringen ikke går og jeg får litt påfyll...

På veggen har jeg et blått CEE uttak på 32A, (enfas), installert av elektriker. De fleste kan få et slikt uttak fra sikringsskapet hjemme.

Jeg bygger også en "open source" Type 2 ladestasjon nå slik at jeg kan bruke Type2 kabelen også hjemme og ta ut alle 32A og ikke bare 25A som jeg får ut av originalkabelen. Jeg bygger den inn i en liten boks slik at jeg kan ta den med meg når jeg er ute på tur, men originallderen dekker nå det meste med ulike overganger jeg har laget meg.

Kostnad for denne stasjonen er rundt kr. 3000,-


Kam du fortelle mer om denne stasjonen? Jeg vurderer litt mer juice hjemme.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Jeg har ikke 6,6 kW siden det ikke var tilgjengelig da jeg kjøpte den, men jeg ville ikke nølt med å velge det i dag. Jeg tror vi vil se mye type 2 lading rundt omkring etter hvert. På jobbparkering for ansatte er det ofte nok med 10 eller 16 A lading siden man står der lenge nok, men på gjesteparkering vil det være fornuftig med mer, med 6,6 kW vil du lade opp mer enn 50% på et to-timers besøk, noe som gjerne kan gjøre at du kan returnere igjen uten å bruke tid på hurtiglading. Samme gjelder for kjøpesenter, restaurant ol.

På langtur kan man ta noen korte 15 minutter ladinger hver 50-60 km, for så å videre-fylle billig til 90 % mens man tar en god times spisestopp et sted og så å kjøre 100 km før man lader igjen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Jan-Børre Olsen

Det finnes hundre grunner til å velge 6.6kW lading men hvis man ikke ser behovet eller får brukt det hjemme som minimum, anser jeg det som unødvendig. Det er hjemme jeg ser får meg det som mest nyttig, feks hvis man har relativt mye kjøring etter jobb og trenger det lille ekstra men helt ærlig så synes jeg da at Leafen rett og slett har får lite batteri i forhold til bruket. Marginene begynner å bli små men det er et høyst personlig valg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA