Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

hookmaker

Hørte jeg noen her som har glemt att de er "Beta" testere på en ny bil, et nytt bilmerke, et nytt businesskoncept og et nytt servicekoncept? :o :o

cairnz

Jeg bestiller timer et par måneder fram i tid, synes det er like greit, da slipper jeg problemet med ventetid.
Elbilist

pej

Jeg har gjort det til vane at når bilen er inne så bestiller jeg ny time. Akkurat som hos tannlegen. Det er alltid ting å ta når timen kommer. Håper den nye bilen jeg har bestilt ikke har alle de samme feilene, men det kan virke som de fortsatt produserer biler med mange av de samme barnesykdommene. Likevel legger jeg igjen penger i kassa til Tesla. De skal være glad de ikke har konkurranse. Jeg hadde byttet til hva som helst av Tysk dersom de laget en elbil med like lang rekkevidde.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

turfsurf

Tipper at det vi ser av ventetid nå er grunnet levering av en stor mengde x85D fremover kombinert med etterslep på reklamasjoner. Til høsten tipper jeg situasjonen er mye bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Brede

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. februar 2015, klokken 22:21
Tipper at det vi ser av ventetid nå er grunnet levering av en stor mengde x85D fremover kombinert med etterslep på reklamasjoner. Til høsten tipper jeg situasjonen er mye bedre.

Da spørs det om levering av X kommer i gang og tar minst like mye kapasitet, samtidig som D-ene kommer inn med sine reklamasjoner og tilbakekallinger.   :P

heimabrygg

Hadde opprinnelig en serviceavtale i Bergen i februar, men jeg måtte utsette. Fikk ikke ny time før i juni og synes vel det er i overkant. Regner tll gjengjeld med at det er både firehjulstrekk og autopilot når jeg får bilen tilbake i juni  8)
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

ihlhaug

Sitat
Jeg har til stadighet hatt småproblemer, som ikke er noen krise, men meget irriterende.
For eksempel manglende kontakt med bilen.  Spesielt når jeg har hatt behov for å sette i gang forvarming.
Vann inn gjennom takluken.  Vann inn i frunk.  Dugg i lykter både foran og bak.
Kart/GPS og 3G som nesten ikke har virket når jeg har vært på tur.
LED-bremselys som ikke virker osv.

Sender man mail til Tesla, tar det 1 uke før de svarer.  (Både i november og i februar.)
Og ventetid for å få utbedret noe, er uansett 3 måneder.

Jeg har forsøkt å være en god "ambassadør" når jeg har vært i utlandet, og veldig mange har fått sitte på, eller prøvekjøre.  (Til nå over 60 ulike personer faktisk.)
Jeg har forklar og vist frem, og pratet varmt om fordeler med el-bil.

Nå til sommeren blir det antagelig annerledes.
Jeg mangler bl.a. 9 LED i bremselyset i bakruta.  Det er så pass mange at folk som ser bilen, bemerker det.
Og jeg har problemer med vinduspussere og spylere.  I tillegg skulle jeg hatt årlig/20 000 service.
Jeg sendte mail for å bestille time for å få ordnet det den 11.2.15 og har fått time 15.5.15 (fredag før 17.mai.)
Det vil si at jeg enten IKKE reiser i mars som planlagt, og må utsette turen min i 2 måneder. 
Eller at jeg reiser som planlagt, og heller får vise frem bilen, og fortelle om STORE problemer med å få service hos Tesla innen rimelig tid.
I tillegg får jeg da den lange ekstra tur/returen. (Det er over 1000km og ferge hver vei.) 

I Service-avtalen står det forresten at "vedlikeholdskontroller utføres innen 1 600 km eller 30 dager fra de spesifiserte vedlikeholdsintervallene i planen du har valgt"
og "Planlagt vedlikehold som ikke blir utført i dette tidsrommet annulleres, og slike annullerte vedlikeholdskontroller erstattes ikke."
--- Vel, jeg har bestilt time ut i fra denne, men nå forskyver Tesla denne med minst 5 000km og ca. 3 måneder.
Vil det da si at denne vedlikeholdskontrollen annulleres?
Hvis ikke, - blir neste da ved 40 000 eller 45 00km?
Eventuelt blir den da i februar, eller i mai neste år?

Vel, jeg sitter her med en Tesla.
Jeg har betalt ca. 4 ganger mer for denne enn jeg noen gang har gjort for noen annen bil.
Likevel har denne bilen flere feil og mangler enn den gamle (2001) Volvo'en.
Av alle andre biler jeg har hatt, har 3 UKER vært lenge å vente på å få bilen på verksted/service.
Hos Tesla er 3 MND. raskt? (I Bergen er det vel 4 mnd. nå?)
Og verre blir det vel nå som D'-ene kommer.
Prøver jeg å selge den, går jeg på et skikkelig økonomisk tap.

Å være "early adopter" hos Tesla har ikke vært noen suksess.
Verken økonomisk eller teknisk.
Derfor tør jeg heller ikke hoppe på en modell-D.

Og skal Tesla klare seg fremover, tror jeg de bør gjøre noe drastisk.
Jeg tror ikke jeg er helt alene om å bli lei av alle småtingene.

Dette høres jo ikke noe bra ut, men jeg tror alle de problemen du har hatt er på de færreste bilene. Jeg har ikke hatt noen problemer egentlig, kun det at frunk ikke alltid åpner seg helg, så jeg må trykke ned for å forsøke å åpne på nytt, samt merker på dører pga. brakett til speil.
Dugg i lyktene kommer jo av forskjellig temp inne/ute, og skal sånn som jeg har forstått det være sånn (gjelder ikke vann i lyktene). Litt knirking har jeg kun på armlenet på venstre fremre dør når jeg lener meg på det, men dette er også slitasje og må forventes tenker jeg. Ingen problemer med lading, takluke, vinduer eller lignende. 3G som har falt ut en gang eller skjerm som fryser er jo bare å restarte, som på en telefon eller data skjer jo dette av og til. Alt i alt er jeg kjempefornøyd, skulle bare ønske jeg hadde autopilot.

Jeg skal ha min inn til service i Bergen om 3 uker, bestilte time rundt 15. desember, så ca 3 mnd ventetid.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

petersv

Sven. Du kan reklamere mot alle salgsledd, ikke bare det siste. Reklamér mot Tesla hvis du vil.

Muffinman

#23
Pissekonkurranse? Her er et utvalg:

Sitat•   Riper i sidevinduer etter ei uke. Byttet begge foran. Venstre side to ganger. Bakvinduene ville de ikke gjøre noe med. Spesielt de to nederste cm ble fort veldig stygge på grunn av at vinduet går ned når døra åpnes. Dype riper etter et par måneder.

•     Passasjervinduet rev hull i dørpakningen slik at vinduet hektet seg på tur oppover og snudde ned igjen. Måtte åpne døra for å lukke vinduet. Byttet pakning  (og se neste punkt).

•    Man har justert vinduene utover slik at de ikke lenger flukter slik de gjorde når bilen var ny. Sikkert fordi man oppdaget at opprinnelig konstruksjon slet hardt på pakningene.

• Byttet FOB pga at knappene løsnet.

•   Byttet ratt (feil i skinn/søm)

•   Begge lykter i bakluka byttet på grunn av vann og lekkasje inn i bilen

•   Dugg/møkk i rygge- og tåkebaklys forsøkt utbedret 4 ganger. Byttet kromlista to ganger. Alle gangene var duggen tilbake allerede ved avhenting av bilen

•   Har hatt knirking i dørhåndtakene, men det forsvant av seg selv  før jeg rakk å vise det fram for Tesla

•   Knekk fremst på panseret. Det ble forevist en person på sc, men på arbeidsordren hadde de skrevet en annen plassering på panseret og at de ikke fant skaden...

•   Hjulstillingstull/elendige 21" dekk levert med bilen. Medførte at jeg måtte koste hulstilling for egen regning, og kjøpe nye dekk etter 10 uker i fjor sommer (bilen ble levert på vinterdekkhøsten 2013). Bilen sporet så ille at den grenset til farlig å kjøre, og samboeren min nektet å kjøre den. Jeg så hva som var i ferd med å skje tidlig, men det ble normalforklart av Tesla. I ettertid har jeg utfordret dem pr. mail om de vil være bekjent av dette. Den delen av mailen står ubesvart  i dag, 8 måneder senere. Man utførte vel hjulinnstilling av alle biler før utlevering, men fram til i fjor sommer ble det feil på alle justerte biler på grunn av et problem med å forstå noe som kalles desimalgrader...

•   Måtte kjøpe nye hjulmutre og betale arbeidstid til Tesla for å få av hjulene v/reklamasjonsarbeid siden mutrene (av elendig kvalitet – blikk!) hadde blitt skadet ved rotasjon av hjulene/hjulinnstilling hos diverse verksteder som følge av armoden med dekkslitasje og hjulstilling.

•     Ubalanse i vinterhjulene. Balansert på nytt hos Tesla, ble bedre men ikke bra. Forverret seg. Fikk gjort dette selv, og da ble det ok. Største avvik funnet var 15 gram. Ved bytte til to nye R2 for bakhjulene i høst oppdaget jeg at den ene felgen har kast på indre kant.

•   Diverse knirk i dash/interiør. Det finner de ikke ut av siden det er periodisk. Jeg har imidlertid fikset noe selv med tyggegummipapir. De har dog fikset ulyder jeg ikke visste jeg hadde. Knirking i bakluka over ujevnheter som Tesla selv oppdaget og som en pratsom amerikaner ved navn Casey sa de skulle se på senere er ikke tatt tak i, 1 år senere

•   Kast i bremseskivene foran. Ble byttet vår 2014 sammen med klosser. Måtte tas på nytt da klossene lå innpå under kjøring i perioder, og en hel dag på ferien i sommer.  Ny runde på bremser i forbindelse med dårlig effekt på vintreren forestående.

•   Byttet bærearm i forstillingen. Sammenheng med dårlig styrefølelse som man ikke fant ut av og ekstra slitasje på innsiden av respektive dekk?

•   Trekk/lekkasje fra trekantvinduer. Justert fram og tilbake. Første gangen ble det verre. Nå skal det visstnok være laget deler, og man skal fikse det i vår.

•   2 driveunitbytter. Det er fremdeles ikke bra – mye slakk i drivverket, klakk og ulyd fremdeles.

•   Diverse nye feil tilført via softwareoppdateringer. Noen er ikke rettet.

•   Lekkasjer i frunk. Enten blir det så stramt at panseret gir etter ved lukking, eller passe å lukke men dessverre lekkasje ved kjøring i regnvær.  Her har man justert flere ganger.

•   Vindusspylerdyser traff veldig langt ned på ruta når bilen var ny. Nestenulykke når jeg oppdaget det på vei hjem.

•   Mobilstøy slår inn på anlegget. Kan ikke ha mobilen i midkonsollen eller fremst på passasjersetet. Når samboeren min har sin mobil i veska og setter den på gulvet på passasjersiden slår det også inn. Påklaget, men intet tegn til at man har tenkt å utbedre. Nye biler i høst ble fremdeles levert med denne feilen.

•   Pakninger som skal dekke alcantara taktrekket kryper tilbake når dørene brukes, og blottlegger kanten på taket. Tilbakemelding fra Tesla :"Det er ikke bedre pakninger på bilen." Jeg har observert dette på biler levert så sent som i høst. Vet ikke hvordan støa er nå.

•   Måtte bytte vindussviskere for egen regning da de orignale ikke virket godt nok  på vinteren. Det ble Biltema, ikke rare utgiften, men dette skal jo være en premiumbil...

•   Korroderende speilbraketter. Hadde striper i fjor vinter, og så bak pakningene at korrosjonen var et faktum. Ikke hatt problemer i vinter så jeg er ikke sikker på om de er byttet. Det er ikke Tesla heller...

•   Klips som holder interiøret på plass i bagasjerommet helt inn mot bakseteryggene løsnet og ble liggende i skvis når setene ble lagt ned. Laget riper i skinnet, men oppdaget det heldigvis før det ble for ille. Bb her på forumet har oppevd det samme

•   Pakninger på denne bilen er ikke spesielt tette. I saltsuppa på vinteren kryper dritt sakte men sikkert forbi på visse punkter. Ikke noe problem så lenge man vasker av og til, men  jeg ble skuffet når jeg så at dritten kommer inn på samme punkt på bakluka som jeg påklagde for et år siden, og skulle være fikset.

•   Parksensorerer slår seg vrange når bilen kjøres fra 15-20 minus og inn i varmt parkeringshus. Da varsles "stop" uansett om sensorene vaskes på stedet. I orden igjen etter temperering av bilen. Tesla fant ingen feil, men vil se på det på nytt. Rygget for øvrig på en annen bil når bilen var ny; de elektrokromatiske speilene var mørke selv om bilen stod i revers (det var mørkt og jeg så ikke bilen bak i speilene og trodde dermed at det var litt å gå på), bakruta dugget og ryggekameraet tilsmusset. Sensoren varslet etter at sammenstøtet var et faktum.

•    Rustne bremserotorer

•    Slakk innfesting på føreresete. Ikke noe å gjøre med visstnok. Passasjersetet er tight.

•    Ladeluke løsnet. Fikset selv.

•    Cabin boom. Justert bakluka.

•    Mekanismen i hanskeromsluka hang seg opp så den ikke lot seg lukke. Fikset, men henger seg fortsatt opp hvis man lukker luka for raskt.

•   Ladeluka åpner seg ikke med UMC (har to stk) eller superlader. Fungerer på tredjeparts åpner, og Tesla finner ikke noe feil.

• En lysdiode i bremselyset som er mye svakere enn de andre.

I tillegg er det vel greit å nevne at de forsinkede ladeadapterene kostet meg 30-40" i ekstra reiseutgifter/tapt kjøregodtgjørelse da jeg måtte beholde gammelbilen for å kjøre på jobbreiser mens den flunkende nye bilen stod hjemme og snødde ned. Måtte også bruke fly og leiebil ved en anledning. Pluss at spesifikasjonene på bilen ble endret fra bestilling til levering uten at det ble spesifikt gjort oppmerksom på det (stod sikkert i kontrakten riktignok), i likhet med at man ikke på forhånd nevnte et kvekk om at adapterene ikke ville bli levert med bilen. Mye negativt her, men det synliggjør at det nå er på tide å få orden i eget hus for Tesla - det har vært uryddig fra bestilling og fram til nå. 3-4 måneder venting for en time på verksted føyer seg inn i rekken, dessverre.  Hvor lenge skal man være en ung organisasjon under læring egentlig? Jeg frykter at man dreper initiativet til mange entusiastiske ansatte.




cirys1

Sitat fra: ihlhaug på søndag 22. februar 2015, klokken 02:50
Jeg skal ha min inn til service i Bergen om 3 uker, bestilte time rundt 15. desember, så ca 3 mnd ventetid.

For 2 måneder siden var det 3 måneder, bestiller man idag er det nærmere 4 måneder..  :o

Twowheels

Dette er nesten ikke til å tro.

Har selv hatt to småting med min model S. Dårlig vindusvisker og dørhåndtak som frosset fast etter bilvask. Begge gangene fikk jeg tilbud om å komme innom verksted i løpet av noen dager.

Takket nei forde jeg kjøpte nye vindusviskere selv og dørhåndtaket var ok etter et par timer i garasje.

Det er 5 model S'er på min arbeidsplass, samtlige har fått ordnet det nødvendige på veldig kort tid.

Er det virkelig så stor forskjell ?
_________

turfsurf

Sitat fra: Brede på lørdag 21. februar 2015, klokken 22:26
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. februar 2015, klokken 22:21
Tipper at det vi ser av ventetid nå er grunnet levering av en stor mengde x85D fremover kombinert med etterslep på reklamasjoner. Til høsten tipper jeg situasjonen er mye bedre.

Da spørs det om levering av X kommer i gang og tar minst like mye kapasitet, samtidig som D-ene kommer inn med sine reklamasjoner og tilbakekallinger.   :P

Det er jo selvfølgelig mulig, men man kan jo håpe på at det er litt færre reklamasjoner på D. X leveransene kommer vel ikke i gang på alvor før 2016, og med dagens priser tror jeg ikke det blir så mange som tar ut bil som reservasjonene tilsier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

krl

Sitat fra: Twowheels på søndag 22. februar 2015, klokken 09:00
Dette er nesten ikke til å tro.

Har selv hatt to småting med min model S. Dårlig vindusvisker og dørhåndtak som frosset fast etter bilvask. Begge gangene fikk jeg tilbud om å komme innom verksted i løpet av noen dager.

Takket nei forde jeg kjøpte nye vindusviskere selv og dørhåndtaket var ok etter et par timer i garasje.

Det er 5 model S'er på min arbeidsplass, samtlige har fått ordnet det nødvendige på veldig kort tid.

Er det virkelig så stor forskjell ?

Det kan se ut som om regelen er lang ventetid, og ikke unntaket.. Gjensidige og If har i følge kundebehandlerne justert opp prisen på Tesla-forsikring nå pga. ventetid på verkstedstime. Og hos Gjensidige kommer det visstnok en ny justering opp i pris om to-fire uker.

Twowheels

Sitat fra: krl på søndag 22. februar 2015, klokken 09:09
Sitat fra: Twowheels på søndag 22. februar 2015, klokken 09:00
Dette er nesten ikke til å tro.

Har selv hatt to småting med min model S. Dårlig vindusvisker og dørhåndtak som frosset fast etter bilvask. Begge gangene fikk jeg tilbud om å komme innom verksted i løpet av noen dager.

Takket nei forde jeg kjøpte nye vindusviskere selv og dørhåndtaket var ok etter et par timer i garasje.

Det er 5 model S'er på min arbeidsplass, samtlige har fått ordnet det nødvendige på veldig kort tid.

Er det virkelig så stor forskjell ?

Det kan se ut som om regelen er lang ventetid, og ikke unntaket.. Gjensidige og If har i følge kundebehandlerne justert opp prisen på Tesla-forsikring nå pga. ventetid på verkstedstime. Og hos Gjensidige kommer det visstnok en ny justering opp i pris om to-fire uker.

Hmm.. If har iallefall ikke justert opp hos meg. Ringte de forleden dag får å øke km pr år
_________

krl

Sitat fra: Twowheels på søndag 22. februar 2015, klokken 09:16
Hmm.. If har iallefall ikke justert opp hos meg. Ringte de forleden dag får å øke km pr år
Justeringen kommer vel ved neste hovedforfall.. Dette gjelder nytegning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA